Åsaloppet 2014 - no gain just pain
sträcka: 10 km
förutsättningar: mulet, 27 grader i skuggan
tid: officiell tid oklart
puls medel/max: 191/206 (!)
summering:
Vet inte vad det är med min kropp just nu, men sov konstigt, vaknade sliten och strax därefter rasade magen. Så till den grad att jag undrade om det var värt att åka ner. Försökte göra mina behov på hemmaplan iaf, sedan drog jag ner till Åsa men fastnade i bilköer på E6an.
Insåg att tiden för efteramälan passerades och tänkte att det kanske var lika bra det, men parkerade bilen och joggade ner till tävlingsområdet. Med knappt 50m kvar kände jag hur det mullrade till i magen och fick ta ett saxkliv med benen för att inte dynga på mig

... bajamaja eller efteranmälan, snabba beslut nu! Efteranmälan! Tror inte jag stavade mitt namn rätt, försökte bara få åt mig nummerlapp o grejs o sedan rusa till bajamajjorna. Tyvärr saknade dessa något mer än papper och med galen rövsveda så kände jag att det skulle bli en dubbel plåga att springa.
Joggade tillbaka till bilen och letade efter något användbart. Hittade sådana där rengöringsservetter som jag brukar få när jag tvättar bilen på macken, men det fanns bara "silikonrengöring" kvar. Nåja, det var bara o slita fram en sådan servett o testa. Det fungerade ju kanon! Stod på bruksanvisningen att den skulle skydda mot uttorkning av lister osv och blev ju len som en babystjärt av den. Perfekt!
Uppvärmning långsamt samt snabba sprintar, sedan start. Kass högtalaranläggning, hörde inget av speakern. Svettades så det bara rann av mig, stod o droppade av mig innan starten ens gått. Ajaj.
Loppet var inte mycket o säga om, första kilometrarna kändes som det brukade, ovant och jobbigt men snabbt. Runt 6 km sprang jag om många i små uppförsbackar där folk såg trötta ut. Jag kortade steglängd, ökade pace o fick perfekta backattacker. Sedan försökte jag bara hålla folk bakom mig på rakorna o nedförsbackarna. Det var inte mycket kuperat, men mer kuperat än vad jag mindes sen sist.
Vid 7 km blev jag omsprungen av en tjej i neonlinne och försökte verkligen bita mig fast i hennes rumpa. Inte bokstavligen talat då, men sög tag i den med blicken o försökte pressa upp mig till sub 5-tempo igen, men tappade henne mer o mer. Vid 8 km hade jag ingen energi alls, försökte trycka på men raksträckorna kändes som uppförsbackar. Benen svarade inte alls.
Tappade neontjejen och till och med när jag bara var några hundra meter från mål så misslyckades jag med tempoökningen. Det kändes snarare som all energi gick åt att låsa fast och inte tappa tempot. Mådde otroligt dåligt pga värmen och magen.
Först sista 100m fick jag upp farten och låg på 3:13-tempo in över mål. Första personen som såg mig talade om att jag blödde näsblod å tro fan det om jag legat på 206(!) i maxpuls. Det är verkligen min maxpuls.
Urkass tid generellt sett, men detta var en maxprestation utifrån dagens förutsättningar. Inte en enda minut hade jag kunnat ge mer än vad jag gav idag, tvärtom låg jag över min fysiska kapacitet flera gånger pga pannbenet bara.
Medeltempo enligt garmin och garmin gav en sluttid på 52:20.
1 04:52
2 05:02
3 04:58
4 05:22
5 05:16
6 05:07
7 05:22
8 05:33
9 05:30
10 05:28