Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-23, 09:19   #151
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Reg.datum: Nov 2003
Ät det inte smidigare att använda ett ftp-program som är standalone, läser av t.ex ett innehåll i en mapp och när den hittar en fil så skickar den iväg den samt lägger en kopia i en "skickad"-mapp för kontroll?

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 09:34   #152
grondahl
Dryg, slö & långsam

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Bara för att Martikainen nämnde PowerQuery så var jag tvungen att testa det med min tidigare nämnda inköpsorderfil-skapare
Nu matchar jag orderraderna mot en artikelinfo-tabell där vi har info om max tillåten orderkvantitet för artiklarna, så att orderläggarna får info om detta när filen skapas, och kan hantera det redan då. Tidigare har de fått infon från leverantören i efterhand, eftersom att affärssystemet inte är uppsatt att kontrollera det (som det borde).

Någon som lekt med FTP-uppladdning och Excel? Typ skapa fil, sen ladda upp på FTP?
Vilket affärssystem är det som inte kan hantera max/min orderkvantitet?
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 09:54   #153
martikainen
Lever på gamla meriter

martikainens avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Ät det inte smidigare att använda ett ftp-program som är standalone, läser av t.ex ett innehåll i en mapp och när den hittar en fil så skickar den iväg den samt lägger en kopia i en "skickad"-mapp för kontroll?
Ey inte komma in i exceltråden och proppsa på lösningar som inte sköts av excel Det som är kul är ju att lyckas skapa ett helt flöde i endast excel. Annars kan man ju lika gärna göra det manuellt också.
Gammal 2016-12-23, 10:24   #154
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Ey inte komma in i exceltråden och proppsa på lösningar som inte sköts av excel Det som är kul är ju att lyckas skapa ett helt flöde i endast excel. Annars kan man ju lika gärna göra det manuellt också.

Det jag i grunden menar på att vissa saker kanske man vill skilja på då det måste dokumenteras och arkiveras för framtiden. Sen är det aldrig fel att nyttja bästa möjliga programvara för ändamålet

Om inget annat borde man väl kunna bygga ett makro som skriver en batfil som innehåller rätt info och därigenom nyttja de inbyggda funktionerna i Windows för att ladda upp det?

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 10:54   #155
martikainen
Lever på gamla meriter

martikainens avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg

Det jag i grunden menar på att vissa saker kanske man vill skilja på då det måste dokumenteras och arkiveras för framtiden. Sen är det aldrig fel att nyttja bästa möjliga programvara för ändamålet

Om inget annat borde man väl kunna bygga ett makro som skriver en batfil som innehåller rätt info och därigenom nyttja de inbyggda funktionerna i Windows för att ladda upp det?
haha håller helt med dig, mitt program versionshanteras åt det grövsta och all rådata sparas enligt ganska hårda linjer. Men vore fortfarande trevligt att kunna nyttja detta på fler sätt.
Tex använda excel för att producera uppdelade rapporter för uppladdning till fileshares enligt önskemål (fick precis info om en sådan begäran, men gör min sista dag på jobbet nu! )
Gammal 2016-12-28, 08:46   #156
Bmwtwinturbo
Registered User

Reg.datum: May 2011
Försöker bygga en bra träningslogg i excel som passar det upplägget jag kör nu som bygger mycket på undulerande pass med AMRAP på slutet.
Vill därför beräkna 1rm och plotta ut i ett diagram.
Detta fungerar bra och jag får ut dessa data. Vill dock visualisera det och dessutom infoga en trendlinje. Problemet är att en trendlinje även tar med noll värden. Eftersom jag baserar 1rm på en formel så tas det med även innan jag kört själva passet.

Någon som har en idee?
Bmwtwinturbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-28, 09:16   #157
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Bmwtwinturbo Visa inlägg
Försöker bygga en bra träningslogg i excel som passar det upplägget jag kör nu som bygger mycket på undulerande pass med AMRAP på slutet.
Vill därför beräkna 1rm och plotta ut i ett diagram.
Detta fungerar bra och jag får ut dessa data. Vill dock visualisera det och dessutom infoga en trendlinje. Problemet är att en trendlinje även tar med noll värden. Eftersom jag baserar 1rm på en formel så tas det med även innan jag kört själva passet.

Någon som har en idee?
Den tar med data i indatafältet. Så jag brukar antingen köra en formel som tar bort nollvärden i tabellen eller helt enkelt ändra fältet till endast historiska data.

