Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-05, 12:46   #15106
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Det är kanske inte så nära men Lygnerns sydsida är grymt bra, långgrund sandstrand som sträcker sig typ 400 meter.
Är det den i Sätila du tänker på? Den är ju oftast väldigt bra.

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-05, 16:00   #15107
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Åsaloppet 2014 - no gain just pain

sträcka: 10 km
förutsättningar: mulet, 27 grader i skuggan
tid: officiell tid oklart
puls medel/max: 191/206 (!)

summering:

Vet inte vad det är med min kropp just nu, men sov konstigt, vaknade sliten och strax därefter rasade magen. Så till den grad att jag undrade om det var värt att åka ner. Försökte göra mina behov på hemmaplan iaf, sedan drog jag ner till Åsa men fastnade i bilköer på E6an.

Insåg att tiden för efteramälan passerades och tänkte att det kanske var lika bra det, men parkerade bilen och joggade ner till tävlingsområdet. Med knappt 50m kvar kände jag hur det mullrade till i magen och fick ta ett saxkliv med benen för att inte dynga på mig ... bajamaja eller efteranmälan, snabba beslut nu! Efteranmälan! Tror inte jag stavade mitt namn rätt, försökte bara få åt mig nummerlapp o grejs o sedan rusa till bajamajjorna. Tyvärr saknade dessa något mer än papper och med galen rövsveda så kände jag att det skulle bli en dubbel plåga att springa.

Joggade tillbaka till bilen och letade efter något användbart. Hittade sådana där rengöringsservetter som jag brukar få när jag tvättar bilen på macken, men det fanns bara "silikonrengöring" kvar. Nåja, det var bara o slita fram en sådan servett o testa. Det fungerade ju kanon! Stod på bruksanvisningen att den skulle skydda mot uttorkning av lister osv och blev ju len som en babystjärt av den. Perfekt!

Uppvärmning långsamt samt snabba sprintar, sedan start. Kass högtalaranläggning, hörde inget av speakern. Svettades så det bara rann av mig, stod o droppade av mig innan starten ens gått. Ajaj.

Loppet var inte mycket o säga om, första kilometrarna kändes som det brukade, ovant och jobbigt men snabbt. Runt 6 km sprang jag om många i små uppförsbackar där folk såg trötta ut. Jag kortade steglängd, ökade pace o fick perfekta backattacker. Sedan försökte jag bara hålla folk bakom mig på rakorna o nedförsbackarna. Det var inte mycket kuperat, men mer kuperat än vad jag mindes sen sist.

Vid 7 km blev jag omsprungen av en tjej i neonlinne och försökte verkligen bita mig fast i hennes rumpa. Inte bokstavligen talat då, men sög tag i den med blicken o försökte pressa upp mig till sub 5-tempo igen, men tappade henne mer o mer. Vid 8 km hade jag ingen energi alls, försökte trycka på men raksträckorna kändes som uppförsbackar. Benen svarade inte alls.

Tappade neontjejen och till och med när jag bara var några hundra meter från mål så misslyckades jag med tempoökningen. Det kändes snarare som all energi gick åt att låsa fast och inte tappa tempot. Mådde otroligt dåligt pga värmen och magen.

Först sista 100m fick jag upp farten och låg på 3:13-tempo in över mål. Första personen som såg mig talade om att jag blödde näsblod å tro fan det om jag legat på 206(!) i maxpuls. Det är verkligen min maxpuls.

Urkass tid generellt sett, men detta var en maxprestation utifrån dagens förutsättningar. Inte en enda minut hade jag kunnat ge mer än vad jag gav idag, tvärtom låg jag över min fysiska kapacitet flera gånger pga pannbenet bara.

Medeltempo enligt garmin och garmin gav en sluttid på 52:20.

1 04:52
2 05:02
3 04:58
4 05:22
5 05:16
6 05:07
7 05:22
8 05:33
9 05:30
10 05:28

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-05, 16:36   #15108
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Siliconstjärt!

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-05, 16:39   #15109
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Bra jobbat att pressa sig så hårt! Gillar att läsa din journal då den är väldigt grundlig med långa inlägg där man får en bra blick över vad du har gjort. Kollar annars, nästan, bara i elitgrabbarnas journaler så det är gott betyg att man kikar in här varje gång du uppdaterar

5K: 17:43 6-timmars: 76,34 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-05, 17:54   #15110
Catstyle
Registered User

Catstyles avatar

Reg.datum: Jan 2005
Bra kämpat!

