2012-09-04, 13:37
|
|
Duck and Cover!
Reg.datum: May 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Barabbas
Jag vill helt enkelt gå ner i vikt. Känner att deffa är för jobbigt. I enkla ord, kommer jag gå ner i vikt av detta? Så länge jag inte käkar för mycket dvs.
|
Öh du måste äta mindre än vad du gör av med oavsett om du följer leangains eller inte om du vill gå ner, så ja du måste deffa.
Vad periodisk fasta möjligtvis kan bidra med är bättre aptitkontroll men det är individuellt.
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
|
|
|
|
2012-09-04, 13:54
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av andeem
Så länge du inte käkar för mycket kommer du att gå ner i vikt oavsett vilken måltidsrytm eller näringssammansättning du använder ...
|
Det vet jag väl, det jag vill är att gå ner i vikt effektivt. Är detta en bra metod för det?
Ännu en gång, borde jag investera i protein? Är det så nödvändigt? Ser nästan alla som trycker i sig fem olika burkar med pulver.
Citat:
Ursprungligen postat av Ronn
Öh du måste äta mindre än vad du gör av med oavsett om du följer leangains eller inte om du vill gå ner, så ja du måste deffa.
Vad periodisk fasta möjligtvis kan bidra med är bättre aptitkontroll men det är individuellt.
|
Så du påstår att periodisk fasta inte bidrar något till viktnedgång?
|
|
|
2012-09-04, 13:56
|
|
Duck and Cover!
Reg.datum: May 2011
|
Citat:
Ännu en gång, borde jag investera i protein? Är det så nödvändigt? Ser nästan alla som trycker i sig fem olika burkar med pulver.
|
Om du vill, snabbt, billigt och om du vill ett gott sätt att få i sig protein.
Citat:
Så du påstår att periodisk fasta inte bidrar något till viktnedgång?
|
Om det hjälper dig att äta mindre, det vill säga om det hjälper dig att deffa, annars inte.
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
|
|
|
|
2012-09-04, 15:40
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Kan kan du givetvis men vilken påverkan det har vågar jag inte uttala mig om.
|
Letade efter ett gammalt inlägg skrivet av mig där jag frågade om något rörande detta och fick ett bra svar, men hittade denna text istället.
http://tranastyrka.se/hur-mycket-fett-behovs/
Minimigränsen verkar alltså gå riktigt jäkla lågt, så får man i sig 0,2-0,4g/kg från bra källor känns det som att det borde vara hyfsat.
Men det leder ju till frågan, hur märker man att man ligger för lågt på fett, på ens mående och prestation? Eller är det en sån sak som mest blir tydlig när man rättar till (det ev.) felet och märker av skillnaden? Jag har legat under 0,5g/kg de flesta dagar, men med tillskott av fiskolja, i flera månader och tycker att jag mår bra, men då har jag ju heller inget att jämföra med.
|
|
|
2012-09-04, 15:51
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Akada
Letade efter ett gammalt inlägg skrivet av mig där jag frågade om något rörande detta och fick ett bra svar, men hittade denna text istället.
http://tranastyrka.se/hur-mycket-fett-behovs/
Minimigränsen verkar alltså gå riktigt jäkla lågt, så får man i sig 0,2-0,4g/kg från bra källor känns det som att det borde vara hyfsat.
Men det leder ju till frågan, hur märker man att man ligger för lågt på fett, på ens mående och prestation? Eller är det en sån sak som mest blir tydlig när man rättar till (det ev.) felet och märker av skillnaden? Jag har legat under 0,5g/kg de flesta dagar, men med tillskott av fiskolja, i flera månader och tycker att jag mår bra, men då har jag ju heller inget att jämföra med.
|
Det enda jag har märkt är att min hud blir torrare och eventuellt lite hård i magen när jag legat på de siffror du talar om.
|
|
|
2012-09-04, 16:14
|
|
Registered User
|
Citat:
Det enda jag har märkt är att min hud blir torrare och eventuellt lite hård i magen när jag legat på de siffror du talar om.
|
Okej. Problem med torr hud hade jag i början då skiten alltid sprack och flagnade mellan fingrarna, men det försvann efter ett tag. Kan ha berott på att jag bytte vitamintillskott, men iaf så är problemet löst.
Och magen är perfa, förutom för nån dag sen när jag åt ett paket gb lättglass, det var den fan inte glad över.
|
|
|
2012-09-07, 16:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
Jag bulkar efter leangains riktlinjer just nu och undrar:
-Ska man ligga på underskott/max balans på vilodagar även under bulk eller ska man köra samma energi alla dagar. eller litet överskott på vilodag och större på träningsdag? Siktar på en viktuppgång ~0,2kg/vecka.
