2026-03-09, 08:00
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve
Tack så mycket!
|
Hoppas du får till det och hoppas det hjälper..
|
2026-03-09, 12:10
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN
Hoppas du får till det och hoppas det hjälper.. 
|
Stort tack! Topplocket gick i helgen när jag skulle gå in i tråden för att läsa instruktionerna. Webbläsaren fungerade ej, Tapatalk fungerade ej. Forumet har tyvärr blivit meningslöst. Jag kommer nu att radera mitt konto. Vi syns säkert på gymmet någon dag!
5K: 17:43 6-timmars: 76,34 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2026-03-10, 12:54
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Stort tack! Topplocket gick i helgen när jag skulle gå in i tråden för att läsa instruktionerna. Webbläsaren fungerade ej, Tapatalk fungerade ej. Forumet har tyvärr blivit meningslöst. Jag kommer nu att radera mitt konto. Vi syns säkert på gymmet någon dag!
|
Haha ajdå!
Men ser att du är kvar..! :P
|
2026-03-10, 13:47
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Haha ajdå!
Men ser att du är kvar..! :P
|
Försök #2
Jag har försökt svara dig och fått 403 Forbidden, jag försökte svara Mental som bistod mig med infon att det inte längre går att radera sin profil och möttes av 403 Forbidden. Det spelar så klart ingen roll om jag är en inaktiv användare eller om jag får kontot raderat - det var mest som en töntig I-landsprotest. Forumet förtjänar inga medlemmar, det har verkligen blivit ett stort skämt.
Så jag blir kvar då jag uppenbarligen inte kan försvinna
5K: 17:43 6-timmars: 76,34 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2026-03-11, 08:11
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Så jag blir kvar då jag uppenbarligen inte kan försvinna 
|
Haha! Ett kontrakt har skrivits som inte går att bryta... Du är bunden att logga in då och då..!
|
2026-03-17, 10:39
|
|
|
Wall of text
|
Varför lättar mina hälar från golvet i hacksquat och bältesböj? Händer enbart i själva pressen, uppvägen.
Är det fotledsrörligheten som är boven, borde det ju främst yttra sig, ske i botten där fotlederna har störst rörlighetskrav?
Känns som det sker för min kropp söker sig till en starkare position, därav går upp lite på tårna? Blir det inte mer framsida lår (quads) av detta? Isåfall känns det faktiskt gynnsamt - jag vill träna framsida lår i dessa övningarna.
Det är värst i bältesböjen. För där håller man i handtaget och drar sig lite uppåt-framåt, därav hälarna lättar lättare för mig.
Lyftarskor/klackskor använder jag (2 cm klack).
Senast redigerad av 1x0 den 2026-03-17 klockan 10:42.
|
|
|
2026-03-17, 14:26
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0
Varför lättar mina hälar från golvet i hacksquat och bältesböj? Händer enbart i själva pressen, uppvägen.
Är det fotledsrörligheten som är boven, borde det ju främst yttra sig, ske i botten där fotlederna har störst rörlighetskrav?
Känns som det sker för min kropp söker sig till en starkare position, därav går upp lite på tårna? Blir det inte mer framsida lår (quads) av detta? Isåfall känns det faktiskt gynnsamt - jag vill träna framsida lår i dessa övningarna.
Det är värst i bältesböjen. För där håller man i handtaget och drar sig lite uppåt-framåt, därav hälarna lättar lättare för mig.
Lyftarskor/klackskor använder jag (2 cm klack).
|
Jag tror på att det blir med quadriceps, om hälen lättar så hamnar knät längre fram och du har en mer vertikal överkropp och kan pressa mer med quadriceps.
Om det ser ut som jag tänker att det gör.
|
2026-03-17, 20:48
|
|
|
Wall of text
|
Citat:
Jag tror på att det blir med quadriceps, om hälen lättar så hamnar knät längre fram och du har en mer vertikal överkropp och kan pressa mer med quadriceps.
Om det ser ut som jag tänker att det gör. 
|
Då tänker vi likvärdigt!
Tror du det ger ökad skaderisk på något sätt att pressa med rätt mkt glapp i hälarna? Känner inget obehag i knäna av det etc. Balansen känns bra.
Tror jag skiter i det, låter det vara så (att hälarna lättar i pressen). Eventuellt provar jag i bältesböjen att hålla annorlunda (så ej kan dra mig upp lika mkt som nu). Ska nog prova en bältesböj-session att ha något under hälarna (viktkakor) för se hur det blir då. Kanske får jag bättre djup av det ihop med mer upprätt rygg, blir isåfall win.
