2017-12-25, 17:15
|
|
|
Biggus Dickus
Reg.datum: Nov 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90
Alltså, alla som läser koranen kommer ju göra sin egen tolkning av den. Så det är såklart det finns ett oerhört utrymme för tolkning?
|
Ett problem med att läsa religiösa texter utan förkunskap, tradition och vägledning är att böckerna tenderar att vara fulla med symbolik. Bibeln t.ex. är fullsmockad med numerologi vars innebörd blir helt förvanskad ifall man inte känner till vilken symbolik som åsyftas.
Hur koranen bäst tolkas bör nog valfri mulla avgöra.
|
Senast redigerad av ApexProcyon den 2017-12-25 klockan 17:18.
|
|
|
2017-12-25, 17:17
|
|
|
?
Reg.datum: Apr 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon
Ett problem med att läsa religiösa texter utan förkunskap, tradition och vägledning är att böckerna tenderar att vara fulla med symbolik. Bibeln t.ex. är fullsmockad med numerologi vars innebörd blir helt förvanskad ifall man inte känner till vilken symbolik som åsyftas.
|
Absolut och jag vill hävda (dock samma som dig, jag har inte superkoll på varken islam eller koranen) att koranen är ännu större problem att läsa utan förkunskap osv eftersom den är "ocensurerad" och innehåller mer "tveksamheter" än tex nutidens bibel.
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Bob, jag vill ligga med dig.
|
|
|
|
2017-12-25, 17:19
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Personligen bryr jag inte mig inte ett skit om vad kyrkan gör eller tycker så länge de håller sig för sig själva, inte sprider böcker där man ska döda oliktänkare och inte tar mina skattepengar. Men det blir lite surt om man ska följa med familjen efter julafton och få känslan att man är på ett MP/SSU-möte.
https://twitter.com/FredrikKarrholm/...kad-invandring
|
|
|
2017-12-25, 17:42
|
|
|
Lagom
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann
Personligen bryr jag inte mig inte ett skit om vad kyrkan gör eller tycker så länge de håller sig för sig själva, inte sprider böcker där man ska döda oliktänkare och inte tar mina skattepengar. Men det blir lite surt om man ska följa med familjen efter julafton och få känslan att man är på ett MP/SSU-möte.
|
Det vet dock alla verkligen religiösa grupper av kristna. Deras utvandring ur svenska kyrkan har skett sedan hundra år tillbaka, och innan det så emigrerade dessa till USA för att slippa hamna i finkan.
Att vi har kyrkoval borde väl vara en ledtråd när det gäller kyrkan som politisk organisation. Det kommer bara blir mer så länge det finns ett politiskt intresse att politisera kyrkan.
|
|
|
2017-12-25, 18:05
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
|
|
|
2017-12-25, 18:37
|
|
|
Biggus Dickus
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Hitler 1934
Citat:
|
If for a period of only 600 years those individuals would be sterilized who are physically degenerate or mentally diseased, humanity would not only be delivered from an immense misfortune but also restored to a state of general health such as we at present can hardly imagine.
|
Socialdemokrat 2017
Citat:
|
Är det verkligen rimligt att personer med genetiska skador som saknar förmåga att ta hand om ett barn eller sig själv och där sannolikheten att barnet får mycket omfattande skador är hög ska behålla möjligheten att få barn? I så fall varför? undrar överförmyndare Joakim Truedsson i ett inlägg på sin Facebooksida.
|
Överförmynderiet från vänsterkanten vet visst inga gränser.
|
|
|
|
2017-12-25, 19:47
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Ser egentligen ingenting direkt fel med det. Saknar personen förmåga att ta hand om sin avkomma alternativ skapa något degenererat kolli som aldrig valt att födas kan det vara en tanke.
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”
/ Desmond Tutu
|
|
|
2017-12-25, 19:59
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Alltså, alla som läser koranen kommer ju göra sin egen tolkning av den. Så det är såklart det finns ett oerhört utrymme för tolkning?
|
Ja men skillnaden är att där t.ex. bibeln är nedskriven i annat språk av en tredjepart och därmed redan gått genom tolkningar och anpassningar till dåtidens samhälle så är koranen direkt från gud till textform på arabiska, det finns inga fel eller något som är problematiskt med koranen eftersom det är gud->koranen utan mellanhänder, så det som står i koranen det är vad gud vill och hur han menar det.
|
|
|
2017-12-25, 20:19
|
|
|
?
|
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS
Ja men skillnaden är att där t.ex. bibeln är nedskriven i annat språk av en tredjepart och därmed redan gått genom tolkningar och anpassningar till dåtidens samhälle så är koranen direkt från gud till textform på arabiska, det finns inga fel eller något som är problematiskt med koranen eftersom det är gud->koranen utan mellanhänder, så det som står i koranen det är vad gud vill och hur han menar det.
|
Jag vill tro att folk är smartare än att följa "budskapet" till blindo. Man måste kunna sålla lite oavsett.
Även i kristendomen är det väl väldigt många som inte följer exakt "samma" tolkning även av detta tredjepartsmaterial?
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
|
Citat:
|
|
|
|
2017-12-25, 20:28
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton
Ser egentligen ingenting direkt fel med det. Saknar personen förmåga att ta hand om sin avkomma alternativ skapa något degenererat kolli som aldrig valt att födas kan det vara en tanke.
|
Det är i alla fall en viktig fråga som måste diskuteras oavsett vad man tycker.
