Citat:
Ursprungligen postat av Jondahl
Dela gärna med dig av det isf, jag skulle tycka det vore intressant att läsa och kanske diskutera.
|
Det är inget jätteavancerat upplägg. Fokus kommer ligga på LL och att förhoppningsvis bli allmänt snabbare. Det kommer därför bli mer kvalitetsträning än tidigare. Jag känner att jag har en bra grund nu och förhoppningsvis ska min kropp klara lite mer kvalitet än den gjorde för ett par år sedan. Den gången fick jag problem med skador efter ett tag. Dessutom är jag lite förnuftigare idag och lägger av i tid om jag skulle få några känningar.
Kvalitetsträningen kommer vara inriktad på snabbhet (med ståvila den här gången), backträning (mer än tidigare) och långintervaller. Under långintervallerna kommer fokus precis som tidigare att ligga på kort vila. Det är en typ av träningspass som gav bra resultat när det gäller att transportera bort mjölksyra.
Jag ska dessutom försöka mig på en periodisering av träningen. Det har jag inte gjort sedan mitt långa skadeuppehåll. Självklart kommer praktiska omständigheter att störa en del men jag kommer ändå följa periodiseringen så gott det går. Den kommer gå i fyraveckorscykler där de tre första veckorna har successivt ökande intensitet. Den fjärde veckan blir en lugnare vecka för återhämtning.
Motivationen är som sagt på topp och det ska bli kul att få träna ordentligt igen.