2016-01-08, 06:31
|
|
|
Musklig
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Rendering av film för Kilimanjaro pågår, så gör redo popcornen och samla familjerna...
|
Jag trodde du skulle bjuda in till exklusiv premiärvisning hemma hos dig. Eller min inbjudan kanske "har kommit bort"?
|
|
|
2016-01-08, 09:23
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2012
|
Smygföljt journalen ett bra tag, riktigt inspirerande då jag själv också intresserat mig för bergsbestigning på senare tid
Vad jag förstått så siktar du på Mt Elbrus i år, men hur förbereder du dig för de andra topparna? Resterande toppar börjar det bli väldigt tekniskt. Sysslar du något med klättring(sten och is)?
Förövrigt om du inte redan har läst de kan jag rekommendera Freedom of the Hills samt Training for the new alpinism.
Kämpa på!
Senast redigerad av Abbs den 2016-01-08 klockan 09:25.
|
|
|
2016-01-08, 10:21
|
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS
Jag trodde du skulle bjuda in till exklusiv premiärvisning hemma hos dig. Eller min inbjudan kanske "har kommit bort"?
|
Du tror på riktigt du får en inbjudan när du lyft upp min elvisp ur bunken med mjukglass för att sedan starta den igen?
Citat:
Ursprungligen postat av Abbs
Smygföljt journalen ett bra tag, riktigt inspirerande då jag själv också intresserat mig för bergsbestigning på senare tid
Vad jag förstått så siktar du på Mt Elbrus i år, men hur förbereder du dig för de andra topparna? Resterande toppar börjar det bli väldigt tekniskt. Sysslar du något med klättring(sten och is)?
Förövrigt om du inte redan har läst de kan jag rekommendera Freedom of the Hills samt Training for the new alpinism.
Kämpa på! 
|
Kul med nya kommentatorer här!
Elbrus står på tur och under Elbrus så kommer jag att få tid under acklimatiseringsdagarna för att öva med rep, yxa och stegjärn. Stegjärnstekniken är ett krav på att den måste vara bra inför Everest t.ex. Säger sig självt att är man för harig och osäker så sinkar man hela expeditionen och är man för naiv och nonchalant, så kan man istället äventyra hela expeditionen...
Så tanken är att Kilimanjaro var nr1 för att ge mig erfarenhet om höjdsjuka och acklimatisering.
Elbrus ska jag försöka nyttja de erfarenheterna och praktisera mer runt acklimatisering, för så dåligt som jag mådde på väg ut mot Kibotoppen får jag inte må på de större bergen. Elbrus ger mig erfarenhet av att hantera isredskap och glaciärklättring.
Sedan lutar det åt att jag tar både grönt kort och en klätterkurs med glaciärteknik och lär mig sprickräddning mm. Jag kommer också behöva lära mig gå med jummar och ju mer sådant som sitter i ryggmärgen desto bättre. Jag har dock inte bestämt mig om jag ska åka ner till Frankrike eller om jag ska ta en kurs här i de svenska fjällen.
Aconcagua som står på tur sedan, blir åter ett berg där det inte är fullt så tekniskt mer än lite scrambling, men som ställer ännu högre krav på acklimatisering. Fixar jag inte acklimatisering på 7000m så kan jag lägga Everest på hyllan ett bra tag och får istället sikta på att nöta fler 7000-meterstoppar.
På de större bergen med längre acklimatiseringstid ges det rätt mycket träningstid innan toppturen. På Everest är det flera veckor som spenderas med att bara göra dagsutflykter och gå upp på kringliggande toppar, så jag räknar med att få mycket träning den vägen också.
|
|
|
2016-01-08, 10:35
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Du tror på riktigt du får en inbjudan när du lyft upp min elvisp ur bunken med mjukglass för att sedan starta den igen?
Kul med nya kommentatorer här!
Elbrus står på tur och under Elbrus så kommer jag att få tid under acklimatiseringsdagarna för att öva med rep, yxa och stegjärn. Stegjärnstekniken är ett krav på att den måste vara bra inför Everest t.ex. Säger sig självt att är man för harig och osäker så sinkar man hela expeditionen och är man för naiv och nonchalant, så kan man istället äventyra hela expeditionen...
Så tanken är att Kilimanjaro var nr1 för att ge mig erfarenhet om höjdsjuka och acklimatisering.
Elbrus ska jag försöka nyttja de erfarenheterna och praktisera mer runt acklimatisering, för så dåligt som jag mådde på väg ut mot Kibotoppen får jag inte må på de större bergen. Elbrus ger mig erfarenhet av att hantera isredskap och glaciärklättring.