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Är det den i Sätila du tänker på? Den är ju oftast väldigt bra.
Båda sidor funkar, även vid Bräckan.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-06, 11:17   #15111
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Bra kämpat!
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Siliconstjärt!
Haha tack.. å ja Man får vara lite MacGyver ibland!

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Bra jobbat att pressa sig så hårt! Gillar att läsa din journal då den är väldigt grundlig med långa inlägg där man får en bra blick över vad du har gjort. Kollar annars, nästan, bara i elitgrabbarnas journaler så det är gott betyg att man kikar in här varje gång du uppdaterar
haha, ja, det är kul för mig själv när man blickar tillbaka sedan och kan läsa vad man själv skrivit. Det blir som att uppleva varje grej igen :P ..
Det som tycks genomsyra hela min träning är en stor tjurskallighet och envishet, där pannbenet vill mer än vad den fysiska kapaciteten tillåter.
Tack för din kommentar

Journalen
Gammal 2014-07-06, 11:33   #15112
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

After Race Analys

Mådde lite sådär igår eftermiddag efter loppet. Tryckte i mig så mycket salt/vatten/kolhydrater som jag vågade, sedan iväg på grillkväll. Feta grillade karrébitar, rosévin, bubbel, öl och gott sällskap gjorde susen. Inga känningar eller något idag.

Jag kollade lite på Garmin Connect över hur jag sprang igår. Tycker det är fantastiskt skoj att se vad jag gjorde i efterhand. Hur påverkade backar min puls, när hade jag vilken puls, hur höll jag tempo mm.

Pulsen stegrade snabbt, redan innan första kilometern var den rätt hög, men så öppnade jag med 4:30-tempo också. Första uppförsbacken vid 2 km spikade upp pulsen till 192, drygt 10 slag under maxpuls. Sedan sjönk den inte nämnvärt, inte ens i nedförsbackarna eller så. Jag tog lite tid på mig på vätskekontrollerna pga värmen, inte minst den första (vilket också syntes då pulsen sjönk rätt snabbt). Jag var ju ändå inte ute efter något PB-försök.

Pulsen på slutet är helt galen, jag vet inte ens om jag kan minnas att jag fått 206 slag registrerade någon gång. Har för mig jag spikat 204 vid något tillfälle.

Det är rätt galet att man kan pressa kroppen upp i sådant enormt hjärtarbete i en utetemperatur man inte är van vid - utan att något lägger av. Människokroppen är fantastisk.

Jag tyckte det var otroligt kul att se så många överviktiga och otränade som körde 5 km igår också. Det var gå/lunka/spring i en salig blandning och de flåsade o flämtade mer än vad jag gjorde, men det härliga med dessa stadslopp är att det lockar ut folk som kanske just behöver den där dosen motion. Å de får enorma mängder med hejjarop av all publik. Kanske kan det inspirera och motivera dessa personer att fortsätta motionera!

Det bästa på hela loppet var en påse med 100g nötter/russin/torkad frukt som man fick ihop med banan och vatten i målet. Det var PRECIS vad alla behövde efter värmen igår - druvsocker, salt och energitätt. Mycket bra initiativ som jag hade velat se på fler motionärslopp.

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2014-07-06 klockan 11:35.
Gammal 2014-07-06, 14:50   #15113
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Medan jag väntade på att maten skulle värmas upp nu, så ställde jag mig på vågen i snickarshorts och hoppade till lite. Var tvungen o slänga av mig shortsen, hämta kameran och dokumentera.

En vecka försenad gentemot tänkt plan, men då har det varit en vecka med 2st tävlingar och lite olika kostintag dag för dag. Kul att jag dessutom igår var bjuden på grilltillställning och blev övertalad att ställa bilen och övernatta, då det vankades öl, rosé och bubbel. Blev en fantastiskt trevlig sommarkväll. Tog det dock varsamt med alkoholen och till köttet tog jag bara lite sallad, ingen bea eller så.

Sub 80 kg nu iaf och det mitt på dagen dessutom, det firas med en matlåda på fläskfilé+champinjoner+bacon+soja+sambal oelek+grädde+creme fraiche+rödlök samt en näve pasta. Det ska va gott o deffa.

