2018-04-27, 19:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Det första steget jag tycker du ska ta är följande: avbrott från träning under enstaka dagar eller timmar är ok. I ditt fall kanske det rent av är gynnsamt. Att man känner sig slät efter några dagar är övergående och 'korrigeras' så fort kroppen aktiveras igen.
Sen bör du också fundera över varför all denna volym ackumuleras, och vad det är du jagar på gymmet. Just att du blir frustrerad och känner dig "ofärdig" under kortare pass tyder ju på att du letar en viss känsla, förmodligen temporär utmattning. Följderna av det blir ju denna pendel av prestation, där varken du eller jag är smarta nog att kunna styra och manipulera våra egna prestationsförmågor. Hela tårtan ska ätas varje gång, liksom.
Men alltså: tillåt dig själv att slappna av under avbrotten. Det har ingen betydelse. Det är varmpiss i havet.
PS: Tacka gudarna att du inte får reumatiska avbrott titt som tätt. Det är död för motivationen vill jag lova.
Senast redigerad av Rahf den 2018-04-27 klockan 19:30.
|
|
|
2018-04-27, 20:29
|
|
cool bispes kung
Reg.datum: Apr 2016
|
Det positiva är att du insett att du går över gränsen och typ kontrollbehovstränar för att hålla alla moment uppdaterade konstant. Det är lätt att hamna där kan jag tro, om man har en disposition för sånt beteende oavsett vad det gäller. Och dessutom som du nu ändå tål ofantligt hög volym.
Låter dock som du inte planerar dina pass tillräckligt i förväg utan börjar rada upp övningar okontrollerat när endorfinet väl rusar. Det känns som en dans när man är hög på gymmet men repetitionerna börjar slita mer och mer ju längre passet lider.
Du kanske inte behöver följa nåt program, eller så kan du fortfarande köra egenkomponerat, men testa tänk igenom varje pass mer innan du drar till gymmet. Bestäm dig i förväg och avsluta när du är färdig med dagens planering. Har du svårt att baka in allt du vill göra är det bara prioritera som gäller. Det är som du vet omöjligt att vara toppad i alla moment samtidigt.
Men du lär känna dig själv allt bättre hela tiden. Det blir tydligt när man följer din journal.
|
|
2018-04-28, 10:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Från skelett till hunk. Ozzikings logg mot en bättre kropp.
Kom till träningshallen och tänkte lyfta, men gårdagens träningar tog kål på
Mig. Orkade knappt lyfta stången!
Körde 1 h yoga/stretch & rehab och drog till Friskis för en redig 20-års armpump istället. CNS var inte lyft-redo idag.
Kunde inte gjort bättre val.
Nu blir det skumpa och prinsesstårta, ses i dimman!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
|
Ozziking lyfter och tränar på
/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Senast redigerad av Ozziking den 2018-04-28 klockan 10:09.
|
|
|
2018-04-28, 10:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2014
|
Tjenare mister!
Får börja med att säga att jag sett ditt PM och svarar i helgen!
Sedan tycker jag det är jävligt bra att du kommit tillinsikt med att ditt kontrollbehov och mindre besatthet av kost och träning inte är sunt. Det som är farligt i såna här lägen är att du tänker att "äh, vafan så länge jag mår psykiskt bra!". Problemet är bara att gränsen för vad må psykiskt bra innebär omedvetet flyttas fram och även fast du upplever dig själv må toppen så kan det osunda beteendet växa, utan din vetskap.
Det här med fastan tycker jag du ska skita i. I alla fall till den graden att du inte måste hålla dig till något jävla ätfönster. Om du äter något 20 en kväll så är det fullständigt skitsamma om det är så att du äter klockan 12, eller klockan 10 dagen efter. Låt livet styra ditt matintag, inte tvärtom. Ät när det passar.