Senast redigerad av 1x0 den 2026-03-17 klockan 20:50.
|
|
|
2026-03-18, 07:54
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0
Då tänker vi likvärdigt!
Tror du det ger ökad skaderisk på något sätt att pressa med rätt mkt glapp i hälarna? Känner inget obehag i knäna av det etc. Balansen känns bra.
Tror jag skiter i det, låter det vara så (att hälarna lättar i pressen). Eventuellt provar jag i bältesböjen att hålla annorlunda (så ej kan dra mig upp lika mkt som nu). Ska nog prova en bältesböj-session att ha något under hälarna (viktkakor) för se hur det blir då. Kanske får jag bättre djup av det ihop med mer upprätt rygg, blir isåfall win.
|
Skaderisken skulle i så fall bestå i att du har mindre understödsyta och tappar balansen snarare än att den ändrade belastningen medför ökad skaderisk, min kvalificerade gissning. 
Sen är det väl att föredra att ha en högre klack så att hela foten får stöd, annars är det väl risk för att framfoten blir överbelastad... Så kanske något ökad skaderisk....
|
2026-04-13, 06:24
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Triceps långa huvud... går det bara att träna det effektivt om man har överarmen uppe vid huvudet?
Eller kan man träna det på ett bra sätt med någon press eller dips?
|
|
|
2026-04-13, 10:59
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av baggard
Triceps långa huvud... går det bara att träna det effektivt om man har överarmen uppe vid huvudet?
Eller kan man träna det på ett bra sätt med någon press eller dips?
|
Vill man träna det i full rom så behöver man jobba med arm över huvudet, men frågan är ju vad det är man är ute efter.. Är det för att ha snygga triceps så kanske man behöver tänka på det, men är det för att bli stark i nån övning så kan man väl snarare köra den övningen. Det finns ju rätt många muskler som man inte tänker på hur man ska se till att träffa alla muskler som utför en viss rörelse, utan där man hellre tänker att man ska utföra en rörelse.
Dock tycker jag om french press eller att köra med rep i cable cross, nedifrån, pressa upp över huvudet, så jag får nog med det huvudet ändå..
|
2026-05-02, 15:49
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Har alltid knäböjt med tårna pekandes utåt, främst för att det känns bekvämast att sätta sig ned så oavsett om jag har en stång på ryggen eller inte samt för att det är den vanligaste rekommendationen.
Men jag testade nu för första gången att köra med fötterna rakt under höfterna och med tårna pekandes rakt fram och det kändes faktiskt riktigt bra. Kändes mycket kompaktare och stabilare. Känns som jag blöder styrka så fort jag öppnar upp så både tår och knän börjar peka utåt mer.
Är det okej att böja så med tårna rakt framåt och inte försöka trycka ut knäna något nämnvärt?
|
|
|
2026-05-03, 08:22
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Javisst. Alla har olika rotation på lårbenet, så utåt med tårna kan vara helt rätt för bästa möjliga lyftkapacitet för någon annan men mindre lämpligt för dig.
|
|
|
2026-05-08, 19:58
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
Hej alla! Jag löpertränar mest nuförtiden men saknar gymmet och behöver behålla och bygga styrka för att hålla i kroppen när jag springer långpass.
Jag tänker ett upplägg med en två-dagars split som jag kan varva, och köra två- till tre ggr i veckan.
Funderar på följande upplägg:
Pass A
Benpress (enbens)
Benspark (enbens)
Hantelpress
Flys (maskin)
Triceps pushdowns
Ryggresningar
Valfri magövning
Pass B
Höftlyft (med medicinboll)
Knäböj (enbens på stepbräda)
Rodd (förslag på variant av övning?)
Kabel-curl
Hammar-curl
Axelpress
Valfri magövning
Tar tacksamt emot tips och inputs. Är en glad motionär som vill behålla och bygga mer styrka så kroppen både blir starkare och tål fler långa mil löpning
Mvh
/Johan
|
|
|
2026-05-09, 10:06
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det där kommer att fungera bra.
Det enda jag tänker är att bara kör benövningar med ett ben. Byt ut benpress eller knäböj mot vanliga varianten. Det är värt att kunna använda tyngre vikter med båda benen också.
Någon höftfällning (typ Rumänska marklyft) kan också vara bra att ha med.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:59.
|

|