Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-28, 20:46   #196
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Strife Visa inlägg
Stod det i texten du läste att man bör köra det under uppbyggnadsfasen eller då det går mer mot tävlingstider? Kan tänka mig att sprinters väljer att köra liknade pass även off-season så att säga, iaf vad jag sett.
I en bok om medeldistanslöpning stod det att den typen av träningen skulle användas nära tävlingssäsongen. Vad gäller sprinters så vet jag inte. Har bara bläddrat lite bland websidor än så länge.

Citat:
Hur som helst, det går om man har en gnutta snabbhet att ta ut sig så av den milda grad på det där passet, fy vilken smärta man kan uppnå.. Bara att testa Lars!
Det ska jag absolut!
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 05:02   #197
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Reg.datum: May 2008
Nej, tyvärr har jag aldrig fiskat hummer. Vi fick en när vi la nät efter skedda o grejjer för några år sedan men det var en vecka innan premiären...

Farsan är dock gammal öbo så han har kontakter :-)
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-30, 21:21   #198
Strife
Registered User

Strifes avatar

Reg.datum: Feb 2008
Tisdag 30 september

Träningsform: Terrängintervaller på en rejält backig runda, 10*780 meter. Vila 90sek (men lite beroende på när de andra kom i mål)
Tid: Snitt på Ca 2.29
Kilometertid:Ca 3.10
Puls: 156/185

Körde det här passet fast med åtta lopp lite tidigare i september och då gick det lite snabbare än idag. Nöjd med dagens pass ändå, kunde hålla jämn fart hela passet förutom sista där jag sprang lite fortare. Ruggigt väder med en hel del regn, dock ingen vind att tala om. Normal känsla i kroppen, varken bra eller dålig.

Har känt mig lite omotiverad till att träna de två senaste dagarna, ovanligt då det gäller mig faktiskt. Brukar alltid åka på bakslag vilka gör att det blir ofrivilliga uppehåll från löpningen, och sådana ger mig träningssug.. Inte för jag hoppas åka på något men.

Sug eller inte, träna skall jag göra!
Gammal 2008-10-04, 10:19   #199
Strife
Registered User

Strifes avatar

Fredag 3 oktober

Träningsform: 15*200 meter med kort och rätt snabb 200m joggvila.
Tider: 35ek på den raska halvan och 56-57sek på "vilan".
Puls: 172/182

Inspirerad av Lars B och hans senaste pass försökte jag mig på något liknande. Om jag gjorde rätt på något vis alls vet jag inte men jag skall beskriva känslan lite.

I början kändes det som en ren pina att direkt vara tvungen att vända om och börja med en inte alltför långsam jogg med "vilomått" mätt. Lungorna skrev efter luft varje gång jag började min joggvila. Efter runt 5-6 lopp började det kännas lite annorlunda, och speciellt på joggen. Det var som om kroppen fick ny energi i slutet av joggvilan varje gång och jag kände mig riktigt lätt precis innan det var dags att gasa på igen. Kan den känslan vara spår av effekten han beskriver om att man använder syran som energi? Hade du sådan känsla med, Lars?

Nu var det inte bästa flytet på passet eftersom jag sprang fram och tillbaka. Hade nog gått lite snabbare om jag sprungit på bana och fått använda farten jag fått upp till att fortsätta framåt. Höll medvetet igen på den raska halvan för att inte bli för trött eftersom jag inte alls visste hur kroppen skulle reagera.
Gammal 2008-10-06, 18:07   #200
Strife
Registered User

Strifes avatar

Söndag 5 oktober

Sträcka: ca 16.5 km
Tid: 1:20.13
Kilometertid: ca 4.55
Puls: 160/174

På gårdagens pass hade jag så sjukt hög puls, förstår inte alls varför. Segt kändes det dessutom, från början till slut. Hade fullt upp hela lördagen och hann inte att träna, kanske ett effekt utav det. Annars har jag ingen aning.

Måndag 6 oktober

Sträcka: 8km
Tid: 39.55
Kilometertid: ca 5min
Puls: 146/167

Med söndagen i bakhuvudet gav jag mig ut på ett lugnt pass idag för att känna på kroppen om det kändes lika illa. Är ju inte alls sugen på att gå och bli sjuk då jag är anmäld till en tävling(5km) på lördag!

Lyckligt nog var känslan helt annorlunda idag och så även pulsen, fastän jag höll så gott som samma fart. Underligt!

Imorgon skall jag (helst på plan mark) springa något i stil med 4*(3min-2min-1min) alt. 5*(2min -1.5min -1min) med vila på 60-90sek.

