Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Medlemsbilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-23, 11:55   #2266
Devil82
Registered User

Reg.datum: Jul 2013
http://stronglifts.com/secret-5x5-report/
Devil82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-23, 12:18   #2267
Lose
Registered User

Reg.datum: Apr 2013
Neun, deffa inte för guds skull. Risken är att du blir ännu klenare. Du behöver verkligen inte gå ner i vikt. Om du börjar träna på riktigt och äta riktigt så kommer din kropp att förändras till något som du tycker bättre om, eftersom du verkar långt ifrån nöjd med den.

Jag är uppriktigt sagt orolig över hur du tänker… Lycka till!
Lose är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-23, 12:35   #2268
Reaper123
Registered User

Reaper123s avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Devil82 Visa inlägg
Eller starting strength, för ju tidigare man lär sig basövningar desto bättre. För gjorde misstaget att köra "maskiner" mina 2-3 första år på gymmet

Citat:
Ursprungligen postat av Lose Visa inlägg
Neun, deffa inte för guds skull. Risken är att du blir ännu klenare. Du behöver verkligen inte gå ner i vikt. Om du börjar träna på riktigt och äta riktigt så kommer din kropp att förändras till något som du tycker bättre om, eftersom du verkar långt ifrån nöjd med den.

Kan inte annat än hålla med.

Nu kommer jag från en lite annan bakgrund, men jag "deffade" bort 60-70kg fett över en 3års period och resultatet var en smalfet 88kg's man som var svag som en skolflicka.

Har tagit mig nästan 2 år att få upp styrkan till en "okej" nivå, då jag inte längre deffat bort all träningstid (eller ja, deffat ~20 veckor senaste 2 åren). Ångrar mig nu att jag la all fokus på att tappa fett istället för att träna bra, för har avancerat något sjukt mycket på gymmet (vilket syns på kroppen) sen jag vände fokuset till gymmet!

NEUN gör inte om det misstaget som allt för många gjort så här tidigt i sin träningskarriär!
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-23, 12:50   #2269
Jeml
Registered User

Jemls avatar

Reg.datum: Apr 2011
Neun

orkar faktiskt inte läsa igenom dina inlägg om varför du deffar.
att deffa i din situation är bara fel oavsett allt...

sen tkr jag kanske inte SL 5x5 är så värst bra eg.. jag hade hellre kört över/under med fokus på rätt övningar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-23, 16:59   #2270
Neun
Registered User

Reg.datum: May 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Lose Visa inlägg

Jo, mitt tänk är väl inte det bästa. Jag känner väl att jag borde ju göra det som du och de andra säger, bygga upp mig. Men det känns mest surt att lägga på mig massa, visst vill jag lägga på mig muskler, men inte fett, men vet ju att jag måste köra båda, haha i så fall.

Jag är väl rätt mycket 0 eller 100. Antingen gör jag något helt, eller inte alls. Så blir väl antingen deff eller bulk. Blir det deff äter jag för lite, blir det bulk äter jag för mycket. För att få "snabba resultat", när jag egentligen borde äta "lagom" åt ena hållet, haha
Neun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-23, 17:01   #2271
Jeml
Registered User

Jemls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Neun Visa inlägg
Jo, mitt tänk är väl inte det bästa. Jag känner väl att jag borde ju göra det som du och de andra säger, bygga upp mig. Men det känns mest surt att lägga på mig massa, visst vill jag lägga på mig muskler, men inte fett, men vet ju att jag måste köra båda, haha i så fall.

Jag är väl rätt mycket 0 eller 100. Antingen gör jag något helt, eller inte alls. Så blir väl antingen deff eller bulk. Blir det deff äter jag för lite, blir det bulk äter jag för mycket. För att få "snabba resultat", när jag egentligen borde äta "lagom" åt ena hållet, haha
lägg dig på ~200kcal överskott per dag i 2år och återkom.

