Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-27, 10:14   #25546
feyin
Busunge

feyins avatar

Reg.datum: Aug 2008
Jag har nog ställt denna fråga innan men lyckas aldrig lösa nöten, jag blir otroligt utmattad av (för mig) längre lopp säg 15km+.

Jag kommer hem, äter och dricker, går ganska bra. Sen sakta men säkert kryper en form av bakfylla fram, jag kan behöva kräkas, eller bara ligga ned i nån timme och må dåligt. Ju längre (tid) jag har sprungit desto större sannolikhet att detta inträffar.

Är det någon annan som får så, hur ska jag göra för att slippa det?
Det förstör hela glädjen med löpträningen.

Jag är frisk i övrigt, förutom en övervikt ca 100kg/183cm.

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-28, 07:57   #25547
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Reg.datum: Jan 2017
Nu har jag tagit mitt första lugna långa pass med 15 km löpband. Försökte hålla pulsen under 150 men varierade hastigheten lite per tusing för att inte göra det för tråkigt på bandet. Jag tror inte att mina krämpor ökade av den träningen. Jag kände av mer i början av passet än mot slutet. Det är lite i fötterna, lite i höger knä, men inget allvarligt. Jag hade nog kunnat springa minst fem km till men målet var 15 och kul är det inte. Snittpuls 142.

Klockan visar på 22 tim återhämtning vilket är kortare än mina flesta pass. Jag tänker att den inte alls tar i beaktande att även längd kan vara slitsamt för kroppen utan dess återhämtningsvärde mer är för kondisen/nervsystemet eller liknande. Även på klockans flik träningsstatus så minskar jag efter ett sånt pass jämfört med mina intervaller, trösklar eller dylikt. Jag vet att jag inte ska gå så hårt efter klockan men det är ändå intressant. Sen bygger jag inte min träning runt lugn träning. Nu både passade det och så tror jag att jag måste ta såna här längre pass ibland för att vänja kroppen mer.

95,6 km på 4 veckor nu.

Citat:
Ursprungligen postat av feyin Visa inlägg
Jag har nog ställt denna fråga innan men lyckas aldrig lösa nöten, jag blir otroligt utmattad av (för mig) längre lopp säg 15km+.

Jag kommer hem, äter och dricker, går ganska bra. Sen sakta men säkert kryper en form av bakfylla fram, jag kan behöva kräkas, eller bara ligga ned i nån timme och må dåligt. Ju längre (tid) jag har sprungit desto större sannolikhet att detta inträffar.

Jag kan nog inte hjälpa dig mycket mer än gissningar. Jag sprang årets första 15 km pass igår kväll. Hade inga problem att somna efteråt.

Men hur hårt kör du? Vad har pulsen legat på? Om det inte är lopp/tävling, går det bättre om du tar det lite lugnare? Att det rör om i magen är nog inte så ovanligt alls. Så där kan det vara värt att se över kosten innan. Hur mycket har du svettats och hur mycket vätskar du på? Som sagt jag kan bara komma med gissningar.

Här är ett intressant poddavsnitt om kost vid långdistanslopp iallafall
https://poddtoppen.se/podcast/104918...konditionslopp

Det kanske inte rör ditt problem men rör ämnet lite.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 07:49   #25548
sjövärdig
Registered User

sjövärdigs avatar

Reg.datum: Jan 2019
Citat:

Jag är likadan, blir väldigt trött av långpass om jag tagit i lite granna. För det mesta handlar det nog om ovana. Det man kan testa är att ta med sig lite energi och vatten/sportdryck. Du kan även ta en imolopera (immodium) innan. Det är ofarligt och lugnar ner magen.

Sen är du lika lång som jag men väger 25 kg mer så självfallet är det där slitsamt för dig. Jag skulle hålla mig på absolut max 15 km en gång i veckan och jogga väldigt lugnt tills du kommer ner i mer normalvikt.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 15:55   #25549
jimmitjoo
Registered User

Reg.datum: Mar 2021
Citat:

Senast jag sa något om att äta mer på detta forumet blev jag anklagad för att killgissa. Därför citerar jag bara direkt ur friidrottsförbundets kostrekommendationer denna gången.

