Lördag 18 oktober - Tävling med lera under tånaglarna!
Distans: 10km
Tid: 40.31
Kilometertid: ca 4.03
Idag sprang jag min längsta tävling hittills i min karriär, och vilket jävla lopp det var!

Första kilometern gick i vad jag tyckte svårsprungen terräng, och den passerade jag på 3.48 och strax efter det vek vi rakt in i skogen på en liten smal skogsstig. Det gick inte att slappna av en sekund utan man fick hela tiden se var man satte fötterna och det var nästan att man glömde bort tröttheten. Första kilometern var lättlöpt om man jämför med loppet från kilometer två till kilometer nio. Svängar, backar, stenar rötter, lera, mossa, spångar. För ett ögonblick kom jag att tänka på att jag haft problem med en stukad fot men det glömde jag snart bort.
Hamnade lite lustigt i en lucka mellan två löpare. En framför mig som långsamt gick i från mig. Bakom mig hade jag min träningskamrat och han låg tiotalet sekunder bakom mig i säkert 37 av 40 löpta minuter. Det är så grymt stressande att hela tiden höra någon som ligger där strax bakom då man själv är så grymt trött.
Efter ca 6-7 kilometer hade ryggen jag tidigare sett mellan träden försvunnit ifrån mig, men då började jag se en annan kille som antagligen öppnat lite för hårt. Jag jobbade mig allt närmare och hade säkert bara 5 sekunder upp vid något tillfälle men vid runt två kilometer kvar kom två-tre backar så branta (dock korta) att man skulle vilja använda händerna för att ta sig upp. Där gled han ifrån lite igen. Var här ruskigt trött och med en kilometer kvar hörde jag min polare närma sig av ljudet att döma. Med halvkilometern kvar kom vi ut på en lite bredare stig och då försökte jag släppa ut det lilla som fanns kvar. Var i mål 3 sek efter honom jag närmat mig, och hade 15 sek bakåt till min kompis. Ryggen jag följt tidigare under loppet var 20 sekunder före mig i mål. Jag kom totalt femma, 55 sekunder från segern.
Runt 45 sekunder efter mig kom en annan klubbkamrat. Han sprang i september 10000m bana på 34.27. Nu skall man inte jämföra för mycket då det är olika dagar och lite olika discipliner, men ville bara ge lite perspektiv på banan idag.
Är nöjd med loppet överlag. Detta är verkligen långt från det jag är förhållandevis bäst på, men ändå bra träning plus att det var grymt kul att halka runt i skogen.
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff
Har inte skrivit något här på ett tag, men jag följer kontinuerligt. Träningen ser bra ut som vanligt!
|
Tack! Alltid kul då folk skriver.

Tyvärr är jag väldigt dåligt på det nu för tiden själv, både i min egen och andras journaler. Men precis som du har jag koll på er andra!