Racet:
Startade med handskar, buff och vindväst ovanför t-shirten. På startlinjen kunde man verkligen se allt från t-shirt och shorts till de som gått all-in med flerlagersprincipen.
Väldigt trångt parti just där starten var, till skillnad mot tidigare år då loppet gått runt Ramnasjön. I år sprang vi istället runt Byttorpssjön och den mätte strax under 1900m/v.
Första kilometern gick såklart väldigt långsamt men strax därefter så blev det en liten lucka och jag tryckte mig fram till den framförvarande gruppen och la mig bakom en tjej som såg ut att kunna hålla ett jämnt tempo.
Hon höll sig mellan 5:45 och 5:50 nästan hela tiden så det blev perfekt för mig. Jag var på väg att springa om henne flera gånger, men hejdade mig och kunde spara på krafterna.
Efter 3varv så började hon dock att tappa tempot och vi blev omsprungna av de nya annan tjej som verkade hålla "rätt" tempo. Så jag bytte tjej

Hade en mycket trevlig position och även om jag stannade vid min låda varannat varv för att fylla på med energi så hamnade jag strax bakom henne igen. Kilometertiderna var väldigt jämna och det var sällan man tappade mer än 15-20s på att stanna vid depån och fylla på med blåbärssoppa, buljong eller sportdryck.
Minns inte riktigt när som även denna tjej började tappa tempot, men jag märkte det i den minimala backen som där fanns. Låg säkert bakom henne i 4-5 varv totalt innan jag sprang om.
Hade inte några större problem med smärtan i foten och det var först vid 18 km som baksida lår först märktes av. Det tror jag beror på att jag höll så jämn och lugn fart.
Jag räknade ut att om både jag och Mathias håller våran tänkta fart så borde jag varva honom kring 22km. Uträkningen stämde ganska bra. Före 23km så var han passerad och verkade vara i gott mod.