När det gäller träning så säger jag det jag sagt så många gånger förut det sista: du skulle kunna underhållsträna relativt lätt, utan någon som helst progression och inte tappa ett jävla skit om du så skulle göra det under flera månader. Även här känner jag att du borde livet låta styra träningen och inte träningen styra livet. Vafan, om du är borta fredag-söndag med familjen eller något en vecka. Det gör ungefär lika stor skillnad som för vattenvolymen på jorden om någon pissar i havet liksom. Inte ett SKIT.
Jag tror, uppriktigt talat att du kanske skulle skita totalt i träning en vecka eller så. Nöj dig med att ta lite promenader och få in lite vardagsmotion, eller ligga inne och se på serier någon dag om du känner för det. Du kanske kommer känna dig slapp i kroppen och dina hjärnspöken kommer garanterat att go bananas, men om du inte utmanar dom är risken att dina osunda beteenden eskalerar och nu när du har kommit så brutalt långt hade det gjort ont i mig att följa en sådan utveckling.
Skit i träning en vecka eller så. Fan, njut av allt annat livet har att erbjuda. Du kommer märka att det finns en sjuhelvetes massor andra saker i livet som är värt att njuta av som tjugoåring än att spendera tid motsvarande ett heltidsjobb med extraarbete på gymet varje vecka, året om.
Jag är glad över att du på något sätt kommit till insikt med att det finns en typ av problem. Utmana dig själv som fan och ta tag i det. Du klarar det. Vad är det värsta som skulle kunna hända liksom? Att du behöll den grymma form du har, mår bra, upptäcker livet utanför gymet och samtidigt tränar lite lätt två-tre gånger i veckan? Jag lovar dig, INGET kommer att hända. Du kommer inte tappa ett skit och jag tror definitivt att det skulle vara sunt för dig att vila ett tag och sedan dra ner på frekvensen, utan att kompensera på något vis som att till exempel träna pass på 4-5 timmar eller äta fan så mycket mindre.
I all välmening, verkligen. Fast det vet du nog vid detta laget.
|
|
|
2018-04-28, 13:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2015
|
Håller med EnergiÖverskott här. Ta en vilovecka eller två, res eller sitt hemma och gör exakt ingenting några dagar. Prova på nya grejer, vad som helst. Hitta något annat produktivt som du kan sysselsätta dig med, andra hobbyn. Jag trodde att jag skulle ägna hela mitt liv åt träning och styrkelyft förra året innan jag upptäckte hur mycket jag älskar att läsa och att plugga. Det finns många andra mätstockar att tävla mot dig själv i, och som garanterat kommer göra din framtid bättre, enklare och roligare.
|
|
|
2018-04-29, 02:56
|
|
Registered User
|
Tapas, cava, bloody Mary’s & espresso martinis samt hårdrejv till vinylskivor & schlager-disco bland femtioplussare summerar min kväll ganska bra.
*prinsesstårta också.
Nöjd och glad! Och full
|
Senast redigerad av Ozziking den 2018-04-29 klockan 03:02.
|
|
|
2018-04-29, 09:26
|
|
Registered User
|
Sbarat tillbaka snart hörni, jätte-tack för fina ord och feedback.
Måste bara.. ha i mig några kaffe först
|
|
|
|
2018-04-29, 11:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking
Tapas, cava, bloody Mary’s & espresso martinis samt hårdrejv till vinylskivor & schlager-disco bland femtioplussare summerar min kväll ganska bra.
*prinsesstårta också.
Nöjd och glad! Och full
|
Citat:
Sbarat tillbaka snart hörni, jätte-tack för fina ord och feedback.
Måste bara.. ha i mig några kaffe först
|
Dessa inlägg gör mig väldigt glad.
Du ska vara stolt över att du vågade ha roligt för en gångs skull, låt det inte bli den sista
|
|
|
2018-04-30, 14:03
|
|
Registered User
|
Första passet på min väg mot ett mer hälsosamt liv!
