2018-03-27, 09:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Liggande tricepsextensions med rak stång. Mmmmm...!
|
Får bli något sådant!
blir galen av känslan att inte kunna ta ut sig klokt på passen  Vill dropsetta skiten ur bröst & träcepsz jö.
Men börja lagom.. 3 veckor kvar till drop&supersets
Har lite svårt att veta när de ska införas. Men jag tänker typ 3 veckor av straight sets, för att få in vana av rörelsemönster och möjligtvis nya övningar, sen krydda till dem lite.
|
Ozziking lyfter och tränar på
/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
|
|
|
2018-03-27, 11:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking
Lyftning
S/A DB crossover RDL 5x10 / ben .
|
Har världens jävla värk i röven av detta idag. Shietz
Skickat från min iPhone med Tapatalk
|
|
|
|
2018-03-27, 12:02
|
|
Registered User
|
Från skelett till hunk. Ozzikings logg mot en bättre kropp.
Ubermesigt ryggpass. Känns inte ens som att man tränat :’-)
Inga tunga mark idag, ska köra tunga stötdrag ikväll. Får se hur ofta jag lägger in marklyft, kommer antagligen bli 1-2 ggr/veckan om min träningsabstinens tar över :/
Viktade pullups: 4x5/5x4/6x3
Kv +5kg x5, 5, 5, 5 @8,5-9
Kabelrodd:
77,5x10, 10, 10
Drag bak nacke:
50x12, 12, 14
Stångrodd (strikt/burnout)
40x15, 15, 20
Pullovers -ss- drag till haka:
41x15/15/20
Stångcurls:
35x10
35x10
35x10
Pushdowns -ss- Cable-curls:
50x10 -ss- 41x10-14
50x10 -ss- 41x10-14
50x10 -ss- 41x10-14
Facepulls 3 set
Har jag ens tvingat kroppen att bygga muskler?  (
Mår fan dåligt av sån här mesvolym. Inte ens pump. Får man supet och dropsetta i början av en mesocykel?
|
Senast redigerad av Ozziking den 2018-03-27 klockan 12:10.
|
|
|
2018-03-27, 12:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
5 olika övningar för rygg med 3-4 set i varje är knappast mesvolym, tror du har en extremt vriden bild av vad som är en rimlig mängd att köra?
Du klagar (ibland) på att du tycker du inte är så köttig. Har aldrig riktigt reflekterad över hur mycket "smygvolym" du får med från dina pumppass, bara noterat att du tränar väldigt frekvent. Men det är ju inte en helt orimlig tanke att din normala volym är 10 gånger större än vad du behöver, och att det hämmar tillväxt
OBS: killgissar bara.
Ursprungligen postat av mangemani
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
|
|
|
|
2018-03-27, 12:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Sluta nu. Alla pass behöver inte gå till utmattning. Jag ser en del av mina egna tankar reflekterade i ditt skrivande, och det summeras så här: "Idag är jag fräsch. Alltså måste jag träna för allt vad tygen håller."
Du behöver ett mål, en tävling eller några siffror att sätta inom ett visst datum. Just nu verkar det mest bara vara... träning. Och träningens bortfall ger dig alltså lite ångest?
Jag har glömt, så ta ett steg tillbaka med mig och besvara gärna en fråga. Vad är det vi vill nu igen?
|
|
|
2018-03-27, 12:36
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez
5 olika övningar för rygg med 3-4 set i varje är knappast mesvolym, tror du har en extremt vriden bild av vad som är en rimlig mängd att köra?
Du klagar (ibland) på att du tycker du inte är så köttig. Har aldrig riktigt reflekterad över hur mycket "smygvolym" du får med från dina pumppass, bara noterat att du tränar väldigt frekvent. Men det är ju inte en helt orimlig tanke att din normala volym är 10 gånger större än vad du behöver, och att det hämmar tillväxt
OBS: killgissar bara.
|
Frågan är ju om min ”load” var/är tillräcklig.
Jag är alltid uppvuxen med att träna stenhårt tills man känner sig slut i kroppen, det är därför jag försöker följa lite dr. Mike israetels principer, för att få
Lite kvalité i träningen, särskilt med tanke på att jag tränar 10-12 pass i veckan. Han rekommenderar typ 10 Arbetsset för rygg i veckan första mesocyklerna (mv =minimum volume). Känns helt sjukt orimligt
Jag har aldrig tränat såhär ”lite”
Jämfört med innan, så det känns jättemärkligt. Växte ändå helt ok på sinnessjuk volym. Men måste testa nya tillvägagångssätt...
|
|
|
|
2018-03-27, 12:44
|
|
Registered User
|
Från skelett till hunk. Ozzikings logg mot en bättre kropp.
