Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-10, 11:08   #1921
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Jondahl Visa inlägg
Dela gärna med dig av det isf, jag skulle tycka det vore intressant att läsa och kanske diskutera.
Det är inget jätteavancerat upplägg. Fokus kommer ligga på LL och att förhoppningsvis bli allmänt snabbare. Det kommer därför bli mer kvalitetsträning än tidigare. Jag känner att jag har en bra grund nu och förhoppningsvis ska min kropp klara lite mer kvalitet än den gjorde för ett par år sedan. Den gången fick jag problem med skador efter ett tag. Dessutom är jag lite förnuftigare idag och lägger av i tid om jag skulle få några känningar.

Kvalitetsträningen kommer vara inriktad på snabbhet (med ståvila den här gången), backträning (mer än tidigare) och långintervaller. Under långintervallerna kommer fokus precis som tidigare att ligga på kort vila. Det är en typ av träningspass som gav bra resultat när det gäller att transportera bort mjölksyra.

Jag ska dessutom försöka mig på en periodisering av träningen. Det har jag inte gjort sedan mitt långa skadeuppehåll. Självklart kommer praktiska omständigheter att störa en del men jag kommer ändå följa periodiseringen så gott det går. Den kommer gå i fyraveckorscykler där de tre första veckorna har successivt ökande intensitet. Den fjärde veckan blir en lugnare vecka för återhämtning.

Motivationen är som sagt på topp och det ska bli kul att få träna ordentligt igen.
Gammal 2008-06-11, 05:35   #1922
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Löpning. Pyramidintervaller

Uppvärmning
250 m
500 m
500 m
750 m
1000 m
1000 m
750 m
500 m
500 m
250 m
Nedjoggning

2 minuter ståvila mellan varje intervall

Totalt 7,44 km

Första passet efter maran och en längre vila. Det gick förvånansvärt bra. Jag sprang lite kantigt i början. På slutet kändes tekniken däremot riktigt bra. För första gången använde jag ståvila mellan mina intervaller. Jag körde även dubbelt av 500m och 1000 m. Tempot blev bra och jag hade inget intervall med lägre genomsnittstempo än 4 min/km.
Gammal 2008-06-11, 07:45   #1923
ulfalf
Går det så går det

ulfalfs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Löpning. Pyramidintervaller

Uppvärmning
250 m
500 m
500 m
750 m
1000 m
1000 m
750 m
500 m
500 m
250 m
Nedjoggning

2 minuter ståvila mellan varje intervall

Totalt 7,44 km

Första passet efter maran och en längre vila. Det gick förvånansvärt bra. Jag sprang lite kantigt i början. På slutet kändes tekniken däremot riktigt bra. För första gången använde jag ståvila mellan mina intervaller. Jag körde även dubbelt av 500m och 1000 m. Tempot blev bra och jag hade inget intervall med lägre genomsnittstempo än 4 min/km.
Det där ser ut som ett bra pass. Funderar på att köra något liknande någon gång, jag funderar på lite saker bara. Du har ingen aning om vad din puls ligger på under intervallerna? Springer du på bana eller efter gpsen? Hur lägger du upp intervallerna - maxar i slutet eller försöker ha samma tempo på alla? Eller ju kortare, desto snabbare?

Många frågor, nyfiken ulfalf
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 16:24   #1924
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf Visa inlägg
Det där ser ut som ett bra pass. Funderar på att köra något liknande någon gång, jag funderar på lite saker bara. Du har ingen aning om vad din puls ligger på under intervallerna? Springer du på bana eller efter gpsen? Hur lägger du upp intervallerna - maxar i slutet eller försöker ha samma tempo på alla? Eller ju kortare, desto snabbare?

Många frågor, nyfiken ulfalf
Tack! Det var ett roligt pass och det blev en nytändning nu när jag har ändrat lite. Pulsen har jag inte reda på just nu eftersom jag bojkottar mitt pulsband. Nu när det är en ny träningsperiod ska jag väl ta tag i det där och se till att det sitter som det ska. Jag springer på vanliga cykelbanor och delvis inne i skogen. Distanserna håller jag reda på genom min Forerunner. Jag har gjort hela passet i datorn och sedan fört över till klockan. Tempot försöker jag ha samma hela tiden. Det blir svårare när distanserna ökar och på slutet är man tröttare.
Gammal 2008-06-11, 16:26   #1925
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Jag har bara kört pyramider en gång, men jag ska nog försöka köra det oftare. Men det är sjukt jobbigt psykiskt när distanserna ökar hela tiden. Sen är det iofs betydligt trevligare när de minskar.

