2023-03-24, 15:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2017
|
Jag var med på Spinn för livet, där ett gym i stan tjänar ihop pengar till olika välgörande ändamål. Så spinningcykel i 50 min. Uppvärmning, intervaller och någon slags tabata. Första gången på en spinningcykel för mig.
Jag kände ingen smärta i knä eller dylikt, så förmodligen en väldigt skonsam träningsform som fungerar väl att kombinera med löpningen. Men samma kan ju sägas om cykling generellt. Vi gjorde mycket stående cykling och det kändes också bra. Kanske lite trött i ena foten sedan senaste passet men annars så.
I övrigt har jag tryckt i mig en pizza idag och en kanelbulle så förmodligen plus på viktkontot. Salladslördag imorgon då.
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig
För dom som springer lopp ja. Den normale mannen kan väl knappt jogga 2-3 km ens.
Det finns många vägar till Rom men viktigaste av allt är ju precis som i all annan träning att hålla kontinuitet (min svaghet) och progression. Lycka till 
|
Ja jo, så är det väl. Det lopp jag tänkt ställa upp i är stans största och har bara runt 100 deltagande så är ju inte något som alla sysslar med direkt. Tack så mycket!
|
|
|
2023-03-24, 20:28
|
|
Spån
Reg.datum: Nov 2006
|
BMI 25 och över 40... Check
Jag är på samma plats och jagar ungefär samma tider. Först jagar jag ner mot 22 på femman.
Jag läser samma saker som alla skriver. "Bara att träna lite så är man under 45" Men det verkar inte komma så snabbt. Iaf inte för mig.
Så det gäller att gilla det man gör.
Blir kul att följa dig 
Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
|
|
|
2023-03-25, 21:13
|
|
Registered User
|
Jag är inte över 40 dock! Men kul, häng på. Här ska slås rekord.
Utöver mina trasiga knän ramlade jag med cykeln i fredags. Bara skrubbsår dock.
Nu lördag kväll på gymmet. Hopp upp på låg box utan smärta. La in hopp till och från lpda, studsa upp, mellan mina viktade chins pro och high pull-ups. Känns bra än så länge.
Sen blir det 10-15 min uppvärmning och backintervaller. Spännande hur det känns med nya skorna!
|
|
|
2023-03-28, 08:00
|
|
Registered User
|
Jag kopierar in från löpningstråden för att ha det här i min journal med.
Löpning 27/8
Nu har jag tagit mitt första lugna långa pass med 15 km löpband. Försökte hålla pulsen under 150 men varierade hastigheten lite per tusing för att inte göra det för tråkigt på bandet. Jag tror inte att mina krämpor ökade av den träningen. Jag kände av mer i början av passet än mot slutet. Det är lite i fötterna, lite i höger knä, men inget allvarligt. Jag hade nog kunnat springa minst fem km till men målet var 15 och kul är det inte. Snittpuls 142.
Klockan visar på 22 tim återhämtning vilket är kortare än mina flesta pass. Jag tänker att den inte alls tar i beaktande att även längd kan vara slitsamt för kroppen utan dess återhämtningsvärde mer är för kondisen/nervsystemet eller liknande. Även på klockans flik träningsstatus så minskar jag efter ett sånt pass jämfört med mina intervaller, trösklar eller dylikt. Jag vet att jag inte ska gå så hårt efter klockan men det är ändå intressant. Sen bygger jag inte min träning runt lugn träning. Nu både passade det och så tror jag att jag måste ta såna här längre pass ibland för att vänja kroppen mer.
95,6 km på 4 veckor nu.
Innan dess blev det fyra set chins pro.
11, 11, 11, 13 reps. Explosiva och bra. Nästa gång med högreps blir det 11, 11, 12, >12.
|
|
|
2023-03-28, 08:11
|
|
Greppmongo
Reg.datum: Jan 2014
|
Hur lång tid tog 15km löpband?
Har du lutning på löpbandet för att simulera utomhus bättre eller hur ser det ut?
|
|
|
2023-03-28, 08:46
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix
Hur lång tid tog 15km löpband?
Har du lutning på löpbandet för att simulera utomhus bättre eller hur ser det ut?
|
01:35 höll jag på igår. Det var utan att få upp pulsen över 150, snitt 142. Med det undrar jag var jag ska lägga pulsen sen när jag springer lopp. Eller bara sikta på min måltid.
Jag har 0,5 lutning på bandet. Läser runt på andra forum och där menar många att de tar sina bästa tider utomhus. Jag tycker att det finns fördel och nackdelar med bägge. Utomhus kommer jag att tvingas kolla klockan för att se tempot och justera hastigheten rätt ofta tex. Sen alla svängar och backar med mer.
|
|
|
2023-03-30, 08:45
|
|
Registered User
|
Löpning
Började med 15 min uppvärmning med lite tempoväxlingar och spurter på olika hastighet. Jag hade inte känt av mitt högerknä(smärta) på hela dagen så tänkte att allt skulle vara lugnt. Men jag kände av knät och blev lite orolig. Försökte värma med höga knän, bakspark osv men det gav inte riktigt med sig förrän slutet av uppvärmningen.
9 st intervaller med 1 min vila stod på schemat Krånglade med klockan som inte var inställd rätt så den första intervallen hamnade på uppvärmningen så jag startade om allt och körde fortsatt intervaller från den åttonde. Såna moment kommer lite för ofta.
Sprang på 17 kmh i en minut några gånger. Sänkte till 16,5 någon av gångerna. Minskade längden till 45 de sista intervallerna. Testade med högre hastighet. 17,5 och på den sista blev det 18 kmh i 40-55s. Riktigt flåsigt.