Nu mat!
Gammal 2008-10-07, 08:06   #201
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Citat:
Det var som om kroppen fick ny energi i slutet av joggvilan varje gång och jag kände mig riktigt lätt precis innan det var dags att gasa på igen. Kan den känslan vara spår av effekten han beskriver om att man använder syran som energi? Hade du sådan känsla med, Lars?
Första halvan av vilan kändes lite jobbig, men pulsen och tröttheten sjönk ganska fort, så andra halvan kändes rätt lätt. Däremot kan jag nog inte säga att jag kände mig direkt energisk inför nästa arbetsintervall.

En skillnad mot ditt pass var att gag valde mina spring/joggtempon till att vara ganska nära varandra. På så sätt blev det lite mer som ett sammanhängande snabbdistanspass. Om det är bättre eller sämre eller likvärdigt, vet jag inte.
Gammal 2008-10-10, 08:26   #202
Strife
Registered User

Strifes avatar

Känner att jag lagt av mig med skrivandet lite och jag får väl därför försöka sammanfatta lite kort. Haft mycket att göra och inte hunnit skriva, men tränat har jag gjort!

Tisdag: Blev ett pass med 5*(2min-1.5min-1min) där det gick allt snabbare för varje serie. Kändes lite tungt i början men mot slutet kändes det faktiskt riktigt bra!

Onsdag: 10km på 47 minuter. Okej känsla.

Torsdag: Skall ju tävla på lördag och valde därför att köra ett lite lugnare kvalitetspass. 30 minuter blandad fartlek utan att slita särskilt mycket blev det.

Fredag: Idag skall jag ut och jogga runt 6km. Kanske någon klassisk dagen före-stegring i gammal god 800meters anda också?

Lördag: Tävling på 5km. Hoppas på att kunna springa snabbare än vad jag gjort som snabbast(strax över 17) på min snabbdistans hemma. Men jag vet inte alls hur tuff banan är för det avgör ju en hel del.
Gammal 2008-10-12, 18:56   #203
Strife
Registered User

Strifes avatar

Jaha, och igår var det då dags för den där efterlängtade tävlingen över 5km vilken jag väntat på. Tyvärr blev det ingen höjdare då först och främst banan var väldigt svårsprungen eftersom den gick en del på hala och blöta skogsstigar. Redan under loppet tänkte jag att jag kunde glömma göra en hygglig tid... I mål hade jag 16.10 vilket självklart innebär att banan inte alls var så lång som det står i inbjudan... Jag vann med 32 sek men ändå väldigt svårt att bedöma prestationen.

Får leta upp någon ny tävling...
-------------------

Idag har jag varit ute på ett pass på dryga timmen i runt femminutersfart, lugnt och behagligt tidig tpå morgonen.

Till helgen kan det eventuellt bli ett millopp där segrartiden brukar ligga runt 39-40 minuter, och då är det ändå löpare med kapacitet på säg 33-34 minuter som ibland ställer upp. Har inget emot terräng, även om det kanske lät så då jag skrev om gårdagens tävling. Bara jag är inställd på det så!
Gammal 2008-10-12, 18:59   #204
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Var inte banan kontrollmätt?
Gammal 2008-10-12, 19:03   #205
Strife
Registered User

Strifes avatar

Stod ej på inbjudan så det är nog inte fallet, annars brukar de ju ståta med det. Jag känner min kapacitet så väl att jag kan säga att det fattades flera hundra meter.
Gammal 2008-10-12, 19:57   #206
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Stod ej på inbjudan så det är nog inte fallet, annars brukar de ju ståta med det. Jag känner min kapacitet så väl att jag kan säga att det fattades flera hundra meter.
Jo, det har du ju rätt i.

Sån koll skulle jag också vilja ha *avis*
Gammal 2008-10-14, 08:31   #207
Strife
Registered User

Strifes avatar

Måndag 13 september

Distans: 8km
Tid: 32.34
Kilometertid: ca 4.04
Medelpuls: 164

Ett lite raskare distanspass. Hade igen direkt tanke på att det skulle gå lite snabbare än vanligt utan det var ett par lätta ben som avgjorde det. Var bara att flyta på. Lite stela vader i mitten av passet men bättre mot slutet.

Ikväll kommer det bli ett tufft pass!
Gammal 2008-10-14, 21:06   #208
Strife
Registered User

Strifes avatar

Tisdag 14 september

Idag var det intervaller som gällde, och det som kördes var följande: 6min-3min-6min-3-min-6min-3min. Vilan var 2.5 min efter långa intervallen och 1.5 min efter den kortare av de två.

