2018-11-07, 17:43
|
|
Ge mig sol och öl!
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve
Nice! Den såg spännande ut. Blir mycket se och lära för mig, framförallt nu när jag uppenbarligen inte kan ha vilken progression som helst i min träning inför.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
|
Kan nog vara väldigt kul eller totalt eländigt :-)
Jag har inga ambitioner på resultat utan springer det med kompisar för att få in lite bra träning och UTMB-poäng. Eller det är planen iaf, men man har fått feeling med nummerlapp tidigare
|
2018-11-07, 17:44
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wain
Hoppas du känner efter kroppen och inte kör så du går sönder. Sprang själv till mig en stressfraktur för ett antal år sedan. Tog flera år att komma tillbaka.
|
Been there too. Fy fan vad det är tradigt...
|
|
|
|
2018-11-07, 17:51
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av mulliy
Låter vettigt! Jag har inte resonerat kring det här förut, så det är nog väldigt nyttigt att ha med sig framöver. Kommer dock bara köra 3 pass per vecka än så länge, då det blir för mycket att få in gymmet också. Känns som det skulle gå påfrestande sakta på 6:00/km, men jag ska testa i helgen!
|
Om du fortfarande springer 25km per vecka uppdelat på tre pass så lär du dock inte få bättre utdelning av att springa i 6:00 tempo istället för 4:45 tempo.
Om du springer 35km i 6:00 tempo per vecka på tre pass så kanske det ger bättre effekt än 25km i 4:45 tempo...
Nån slags kombination av ovanstående är nog bättre ifall man är begränsad till tre pass i veckan. Du vill både ha så mycket volym du kan på dessa tre pass, men eftersom du har såpass gott om återhämtningstid mellan passen så kan du ändå köra en del i högt tempo.
Men att det är effektivast att springa mycket råder det nog koncensus kring. Men då har man som sagt inte råd med att begränsa sig till ett fåtal pass per vecka.
Dock har man i viss mån råd att begränsa sig till ett fåtal pass per vecka då man är "nybörjare" eftersom man ännu inte tränat upp benen till att tåla löpträning sex dagar i veckan, och man går sönder om man försöker. Så det kan ju hända att det kanske ändå kan funka ett tag till för dig att springa tre pass i veckan i relativt lugnt tempo (typ pratfart).
Det ska ju vara optimalt för nybörjare att springa just tre pass i veckan på 30-45min i 75-80% av maxpuls (pratfart typ) för att förbättra syreupptaget. Men detta gäller då som sagt syreupptag, och inte andra faktorer (tröskeluthållighet tex). Huruvida du redan passerat detta stadium där detta fortfarande ger "optimal" träning är ju lite svårt att sia om.
|
|
|
2018-11-07, 17:57
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve
Jo, vet att jag kan ha det, poängen var mer, att jag inte kan köra precis hur som helst. Ska kolla in stretchtipsen som postades tidigare, verkade ju vettigt!
|
Progression är viktigt men kontinuitet är ännu viktigare. Dvs så mycket progression man kan, men man får inte bli skadad för då missar man träning, och då spelar det ingen roll att man sprang jättefort eller jättelångt alldeles innan man gjorde sig illa.
Så det är ju ett eländigt pussel som du märkt. Själv har jag ju suttit på läktaren ett par år nu för att jag varit dålig på att pussla.
Alla vet att det lönar sig i längden att "öka långsamt" och "lyssna på kroppen" men likförbannat går det som det går.
|
|
|
2018-11-07, 19:00
|
|
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
Reg.datum: Oct 2018
|
Har märkt två saker, men jag kanske bara inbillar mig:
Oftast känns det som jag kan springa långt då konditionen känns ok, flåset bra och så, men det känns som kroppen väger bly. Det trycker lite i huvudet och jag känner mig otymplig. Så därför orkar jag inte så mycket, kanske är för musklerna släpar efter då jag är så klen.
Sedan känns flåset jättebra och inland rent bedrövligt. Känns som jag har bättre flås om jag sovit bra och har en bra dag, att det kan variera så mycket är skumt.
|
|
|
|
2018-11-07, 20:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan
Progression är viktigt men kontinuitet är ännu viktigare. Dvs så mycket progression man kan, men man får inte bli skadad för då missar man träning, och då spelar det ingen roll att man sprang jättefort eller jättelångt alldeles innan man gjorde sig illa.
Så det är ju ett eländigt pussel som du märkt. Själv har jag ju suttit på läktaren ett par år nu för att jag varit dålig på att pussla.
