Inom 9 månader så gifte jag mig, blev pappa och köpte ett hus med renoveringsbehov, har mao inte varit likvid eller motiverad nog att vara engagerad på marknaden. Har börjat frigöra lite kapital och kassaflöde för att börja engagera mig igen. Vilka innehav ligger top of mind hos Koloiterna just nu? När man varit relativt off i 1-2 år så har jag fått lägga några timmar att läsa in mig men svårt att selektera tillräckligt hårt så kul med generella tips att lägga några minuter på.
Tidshorisont 1-101 år.
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben
Startade två barnspar idag genom opti. Har inte ork att sitta och hålla med med a balanser aom portföljer etc.
Vad säger juryn, var det dumt eller? Månadsspar 2000:- per unge, startkapital på typ 50 000 på ena, 25 000 andra, kommer sparas i ca 20år.
|
Jag kör fonder på auto, riktigt skönt att slippa engagera sig nämnvärt.
Dock kan jag tycka det är rätt oskönt att två syskon har olika portföljer som tidsmässigt tajmar marknaden olika beroende på när man är född, just därför kan jag tycka att mer rättvist vore en gemensam portfölj vilken de äger till lika delar. På så vis har de samma tillgångsmassa vid samma givna tidpunkt men barn 1 kan sälja en viss del vid en viss tidpunkt och på så vis minska sin andel av portföljen.
I övrigt är jag väldigt nöjd att jag i excel loggar varje insättning. Inte så kul som anhörig att köpa exempelvis en tusende skitleksak i julklapp till en 1 åring, så alla har möjligheten att stoppa in en liten peng där jag loggar vem, belopp, datum och "varför" (typ julklapp, födelsedagspresent, dop-present osv). Många äldre som sannolikt inte lever när portföljen delas ut har tyckt det är ett najs sätt att få ge en liten gåva även efter sin förväntade bortgång.