Kände mig nästan lite orolig inför passet idag då vi var klara med vår femtonminutersjogg till uppvärmning. Benen hade på uppvärmningen varit allt annat än bra efter en lång arbetsdag. Efter att ha mjukat kroppen lite drog vi (tre grabbar) iväg på passet. Redan från start märkte jag att benen svarade på ett helt annat sätt än vad som uppvärmningen hade skvallrat om. Det kändes gott! Första kilometern är rätt lättsprungen och det var en rätt skön start för att komma in bra på passet och den första sexminutersintervallen.

Passet var jobbigt, men det kändes som om jag lyckades hitta en bra intensitetsnivå eftersom jag lyckades avsluta passet fort fastän jag var riktigt trött på nästa sista intervallen.

Vad som var roligast med passet var att en av grabbarna, han jag kört mest med, verkligen flåsade mig i nacken mot slutet. Kul för honom själv att det går åt rätt håll, men också perfekt för mig att få lite hjälp med farten

Dålig koll på kilometertider idag, vet bara att vi passerade första lättsprungna biten på 3.15 ca. Fel årstid att fokusera på tider känns det som dessutom.

Imorgon blir det något lugnare intensitetsmässigt, oavsett om benen mot all förmodan skulle kännas lätta!
Gammal 2008-10-15, 11:23   #209
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Har inte skrivit något här på ett tag, men jag följer kontinuerligt. Träningen ser bra ut som vanligt!
Gammal 2008-10-18, 18:14   #210
Strife
Registered User

Strifes avatar

Lördag 18 oktober - Tävling med lera under tånaglarna!

Distans: 10km
Tid: 40.31
Kilometertid: ca 4.03

Idag sprang jag min längsta tävling hittills i min karriär, och vilket jävla lopp det var! Första kilometern gick i vad jag tyckte svårsprungen terräng, och den passerade jag på 3.48 och strax efter det vek vi rakt in i skogen på en liten smal skogsstig. Det gick inte att slappna av en sekund utan man fick hela tiden se var man satte fötterna och det var nästan att man glömde bort tröttheten. Första kilometern var lättlöpt om man jämför med loppet från kilometer två till kilometer nio. Svängar, backar, stenar rötter, lera, mossa, spångar. För ett ögonblick kom jag att tänka på att jag haft problem med en stukad fot men det glömde jag snart bort.

Hamnade lite lustigt i en lucka mellan två löpare. En framför mig som långsamt gick i från mig. Bakom mig hade jag min träningskamrat och han låg tiotalet sekunder bakom mig i säkert 37 av 40 löpta minuter. Det är så grymt stressande att hela tiden höra någon som ligger där strax bakom då man själv är så grymt trött.

Efter ca 6-7 kilometer hade ryggen jag tidigare sett mellan träden försvunnit ifrån mig, men då började jag se en annan kille som antagligen öppnat lite för hårt. Jag jobbade mig allt närmare och hade säkert bara 5 sekunder upp vid något tillfälle men vid runt två kilometer kvar kom två-tre backar så branta (dock korta) att man skulle vilja använda händerna för att ta sig upp. Där gled han ifrån lite igen. Var här ruskigt trött och med en kilometer kvar hörde jag min polare närma sig av ljudet att döma. Med halvkilometern kvar kom vi ut på en lite bredare stig och då försökte jag släppa ut det lilla som fanns kvar. Var i mål 3 sek efter honom jag närmat mig, och hade 15 sek bakåt till min kompis. Ryggen jag följt tidigare under loppet var 20 sekunder före mig i mål. Jag kom totalt femma, 55 sekunder från segern.

Runt 45 sekunder efter mig kom en annan klubbkamrat. Han sprang i september 10000m bana på 34.27. Nu skall man inte jämföra för mycket då det är olika dagar och lite olika discipliner, men ville bara ge lite perspektiv på banan idag.

Är nöjd med loppet överlag. Detta är verkligen långt från det jag är förhållandevis bäst på, men ändå bra träning plus att det var grymt kul att halka runt i skogen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Har inte skrivit något här på ett tag, men jag följer kontinuerligt. Träningen ser bra ut som vanligt!

Tack! Alltid kul då folk skriver. Tyvärr är jag väldigt dåligt på det nu för tiden själv, både i min egen och andras journaler. Men precis som du har jag koll på er andra!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:58.