Sedan lutar det åt att jag tar både grönt kort och en klätterkurs med glaciärteknik och lär mig sprickräddning mm. Jag kommer också behöva lära mig gå med jummar och ju mer sådant som sitter i ryggmärgen desto bättre. Jag har dock inte bestämt mig om jag ska åka ner till Frankrike eller om jag ska ta en kurs här i de svenska fjällen.
Aconcagua som står på tur sedan, blir åter ett berg där det inte är fullt så tekniskt mer än lite scrambling, men som ställer ännu högre krav på acklimatisering. Fixar jag inte acklimatisering på 7000m så kan jag lägga Everest på hyllan ett bra tag och får istället sikta på att nöta fler 7000-meterstoppar.
På de större bergen med längre acklimatiseringstid ges det rätt mycket träningstid innan toppturen. På Everest är det flera veckor som spenderas med att bara göra dagsutflykter och gå upp på kringliggande toppar, så jag räknar med att få mycket träning den vägen också.
|
Låter grymt
Du gjorde dock en väldigt snabb bestigning av Kili, så du bör inte må så dåligt på samma höjd om du lägger till några dagar tror jag.
Har själv bara bestigit diverse 4k toppar i Alperna och funderar på en Elbrus-Kili kombo. Surt dock om det visar sig att ens gener inte alls gillar hög höjd och har pröjsat för två bestigningar
|
|
|
2016-01-08, 13:23
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Citat:
Ursprungligen postat av Abbs
Låter grymt
Du gjorde dock en väldigt snabb bestigning av Kili, så du bör inte må så dåligt på samma höjd om du lägger till några dagar tror jag.
Har själv bara bestigit diverse 4k toppar i Alperna och funderar på en Elbrus-Kili kombo. Surt dock om det visar sig att ens gener inte alls gillar hög höjd och har pröjsat för två bestigningar 
|
Jo jag valde ju att göra det på sex dagar, med topptur dag fem. Flera arrangörer rekommenderar en extra dag och ska man gå efter formeln +500 meter som sovhöjd, så är vi ju nästan uppe i tio dagar som rekommendation. Då lär man dock vara garanterat fri från höjdsjuka. Så jag valde ju medvetet på ett sätt att bli höjdsjuk och höll tummarna för att det skulle bara vara en mild grad, men det var på håret att det gick.
Hade ju varit riktigt grinig på mig själv om jag fått avbryta och gå ner, då hade jag ångrat att jag inte tog den där extra dagen...
På Elbrus så är det eventuellt topptur dag åtta istället, så jag har några hundra meter lägre berg än Kilimanjaro men tre dagar mer för acklimatisering. Den expeditionspartnern jag har valt verkar trycka rätt hårt på att de hellre tar någon dag extra för acklimatiseringen och att de vill att deras deltagare faktiskt ska komma upp på riktigt. Hela den trippen tar 14 dagar och bränner halva min sommarsemester.
|
|
|
2016-01-08, 18:20
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Då var rullen uppe för den som vill se hur min tur upp på Kili var.
|
|
|
2016-01-08, 22:59
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Du är min idol 
Fin film med, bättre år för år. Tyckte att snutten med hög fem med guiden var bäst, snygg tajmning
|
|
|
2016-01-09, 08:22
|
|
|
Musklig
Reg.datum: Feb 2009
|
Jag är oxå grymt imponerad av filmen. Nästan lika mycket som av själva resan
Är så grymt svårt att få filmat/fotograferat den speciella känslan och intrycken man får i dessa miljöer men det gjorde du bra med tanke på utrustningen.
|
|
|
2016-01-09, 11:03
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft
Du är min idol 
Fin film med, bättre år för år. Tyckte att snutten med hög fem med guiden var bäst, snygg tajmning 
|
haha, du är för go... men ja precis, den scenen blev riktigt bra utan att jag visste om det, men solljuset, vinkel osv gjorde att det blev kanon.
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS
Jag är oxå grymt imponerad av filmen. Nästan lika mycket som av själva resan
Är så grymt svårt att få filmat/fotograferat den speciella känslan och intrycken man får i dessa miljöer men det gjorde du bra med tanke på utrustningen.
|
Jag filmade och fotade massor, så det blev mer att välja mellan när jag kom hem. Möjligen att jag hade velat få film på mig själv när jag mådde som sämst under toppturen, men i de stunderna är det svårt att tänka på just kameran.... jag tänkte mer på om jag skulle riskera att dö om jag fortsatte och på hur lungödem egentligen fungerade, om det gick snabbt att nå kritiskt stadie osv. Det var inte riktigt läge att fota/filma då.