5/3/1 + marathon!
Gammal 2014-01-23, 17:08   #2272
Neun
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123 Visa inlägg
Eller starting strength, för ju tidigare man lär sig basövningar desto bättre. För gjorde misstaget att köra "maskiner" mina 2-3 första år på gymmet

Kan inte annat än hålla med.

Nu kommer jag från en lite annan bakgrund, men jag "deffade" bort 60-70kg fett över en 3års period och resultatet var en smalfet 88kg's man som var svag som en skolflicka.

Har tagit mig nästan 2 år att få upp styrkan till en "okej" nivå, då jag inte längre deffat bort all träningstid (eller ja, deffat ~20 veckor senaste 2 åren). Ångrar mig nu att jag la all fokus på att tappa fett istället för att träna bra, för har avancerat något sjukt mycket på gymmet (vilket syns på kroppen) sen jag vände fokuset till gymmet!

NEUN gör inte om det misstaget som allt för många gjort så här tidigt i sin träningskarriär!
Ja, alltså, jag vet att jag är för smal och det du säger känns väldigt logiskt och smart.

Anledningen till att jag bulkat som en gris tidigare, är just för att jag har känt att jag ville bli "tjock" eller så. För det låter lättare att sen bygga muskler och bli stark och snygg om man varit tjock först. Dels bär man runt på allt fett (?), sedan har man ju en del massa under, sedan om man tränar + blir av med fett och går ner samtidigt, så borde man ju kunna göra båda rätt bra samtidigt, även om man så klart även förlorar en viss procentuell muskelmassa.

Nu försöker jag göra precis tvärtom och bli först smal för att sedan gå upp långsamt. Istället för att först bli tjock och sedan gå ner. Jag är ju smalfet och är mitt emellan. Jag vill antingen blir SMAL eller FET, inte både och. Därför jag testat bulka som inte fungerade och nu tänkte testa deffa för att bli smal. För att sedan ha ett "vettigt" utgångsläge.

Dessutom lär jag bli mer motiverad att gå till gymmet om jag får fram mina magrutor, får ner mitt fett så jag blir hård, även om jag inte har mycket muskler, för att sedan känna fan nu jävlar nu bygger jag på. Jag menar. I dagsläget klarar jag knappt en armhävning?! Antagligen för jag har alldeles för mycket vikt jämfört med muskler. Behöver alltså tappa vikt och bygga muskler, vilket är det jag försöker med. Inte lägga på mig mer vikt och mer muskler, eller ja, det med, men du fattar nog?

Jo, men då måste jag hitta någon som är villig att lära mig basövningarna. Kom på en sak igår när det gäller det.

Man ska hålla ryggen "rak" och bålen spänd, magen indragen och spänd och allt. Även om jag försöker detta, så vet jag inte hur jag får ryggen rak (varesig jag lyfter eller inte) när jag ska böja mig ner och ta upp stången och lyfta i t ex marklyft. Jag får inte alls ryggen rak, den är typ böjd normalt. Hur i helvete lyckas jag få den rak då? Är min rygg för otränad? Eller är det för jag har en kurva på ryggen?

Hur ska jag då lära mig marklyft, benböj och allt, när jag inte ens kan få ryggjäveln rak? :/ Öva framför en spegel? Vet dock fortfarande inte hur jag ska få den rak..
Gammal 2014-01-23, 17:12   #2273
Neun
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
lägg dig på ~200kcal överskott per dag i 2år och återkom.

