2008-04-17, 18:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
10 h per vecka?
|
10?! Det är ju ruggigt mycket, ÄVEN om man styrketränar. Då hamnar jag under varje vecka.
|
|
2008-04-17, 18:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Officiella skamgränser satta av Kolos löpare är
Veckodistans: 40 km
Tid på milen: 40 minuter
|
Det är nästan så att jag börjar skratta när jag ser kombinationen (jag försöker dock undvika att skratta, det gör ont).
Anyway, det är ju sjukt kul att den ena gränsen är en gränsen för soffpotatis enligt mig, i alla fall om man är löpare, medan sub40 på milen är den klassiska "drömgränsen", för folk som inte hänger sitt liv åt löpning. Om jag fick välja skulle jag sätta "skamgränsen" på milen till en tid inte snabbare än 45 min 00s. För att komma upp till den måste de flesta i alla fall ha tränat lite, till skillnad från t.ex. 50 min som skulle vara för långsamt, medan 40 min enligt min mening är alldeles för snabbt. Antalet kollo-löpare som verkligen klarat sub 40 på milen är, som Noodles säger, ganska få. Är sjukt stor skillnad mellan 41, för att inte säga t.ex. 43 min på milen, som många snarare ligger på.
(Jag vet att det inte är du som satt upp gränserna så jag klagar inte på dig)
|
|
|
2008-04-17, 18:23
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av forslund
10?! Det är ju ruggigt mycket, ÄVEN om man styrketränar. Då hamnar jag under varje vecka. 
|
2h 5 dagar/vecka, 1:45 6 dagar/vecka eller 1,5h 7 dagar/vecka. Inte så himla mkt. Cyklar man så är det ju lätt att komma upp i de volymerna.
Jag ligger själv under gränsen, men så tränar jag som en vardagsmotionär just nu också
|
|
2008-04-17, 18:25
|
|
Triatleten
|
Citat:
Ursprungligen postat av GurraGo
(Jag vet att det inte är du som satt upp gränserna så jag klagar inte på dig)
|
Gränserna har uppkommit genom diverse hintar och gliringar i löpartråden och diverse journaler. Skamgränsen för tempo under valfri löprunda är tydligen satt till 5 min/km dessutom.
Jag är en soffpotatis.
|
|
2008-04-17, 18:27
|
|
Registered User
|
Citat:
2h 5 dagar/vecka, 1:45 6 dagar/vecka eller 1,5h 7 dagar/vecka. Inte så himla mkt. Cyklar man så är det ju lätt att komma upp i de volymerna.
Jag ligger själv under gränsen, men så tränar jag som en vardagsmotionär just nu också 
|
Nja, om man cyklar lvg är det ju lättare. Jag tycker att jag tränar rätt mycket, men har problem att komma upp i över 10h. Får bli längre pass i löpningen helt enkelt.
|
|
2008-04-17, 18:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Skamgränsen för tempo under valfri löprunda är tydligen satt till 5 min/km dessutom.
|
Trodde att det var sub 4.00 som gällde. Jag tycker mig ha rätt bra koll eftersom att jag var en av dem som drog igång denna skamgräns
|
|
|
2008-04-17, 18:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Citat:
Gränserna har uppkommit genom diverse hintar och gliringar i löpartråden och diverse journaler. Skamgränsen för tempo under valfri löprunda är tydligen satt till 5 min/km dessutom.
Jag är en soffpotatis.
|
Ok ok,, ja själv har jag ungefär 05:00 min/km som skamgräns, långsammare än så innebär ett väldigt lugnt pass. Långpass tillåter jag dock gå i långsammare tempo. Sedan tycker jag självklart att gränsen ska vara anpassad till om man är man eller kvinna, det är ju i hög grad relevant.
|
|
|
2008-04-17, 18:49
|
|
Triatleten
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Trodde att det var sub 4.00 som gällde. Jag tycker mig ha rätt bra koll eftersom att jag var en av dem som drog igång denna skamgräns 
|
Jag fick för mig att det var sub 5.00 eftersom det innebar Ursvik sub 75 min. Sub 4.00 lirar ju bättre med skamgränsen på milen och den allmänna ordningen. Det blir snyggare om alla gränser involverar siffrorna 4 och 0.
|
|
2008-04-17, 18:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Jag fick för mig att det var sub 5.00 eftersom det innebar Ursvik sub 75 min. Sub 4.00 lirar ju bättre med skamgränsen på milen och den allmänna ordningen. Det blir snyggare om alla gränser involverar siffrorna 4 och 0.
|
Jo men extreme är ett undantag, det är omänskligt att snitta under 4.00 där.
|
|
|
2008-04-17, 18:51
|
|
Triatleten
|
Citat:
Ursprungligen postat av GurraGo
Sedan tycker jag självklart att gränsen ska vara anpassad till om man är man eller kvinna, det är ju i hög grad relevant.
|
Gränserna är inte speciellt logiska i övrigt, så varför skulle de vara det i detta avseende? Kvinnor har helt enkelt större soffpotatispotential.
|
|
2008-04-17, 21:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2002
|
För att göra det här med skamgränser lite mer sofistikerat (och att folk inte ska skylla på dålig form eller dåligt kön) så anser jag vi bör införa ansträngningsskamgräns. Kan bara appliceras på oss med pulsklockor, men det finns väl ingen seriös löpare utan sådan utstrustning, väl?!?
Pass under 80% bpm är ej godtagbart och är enbart ett tecken på allmän slöhet. Dispans ges enbart om passet är ett så kallat "långpass". Skamgräns på långpass införs även och sätts till 2 timmar.
|
|
|
2008-04-17, 21:56
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Los
Kan bara appliceras på oss med pulsklockor, men det finns väl ingen seriös löpare utan sådan utstrustning, väl?!?
|
Lust att sponsra en fattig student?
|
|
2008-04-17, 22:03
|
|
Triatleten
|
Citat:
För att göra det här med skamgränser lite mer sofistikerat (och att folk inte ska skylla på dålig form eller dåligt kön) så anser jag vi bör införa ansträngningsskamgräns. Kan bara appliceras på oss med pulsklockor, men det finns väl ingen seriös löpare utan sådan utstrustning, väl?!?
Pass under 80% bpm är ej godtagbart och är enbart ett tecken på allmän slöhet. Dispans ges enbart om passet är ett så kallat "långpass". Skamgräns på långpass införs även och sätts till 2 timmar.

|
Äh, är ju bara applicerbart på löpning. Försök komma upp i >80 % av max ett helt pass i simning säger jag bara... Dessutom finns det ju ett visst värde i lugna pass emellanåt (speciellt som närmast samtliga koloiter verkar vara bräckliga som snöflingor), så det där köper jag inte.
|
|
2008-04-17, 22:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2002
|
Citat:
Äh, är ju bara applicerbart på löpning. Försök komma upp i >80 % av max ett helt pass i simning säger jag bara... Dessutom finns det ju ett visst värde i lugna pass emellanåt (speciellt som närmast samtliga koloiter verkar vara bräckliga som snöflingor), så det där köper jag inte.
|
Jag köper inte att du låstas ta mitt inlägg seriöst
|
|
|
2008-04-18, 05:00
|
|
Triatleten
|
Citat:
Jag köper inte att du låstas ta mitt inlägg seriöst 
|
Annars är ju risken att någon annan gör det
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:29.
|

|