Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-08, 19:01   #23446
Burksoppa
Registered User

Reg.datum: Apr 2015
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Svaret får bli lite svävande, det finns en del rapporter från Kina där man sett en påtaglig aggregation av lymfocyter i hjärtmuskeln hos patienter som dött av covid-19. (Vid obduktion).

Vi vet att det nya Coronaviruset använder sig av ace2-receptorn som också uttrycks i överflöd i hjärtat.

Samtidigt ser vi i svensk sjukvård just nu en minskning av hjärtinfarkter men en viss ökning av hjärtmuskelinflammationer. Italien har rapporterat ökning av hjärtmuskelinflammationer de med.

Men vi vet ännu inte så mycket så den här kunskapen kan vara outdated i nuläget.
För egen del hade jag vart försiktig med träning om jag hade symtom.
Tack för svaret, det var delvis ny information för mig. Minskningen av antalet hjärtinfarkter (eller i alla fall personer som söker för det) är verkligen påtaglig här i Stockholm. Har dock inte reflekterat över att det skulle vara mer folk med myokardit som söker.
Håller absolut med om att man bör ta det lugnt vid symtom, men det bör man i min mening alltid göra vid infektionssymtom.
Burksoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-08, 19:16   #23447
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Blev ett par Clifton 6 wide. Blir intressant att testa
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-08, 19:28   #23448
thompaboy
Registered User

thompaboys avatar

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Blev ett par Clifton 6 wide. Blir intressant att testa
Kul! Hoppas du gillar dom

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-08, 21:25   #23449
caelus
Registered User

Reg.datum: Mar 2012
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Etersom konditionsträning ju ställer lite jobbiga krav på lungorna, kan ju kanske covid få ett "starkare grepp" om dessa och ge värre symptom om du gör detta med corona i kroppen.

Dessutom blir ju immunförsvaret temporärt nedsatt vid träning. Så om du har nåt virus i kroppen (corona eller whatever) så känns det ju rimligt att sjukdomen kan tänkas blomma upp kraftigare ifall du tränar och sänker ditt immunförsvar. Typ på samma sätt som ifall du har ett munsår (herpes virus) så tenderar detta ofta att blomma upp extra mycket ifall du utsätter dig för mycket stress och sover dåligt och sänker immunförsvaret.

Men framförallt är det negativt för din omgivning om du är ute på och frustar då du vet att du är smittad. Stanna inne och läs en bok istället. Eller så tankar du hem "No country for old men" och tittar på en riktigt bra rulle. Jag såg den igår, och hade glömt bort hur jävla bra den var.
Citat:
Om du har omärkbara symtom så vet du ju inte om det och kan inte undvika det.

Om du har märkbara symtom ska du inte löpträna pga risken att få hjärtmuskelinflammation. Mycket är fortfarande oklart om Coronavirus men den version som florerar just nu verkar ha en otäck affinitet för hjärtmuskeln..
Tack för svaren!

Jo, det låter naturligtvis klokt att avstå från träning vid symtom. Inte bara för sin egen skull, som svenbanan nämnde. Samtidigt är väl risken för smittspridning betydligt mindre utomhus, jämfört med träning inomhus på gym exempelvis. Men oavsett är det nog bra att hålla avstånd till andra om man ändå är ute och springer nu.
caelus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 11:16   #23450
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag tänker sälja mina Inov8 xtalan 225. Känns onödigt med 2 par trailskor.

Var säljer man skor? Jag har noll koll. Samt vad kan man begära i pris? Använda 5 gånger. 50% av inköpspris? Mer?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Gammal 2020-04-13, 11:42   #23451
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg

Var säljer man skor? Jag har noll koll. Samt vad kan man begära i pris? Använda 5 gånger. 50% av inköpspris? Mer?

Fan vet. Jag tror inte jag skulle betala halva priset för ett par begagnade pjuck som någon rando säljer på nätet. Det lär ju vara svårt att veta ifall de är använda 5 eller 20 ggr och dessutom kan de ju ha legat oanvända ett år i din garderob och blivit sämre pga detta. Det är iaf ungefär så jag skulle resonera ifall jag skulle köpa ett par skor. De skulle nog få vara ännu billigare än halva priset för att jag skulle vara villig att ta risken att köpa begagnade. Dessutom måste man ju som köpare redan ha koll på modellen ifall man ska kunna köpa oprovade dojor.