Tror det går att få till ett grymt mycket bättre material om man är två som har varsin kamera osv.
Sedan är det alltid så svårt att veta hur mycket/litet man ska ta med, att summera sex dygn är apsvårt. Jag gjorde en turbovariant på det sista dygnet för att filmen inte skulle bli 30 min lång och för att jag kände att det var viktigare att fokusera på vägen till toppen och toppen, än vägen ner från berget.
Hoppas som sagt den lyckas förmedla lite av vad jag fick uppleva för det var fanemig det häftigaste jag sett och gjort hittills.
|
|
|
2016-01-09, 11:14
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Kortare styrkepass igår. Skulle ha varit på tjänsteresa, men vädret gjorde att jag planerade om. Körde lite allround överkroppspass i källaren. Körde rätt lätta vikter och mer fokus på rörlighet och att få upp flåset med högrep.
Står lite handlingsförlamad just nu över hur jag ska hantera mina intervaller. Jag behöver springa fort utav helskotta och när jag tittar ut nu så är det en decimeter nysnö, med isfläckar under. Lördagens första uppgift får bli att undersöka kostnaden för ett löpband 1 månad framåt, jag tror tyvärr det är enda sättet att få ut bra kvalitét i intervallträningen nu. Långpass kan jag köra ute i detta underlag, för då dras tempot ner per automatik och är det halt/svår terräng så är det legitimt att promenera istället t.ex. nedför en isig backe mm.
Jag har nu fått träningsschemat för Elbrus och suttit och gått igenom det nu på morgonen. Det matchar mitt tidigare tänkta upplägg, minus att jag nu ligger i diet och har lite högre fokus på viktminskning några veckor till.
Programmet har fokus på:
- styrka, primärt bål + ben
- uthållighetsträning, men bara ett pass i veckan
- högintensiv träning och fokus på hårt arbete för diafragma, lungor, hjärta osv minst 2 ggr/v
- backträning
- utrustningsträning, typ full mundering, kängor, ryggsäck med vikter osv
Ska se om jag ska köpa ett par stegjärn för nu är det faktiskt snö i slalombacken. Skulle kunna spendera en dag med 15-20 kg i ryggsäcken och öva på att gå uppför med stegjärn och stavar redan nu.
|
|
|
2016-01-09, 16:30
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Ryggsäcksträning
Summering:
Blev inte alls vad jag hade tänkt mig. Letade upp kommunens sju högsta bergstoppar och utsåg den som var närmast till att bli nr1 att bestiga, lite för att få ett mål till just detta träningsmoment. Kom ner till en skylt med "privat väg" och förbud för infart, suck. Måste kolla upp det där, står rentav på scoutkårens vägbeskrivning att man ska köra in där, men jag tordes inte. Mindre kul att komma tillbaka och se en låst bom sen :/
Körde upp till högäset istället och drog ut med +20 kg i ryggsäcken och kängor i ca 1 dm nysnö och rätt ut i obanad terräng. Gick upp/ner för bergsknallar, men det var nästan lite för brant och halt. Hade behövt stegjärn även här. Fick bra puls iaf och det slet rätt hårt på lår + rygg med 20 kg i ryggsäcken.
På väg ner tillbaka till bilen så tog jag mig ner på en skogstraktorväg och jag kände flera gånger att det var blanksis under pudersnön, men gick långsamt och försiktigt. Inte hjälpte det. Plötsligt susade båda fötterna undan för mig och med 20 kg i ryggsäcken gick det fort ner i backen. Tog smällen skapligt jämnt fördelat över svanskota+armbåge+handled, men det small duktigt. Hade lite problem att resa mig upp och ramlade en gång till på vägen upp, så jädrans halt var det. Sedan när jag ställer mig upp så står det två älgar och tittar på mig bara en liten bit nedanför. En ko och en kalv som fick sig ett gott skratt.
Jag behöver hitta lite målsättningar för denna typen av träning, alternativt får jag hålla mig till slalombacken, men risken är att den kommer vara proppfull av vilda barn med stjärtlappar osv nu.
|
|
|
2016-01-10, 18:00
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Ut i skogen igen...
Träningsform: Löpträning,
Distans: ca 10 km
Tid: -
Terräng: lite asfalt, lite trail
Summering:
Gjorde porschekillen följe på en löprunda på förmiddagen. Körde asfaltskorna/sommarskorna, men drog på broddar när vi skulle in i skogen. Började med en fet uppförsbacke där som drev upp pulsen min rejält och här märks det absolut störst skillnad på mig och Jimmy, då jag drar på mig mjölksyra mycket tidigare i backen och tappar fart.