Alla vet att det lönar sig i längden att "öka långsamt" och "lyssna på kroppen" men likförbannat går det som det går. 
|
Ja, jag vet allt detta. Planerar inget annat. Det är därför jag skrev att jag inte kan lägga upp progressionen hur som helst, nu får jag ta det försiktigare ett tag framöver. Att jag fick besvär nu tycker jag att jag är "ursäktad" för då jag inte har pushat mig igenom några smärtor utan sprungit helt känningsfritt sedan i våras. Då fick jag ömma knän och det har jag inte haft sedan dess så förhoppningsvis blir det samma sak med detta
5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2018-11-07, 21:25
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette
Har märkt två saker, men jag kanske bara inbillar mig:
Oftast känns det som jag kan springa långt då konditionen känns ok, flåset bra och så, men det känns som kroppen väger bly. Det trycker lite i huvudet och jag känner mig otymplig. Så därför orkar jag inte så mycket, kanske är för musklerna släpar efter då jag är så klen.
Sedan känns flåset jättebra och inland rent bedrövligt. Känns som jag har bättre flås om jag sovit bra och har en bra dag, att det kan variera så mycket är skumt.
|
Om man löptränar regelbundet och med hög frekvens, dvs varannan dag eller oftare, så är det inte lika "slumpmässigt" hurpass "bra form" man är i.
Jag har inte koll på exakt vad det är som styr detta, men det är helt klart så att det är lättare att hålla koll på hurpass bra ett pass kommer gå ifall man inte vilat en vecka inför passet.
Det är det första jag skulle gissa på.
Det där med att kroppen känns tung och otymplig kan säkert bero på en hel del olika saker. Tex kan det kännas ungefär så ifall man är mer van med styrketräning och explosivare övningar och så börjar man med en massa löpning. Särskilt om man också kombinerar benstyrka och löpträning så att man kört ett böjpass på lördagen och så ska man köra löpträning på måndagen. Ugh!
Men det kan vara andra grejer också. Kanske om man har hyfsad kondis från cykling eller rodd och så börjar man med löpning så kanske det skulle kunna kännas så. Dvs man har nåt slags bra syreupptagningsförmåga, men musklerna är inte anpassade för löpning.
|
|
|
2018-11-07, 22:23
|
|
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
Reg.datum: Oct 2018
|
Tack för ett bra svar. Kan nog vara så enkelt att jag är i mer i risig form än jag trodde.
|
|
|
|
2018-11-07, 22:57
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette
Tack för ett bra svar. Kan nog vara så enkelt att jag är i mer i risig form än jag trodde. 
|
Fast isåfall borde du väl aldrig ha pass där det känns bra?
|
|
|
2018-11-09, 07:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2013
|
Jag ska spring Ultravasan 90 nästa år i augusti, och funderar på vad för sluttid och snittfart som känns rimlig?
Jag har gjort 2:16:19 på LL, 1:36:58 på Varvet (iofs tre år sen och persade på halvmara under LL haha...), 10 km på 39:46 (är bättre nu med har inte testat sen förra tiden) och gissar att jag gör en mara någonstans mellan 3:05-3:20.
I dagsläget ligger mängden per vecka omkring 3-4 mil, detta pga. satsar nu mest inför Vasaloppet så det blir mellan 3-6 h rullskidor + SkiErg samt 1-2 h styrketräning per vecka.
Målsättningen just nu är medaljtid, dvs. sub 9,5 h på Ultravasan. Jag vet att det är väldigt långt, men snittfart på 6:00/km och depåstopp på totalt 30 min känns något "långsamt"?
Alla tips och tankar är välkomna
|
|
|
2018-11-09, 08:14
|
|
special snowflake
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLuta
Jag ska spring Ultravasan 90 nästa år i augusti, och funderar på vad för sluttid och snittfart som känns rimlig?
Jag har gjort 2:16:19 på LL, 1:36:58 på Varvet (iofs tre år sen och persade på halvmara under LL haha...), 10 km på 39:46 (är bättre nu med har inte testat sen förra tiden) och gissar att jag gör en mara någonstans mellan 3:05-3:20.
I dagsläget ligger mängden per vecka omkring 3-4 mil, detta pga. satsar nu mest inför Vasaloppet så det blir mellan 3-6 h rullskidor + SkiErg samt 1-2 h styrketräning per vecka.
Målsättningen just nu är medaljtid, dvs. sub 9,5 h på Ultravasan. Jag vet att det är väldigt långt, men snittfart på 6:00/km och depåstopp på totalt 30 min känns något "långsamt"?
Alla tips och tankar är välkomna 
|
Vad åker du Vasaloppet på för tid?
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
|
Brevis esse laboro, obscurus fio
|
|
|
2018-11-09, 12:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2010
|
Har ju som nog hela världen nu vet dragits med min beskärda del av skador i min "löparkarriär". jag har nu tagit tag i det ordentligt och träffar en fysioterapeut och vi har tillsammans hittat en del potentiella anledningar till mina ständigt återkommande skador som kommer oavsett hur jag gör. Det har främst att göra med höga fotvalv, framåttippat bäcken, kraftig supinering och svaghet samt aktiveringsproblematik i vissa stödjande muskler.