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Sluta nu. Alla pass behöver inte gå till utmattning. Jag ser en del av mina egna tankar reflekterade i ditt skrivande, och det summeras så här: "Idag är jag fräsch. Alltså måste jag träna för allt vad tygen håller."
Du behöver ett mål, en tävling eller några siffror att sätta inom ett visst datum. Just nu verkar det mest bara vara... träning. Och träningens bortfall ger dig alltså lite ångest?
Jag har glömt, så ta ett steg tillbaka med mig och besvara gärna en fråga. Vad är det vi vill nu igen?
|
Här:
Citat:
Detta är mina mål för 2018, ganska höga och mycket att göra, men jag hoppas på att kunna uppnå iallafall 75% av dem!
Tyngdlyftning:
90 ryck
120 stöt
Styrkelyft:
100 bänk
160 böj
200 mark (sumo/vanlig?)
Kondition:
Milen på 50-60 min
2000m rodd 7-8 min
Calisthenics:
1 muscle-up
15 pull-ups
20 dips
Övrigt:
Bestiga Kilimanjaro (!!)
Allt på en kroppsvikt mellan 75-80 (helst 80 då jag aldrig vägt så mycket + ser smal ut sub 77).
Can i do it? Yes i can!!
Detta ska läggas upp lite mer struktur kring framöver, behöver 1-2 veckor att komma tillbaka lite till träningen.
|
Det vill vi.
Avskyr bara känslan av att känna sig ”fräsch” efter ett träningspass. Jag vet att volymen kommer stiga vecka för vecka, men att försöka hålla MV såhär
I början... jag klarar knappt av det. Får psykbryt
|
Senast redigerad av Ozziking den 2018-03-27 klockan 12:46.
|
|
|
2018-03-27, 12:53
|
|
Registered User
|
Bra. Jag tycker du ska sätta testdatum för varje mål, så att det finns en deadline. Till exempel milen och rodden skulle du säkert kunna få färdigt på bara en vecka. Övriga saker får du fördela över månaderna.
Varje pass ska inte försätta en i krälande stadie. Då tänker man som en nyfrälst CrossFit-amatör, och kommer motarbeta vissa mål till slut.
Du borde sätta små mål för ökande kroppsvikt också-- långsiktiga sådana.
|
|
|
2018-03-27, 12:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Baserat på vad du vill uppnå så skulle man ju kunna skala av det du gör något otroligt mycket. Framförallt med hänsyn till att du ska bli bra/okej på så många olika saker. De här övningarna körde du sist:
- Viktade pullups
- Kabelrodd
- Drag bak nacke
- Stångrodd
- Pullovers
- Drag till haka
- Stångcurls
- Pushdowns
- Cable-curls
- Facepulls
Skulle ju kunna slimmas ned till:
- Pullups
- Rodd
- Skivstångscurl
- Pushdowns
Lite mindre fokus på att träna som en bodybuilder när du samtidigt ska uppnå mål inom SL, OL, kondition och calisthenics. Jag tycker att jag är ambitiös och jag har bara med två av dessa: SL och kondition.
Mer fokus på det du faktiskt ska uppnå något inom och mindre fokus på det övriga.
Så hade jag gjort
5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2018-03-27, 13:31
|
|
Registered User
|
Ja absolut, ni har rätt i det ni säger.
Fan, förlåt. Men det är min träningsnarkomani / adhd-skalle som inte gillar detta. Tackat otroligt för stöd.
Kvalité, kvalité, kvalité.
Ang mål. Så är det svårt att sätta datum på då allting kommer vara beroende på min livssituation, så de kommer jag hålla öppet tills vidare. Rodden till-exempel har behövts ett helt träningsblock att få in någorlunda teknik för, och den har knappt progressat.
Tyngdlyftning & styrkelyft håller jag mig till programmering, och gör konstanta ökningar där, både teknik&styrkemässigt
|
|
|
|
2018-03-27, 13:38
|
|
Wall of text
|
Vilken veckovolym ska du lägga dig på första veckan/veckorna? För du ska stegra upp den veckovis som Mike Israetel förespråkar.
Om du kört 60-80 veckoset rodd (sjukt) dessa åren lär ju din maximum recoverable volume ligga däromkring.
Men kör du lågvolym ett tag kommer du få tillbaka din "volymkänslighet" och förhoppningsvis göra bättre gains på lägre volym.