Resultatet idag är ju att vi har rätt många hemlösa, alkistar, pundare, kåkfarare och självmord. Samhället är rätt dåligt på att hjälpa funktionshindrade oavsett om det är ett litet eller stort handikapp.
Föräldrar som får missbildade barn tenderar till att agera själviskt och behålla barnet för "vi älskar honom ändå". Jo, men barnet kanske inte vill leva som ett dreglande vårdkolli.
|
|
2017-12-25, 20:34
|
|
|
är en liten legend.
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
|
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon
Hitler 1934
Socialdemokrat 2017
Överförmynderiet från vänsterkanten vet visst inga gränser.
|
Om ni vill ge era pengar till att en person med DownS ka få hjälp med att uppfostra ett barn, kör på. Låt mig dock slippa.
Varför ni bryr er om vad någon menlös överförmyndare på en kommun säger, brukar ni även lyssna på vad handläggaren Britt tycker om världsekonomin?
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
|
|
|
|
2017-12-25, 20:34
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Jag vill tro att folk är smartare än att följa "budskapet" till blindo. Man måste kunna sålla lite oavsett.
Även i kristendomen är det väl väldigt många som inte följer exakt "samma" tolkning även av detta tredjepartsmaterial?
|
Det finns egentligen inget utrymme för tolkning med koranen eftersom det är direkt från gud och det är guds exakta ord. Självklart kan man sålla som man vill även där men det finns inget utrymme för det "egentligen". Detta är ett problem med islam för det finns inte utrymme för reformation på samma sätt som har funnits inom kristendomen.
|
|
|
2017-12-25, 21:25
|
|
|
Den rättmätige
Reg.datum: Mar 2014
|
Citat:
Det finns egentligen inget utrymme för tolkning med koranen eftersom det är direkt från gud och det är guds exakta ord. Självklart kan man sålla som man vill även där men det finns inget utrymme för det "egentligen". Detta är ett problem med islam för det finns inte utrymme för reformation på samma sätt som har funnits inom kristendomen.
|
Vem skrev koranen?
|
Citat:
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
|
Citat:
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
|
|
|
|
2017-12-25, 21:27
|
|
|
Biggus Dickus
|
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton
|
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge
Det är i alla fall en viktig fråga som måste diskuteras oavsett vad man tycker.
Föräldrar som får missbildade barn tenderar till att agera själviskt och behålla barnet för "vi älskar honom ändå". Jo, men barnet kanske inte vill leva som ett dreglande vårdkolli.
|
Även om frågan är viktig och behöver diskuteras så är inte sossar rätt personer att diskutera vilka som bör få skaffa barn och inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben
Om ni vill ge era pengar till att en person med DownS ka få hjälp med att uppfostra ett barn, kör på. Låt mig dock slippa.
Varför ni bryr er om vad någon menlös överförmyndare på en kommun säger, brukar ni även lyssna på vad handläggaren Britt tycker om världsekonomin?
|
Majoriteten av alla med Downs syndrom kan inte få barn. Principiellt så blir det väldigt unket när det kommer till debatten att en dysfunktionell överförmyndarstat kanske borde fundera i att göra ingrepp på delar av befolkningens fortplantningsorgan.
Förhoppningsvis så dör den diskussionen för tillfället och kan upptas på nytt ifall en kompetent regering får se dagens ljus.
|
Senast redigerad av ApexProcyon den 2017-12-25 klockan 21:31.
|
|
|
2017-12-25, 21:30
|
|
|
?
|
Citat:
|
Nu har du skrivit det 3 gånger, jag måste också en tredje gång hävda att det per definition om det är fler än 1 person som läser koranen (eller vad som helst) så kommer dessa uppfatta/tolka texten och budskapet olika. Som jag förstår det är arabiskan (i koranen) dessutom att jämföra med gammelsvenska, dvs alla förstår inte meningsuppbyggnaden eller ordvalen. Även där kommer alltså en del tolkning göras.
Sen så skulle jag tro att allt inte är skrivet i klarspråk, utan kanske med idiom och dylikt, som vissa kanske tolkar ordagrant medan andra läser mellan raderna.
Vidare så (återigen som jag förstår det, har ett gäng muslimska kompisar men har aldrig läst själv) finns det en hel del "kapitel" eller budskap som inte är aktuella längre. Vissa delar gäller bara vissa situationer, tex i krigstid, i svält osv.
Så visst finns det utrymme för tolkning, eftersom det är ett mer "rått"-material så är det dessutom svårare att tolka "rätt", varpå jag återigen menar att det finns större "frihet"/"möjlighet"/"risk" att tolka koranen "fel" jämfört med övriga religioners heliga skrifter eller riktlinjer.
Edit: Dessutom, jag skulle tro att det inte är "gud" som har skrivit koranen, utan det är säkert delvis Muhammed och diverse folk efter hands död som har skrivit den. Så även där har tolkningar gjorts.
Edit 2: Såhär står det på wikipedia
Citat:
|
Koranens historia går enligt muslimsk uppfattning tillbaka på uppenbarelser av en himmelsk skrift som ängeln Jibril (Gabriel) muntligen gett åt profeten Muhammed.
|
Alltså har ängeln Gabriel återberättat Guds budskap MUNTLIGEN till Muhammed som sedan skrev ner det. Muhammed fick alltså informationen som tredjepart.
Edit 3: Därtill detta (som dock förmodligen inte "erkänns" av en "riktig" muslim). Men det är alltså enligt "vetenskapens" historia flera personer som har skrivit ner saker i koranen.
|
Citat:
|
Senast redigerad av Bob90 den 2017-12-25 klockan 21:39.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.
|

|