Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-07, 12:39   #181
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf Visa inlägg
Coolt! Själv har jag bara 800 m till Spånga IP Man blir ju sugen på att testa på 6h...
Jag skulle ju ta chansen, så nära hemmavid och allt. Perfekt ju, då kan man duscha i sin egen dusch, få mat och börja ta hand om sig direkt och slippa ligga på hotell. Så nära dessutom så slipper man resekostnader eftersom det är promenadavstånd, och samma kväll sover man i sin egen säng

Det kan inte bli bättre helt enkelt
Gammal 2014-05-07, 13:21   #182
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Ah, det är så galet det där att jag blir faktiskt lite sugen!

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 14:04   #183
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Ah, det är så galet det där att jag blir faktiskt lite sugen!
400 spänn är ingen kostnad heller för den delen, inte jämfört med vad många andra tar!

Klart ni ska testa, det är riktigt roligt med tidslopp
Gammal 2014-05-08, 10:57   #184
Fredron
Det är oklart

Fredrons avatar

Reg.datum: Jan 2011
Såg din post om utegym och ramlade in här.
Häftigt mål, lycka till
Fredron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-09, 09:58   #185
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fredron Visa inlägg
Såg din post om utegym och ramlade in här.
Häftigt mål, lycka till
Tack
Gammal 2014-05-09, 15:54   #186
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Löpning + Styrka

Idag gjorde jag något jag borde göra oftare: jag sprang till utegymmet i Akalla och körde ett pass och sprang hem. 3,7km dit på ~24 minuter (6:27/km) och lika långt hem fast på ~24 min (6:23/km) med en timmas styrka emellan känns kan jag säga. Tekniktränade på knäböj, marklyft, latsdrag, olika pressövningar och raka mark. Pullups provade jag lite också. Jag blev glad för att jag fick beröm för min teknik i latsdraget och knäböjen, och fick många goda tips om hur jag ska bli bättre på t ex pullups. Dessutom lärde jag mig att raka mark tar bättre på de muskler jag vill ha träff på, det kände jag alldeles själv när jag körde och jämförde. Raka mark tog precis där jag ville!

Jag litade inte på vaden när jag sprang, men den uppförde sig fint. På hemvägen drog jag upp farten till halvmaratempo och den sa inte ett pip. Nu är 7,4km inte mycket och det säger förmodligen ingenting om hur vaden mår, men det kändes bra att ha gjort NÅNTING annat än vadhävningar.

Vadhävningar kör jag morgon, middag och kväll (3x10 på två ben, 3x10 på ett ben per session, så totalt 9x10 av varje sort) och tänker fortsätta med det så länge det behövs, i evighet om så är.

På måndag ska jag tillbaka till naprapaten och följa upp vaden, och varför den blev som den blev. Jag har ett hum om varför, tror jag. Det är inte första gången den vaden strular, det är bara första gången den gjort det så mycket. Antagligen är det samma sak igen, att någonting glidit snett i ryggen eller höften igen, det har det gjort några gånger och varje gång får jag ont i underbenen.

Jag skulle bli mycket förvånad om det dykt upp något nytt.

Senast redigerad av LadyG den 2014-05-09 klockan 15:56.
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-11, 20:13   #187
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Motionscykel 60 min 24,4km

Tittade på ishockeyn bitvis men Tre Kronor spelar så nervöst och slarvigt att det inte var roligt. Jag saknar stjärnorna som tackat nej (jaja de är skadade, jag saknar dem ändå) som Sedinarna t ex, eller Zetterberg...

Det jobbigaste med att cykla är att jag blir så öm i baken. Sen blir jag trött i benen innan jag får upp pulsen något nämnvärt, men det beror säkert bara på orutin. Svettig blev jag i alla fall, det var lite det jag var ute efter. Få känslan av att ha tränat lite. Jag är fortfarande skeptisk till vaden, kanske grundlöst nu (jag känner i alla fall inte av den) men det kommer nog att ta lite tid innan jag vågar lita på den igen.

Jag fortsätter med min rutin vadhävningar på två ben 3x10 och vadhävningar på ett ben 3x10 per ben morgon, middag och kväll. Dessutom stretchar jag vaderna och igår körde jag med TENS-apparaten på soleus (som jag misstänker är skurken i dramat).
Gammal 2014-05-13, 13:43   #188
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Igår var jag hos naprapaten. Funktionstest, allt verkade okej. Stabil som en klippa i linorna, fast bättre på vänster än höger sida. Ingenting ömmade eller smärtade. Jag fick klartecken att springa igen. Så, eftersom vädret var vackert valde vi att gå från Norrtull till Spånga en nätt promenad på knappt 12km. Men vi gick inte så fort, och vi stannade på vägen för att äta. Inget speciellt jobbigt med andra ord.

Ändå nöp det till i vaden med bara några kilometer kvar hem. Väl hemma konstaterade älsklingen att vaden var stenhård, riktigt pumpad.

Jag behövde inte fråga naprapaten egentligen, men gjorde det ändå. Givetvis ska jag inte springa idag, trots allt.