Efter du kom tillbaka från Chile vore det smart att göra volymavvänjningen; börja på lågvolym och stregra upp. Uppehållet gjorde mest definitivt dig volymkänslig igen.
Kanske är det semesteruppehållet> *hård träning> deload som gav dig toppade formen du talat om den gångna veckan?
*Hur hård? Hur tränade du efter semesteruppehållet, monstervolym för du haft ångest från uppehållet?
Du kan också dela upp volymen per muskelgrupp i cykler. T.ex ligga högvolym för pressulaturen men lågvolym för dragulaturen. Då bygger du upp volymkänsligheten i den ena (MV) och gör gains i den andra (MAV).
Jag har kört <10 veckoset rodd nu i 1½ månad så kommer börja stregra upp den veckovis till 35 veckoset, förhoppningsvis göra bra ryggains av detta.
Detta med volymkänslighet känns lite broscience(?) men känns rimligt att du vant din kropp vid monstervolym därav bör köra lågvolym och få tillbaka känsligheten igen. Fortsätter du slakta 60 veckoset rodd, vad gör du om tio år? Kör tre ryggpass om dagen för 150 veckoset? :P
Positiv grej du kan "trösta" dig med måste vara att du gjort dina sener, leder, fästen m.m enormt tåliga. Så kanske omöjligt för dig att skada dig när du sänker volymen, blir ju som deload (tills du får tillbaka känsligheten).
Senast redigerad av 1x0 den 2018-03-27 klockan 13:48.
|
|
|
2018-03-27, 13:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0
Vilken veckovolym ska du lägga dig på första veckan/veckorna? För du ska stegra upp den veckovis som Mike Israetel förespråkar.
Om du kört 60-80 veckoset rodd (sjukt) dessa åren lär ju din maximum recoverable volume ligga däromkring.
Men kör du lågvolym ett tag kommer du få tillbaka din "volymkänslighet" och förhoppningsvis göra bättre gains på lägre volym.
Efter du kom tillbaka från Chile vore det smart att göra volymavvänjningen; börja på lågvolym och stregra upp. Uppehållet gjorde mest definitivt dig volymkänslig igen.
Kanske är det semesteruppehållet> *hård träning> deload som gav dig toppade formen du talat om den gångna veckan?
*Hur hård? Hur tränade du efter semesteruppehållet, monstervolym då för du haft ångest från uppehållet?
|
Sådana här optirunkande inlägg hjälper knappast mot Ozzis hjärnspöken kan jag tänka mig
Ursprungligen postat av mangemani
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
|
|
|
|
2018-03-27, 13:49
|
|
Wall of text
|
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez
Sådana här optirunkande inlägg hjälper knappast mot Ozzis hjärnspöken kan jag tänka mig 
|
Hehe la till lite mer i redigeringen.
Men jag vill gärna veta hur han har tänkt att lägga upp volymupptrappningen. För jag håller själv på och optirunkar med det nu!
|
|
|
2018-03-27, 13:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Ja absolut, ni har rätt i det ni säger.
Fan, förlåt. Men det är min träningsnarkomani / adhd-skalle som inte gillar detta. Tackat otroligt för stöd.
Kvalité, kvalité, kvalité.
Ang mål. Så är det svårt att sätta datum på då allting kommer vara beroende på min livssituation, så de kommer jag hålla öppet tills vidare. Rodden till-exempel har behövts ett helt träningsblock att få in någorlunda teknik för, och den har knappt progressat.
Tyngdlyftning & styrkelyft håller jag mig till programmering, och gör konstanta ökningar där, både teknik&styrkemässigt
|
Sätt datum ändå. Jag var en värdelös löpare förra året, men ställde ändå upp på ett par lopp. Det blev en sporre i sig att behöva förbereda sig inför ett visst datum. I efterhand är det ett sätt att mäta progression.
Man kan älta att någonting måste vara korrekt och propert innan man testar det, och det är ju bra. Men det finns någon gräns då man snarare börjar löpa risken att aldrig testa det, på grund av någon snedtänd perfektionism. Det blir bara ångest av allt.
|
|
|
2018-03-27, 14:04
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0
Hehe la till lite mer i redigeringen.
Men jag vill gärna veta hur han har tänkt att lägga upp volymupptrappningen. För jag håller själv på och optirunkar med det nu!
|
Hahaha  Du ser inte det komiska i att vi är ett par stycken som försöker lugna ned Ozzi lite och så kommer du med ett helt sinnessjukt opti- och detaljrunkande inlägg direkt efteråt? Ett steg framåt, två steg bakåt, typ
5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:35.
|

|