Press:
Kv 72,6 (post bakfylle-vilodag)
Bänkpress: RPT
20x20
30x15
40x10
50x5
60x5
65x3
70x1
70x9
65x13 (alltime PB?!)
60x16
Lutande hantelpress:
25x10
25x10
25x10 @9,5
Militärpress: (3x10-12) sittande
35x12
35x12
35x14
Stående skruvpress: tempo
12,5x12-16
12,5x12-16
12,5x12-16
Dips: rpt
Kv +15 x5 + excentriska till fail
Kv +10kg x8-9 @9,5
Kv +5kg x14 (PB)
Pushdowns: kort vila, till fail
50x12-20
50x12-20
50x12-20
Baksida/utsida axlar superset
1 dropset Cable flies
Lite funktionella movements
~30 min lyftteknik No hook, No feet
Mage & bål
Kommentar:
Slog nästan mina rep PR’s på ~3 kg mindre Kv idag.
Tvingade mig och vila helt igår pga ca 3-4h sömn, sliten och trött känsla i kroppen (med tanke på lördagens träning också), och att jag hade lite födelsedagsfika. Bokade upp kvällen med mina närmaste vänner så att jag inte hade möjlighet att gå och träna och vi umgicks länge. Superskönt att ha vänner som ställer upp.
Kunde ha kört active recovery, lite lyftteknik, men mes tanke på att jag var så sliten runt underbenen att jag knappt kunde sätta mig på huk (hehe) så avstod jag. Cred till mig!
Tänkte kila till lyftarhallen idag också, eftersom jag blev köar med passet tidigt (75 min exkl. lyftning). Men jag väljer att avstå för att få upp min explosivitet och återhämta mig extra. Satte mig på motionscykeln istället för lugn återhämtningscykling och tills min vän kommer och hämta upp mig för valborgsfirande.
Små justeringar, varje dag. För att minska stress, för att bevisa för mig själv att det går bra.
Om jag håller mig till mallarna så innebär det ingen ”klok” tyngdlyftning förrän onsdag. Jag får köra på lättare intensitet och mer tekniskt på Friskis istället. Satsa på rörligheten och timing. Gick förvånadsvärt bra idag faktiskt. Är redan explosiv igen efter en dags vila.
|
|
|
|
2018-04-30, 14:05
|
|
Registered User
|
Bra pump och bra dagsform idag:
|
|
|
|
2018-04-30, 14:11
|
|
Registered User
|
Gårdagens käk:
1 bytta kvarg med kakao & vaniljvassle
Kaffe med mjölk x2
3 morötter
~ 3/4 pkt nicks vaniljglass (god, men slår inte GB lätt)
4 skålar fruktsallad (banan, äpple, päron, apelsin, kiwi, ingefära)
Kaffe med mjölk x3-4
1 hel butiksgrillad kyckling
En stekpanna med färsk wok
Rester från choice soya-vaniljglass & bottenskrapet från GB gräddglass-paketet
Rester från fruktsallad (stor skål)
1/2 kastrull gröt med choco-vassle, chokladkräm, äppelmos, mjölk
1,5 l trocadero zero (besviken)
0,75l pepsi max lime (svingod)
Hmb, kreatin, msm
1 ask läkerol
Tror inte det blev så överdrivet mycket kcal ändå. 3,5-4K. Kanske. Mer fett än vanligt så fick dålig mage lol.
Gött! Redo för nya bra veckor nu!
|
|
|
|
2018-05-01, 10:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2014
|
Citat:
Första passet på min väg mot ett mer hälsosamt liv!
Press:
Kv 72,6 (post bakfylle-vilodag)
Bänkpress: RPT
20x20
30x15
40x10
50x5
60x5
65x3
70x1
70x9
65x13 (alltime PB?!)