Dags att försöka börja räkna kalorier på riktigt då. Börjat lite smått. Om vi säger att jag tränar typ 4-5 dagar i veckan gymmet, och varje pass är runt 1h, kanske värmer upp en kvart på cykel. Hur mycket är då mitt energibehov? (resten av tiden sitter jag mest vid datorn haha)

Om jag ska lägga mig på exakt eller iaf i närheten av 200, måste jag ju veta mitt energibehov rätt exakt. Jag har ju läst deffguiden och försökt räkna, men känns som det blir fel hur jag än gör.. Så några aningar?
Gammal 2014-01-23, 17:19   #2274
Jeml
Registered User

Jemls avatar

Citat:
Dags att försöka börja räkna kalorier på riktigt då. Börjat lite smått. Om vi säger att jag tränar typ 4-5 dagar i veckan gymmet, och varje pass är runt 1h, kanske värmer upp en kvart på cykel. Hur mycket är då mitt energibehov? (resten av tiden sitter jag mest vid datorn haha)

Om jag ska lägga mig på exakt eller iaf i närheten av 200, måste jag ju veta mitt energibehov rätt exakt. Jag har ju läst deffguiden och försökt räkna, men känns som det blir fel hur jag än gör.. Så några aningar?
behöver inte räkna så jävla noga. höfta till med ett ungefärligt intag (kanske får väga en del i början).

börja på 3000kcal/dag och se hur vikten utvecklas efter 1-2v. väg dig på morgon varje dag och räkna medelvikten.

5/3/1 + marathon!
Gammal 2014-01-23, 17:22   #2275
simon1989
Registered User

Reg.datum: Dec 2013
Det finns andra schyssta kolhydratskällor än pasta, fullkornsris som du nämner, potatis och sötpotatis för att nämna några.
Jag tror att du gör allt mycket krångligare än vad det egentligen är, sluta tänk så mycket och ät bra mat ~200kcal överskott och träna stenhårt 4 dagar i veckan så ska du se att det händer grejer. All jävla hype kring deff och bulk hit och dit krånglar bara till allt i onödan. Och kom ihåg, se till att du får tillräckligt med bra SÖMN!
simon1989 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-23, 17:29   #2276
Neun
Registered User

Verkar detta stämma eller? (http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php)

Basalt energiintag: 1710 kcal (total vila)

För att behålla vikt: 2650 kcal (tog 3-5 dagar i veckan styrketräning)

Protein (40 E%) = 265 gram = 1060 kcal

Kolhydrater (10 E%) = 66 gram = 265 kcal

Fett (50 E%) = 147 gram = 1325 kcal

Sen vet jag inte om min uppdelning är så bra, haha? Men vill ju äta så lite kolhydrater som möjligt, även om jag gillar kolhydrater mest nästan :c

Ska jag då på riktigt försöka trycka i mig 2850 kalorier? Det är ju megamycket! Eller ska jag försöka trycka i mig 1910?

Gissar på det första, men sen är det ju olika hur mycket jag tränar, hur mycket jag förbränner en dag jag tränar och så.
Gammal 2014-01-23, 17:35   #2277
Jeml
Registered User

Jemls avatar

Citat:
Verkar detta stämma eller? (http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php)

Basalt energiintag: 1710 kcal (total vila)

För att behålla vikt: 2650 kcal (tog 3-5 dagar i veckan styrketräning)

Protein (40 E%) = 265 gram = 1060 kcal

Kolhydrater (10 E%) = 66 gram = 265 kcal

Fett (50 E%) = 147 gram = 1325 kcal

Sen vet jag inte om min uppdelning är så bra, haha? Men vill ju äta så lite kolhydrater som möjligt, även om jag gillar kolhydrater mest nästan :c

Ska jag då på riktigt försöka trycka i mig 2850 kalorier? Det är ju megamycket! Eller ska jag försöka trycka i mig 1910?

Gissar på det första, men sen är det ju olika hur mycket jag tränar, hur mycket jag förbränner en dag jag tränar och så.
man kan inte räkna ut energibehovet med någon säkerhet utan får helt enkelt testa sig fram. så pröva 2800kcal/dag då (tror det är för lite).

~2g protein/kg kv =140g
~1g fett/kg kv =60-70g
resten kolhydrater.

det är inte att rekommendera att ligga för högt på fettet när man bulkar. fett lagras lättare in som fett än kolhydrater och protein.
sen ger kolhydrater ordentligt med energi så du orkar prestera på gymmet.

man behöver inte överdriva med lågt fett intag. mellan 40-100g/dag är väl lagom/normalt för dom flesta.