Citat:
Det som kan vara bra att inta inom den första halvtimmen efter avslutad träning är cirka 0,5-1,2 gram snabba kolhydrater per kilo kroppsvikt samt ca 20-25 gram protein. Därefter, inom de kommande 1-2 timmarna, bör du äta cirka 2 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt samt 20-25 gram protein.
Protein stoppar nedbrytningen och syntesen påbörjas.

Fett är inte att rekommendera vid denna måltid eftersom fett dämpar blodsockerhöjningen.
Däremot bör det ingå i andra måltider.

Exempel på återhämtningsmål är ett par bananer och ett stort glas mjölk i samband med aktiviteten och att du äter en stadig lunch eller middag t.ex. pasta med kyckling samt grönsaker, bröd och mjölk eller juice när du kommer hem. Ett stadigt mellanmål eller kvällsmål bestående av t.ex. havregrynsgröt med mjölk, några smörgåsar med smör och ett proteinrikt pålägg samt frukt eller juice fungerar också.

Källa: https://arkiv.friidrott.se/docs/kost...endation19.pdf
5km 16:41, 10km 34:23. Löpning.se

Senast redigerad av jimmitjoo den 2023-03-29 klockan 15:56.
jimmitjoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 21:29   #25550
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Även om jag inte jagar pb nu före loppet så är jag nöjd över mig själv att jag fixade 18 kmh på min nionde intervall i 40-50 sekunder. Är också nöjd att jag efter lite vilojogg fixade en km på fyra minuter.

*Klappar mig själv på axeln och hoppas att jag inte skadat nåt*
Gammal 2023-04-03, 07:58   #25551
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Hur ser ni på träning i Zon 2? Jag har läst runt en del och vissa ser Zon 2 som basen man bör stå på. Att det är väldigt viktiga pass.

Jag själv har svårt för att hålla mig i zon 2. Försökte springa på den i fredags med klockan som hjälp. Jag fick börja promenera flertalet gånger för att komma ner i puls igen. Jag är osäker på om mina zoner stämmer riktigt då den utgår efter en uppskattad maxpuls.
Däremot kändes det väldigt skonsamt och jag hade kunnat fortsätta länge.
Gammal 2023-04-03, 08:14   #25552
PerLedin
Registered User

Reg.datum: Dec 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Hur ser ni på träning i Zon 2? Jag har läst runt en del och vissa ser Zon 2 som basen man bör stå på. Att det är väldigt viktiga pass.

Jag själv har svårt för att hålla mig i zon 2. Försökte springa på den i fredags med klockan som hjälp. Jag fick börja promenera flertalet gånger för att komma ner i puls igen. Jag är osäker på om mina zoner stämmer riktigt då den utgår efter en uppskattad maxpuls.
Däremot kändes det väldigt skonsamt och jag hade kunnat fortsätta länge.
Det är kött och potatis, men ta och kör ett maxpulstest. Är uppskattningen den åldersbaserade är det bättre du kör på upplevd ansträngning där 2 ska vara bekvämt och du ska kunna prata medan du springer relativt obehindrat.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-03, 08:38   #25553
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Det är kött och potatis, men ta och kör ett maxpulstest. Är uppskattningen den åldersbaserade är det bättre du kör på upplevd ansträngning där 2 ska vara bekvämt och du ska kunna prata medan du springer relativt obehindrat.