Tog en kort paus med gång och joggade ett tag innan jag gav mig på att försöka persa en km. Började med 15 kmh och öktade sakta. I slutet var jag uppe i 18 kmh igen och klarade 1 km på 4 minuter.
I övrigt viktade chins med 30 kg. Gick tungt. Sen high pullups med gult band. Det kanske ger något, vet inte. Kul övning iallafall.
|
|
|
2023-04-03, 07:35
|
|
Registered User
|
Det blev en riktigt bra helg.
Jag tog premiärturen utomhus i fredags och sprang en mil. Broddar på och två underställ då jag bor i norr, men det gick bra. Lite stel i fötterna men annars så. Jag valde att springa i zon 2 för det ska tydligen vara jäkligt bra. Problemet är att det blir så himla långsamt. På vägen tillbaka höjde jag tempot för att snabbare ta mig hem. Åt proteinfluff när sambon åt ben n jerrys.
Igår sprang jag igen men först Chins (pro).
11, 11, 12, 13
Sen löpning. Sex intervaller a 4 minuter med 1 minut vila. Ökande hastighet per intervall. Testade springa på 18,5 också, kändes bra det med. Med uppvärmning och nedvarvning blev det nästan en mil.
INGEN knäsmärta alls, kände väl lite runt fötterna men inget nämnvärt.
111 km sprunget på 4 veckor nu.
Morgonvikt 3/4: 77,5 kg.
|
|
|
2023-04-05, 07:17
|
|
Registered User
|
4 april
Viktade chins 20 kg 5 reps tre set.
Sedan löpning. Jag var med en kompis denna gång. Men vi körde på löparband pga vinter här än. Norska intervaller hade jag bestämt mig för i sista stund. 5x5 med 1 min vila. Jag körde ökande från 12,3 kmh till över 13 kmh på den sista, med en slutspurt.
Sedan joggade jag ett tag och fortsatte på bandet tills jag sprungit en mil. Ökade sakta hastigheten och slutade igen med en spurt, för jag fick feeling.
Väldigt hög puls och väldigt bra känsla i kroppen dvs inga skador. Enligt klockan bör jag vila 72 timmar från det. Långt och snabbt med bra känsla, bra pass!
Senast redigerad av Ribcage den 2023-04-05 klockan 07:23.
|
|
|
2023-04-05, 12:11
|
|
Registered User
|
Just det. Morgonvikt: 77,2 kg
|
|
|
2023-04-07, 19:14
|
|
Registered User
|
Morgonvikt okänd, ute vid stugan och överäter.
Löpning längs stugväg 8km, 60 höjdmeter på 41 minuter.
Medelpuls 166 bpm. Bådar gott inför milen.
|
|
|
2023-04-10, 22:22
|
|
Registered User
|
Nu är jag sådär skadefri och utvilad igen. Sprang intervaller och så ett par lugna km totalt 9 km.
Var uppe i 19 kmh på sista intervallen så det är en ökning i hastighet.
Nu blir det mycket sallad och lite kalorier ett tag. Slutspurt snart.
|
|
|
2023-04-12, 22:00
|
|
Registered User
|
Löpningen fortsätter att gå bra. Fortsatt skadefri. Springer bättre för varje vecka känns det som.
Idag 15 km totalt. 10*1 km progressiv ökning med 1-2 minuter joggvila. Efter det två km till.
Vikten på väg ner igen. Varit uppe på 80 och vänt.
|
|
|
2023-04-17, 07:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2019
|
Den här sajten har säkert postats förut men jag gör det igen:
http://www.electricblues.com/html/runpro.html
Här kan man ladda ned Daniels excel-tabell där du kan föra in dina "stats" och så beräknar den ut vad du borde klara på olika sträckor. Väldigt roligt och rätt träffsäkert upp till 10-15 km iallafall. Den klarar såklart inte av att ta hänsyn till din uthållighet. Så maratontiden blir alldeles för optimistisk för alla som inte maraton-tränar. Dock visar den ungefär vad du skulle kunna klara på ett maraton med din nuvarande 10k-tid.
En annan rolig grej är att den visar hur mycket snabbare du skulle kunna bli av att gå ner i vikt
|
|
|
2023-04-17, 07:53
|
|
Registered User
|
Sprang 14 km ute med sambon på cykel bredvid. Körde intervaller på 4.44 i snitt med några minuter vila mellan. Det var ett rätt hårt pass men gav mersmak och skönt att kunna springa ute. Maxpuls 186 så kan ha blivit en och annan slutspurt. Mina Asics Gel Nimbus 24 var på. Avvaktar med att köra med mina snabbare skor ute än. De är så rena och fina.
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig
Den här sajten har säkert postats förut men jag gör det igen:
http://www.electricblues.com/html/runpro.html
Här kan man ladda ned Daniels excel-tabell där du kan föra in dina "stats" och så beräknar den ut vad du borde klara på olika sträckor. Väldigt roligt och rätt träffsäkert upp till 10-15 km iallafall. Den klarar såklart inte av att ta hänsyn till din uthållighet. Så maratontiden blir alldeles för optimistisk för alla som inte maraton-tränar. Dock visar den ungefär vad du skulle kunna klara på ett maraton med din nuvarande 10k-tid.
En annan rolig grej är att den visar hur mycket snabbare du skulle kunna bli av att gå ner i vikt 
|
Tack så mycket, det uppskattas! Nördar ner mig oerhört i löpning just nu. Även om det känns som att jag har nog på fötterna för att kunna utvecklas en hel del den närmsta tiden.
Jag är anmäld till ett lopp den 27/5 och är nöjd bara jag kommer under 50. Även om drömmen är 48 eller dylikt. Men jag känner att det kan jag ta senare i år.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:38.
|

|