Hopp, första gången på ett BRA tag i livet som jag ser en 7'a framför kroppsvikten igen. 5 kg till ca hade varit gott att plocka.

Journalen
Gammal 2014-07-06, 23:11   #15114
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Tog en "vilodag". Krigat med Parksliden hela dagen så svetten verkligen sprutat, shit vad varmt det var. Redan innan solen nådde västsidan på kåken så stod det 38 grader på termometern, så duktigt med värme reflekterade med/mot husväggen innan solstrålarna ens nådde dit. Det fick räcka med fysisk aktivitet för idag, tänkte köra HIIT men valde o softa istället. Kommande 10 dagar kommer jag behöva lägga mer energi på huset och mindre på träning, även om jag hoppas kunna alternera på något bra sätt.

Journalen
Gammal 2014-07-07, 11:52   #15115
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Gott, 79.5 även idag på vågen, så det var inte bara ett tillfälligt släpp av vätska eller så.

Försöker komma på hur jag ska lösa allt runt huset osv nu. Vill komma igång med altanbygge, men då måste jag först städa tomten och då måste jag först såga bort stubbar och då måste jag först få motorsågen att starta... osv. Har lite svårt o fokusera på träning för stunden, så det blir nog rätt så planlös träning några dagar. Är snart dags för semester med och jag har inte ens lagt upp en plan för vad jag ska göra då.

Gott iaf att kroppsvikten rör sig neråt, hoppas att kost/träning frisätter och får fart på lite fettförbränning nu. Dagens lunch bidde en liten matlåda på rostade morötter/paprika/lök/rödbetor ihop med kyckling och lite grönpepparsås. Låter kycklingen puttra i grönpepparsås, soja och lite kryddor, sedan silar jag bort såsen. Det sätter smak på kycklingen, men den lilla såsklicken som följer med påverkar inte energin nämnvärt.

Journalen
Gammal 2014-07-07, 11:53   #15116
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Du beklagar ju dig över att du har ett renoveringsobjekt till hus, varför i så fall ge sig i kast med att bygga en altan?

5K: 17:43 6-timmars: 76,34 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 12:00   #15117
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Du beklagar ju dig över att du har ett renoveringsobjekt till hus, varför i så fall ge sig i kast med att bygga en altan?
Jag har ingen uteplats och inget ställe där man kan bjuda hem folk eller så och kunna sitta ute nu. Saknar det och ser det som livskvalitet. Altanen är ju sommarens vardagsrum Dessutom ingår det att bygga en entrétrappa då jag har fullständigt livsfarliga lastpallar bara som går upp till ytterdörren nu.

Jag är färdig med allt annat utom badrumsrenoveringen inomhus och utomhus är det altanbygge/entrétrappa + takbyte som är kvar på boningshuset. Sedan lite fix med gäststuga mm, men om ett år ungefär räknar jag med att ha gjort allt det och då är det inte längre ett renoveringsobjekt.

Journalen
Gammal 2014-07-08, 10:58   #15118
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

79.1 kg idag, vilket är jättekonstigt då jag tog en vilodag igår och drog i mig en hel del kolhydrater på kvällen mm. Hade faktiskt räknat med att binda in än mer vätska och kanske gå över 80-strecket idag, men istället snuddar jag på 78... weird.

Lustigt dock, jag stod stilla på 83 kg hur länge som helst kändes det som, hände verkligen inget. Å plötsligt bara brakar det iväg nästan -4 kg utan att jag ändrat eller gjort något.

En teori förutom att vågen inte är någon precisionsvåg direkt, är att jag genom kost/träning nu har fått en annan metabolism och har väckt kroppen ur dvala. Det tar kanske ett litet tag för kroppen att ställa om kortisolnivåer, få upp testosteronproduktionen igen osv.

Journalen
Gammal 2014-07-08, 20:16   #15119
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

kortare pass i fritzlkällarn, mesta av dagen gick åt att åka o hämta ny gräsklippare o klippa de ställen på tomten där roboten inte kör.. tog någon timme och blev svettig, även i källargymet. Kasst ryggpass, drog lite mark bara.

Journalen
Gammal 2014-07-09, 17:54   #15120
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Badat en hel del idag och passat på att försöka simträna, men shit vad tråkigt det är ensam. Jag skulle onekligen behöva simsällskap, det får nog bli en simskola ändå trots allt.

Journalen

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:21.