-Äter oftast 20-40g fett på träningsdagar, max 50g. väger 75kg. På vilodagar äter jag minst 1g/kg kv dvs 75g men oftast i spannet 80g-100g. Är detta ett lagomt intag av fett? ligger på kcal balans eller under på violdagar nu.
Äter förövrigt ~2,5g protein/kg kv varje dag, ca200g.
Mvh
|
5/3/1 + marathon!
|
|
|
2012-09-07, 16:26
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2012
|
Citat:
|
Håller med om magen faktiskt. Skum bieffekt kan tyckas.
|
|
|
2012-09-07, 16:30
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml
Jag bulkar efter leangains riktlinjer just nu och undrar:
-Ska man ligga på underskott/max balans på vilodagar även under bulk eller ska man köra samma energi alla dagar. eller litet överskott på vilodag och större på träningsdag? Siktar på en viktuppgång ~0,2kg/vecka.
-Äter oftast 20-40g fett på träningsdagar, max 50g. väger 75kg. På vilodagar äter jag minst 1g/kg kv dvs 75g men oftast i spannet 80g-100g. Är detta ett lagomt intag av fett? ligger på kcal balans eller under på violdagar nu.
Äter förövrigt ~2,5g protein/kg kv varje dag, ca200g.
Mvh
|
"Ska"? Det finns inga "ska", eller hur menar du?
Leangains är framförallt ett upplägg för att tappa fett och förhoppningsvis bli starkare på köpet. Att bulka med fasta är ett märkligt koncept eftersom fasta inhiberar mTOR och anabolism under själva fastan. Men en så kort fasta som 16 h kanske är egalt och kanske till och med gynnsam om anabolismen blir tillräckligt stor över dygnet men jag är tveksam. Ät oftare är mitt tips men kör för all del fastande träning om du gillar det.
Det är absolut inget magiskt med 16 h fasta och sannolikt får du knappt någon av de positiva effekterna som fasta kan leda till av en så kort "fasta", fastän alla verkar tro det.
Jag tror det är optimalt att äta oftare för muskelutveckling. Ska du gå upp 0,2 kg i veckan? Låter lite väl analt och du måste ju ha extremkoll på kalorierna för att lyckas med denna fjuttiga viktökning.
Skillnaden mellan t ex 40 och 60 g fett på en träningsdag är inte så monumental som folk verkar tro.
This has just been advice, do whatever the FUCK you wanna do.
Senast redigerad av tjing den 2012-09-07 klockan 16:34.
|
|
|
2012-09-07, 16:36
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av tjing
"Ska"? Det finns inga "ska", eller hur menar du?
Leangains är framförallt ett upplägg för att tappa fett och förhoppningsvis bli starkare på köpet. Att bulka med fasta är ett märkligt koncept eftersom fasta inhiberar mTOR och anabolism under själva fastan. Men en så kort fasta som 16 h kanske är egalt och kanske till och med gynnsam om anabolismen blir tillräckligt stor över dygnet men jag är tveksam. Ät oftare är mitt tips men kör för all del fastande träning om du gillar det.
Det är absolut inget magiskt med 16 h fasta och sannolikt får du knappt någon av de positiva effekterna som fasta kan leda till av en så kort "fasta", fastän alla verkar tro det.
Jag tror det är optimalt att äta oftare för muskelutveckling. Ska du gå upp 0,2 kg i veckan? Låter lite väl analt och du måste ju ha extremkoll på kalorierna för att lyckas med denna fjuttiga viktökning.
Skillnaden mellan t ex 40 och 60 g fett på en träningsdag är inte så monumental som folk verkar tro.
This has just been advice, do whatever the FUCK you wanna do.
|
Vad är "bäst".
Jag har stenkoll på kalorierna och vågen. jag kommer gå upp ~0,2kg/vecka.(medelvikten för en vecka ökas med ungefär 0,2kg varje vecka)
Man kan visst bulka enligt leangains. Det kanske dock inte ens är värt namnet bulk med en viktökning på 0,2kg/vecka :p
|
5/3/1 + marathon!
|
|
|
2012-09-07, 16:37
|
|
Banned User
|
Citat:
Vad är "bäst".
Jag har stenkoll på kalorierna och vågen. jag kommer gå upp ~0,2kg/vecka.(medelvikten för en vecka ökas med ungefär 0,2kg varje vecka)
Man kan visst bulka enligt leangains. Det kanske dock inte ens är värt namnet bulk med en viktökning på 0,2kg/vecka :p
|
Om du blir upphetsad över att räkna kcal för att landa på 0,2 kg/vecka, be my guest.