60x16
Lutande hantelpress:
25x10
25x10
25x10 @9,5
Militärpress: (3x10-12) sittande
35x12
35x12
35x14
Stående skruvpress: tempo
12,5x12-16
12,5x12-16
12,5x12-16
Dips: rpt
Kv +15 x5 + excentriska till fail
Kv +10kg x8-9 @9,5
Kv +5kg x14 (PB)
Pushdowns: kort vila, till fail
50x12-20
50x12-20
50x12-20
Baksida/utsida axlar superset
1 dropset Cable flies
Lite funktionella movements
~30 min lyftteknik No hook, No feet
Mage & bål
Kommentar:
Slog nästan mina rep PR’s på ~3 kg mindre Kv idag.
Tvingade mig och vila helt igår pga ca 3-4h sömn, sliten och trött känsla i kroppen (med tanke på lördagens träning också), och att jag hade lite födelsedagsfika. Bokade upp kvällen med mina närmaste vänner så att jag inte hade möjlighet att gå och träna och vi umgicks länge. Superskönt att ha vänner som ställer upp.
Kunde ha kört active recovery, lite lyftteknik, men mes tanke på att jag var så sliten runt underbenen att jag knappt kunde sätta mig på huk (hehe) så avstod jag. Cred till mig!
Tänkte kila till lyftarhallen idag också, eftersom jag blev köar med passet tidigt (75 min exkl. lyftning). Men jag väljer att avstå för att få upp min explosivitet och återhämta mig extra. Satte mig på motionscykeln istället för lugn återhämtningscykling och tills min vän kommer och hämta upp mig för valborgsfirande.
Små justeringar, varje dag. För att minska stress, för att bevisa för mig själv att det går bra.
Om jag håller mig till mallarna så innebär det ingen ”klok” tyngdlyftning förrän onsdag. Jag får köra på lättare intensitet och mer tekniskt på Friskis istället. Satsa på rörligheten och timing. Gick förvånadsvärt bra idag faktiskt. Är redan explosiv igen efter en dags vila.
|
GRYMT jobbat! Fortsätt så, så kommer du att se att vila och mindre stress kommer att gynna både livskvalitén och träningen i längden. Bra att du bokade upp dagen så att du inte drog för att träna ändå. Bra strategi att börja med för att lära sig avstå träning och låta kroppen återhämta sig emellanåt!
Tänk på att du faktiskt älskar att träna och att du troligtvis vill träna under mååååånga år framöver. Då är det nog inte hållbart att köra timmar med hård träning varje dag under unga år. Bättre att få en sund balans mellan hård träning, motion, vila och livet i övrigt. Då kommer både psyket och kroppen må bättre i långa loppet och du kommer att orka så mycket mer under så jävla mycket längre tid!
Att träna timmar varje dag är egentligen bara "nödvändigt" om man är elitidrottare eller gör en tävlingssatsning av något slag. För att behålla den grymma form du har och ändå prestera och gå märkbart framåt räcker det mer än gott och väl med att träna ett par gånger i veckan och hålla det under en längre period. Att ibland låta kroppen återhämta sig ordentligt med lite längre perioder utan träning är bara bra för både kroppen och knoppen. Så, jag blev riktigt glad över att läsa det där. Det kluriga med att gå från att vara optinojjig till dit du är idag, är att se till att det inte går över styr åt andra hållet. Men jag vet att du kommer att finna balansen i livet. Du är en intelligent och målmedveten grabb med hela livet framför dig.