Så jag skulle gissa på att bästa chansen att sälja begagnade är till nån polare som kanske är intresserad. Om jag var du skulle jag behållt dem. Det är ju bra för fötterna att inte ha samma skor på sig varje gång.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 15:02   #23452
Frustrator
Klen och gnällig

Frustrators avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg

Bara en känsla. Innerst inne bör du kunna hitta en annan känsla, känslan av att du egentligen borde ha ytterligare ett par skor

Nä, mer seriöst, som svenne säger, det är bra för fötterna, och resten av kroppen, att ha olika löpskor, använd båda
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 17:00   #23453
spoon
Spån

spoons avatar

Citat:
Bara en känsla. Innerst inne bör du kunna hitta en annan känsla, känslan av att du egentligen borde ha ytterligare ett par skor

Nä, mer seriöst, som svenne säger, det är bra för fötterna, och resten av kroppen, att ha olika löpskor, använd båda
Busted

Jag vill ha ett par Hoka Bondi för asfaltspass. Letar efter en ursäkt till att försvara inköp av ett till par skor

Gammal 2020-04-13, 17:36   #23454
PerLedin
Registered User

Reg.datum: Dec 2014
Jag har alldeles för många skor men åtminstone hittills inte kasserat något par utan att de varit hyggligt uttjänta. Så om jag kommer fortsätta springa ligger jag ju bara ute med pengar.

Kommer själv nog hålla mig till 4 nya par* i år om jag inte får för mig att jag behöver spikskor till min medeldistanssatsning nu när jag tävlar i veteranklass.

*Råkades bli två distansskor
*Blir nog ett par mer väldämpade trailskotär typ Hoka Speedgoat till sommarens flerdagstur i fjällen
*Kolfiberskor för tävlingar 10k- marathon, vågar nog vägra Nikehypen nu när det kommer många lovande konkurrenter.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 18:48   #23455
spoon
Spån

spoons avatar

Fick ett presentkort på 500. Det plus 20% rea på Intersport så blir det ett par Hoka för en tusenlapp. Som hittat

Hmm. Ett par löparskor till kan ju alltid behövas...

Gammal 2020-04-13, 21:21   #23456
markwhs
I år hann jag fan!

markwhss avatar

Reg.datum: Dec 2013
Hej!

Springer idag i ett par nike zoom 21 structure både asfalt/betong och löpband. Har haft diverse benhinneproblem som jag misstänker kommer från att jag springer mycket av mina distanspass på asfalt/betong...

Pronerar väldigt mycket och behöver därför stabila skor har jag förstått. Vilka skor rekommenderar ni? Är Hoka Arahi bra?

JOURNAL

Citat:
Ursprungligen postat av Samiul Alam
Har jag feber eller rodnar jag?
markwhs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 22:06   #23457
spoon
Spån

spoons avatar

Har inte testat arhai. Men Hoka är dom snällaste skorna som jag har testat. Skorna plus en del trail har hjälpt mig mot mina problem med benhinnor. Jag har Clifton 5.

Gammal 2020-04-14, 07:27   #23458
inZane
Registered User

inZanes avatar

Reg.datum: Dec 2009
Sälj dom på forumet jogg.se och/eller sök up "löparloppis - Köp,byt,sälj" på facebook så får du nog iväg dom.
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-14, 10:40   #23459
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Kul! Hoppas du gillar dom
Återkommer när jag hunnit springa lite!
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-26, 12:19   #23460
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Uff, fick scrolla tillbaka till sidan två för att hitta tråden. Märks att corona påverkat löparsäsongen markant.

Jag är just nu inställd på att göra ett försök att kvala till Boston Marathon 2021 på Jönköping Marathon den 15:e augusti. Det är ju dock långt ifrån säkert att det loppet blir av och i så fall är mitt kval kört (om de inte förlänger kvaltiden). Jkpg Marathon har en rätt kuperad bana dessutom så det kommer bli riktigt riktigt tufft även om det blir av.

Just nu ligger jag på en rätt bra löpmängd per vecka (oftast 6-7 mil) meeen jag märker att jag har supersvårt att motivera mig till rejäla långpass när målet flyttades fram från maj till augusti. Har hittills i vår sprungit 24 km två gånger, det är mina längsta pass. Långpass på 20-21 km springer jag var och varannan vecka utan problem, då brukar jag mysjogga i skogen så jag är ute ca 2 h. Intervallpass springer jag i snitt två per vecka och dessa tycker jag är buskul, då har jag heller inga problem att komma upp i pass på en 15-16 km. Det är de långa, lugna malande passen i min ensamhet som är trista. Förr om åren har jag sprungit de riktigt långa passen med sällskap, ofta med min bästa löparkomips som tyvärr bor i Sthlm så henne kan jag inte direkt träffa nu.

Någon som har några tips på hur jag kan motivera mig att förlänga långpassen? Jag funderar på att lägga in lite intervaller mitt i för att det ska kännas mer motiverande, typ 2x5 km i marafart med 5 km innan, 5 km mittemellan och 5 km som avslut för att få ihop 25 km nästa långpass, och sen köra olika varianter på detta. Andra tips? Poddar lyssnar jag alltid på när jag springer och det hjälper såklart, men seghetskänslan kommer ändå på slutet och med den en vilja att avsluta passet i förtid.
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:20.