Det är märkligt att man kan jogga 42 km ena dan och andra dan tycker man att 1000 m är superlångt

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 16:32   #1926
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Jag har bara kört pyramider en gång, men jag ska nog försöka köra det oftare. Men det är sjukt jobbigt psykiskt när distanserna ökar hela tiden. Sen är det iofs betydligt trevligare när de minskar.
Ja, det är just den psykiska biten som fick mig att börja med pyramiderna. Om man är lite trött efter första eller andra intervallen är det inte kul att tänka på kommande distansökningar.

Citat:
Det är märkligt att man kan jogga 42 km ena dan och andra dan tycker man att 1000 m är superlångt
Mycket konstigt. Beroende på vad jag har ställt in mig på kan jag tycka att 5 km är jättelångt att springa. En annan dag springer jag en halvmara och tycker att det går på nolltid.
Gammal 2008-06-11, 16:35   #1927
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Fina intervaller Noodles! Det känns för övrigt som mina gratulationer "drunknade" bland alla andra efter maran, likaså mina lyckönskningar dessförinnan.

Så jag skriver ännu ett stort GRATTIS till dig över den framgången. Om du nu mot förmodan skulle misstänka att jag inte gläds med dig.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 21:18   #1928
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Fina intervaller Noodles! Det känns för övrigt som mina gratulationer "drunknade" bland alla andra efter maran, likaså mina lyckönskningar dessförinnan.

Så jag skriver ännu ett stort GRATTIS till dig över den framgången. Om du nu mot förmodan skulle misstänka att jag inte gläds med dig.
Tack! Jag uppmärksammade dina gratulationer. Nu är jag inte den som tackar nej till fler uppmuntrande ord.
Gammal 2008-06-11, 21:21   #1929
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Del 1

Löpning

4,8 km
4:31 min/km

Det blev ett lätt pass idag. Mest för att jag ska komma in i vanan att springa två dagar i rad igen. Jag vågade inte dra på för hårt eftersom benen var lite trötta efter igår.

Del 2

Tennis

2h

Efter löpningen blev det ett härligt kvällspass på banan. Trots en del regnskurar blev det ett roligt pass. Hittills är jag nöjd med hur mycket tennis jag har hunnit med den här sommaren.
Gammal 2008-06-12, 20:31   #1930
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Styrketräning

45 minuter

Ett riktigt bra pass. Kände mig pigg och stark. Nu börjar det bli lite glesare på gymmet igen. Jag antar att det fina vädret som kom så tidigt fick alla att ge upp hoppet om att hinna hitta beachformen.

Det enda tråkiga är att jag har lite ont i mitt vänstra knä. Jag kan tänka mig att det är en lätt överbelastning efter att jag drog igång all träning på en gång. Två timmar tennis igår var antagligen inte optimalt. Vi får hoppas att det går över till nästa löppass.
Gammal 2008-06-12, 20:34   #1931
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Citat:
Ett riktigt bra pass. Kände mig pigg och stark. Nu börjar det bli lite glesare på gymmet igen. Jag antar att det fina vädret som kom så tidigt fick alla att ge upp hoppet om att hinna hitta beachformen.
Jag noterade samma sak i förrgår. Var väl jag och 3-4 till där. Dvs vi som satsar på Beach 2012.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 20:42   #1932
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Jag noterade samma sak i förrgår. Var väl jag och 3-4 till där. Dvs vi som satsar på Beach 2012.
Ja. Tacka vet jag att ha framförhållning och träna i fyra-fem år för att en dag kanske våga lämna vassen och visa sin bleka lekamen.
Gammal 2008-06-15, 13:04   #1933
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Del 1

Löpning

4,8 km
4:31 min/km

Det blev ett lätt pass idag. Mest för att jag ska komma in i vanan att springa två dagar i rad igen. Jag vågade inte dra på för hårt eftersom benen var lite trötta efter igår.

Del 2

Tennis

2h

Efter löpningen blev det ett härligt kvällspass på banan. Trots en del regnskurar blev det ett roligt pass. Hittills är jag nöjd med hur mycket tennis jag har hunnit med den här sommaren.

När blev 04:31 min/km-tempo lätt? Bra jobbat iaf, kul att din motiviation är tillbaks. Ditt LLupplägg liknar mitt, även om jag inte funderat på att lägga in långintervaller. Ser bra ut i alla fall

Blod,svett och tårar - min journal
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-16, 07:17   #1934
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av GurraGo Visa inlägg
När blev 04:31 min/km-tempo lätt? Bra jobbat iaf, kul att din motiviation är tillbaks. Ditt LLupplägg liknar mitt, även om jag inte funderat på att lägga in långintervaller. Ser bra ut i alla fall
Tack! 4:31 min/km blev ett lätt tempo när det var en så pass kort distans. På milen hade det räknats som lite bättre tempo.
Gammal 2008-06-16, 09:24   #1935
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Har du några planer på tid på LL?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:15.