Citat:
|
Ursprungligen postat av nim
På vilket sätt ska vi se dom som en tilllgång? Vad finns det för framgångsrika företag i tex mellanöstern? Har dom lyckats med något där nere förutom att kränga olja? Varför skulle dom lyckas göra något bättre här?
|
Mellanöstern eller t.ex. delar av afrika är inte framgångsrika tekniskt sett nej. I många av de oljerika länderna sköter gästarbetare mycket av det tekniskt avancerade arbetet och utbildningsnivån generellt är låg. Ett annat problem är att det skrivs väldigt få böcker och en väldigt stor del av dessa är religiösa. Dock så finns det faktiskt universitet och högutbildade också, till och med kvinnor i många länder. Ett av problemen vid konflikter och när extrema styr är att de intellektuella flyr landet tyvärr, så det är väl rätt troligt att vi har tagit emot en större del intellektuella procentuellt sett än vad som finns i landet.
Sedan hur svårt är det att utbilda sig till något, ta en två-årig yrkesutbildning så kan du något hantverk hyfsat sen antar jag etc. De flesta är inte ens närheten så extrema som de man ser på tv heller faktiskt. Har blivit undersökt av en kvinnlig läkare från någon mellanösternland(såg ut så i alla fall och hon bröt) och hon hade varken slöja eller offrade mig i Islams namn.
För jag hoppas väl att du inte säger att det ligger i generna...