5/3/1 + marathon!
Gammal 2014-01-23, 17:37   #2278
Neun
Registered User

Citat:
behöver inte räkna så jävla noga. höfta till med ett ungefärligt intag (kanske får väga en del i början).

börja på 3000kcal/dag och se hur vikten utvecklas efter 1-2v. väg dig på morgon varje dag och räkna medelvikten.
Frågan är hur jag ska orka trycka i mig 3000 kalorier. Får helt enkelt äta hela tiden. Särskilt då det ska komma från bra mat. Några bra idéer på uppdelning mellan fett, protein, kolhydrater? För ska jag ändå väga allt, så kan jag ju lika gärna göra det ordentligt.

Kommer bli lagom tråkigt att gå upp sakta igen, då jag redan gått ner typ 8-10kg på ganska kort tid, var inte alls länge sedan jag vägde runt 75, typ innan jul någon gång. Haha ^^ Men men, jag antar att jag nu gör om, gör rätt och det jag går upp är "bra" vikt, så att säga. Mestadels muskler.

Dock lär jag väl ändå tappa en hel del fett, även om jag går upp? :/

Citat:
Ursprungligen postat av simon1989 Visa inlägg
Det finns andra schyssta kolhydratskällor än pasta, fullkornsris som du nämner, potatis och sötpotatis för att nämna några.
Jag tror att du gör allt mycket krångligare än vad det egentligen är, sluta tänk så mycket och ät bra mat ~200kcal överskott och träna stenhårt 4 dagar i veckan så ska du se att det händer grejer. All jävla hype kring deff och bulk hit och dit krånglar bara till allt i onödan. Och kom ihåg, se till att du får tillräckligt med bra SÖMN!
Så fullkornspasta (som är mycket godare än allt det nämna, förutom vanlig pasta), är alltså sämre än fullkornsvarianterna av ris, bulgur och allt? Potatis äter jag inte tyvärr, överhuvudtaget.

Sömnen kan bli ett problem, då jag sover konstigt och inte blir utvilad när jag vaknar. Men försöker ändå sova 6-8h. Ibland blir det 8-9-10, ibland blir det 3-4-5, ibland blir det 6-8 ^^
Gammal 2014-01-23, 17:39   #2279
Jeml
Registered User

Jemls avatar

jävligt mycket off topic nu. du kan PMa om du vill ha svar på något mer

5/3/1 + marathon!
Gammal 2014-01-23, 17:43   #2280
Neun
Registered User

Citat:
man kan inte räkna ut energibehovet med någon säkerhet utan får helt enkelt testa sig fram. så pröva 2800kcal/dag då (tror det är för lite).

~2g protein/kg kv =140g
~1g fett/kg kv =60-70g
resten kolhydrater.

det är inte att rekommendera att ligga för högt på fettet när man bulkar. fett lagras lättare in som fett än kolhydrater och protein.
sen ger kolhydrater ordentligt med energi så du orkar prestera på gymmet.

man behöver inte överdriva med lågt fett intag. mellan 40-100g/dag är väl lagom/normalt för dom flesta.

Basalt energiintag: 1710 kcal

För att behålla vikt: 2650 kcal

För att Öka i vikt 2850 kcal

Protein (20 E%) = 143 gram = 570 kcal

Kolhydrater (60 E%) = 428 gram = 1710 kcal

Fett (20 E%) = 63 gram = 570 kcal

Så jag bör köra på detta upplägg? Dock känns det väldigt mycket med 428gram kolhydrater, kommer få världens mage på det! (med underhusfett) haha =D

Jag skickade ett PM till dig nu istället med detta, så du kan svara där istället

Senast redigerad av Neun den 2014-01-23 klockan 17:48.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:45.