Hoppas du inte tog det här inlägget fel eller tycker att jag tjatar på dig. Jag är bara så engagerad i din resa och så stolt över dig. Trots att vi inte träffats så bryr jag mig verkligen genuint om dig. Har följt dig så länge och kikar in på Kollozeum dagligen i princip nästan bara för att följa dig. Gillar dig skarpt, trots att vi inte känner varandra mer än över här.
|
|
|
2018-05-01, 22:50
|
|
Registered User
|
Rygg
Kv; 71,6
Marklyft: RPT
20x10
60x5
80x5
100x5
110x5
120x5
130x3
140x1
150x7+2 (rest-pause) PB +4 reps
145x8 PB
135x12 +5 (rest-pause) PB
Pull-ups: Viktade
Kv +10kg x6 + excentriska til fail
kv +5kg x8 +2+2 (rp)
kv x12 +4 (rp)
Latsdrag: 3x10-12
59x12
59x12
59x12
Hantelrodd: 3x12-16
35x15
35x15
35x15
Pullovers: burnout
41x15 -> 32x15 -> 23x20
41x15 -> 32x15 -> 23x20
41x15 -> 32x15 -> 23x20
Stångcurls:
35x8 + cheat till fail
30x10-12
25x12-15 -> 20 x fail
Preacher curls:
10 x8-10
10 x8-10
8 x12-20
Facepulls -superset- Drag till haka 3 vändor
Omvända flies (dropset) -superset- Sidolyft med KB 3 vändor
Lyftteknik ~30 min (no hook, no feet)
Magmaskin ~250 reps (dropsets)
Kommentar:
Nice med pers i alla mark-set. Ingen "lyftning" idag p.g.a. jobb 15:15-20:30.  Men imorgon! woopah!
Hade inget sug efter mer burnout/pump efter både mark och pull-ups i RPT. Tog musten ur mig! Ska nog chilla lite med rest-pause sets då det tar mycket energi. Sparar det till toppsetet i marken och/eller set nr 2. Om jag rest-pausar i sista settet kan jag hålla på för evigt känns det som. Därav sjuka rep-pers. Excentriska pull-ups får jag nog hålla mig till endast i topset (för mer överbelastning), känns lite onödigt annars? och rest-pause reps tills satt rep-goal på set 2 & 3. Möjligtvis att man håller emot så mycket som går i sista rep.
Tänkte först ha en horisontell-drag rörelse i rpt efter marken, men jag tror att det gör sig bättre på pull-pass #2. Trött i bålen / erectors. Pull pass #1 får bli mer fokus på vertikala drag.
Utsida/baksida axlar kör jag på känn. Vem fan bryr sig om man fejspullar 30-50 eller 75kg. Märker att de växer bra av högre reps samt metabolite-training metoder (super,dropsets,giant sets etc). Mer sidolyft/omvända flies på push-dag, mer uppright rows och "höga roddar", typ facepulls på "pull" dag.
Kollat i proxys journal och där förespråkar han lite att sista settet i RPT;n får användas som "pump" set, typ att droppa vikten, reppa fucket ur muskeln. Låter bra.
Rygg & biceps-passet tog ~75-90 min ( mycket vila vid marken). Drog till gymmet senare för att inte spendera massa dötid där (stängde 14).
Bra dag, helt enkelt.
|
|
|
|
2018-05-02, 11:38
|
|
Registered User
|
Ett pass är inget pass.
Skulle in och köra roddintervaller och löpning idag. Jag är pigg, lugnare, gladare. Stark i psyket. Men den här känslan vill jag ha kvar hela veckan, och eftersom jag precis fått bort lite stress/slithetskänsla så valde jag att köra 12km x-trainer istället i medel-tempo.
Har DOMS deluxe i baksidan av gårdagens pers i marken och ska iväg på första lyftarpasset på 4-5 dagar ikväll. Vill inte vara för död imorgon.
Tar lite lättare rodd-träning i veckan och kör intervaller på söndag istället.
WOT:
Detta val gav mig lite ”olust” då jag vill köra HIIT för effekterna som nedkommer med den typen av konditionsträning som exempelvis glykoinlagringen efteråt. Samtidigt så ät LISS-cardio mer skonsamt för återhämtningen, som jag försöker ha lite prio på denna vecka. Båda görs utan mat i magen. Någon som vet om det blir större skillnad över en längre utsträcknig? Glyko-förråden måste ju ändå tömmas tänker jag.