Frustrationen är förstås total.

Älsklingen har masserat, både hårt och mjukt i olika omgångar. Jag har knådat, använt TENS, stetchat och vadhävt. Är uppe i 3x15 på båda benen, 3x15 på vardera benet uppflugen i en stege.

Den är mindre stel nu men fortfarande onormalt stel jämfört med vänster vad. Om något verkar vadhävningarna göra den mer uppblåst, mer stel och mindre mjuk. Det tar en bra stunds masserande och gnuggande innan den mjuknar lite, och helt mjuk blir den inte. Stretcha den hjälper inte, den blir inte mjukare för det.

Det underliga är att det inte gör ont nu, annat än efterdyningarna av den synnerligen hårdhänta massagen. Jag blir vansinnig, jag känner ju hur stel muskeln är och förstår att sticken i vaden har med det att göra men jag begriper inte vad stelheten kommer från eller vad jag ska göra för att bli av med den mer permanent.
Gammal 2014-05-13, 14:26   #189
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Gubbvad månne? Riktigt störigt är det, med åkommor.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 15:02   #190
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Gubbvad månne? Riktigt störigt är det, med åkommor.
Gubbvad är ju bara en slaskdiagnos som används när det gör ont i vaden men ingen vet varför, så på det viset är det väl gubbvad (gumvad).

Kompletterade den dagliga rehaben och stretchen med en halvtimmas styrketräning i alla fall, enbensknäböj, enbenshöftlyft. Såna saker, stabilitet och styrka för höft och rumpa.

Ska tillbaka till naprapaten imorgon och behandla vaden.
Gammal 2014-05-13, 21:39   #191
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Verkligen, det är ju mest bara något man säger om en stretig överanvänd vad. Och det låter ungefär som vad du har. Vet du hur lång tid det brukar ta att bli av med? Har hört historier om 1 (smärtsam) behandling, men det borde ju vara undantag.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 08:38   #192
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Verkligen, det är ju mest bara något man säger om en stretig överanvänd vad. Och det låter ungefär som vad du har. Vet du hur lång tid det brukar ta att bli av med? Har hört historier om 1 (smärtsam) behandling, men det borde ju vara undantag.
Ingen aning, det beror antagligen på hur överansträngd vaden är. Det blir andra behandlingen i eftermiddag, vi får väl se om det hjälper.

För tillfället är jag lite halt och lytt ändå, enbensknäböj tog bra
Gammal 2014-05-15, 09:42   #193
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Min krånglande vad driver mig till vansinne. Mikrobristningar eller ej, jag vill springa nu. Det var länge sedan. Vilken sorts löpning som helst går bra, bara jag får springa.

Jag fick order att backa från vadhävningarna, mitt engagemang med 3 gånger om dagen (3x15 på vardera benet och 3x15 på två ben) kan ha varit lite väl entusiastiskt. Muskeln behöver vila också.

Jag besökte Access Rehab för tredje gången på kort tid, och de fruktade nålarna kom fram. Helvete så ont de gör när de träffar rätt. Men de fick muskeln att slappna av i alla fall. Det är huvudsaken. Jag får för mig att vadmuskeln mår bättre av att vara avslappnad och mjuk, som den vänstra. Det är just när hon ska sätta nålarna som det gör ont, när de väl är där och strömmen får muskeln att hoppa gör det inte ont, det känns bara besynnerligt. Men köra in en nål i en superspänd och trött muskel, det gör ont.

Jag tar det givetvis lugnt, jag är inte dum. Vaden behöver den tid den behöver, tyvärr och det är inget jag kan göra åt saken. Vi får helt enkelt se från dag till dag vad som händer och hur det blir med löpningen och start i de lopp jag har planerat.

Närmare besked än så går inte att ge. Frustrerande nog.

Bilden: Tejpen kanske inte gör något egentligen, men den är skön ändå.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg vad.jpg (127.4 KB, 4 visningar)
Gammal 2014-05-15, 09:45   #194
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Reg.datum: Nov 2003
Jag hoppas dina problem löser sig asap! Du verkar vara en fighter så jag tror du fixar det.
Om inget annat så ser tejpningen häftig ut..

Vilken AR går du på?

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-15, 10:04   #195
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Jag hoppas dina problem löser sig asap! Du verkar vara en fighter så jag tror du fixar det.
Om inget annat så ser tejpningen häftig ut..

Vilken AR går du på?
Planen är helvila till Varvet, så får vi se på startdagen hur det känns. Startar jag så blir det för att ta mig runt och klara loppet.

Tejpen ger lite lite stöd, men mest påminner den mig om att gå rätt s a s. Inte fuska och börja gå konstigt för då stramar tejpen. Det blir ju lätt att man börjar undvika att belasta den muskel som ömmar, men det är ju inte så lyckt. Då kan man dra på sig annat skit av bara farten. Dessutom ser den rätt cool ut

Vasastan på Sveavägen, det är den jag hittar till

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:21.