En tanke jag klurat lite på då ja verligen gillar att springa och inte vill falla ur formen/vanan helt är att börja med någon form av runstreak man läser om och då grundnivån som anges dvs 1,6 km (1 mile). Vad tror ni kunniga här om att köra typ 20 min alt 1,6 km löpning varje dag som ett sätt att bygga upp kroppen och bli tåligare för löpning tillsammans med tilldelade styrkeövningar osv så klart.
tanken är att det finns ingen gräns för hur långsamt jag springer utan enda rekvisiten som ska uppfyllas är minst 20 min ELLER 1,6 km nu i början. Framöver justeras detta till kanske minst 20 min osv men att nu i början få kroppen att bli starkare och ändå få någon form av träning av det hur liten den än blir. I början kanske det blir 2 km i 6:30-7 tempo eller dyl.
Lidingöloppet 2018 - 3:27
|
|
|
2018-11-09, 18:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift
Vad åker du Vasaloppet på för tid?
|
Har endast åkt två gånger och då mest som "stöd" för min brorsa som tränar avsevärt mycket mindre än jag, och första gången (2016) åkte vi på precis under 9 h.
Detta året är målsättningen för mig snarare kring 7 h på Vasan, så det kanske säger en hel del.
|
|
|
2018-11-09, 20:46
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83
Har ju som nog hela världen nu vet dragits med min beskärda del av skador i min "löparkarriär". jag har nu tagit tag i det ordentligt och träffar en fysioterapeut och vi har tillsammans hittat en del potentiella anledningar till mina ständigt återkommande skador som kommer oavsett hur jag gör. Det har främst att göra med höga fotvalv, framåttippat bäcken, kraftig supinering och svaghet samt aktiveringsproblematik i vissa stödjande muskler.
En tanke jag klurat lite på då ja verligen gillar att springa och inte vill falla ur formen/vanan helt är att börja med någon form av runstreak man läser om och då grundnivån som anges dvs 1,6 km (1 mile). Vad tror ni kunniga här om att köra typ 20 min alt 1,6 km löpning varje dag som ett sätt att bygga upp kroppen och bli tåligare för löpning tillsammans med tilldelade styrkeövningar osv så klart.
tanken är att det finns ingen gräns för hur långsamt jag springer utan enda rekvisiten som ska uppfyllas är minst 20 min ELLER 1,6 km nu i början. Framöver justeras detta till kanske minst 20 min osv men att nu i början få kroppen att bli starkare och ändå få någon form av träning av det hur liten den än blir. I början kanske det blir 2 km i 6:30-7 tempo eller dyl.
|
Jag tror inte jag förstod frågan riktigt. Undrar du om det är vettigt att löpträna varje dag?
Jag har sett massor av välmeriterade löpartränare rekommendera just detta även för rena nybörjare. I alla fall 5-6 pass i veckan för nybörjare verkar vara en vanlig rekomendation. Då rör det sig såklart om nåt i stil med 20min i lugnt tempo.
Dessutom tror jag de utgått från att man inte hur någon typ av skada, teknikbrist eller problem med rörlighet eller sådant. Men kan man ta korrekta löpsteg utan att knät faller in och utan att fotvalven faller in, och alla såna grejer så borde det vara lugnt.
Personligen skulle jag nog ha föredragit 3-4 pass i veckan som total nybörjare och sedan stegra mig upp till 5-6 pass i veckan då kroppen blivit lite mer van vid löpningen. Men jag är å andra sidan inte välmeriterad heller.
|
|
|
2018-11-09, 22:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan
Jag tror inte jag förstod frågan riktigt. Undrar du om det är vettigt att löpträna varje dag?
Jag har sett massor av välmeriterade löpartränare rekommendera just detta även för rena nybörjare. I alla fall 5-6 pass i veckan för nybörjare verkar vara en vanlig rekomendation. Då rör det sig såklart om nåt i stil med 20min i lugnt tempo.
Dessutom tror jag de utgått från att man inte hur någon typ av skada, teknikbrist eller problem med rörlighet eller sådant. Men kan man ta korrekta löpsteg utan att knät faller in och utan att fotvalven faller in, och alla såna grejer så borde det vara lugnt.
Personligen skulle jag nog ha föredragit 3-4 pass i veckan som total nybörjare och sedan stegra mig upp till 5-6 pass i veckan då kroppen blivit lite mer van vid löpningen. Men jag är å andra sidan inte välmeriterad heller. 
|
Du tolkade mitt yviga utlägg korrekt  låter ju inte helt fel med andra ord och att börja med 3-4 dagar i veckan kan nog vara sunt och sedan stegra från det om allt känns ok med tiden. Blir att börja om från total grundnivå men kan nog vara det jag behöver!
20 min 3-4ggr/v ger ju 9-12 km i veckan ungefär, tusan om man inte ska tåla det när akuta skadefasen lagt sig.
Lidingöloppet 2018 - 3:27
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:05.
|

|