Klart man kan bulka enligt leangains, men jag tror inte att det är optimalt. Kan du förklara för mig vad med leangains som gör att du har bestämt dig för att bulka med PF?
|
|
|
2012-09-07, 16:40
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av tjing
Om du blir upphetsad över att räkna kcal för att landa på 0,2 kg/vecka, be my guest.
Klart man kan bulka enligt leangains, men jag tror inte att det är optimalt.
|
Jag blir inte upphetsad, det är mitt mål att öka 0,2kg per vecka för att inte lägga på mig så mkt fett -.-
Okej i see, isf undrar jag lite off topic. hur man ska lägga kosten för "optimal bulk" då tänker jag makros samt kcal fördelning på tränings respektive vilodag. 4träningsdagar/vecka.
|
5/3/1 + marathon!
|
|
|
2012-09-07, 16:43
|
|
Mästerbantaren
Reg.datum: Jan 2008
|
Kamma dig; du får inte ta efter tmw!
Ja du kan bygga på LG ignorera föregående talare.
Citat:
‘Slow-Bulking’: So you are already very lean and looking to do a bulk? (Skip to Step 5 if it’s irrelevant to you, because I go into a little more detail here.)
If you are new to leangains I would highly recommend that you do ‘body-recomposition’ macros (or slightly less) for the month first while you adjust to the system. This way you will keep your abs and have a base-line for increasing your macros after. Once you’ve done that, try the advice below.
If you have already used leangains to get lean then you’re in a perfect situation to try this.
The key to keeping abs with slow bulking is quite simple, make sure you have enough of deficit on your rest-day so that you burn the stored fat* from the training day.
Your numbers might look something like 1800kCal and 2800kCal. (+40%/-10%kCal)
This is a way of putting on quality muscle without the fat, and as such is a slower process than the usual ‘eat everything!” approach some people take to bulking.
(*The complicating factor here is that fat stored on a training-day is not just is that the fat you consume, but also any spillover of carbohydrates that your body does not shuttle into your glycogen depleted liver & muscles after training, or use for recovery, as any excess glucose can be converted to fatty acids and stored as fat tissue. If you can get your carb balance right, you can decrease the deficit on your rest-day. – Track your progress weekly, in detail so that you can make adjustments objectively.)
|
-http://www.leangains.com/2011/05/definition-of-lean-gains-part-two.html
Martin
- http://rippedbody.jp/2011/10/23/how-...ngains-macros/
Andy
http://www.youtube.com/watch?v=UV4TY...&feature=g-u-u
Leanbodylifestyle
http://www.youtube.com/watch?v=v0_uG...6&feature=plcp
TheFastingTwinsMuscleWorkout
|
|
|
2012-09-07, 16:48
|
|
Banned User
|
Citat:
Jag blir inte upphetsad, det är mitt mål att öka 0,2kg per vecka för att inte lägga på mig så mkt fett -.-
|
Man får sällan bra resultat under en vettig tidsperiod om man inte kan tänka sig att lägga på sig ett uns fett. Det kan tyvärr bli tidsslöseri, men gör som du vill.
Citat:
Okej i see, isf undrar jag lite off topic. hur man ska lägga kosten för "optimal bulk" då tänker jag makros samt kcal fördelning på tränings respektive vilodag. 4träningsdagar/vecka.
|
Ät oftare, mer kolhydrater på vilodagar än enligt leangains. Att äta lite kolhydrater går bra när man kör väldigt styrkeinriktat med RPT osv, men mer fler set och mer reps blir det problem. Mindre fett träningsdagar, lite mer fett vilodagar. Känn efter vilket du presterar bäst på. Behöver du inte så mycket kolhydrater på vilodagar så ät inte det då.
Jag slänger ofta på med kring + 700-1000 kcal på träningsdagar och balans eller lite minus vilodagar. Men att variera överskott/underskott är ju inget som liksom är synonymt med leangains utan något som många gör i allmänhet.
Grundregeln är ju att hålla nere fett på överskott och desto större överskott, desto mindre fett. Proteinet kring 2-3 g / kg kroppsvikt.
Senast redigerad av tjing den 2012-09-07 klockan 16:51.
|
|
|
2012-09-07, 17:13
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
|
Personligen hade jag legat högt på kolhydrater hela tiden om jag bulkade, oavsett vilo eller träningsdag. Dock inte lika högt på vilodagar. Jag hade definitivt inte gått lågt på kolhydrater på vilodagarna till fördel för fett. Nu är begreppen högt och lågt en definitionsfråga men iaf.
Hade nog inte ens kört leangains alls då om jag ska vara ärlig. Men, åter till topic. Jag +1ar det tjing säger, vill man gaina nåt tror jag man får acceptera lite fettuppgång på köpet. Om leangains är ett sätt att minimera den fettökningen medan man bulkar låter jag vara osagt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:32.
|

|