Det är möjligt att det finns någon inställning som ignorerar nollvärden men inget jag sett.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-28, 10:13   #158
Bmwtwinturbo
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Den tar med data i indatafältet. Så jag brukar antingen köra en formel som tar bort nollvärden i tabellen eller helt enkelt ändra fältet till endast historiska data.

Det är möjligt att det finns någon inställning som ignorerar nollvärden men inget jag sett.
Jag använder en Om-formel som gör att rutan blir tom då det saknas indata men de tas upp som nollor i diagrammet ändå. Har även provat göra det samma med passnumret så de inte syns fören.

Varianten med att fylla upp med senaste värdet är min backupplan men tänker att det plattar ut trendlinjen så den får fel form.
Gammal 2016-12-28, 14:01   #159
Dissector
Steve is teh shit!

Dissectors avatar

Reg.datum: Jun 2005
Skulle behöva hjälp att få till en formel som kontrollerar kombinationen av värden i två celler och returnerar ett av två andra värden baserat på det. Är det enda alternativet att pussla ihop en lång serie av IF och AND?
Håller för övrigt på i Google Spreadsheet men det är ju relativt smidigt översatt från Excel.

Cell A1 kan vara antingen Lång eller Kort
Cell B1 kan vara antingen Tung eller Lätt
Cell C1 ska returnera antingen Grön eller Röd beroende på kombinationen i cell A1 och B1

Om A1 = Lång och A2 = Tung så ska C1 = Grön
Om A1 = Lång och A2 = Lätt så ska C1 = Röd
Om A1 = Kort och A2 = Lätt så ska C1 = Grön
Om A1 = Kort och A2 = Tung så ska C1 = Röd
Dissector är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-28, 20:14   #160
Bmwtwinturbo
Registered User

Lösningen för mig var att använda om formel för värderutan men ge värde #saknas! Istället för "" det ger inget utslag i diagrammet
Gammal 2016-12-28, 20:17   #161
Bmwtwinturbo
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Dissector Visa inlägg
Skulle behöva hjälp att få till en formel som kontrollerar kombinationen av värden i två celler och returnerar ett av två andra värden baserat på det. Är det enda alternativet att pussla ihop en lång serie av IF och AND?
Håller för övrigt på i Google Spreadsheet men det är ju relativt smidigt översatt från Excel.

Cell C1 ska returnera antingen Grön eller Röd beroende på kombinationen i cell A1 och B1

Det är ju inte så knöligt att stapla om former på varandra. Man kan lägga dem i egna kolumner, dölja dessa och sammanfoga i nästa om man vill göra det lite enklare
Gammal 2016-12-28, 21:18   #162
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Vilket affärssystem är det som inte kan hantera max/min orderkvantitet?
AX 2012 R2, men det är ingen vanlig max/min orderkvantitet det handlar om riktigt, utan det beror på ordertypen och om det finns en garanti kopplad till den maskin som artikeln beställs till. Så lite knepigare än standard funkis
Gammal 2016-12-28, 21:44   #163
tntballe
Baconanist

tntballes avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Dissector Visa inlägg

Är det inte fler variabler så är den här lösningen simpel.

=om(a1&b1="långtung";"grön";om(a1&b1="långlätt";"r öd"; OM(A1&B1="korttung";"röd"; OM(A1&B1="kortlätt";"grön"))))
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 10:13   #164
Kräket
Registered User

Kräkets avatar

Reg.datum: Oct 2007
Har en excel-relaterad fråga. Är en total nybörjare vad gäller excel...

Önskemålet är att skapa kolumner, och in under kolumnerna spara uppgifter, så som namn, personnummer m.m.

Så långt är det inga problem. Dock när kolumnen fylls på, så försvinner etiketten när man scrollar ner. Finns det något sätt att få etiketten att vara kvar synlig även om man scrollar ner i dokumentet?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 10:17   #165
VoDaresVins
Registered User

VoDaresVinss avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Har en excel-relaterad fråga. Är en total nybörjare vad gäller excel...

Önskemålet är att skapa kolumner, och in under kolumnerna spara uppgifter, så som namn, personnummer m.m.

Så långt är det inga problem. Dock när kolumnen fylls på, så försvinner etiketten när man scrollar ner. Finns det något sätt att få etiketten att vara kvar synlig även om man scrollar ner i dokumentet?
View -> Freeze Panes -> Freeze Top Row

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:53.