Annars var det en skön löprunda i rätt långsamt tempo, men lite småbesvärlig terräng med nysnö/blötsnö och det var lite babysteg i nedförsbackar osv för oss båda för att inte dratta på arslet.
Mina ben måste ha tagit duktigt med stryk igår när jag var ute med ryggsäck med +20kg, för jag kände mig sliten i benen idag och på slutet av dagens pass protesterade hälsenorna och fotlederna duktigt.
En liten headsup på vad som väntar nästa helg. Fy fan.
|
|
|
2016-01-11, 10:04
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Kul film! Ju tuffare berg desto längre film enligt mig. Rätt lagom längd men hade inte gjort något om den var 10 minuter längre, hade varit kul att se mer klipp när du var nära toppen. Bra redigerat
5K: 17:43 6-timmars: 76,34 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2016-01-11, 10:13
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve
Kul film! Ju tuffare berg desto längre film enligt mig. Rätt lagom längd men hade inte gjort något om den var 10 minuter längre, hade varit kul att se mer klipp när du var nära toppen. Bra redigerat 
|
Det svåra när man filmar ensam är att när jag mår som sämst så är det inte kamera/film som är det första man tänker på. När jag satt på stenen och mådde skit hade varit en klockren scen att ha filmat egentligen och dokumenterat, men jag funderade mer på om jag skulle riskera att hamna i ett livshotande tillstånd om jag fortsatte. Tankarna var mer kring hur snabbt lungorna fylls med vätska snarare än att det här kommer se bra ut på film sedan...
Så en riktigt bra dokumentär hade absolut inneburit att ha en till person som bidragit med filmande och gett lite mer nyanser till det hela.
Sedan angående längden på filmen så ville jag snarare försöka nå max 20 minuters film, eftersom jag märker att ju längre filmer desto färre som ser filmen färdigt eller ser den alls (jag kollar statistik). När det kommer närmare 30 minuter, så blir det bara absolut närmaste vännerna + en och annan entusiast som kikar. Jag vill på ett sätt också nå ut till övriga som bara är nyfikna, men inte vill spendera en timme på att kika på film.
Ett alternativ hade varit att göra två versioner, en public cut på ca 15 min med godbitarna och en på 45 min som är mer för de entusiastiska följarna/tittarna. Samtidigt vet jag inte om jag har fritid till det. Bara denna lilla skitfilm tog över en arbetsvecka i tid att klippa ihop, runt 50 timmar spenderade jag på allt från att skriva manus till att rita och sätta ihop kartor och leta musik.
|
|
|
2016-01-11, 10:22
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Back to normal days
Lika "skönt" som det är att komma tillbaka till normala rutiner igen, lika mycket stressar det mig. Denna vecka börjar helt sinnessjukt, med allt från tunga projektmöten på jobbet där jag förväntas briljera med genomtänkta presentationer som har stor affärspåverkan, till tjänsteresor i mindre lyckat väglag. Kom på att jag glömt att kemtvätta kostymen nu på mellandagarna och kände mig allmänt stressad igår kväll över att sista helgen gick så snabbt som den gick.
Troligtvis den mest bidragande orsaken till att jag låg som en elvisp i sängen inatt och kunde inte somna. Sov som en kratta sedan när jag väl däckade också. Är riktigt risig idag då det känns att kroppen fått för lite sömn, så rent fysiologiskt kan jag räkna med att jag inte har återhämtat från helgens löpning idag (även om benen känns skapligt fräscha ändå). Tror det är dumt att köra benträning idag, så får bli en omgång på gymet istället om jag bara kan vakna till innan dess. Uppe i sex koppar kaffe nu och likförbaskat sitter jag och har koncentrationssvårigheter på jobbet.
Har börjat kika på kommande helg och sprinttrippeln i Sandsjöbacka. Blir galet mycket logistik kring det hela. Hemkomst runt 23 på fredagen och start redan 10:00 på lördagen, vilket gör att jag måste säkra att jag får i mig mat så nära 23:00 som möjligt och helst direkt i säng på det för att säkra nattsömn. Ingen av sträckorna har start/mål på samma plats och de erbjuder inte transporthjälp, så jag har lite logistik där också att lösa. När man går i mål så är det inte så roligt att svettig/varm/nedkyld/snorig stå och vänta vid en busshållplats på att få åka kollektivt. Får försöka åka kollektivt till start istället och lämna bilen vid målgång, sedan tänka på värmekläder som jag inte ska ha till löpningen men behöver i startområdet (samt vid skada). Ser ut att kunna bli -18 på lördagen.
Måste ut och köpa en visselpipa också, obligatorisk utrustning. Yeehaa..
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:42.
|

|