Uppskattningen är baserat på min löpning där klockan har kalibrerat automatiskt åt mig. Så den bör kanske inte vara alldeles för off. Jag har funderat på att köpa ett pulsband så att jag kan få en mer exakt mätning.
Gammal 2023-04-03, 08:54   #25554
Pade
Registered User

Reg.datum: Jan 2009
Körde min första halvmara på tid nu i helgen och klockade in på 1:41:49, så blev lite nyfiken på hur det ser ut för andra. Vad har folk för tider?
Pade är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-03, 09:26   #25555
PerLedin
Registered User

Citat:
Uppskattningen är baserat på min löpning där klockan har kalibrerat automatiskt åt mig. Så den bör kanske inte vara alldeles för off. Jag har funderat på att köpa ett pulsband så att jag kan få en mer exakt mätning.
Ålder på klocka? Jag tittar inte på handledspulsen på min gamla 235:a, har dock pulsband som jag kör med ibland. Dock följer jag inte pulsen på distanspassen på det sättet utan kör på känsla. Låt vara om jag råkas ligga aningens högt delar av eller hela pass.

Men du som verkar gilla att ta ut dig så skulle jag rekomendera pulsband samt att köra ett eget maxpulstest (googla tillvägagångssätt)

Gammal 2023-04-03, 09:28   #25556
PerLedin
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Pade Visa inlägg
Körde min första halvmara på tid nu i helgen och klockade in på 1:41:49, så blev lite nyfiken på hur det ser ut för andra. Vad har folk för tider?
Bra kört, inte var du ner till Berlin?

1:18:12 har jag som typ 10 år gammalt pers, men var nere under 1:19 igen förra året.

Gammal 2023-04-03, 09:28   #25557
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Ålder på klocka? Jag tittar inte på handledspulsen på min gamla 235:a, har dock pulsband som jag kör med ibland. Dock följer jag inte pulsen på distanspassen på det sättet utan kör på känsla. Låt vara om jag råkas ligga aningens högt delar av eller hela pass.

Men du som verkar gilla att ta ut dig så skulle jag rekomendera pulsband samt att köra ett eget maxpulstest (googla tillvägagångssätt)

Det är en Garmin Enduro. Så inte den mest moderna. Ingen touch eller musik på den tex. Men ska enligt recensioner vara hyfsad på puls som klocka sett. Men ja, tror på pulsband så kommer skaffa det.

Skulle vara kul om min maxpuls sedan blir exakt samma som klockan gissat åt mig

Citat:
Ursprungligen postat av Pade Visa inlägg
Aldrig kört, men jag börjar bli mer och mer intresserad av löpning så det känns inte långt bort. Jag skulle nog sikta på 1:50 till att börja med. För att sen kunna utvecklas och öka försiktigt.

Senast redigerad av Ribcage den 2023-04-03 klockan 09:30.
Gammal 2023-04-03, 10:40   #25558
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Det är möjligt att den inte är "helt off" men ska du basera mycket av din träning på puls så tror jag på PerLedins förslag. Alltså att antingen ta reda på exakt vad din maxpuls är genom ett maxpulstest eller gå på upplevd ansträngning istället. Det känns lite vanskligt att basera sin träning på en uppskattning.

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-04-03, 11:33   #25559
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det är möjligt att den inte är "helt off" men ska du basera mycket av din träning på puls så tror jag på PerLedins förslag. Alltså att antingen ta reda på exakt vad din maxpuls är genom ett maxpulstest eller gå på upplevd ansträngning istället. Det känns lite vanskligt att basera sin träning på en uppskattning.
Kör du själv mycket av din träning i zon 2? Hur resonerar du?
Gammal 2023-04-03, 12:45   #25560
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Kör du själv mycket av din träning i zon 2? Hur resonerar du?
Jag litar inte på min klocka även om min nya(har också Garmin Enduro nu) kanske är bättre än min f.g. Men baserat på PerLedins beskrivning så springer jag nästan alla mina pass i zon 2. Det skulle vara något enstaka lunchpass där man kanske hamnar i zon 3.

Men kom ihåg att jag sysslar med halvt diffus ultralöpning så hur jag gör är inte applicerbart på särskilt många andra

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:18.