Övrigt:
Spelar det någon roll i det stora hela?
-Nej.
Kommer LISS-cardio gynna min HIIT?
- Mja, vill man bli bra på rodd och löpning så ska man utöva rodd och löpning. Flåset kanske får sig en gynnsam skjuts.
Känns det bra psykiskt och fysiskt?
- jag tror det. Hade lite ”ångest”-känsla när jag värmde upp på roddmaskinen. Vilket iofs man alltid får innan intervallträning, men jag tror mitt val av rörelse idag blir lagom. Också med tanke på lyftningen ikväll.
Övrigt #2:
Jag kommer att behöv skriva av mig lite sånna här inlägg framöver. Dels för att inte låta tankarna sitta kvar i skallen, dels för att någon kanske flikar in och läser / kan ge feedback och/eller uppbackning.
Det här är min dagbok, mitt sätt att rehabilitera mig själv.
Jag behöver det och det får mig att känna välbehag. Hoppas ni som kikar in inte tröttnar. Jag är forfarande samma träningsgalna ozziking!!
Peace!
|
|
|
|
2018-05-02, 11:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott
GRYMT jobbat! Fortsätt så, så kommer du att se att vila och mindre stress kommer att gynna både livskvalitén och träningen i längden. Bra att du bokade upp dagen så att du inte drog för att träna ändå. Bra strategi att börja med för att lära sig avstå träning och låta kroppen återhämta sig emellanåt!
Tänk på att du faktiskt älskar att träna och att du troligtvis vill träna under mååååånga år framöver. Då är det nog inte hållbart att köra timmar med hård träning varje dag under unga år. Bättre att få en sund balans mellan hård träning, motion, vila och livet i övrigt. Då kommer både psyket och kroppen må bättre i långa loppet och du kommer att orka så mycket mer under så jävla mycket längre tid!
Att träna timmar varje dag är egentligen bara "nödvändigt" om man är elitidrottare eller gör en tävlingssatsning av något slag. För att behålla den grymma form du har och ändå prestera och gå märkbart framåt räcker det mer än gott och väl med att träna ett par gånger i veckan och hålla det under en längre period. Att ibland låta kroppen återhämta sig ordentligt med lite längre perioder utan träning är bara bra för både kroppen och knoppen. Så, jag blev riktigt glad över att läsa det där. Det kluriga med att gå från att vara optinojjig till dit du är idag, är att se till att det inte går över styr åt andra hållet. Men jag vet att du kommer att finna balansen i livet. Du är en intelligent och målmedveten grabb med hela livet framför dig.
Hoppas du inte tog det här inlägget fel eller tycker att jag tjatar på dig. Jag är bara så engagerad i din resa och så stolt över dig. Trots att vi inte träffats så bryr jag mig verkligen genuint om dig. Har följt dig så länge och kikar in på Kollozeum dagligen i princip nästan bara för att följa dig. Gillar dig skarpt, trots att vi inte känner varandra mer än över här. 
|
Jag gör det jag känner att jag klarar av. Vill fortfarande träna och bibehålla mitt aktiva beroende, för det har bara gynnat mig och gett mig min personlighet jag har idag. Men allt kräver sin måtta!
Uppskattar alla typer av inlägg. Behöver utomstående som pushar på och hjälper mig med ett ”verklighetsperspektiv””. Jag kan ibland uppfattas som defensiv och/eller väldigt egoistisk i mina svar, men det handlar inte om att jag tar illa-upp/tar illa-vid mig! Fyi.
Jag är inte rädd att falla tillbaka i något ätstört-träsk. Men eftersom jag fungerar på ett sätt som många kan uppleva som lite destruktivt så måste jag sätta lite begränsningar. För mitt långsiktiga välmående!
Är riktigt sugen på tyngdlyftning nu efter några dagar ”off”.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:56.
|

|