Då var det dax för det blötaste momentet i En Svensk Klassiker, nämligen Vansbrosimmet.
Köpte en startplats i samma startgrupp som mina reskamrater 11:48. Det var gruppen efter dem som hade simmat 7ggr eller fler.
För att hinna upp i tid och inte riskera att fastna i långa bilköer in i Vansbro så fick jag starta hemifrån redan 03:40. Hämtade upp Said och Henke på olika ställen i Göteborg och vi fortsatte färden via E20 upp mot Dalarna.
Hade med mig bröd, mjukost och en drickyoghurt men hade som plan att stanna någonstans på vägen för att få i sig något mer. Det regnade konstant men humöret var ändå helt okej på samtliga i bilen. Ingen av oss var speciellt upphetsade över själva simningen utan ville bara ha det överstökat.
Efter ett par timmar så började vi närma oss Kristinehamn där jag hade tänkt att vi skulle stanna.
Dock såg allt stängt ut så vi körde förbi. När man passerar baksidan på McDonalds via motorvägen så ser man en skylt som säger att de har frukost. Skit oxå! Börjar kolla i gps:n efter nästkommande stopp och inser att nu är vi ute i ödemarken. Det finns inga fler snabbmatskedjor på resten av vägen. Fan, vi borde ha stannat. Ska vi vända?
Nä, något måste det väl finnas?!?
Passerar några små samhällen och allt är så stängt eller nedlagt det bara kan bli. Klockan är 07:30 en lördag så det är inte så konstigt.
Sista lite större samhälle som vi kommer passera är Filipstad så där svänger vi av för att leta rätt på Ica Kvantum. Låg lite längre bort från vägen än vad vi trodde så det några bonusvarv kring "centrum".
Framme utanför butiken 07:56 och de öppnar 08:00. Helt okej till slut.
Jag börjar med att leta upp toalett och gör bra ifrån mig där inne

Hittar en ost- & skinksallad samt några kexchoklad som får duga. De andra köper lite liknande saker och besöker också toaletten innan vi rullar vidare.
En knapp timme senare så blir landskapet lite mer böljande och man kan börja skymta lite mer än bara skog.
Regnet upphör och vi börjar fantisera om att det kanske inte blir så mycket misär det här ändå.
Inga köer alls in i Vansbro och vi blir hänvisade till en parkering som låg knappa 10min promenad till målområdet.
Jag som ändå varit på simningen 2 gånger tidigare kände mig nöjd med parkeringen och inser att nu har vi ganska gott om tid.
Hämtar ut våra badmössor och chip som går på bara någon minut. Organisationen är välsmord och rutinerad.
Vi stannar en stund för att se på eliten som är på väg in i mål. Det ser inte ut att gå så fort, men ändå så har de tider kring 30min. Hur långsamma ser inte vi amatörer ut då?!?
Passade på att besöka toaletten igen med ännu ett lyckat resultat. Nu var jag redo för start!
Gick längs med älven upp mot starten och man börjar inse hur jäkla långt 3km är. Jag har som längst simmat 200m i sträck och ungefär 600m totalt/pass.
Lite nervösa var vi allt, men samtidigt så fanns det inga prestationskrav mer än att genomföra det.
Bytte om till våtdräkt och smorde in mig ordentligt med vaselin i alla tänkbara veck och i nacken. Det hade jag lärt mig från tidigare år att det är tråkigt och jobbigt med skavsår.
Jag tog beslutet att inte ha några glasögon på mig alls och ser mig omkring bland de övriga. Jag var ensam om det beslutet.

Ner i vattnet bland de sista i vår grupp och började med att fylla dräkten med vatten. Konstigt nog så var det inte alls så kallt som jag föreställt mig.
Nedströms är skönt för man behöver inte ta i så mycket för att ändå röra sig åt rätt håll. Varierade bröstsimmet med några tag ryggsim för att få dräkten ordentligt på plats och det lyckades. Kändes riktigt bra.
Henke hamnade efter ganska omgående men jag och Said guppade vidare. Tog några crawlliknande tag när vi passerade folk. Vi tog det ganska lugnt men simmade ändå om ganska många. Det började dyka upp folk med andra färger på sina mössor så nu började vi passera riktigt långsamma personer.
Den gula bojen med märkningen 1000m simmade vi förbi efter 22min och i samband med det så tyckte Said att jag skulle fortsätta i eget tempo. Han var lite för rädd för att det skulle bli jobbigt på slutet och ville spara krafterna.
Jag drog inte ner på tempot utan gjorde några lite mer aggressiva omkörningar för att slippa simma omvägar. Det började här komma folk från gruppen bakom oss som var snabba. Jag försökte utnyttja luckan bakom dem vid flera tillfällen för att kunna passera långsammare simmare. Allt flöt på bra

och jag började närma mig markeringen för 2000m. Efter den så skulle det vika av uppåt för motström sista biten.
Men det högg till i vaden rejält vid ett försök att simma om några. Fick lägga mig på rygg och försöka stretcha. Gick inte alls. Nu befann jag mig mitt mellan bryggan och repet så jag kunde inte vila ut krampen. Fick några kallsupar och blev en aning orolig. Fanns inte några funktionärer i närheten så jag började genast sikta in mig mot bryggan med benen släpandes efter mig i en blandning mellan hundsim och crawl. Höll jag benen stilla så blev det inte värre.
Närmade mig bryggan och kunde göra några bröstsimsbensparkar utan större bekymmer. Så jag fortsatte mot målet.
Blev ganska markant skillnad på motstånd när man simmade motströms men märkte ingen skillnad på temperaturen.
Man ska hålla sig nära bryggan för att få det så lätt som möjligt. Men där var det överfullt med långsammare simmare från alla tänkbara grupper.
Jag hade passerat 2000m på ungefär 45min så jag visste att det fanns möjlighet till en helt okej tid. Nu gällde det bara att inte krampen skulle bli värre och att jag inte skulle fastna bakom de långsammare.
Även om det gick trögt så kunde man ändå se hur man sakta men säkert tog sig framåt.
500m kvar och jag höll farten uppe. Försökte öka men då började det kännas värre i vaden.
200m kvar och jag tog några crawlliknande tag igen. Inte skönt för vaden så jag fick snällt köra på med bröstsim hela vägen fram till plattan där man satte handen.
Höll på att trilla omkull när jag ställde mig upp då krampen kom tillbaka. Ställde mig och stretchade direkt samtidigt som jag väntade på Said.
Stängde av min klocka på 1:08 så det blev en förbättring på nästan 10min mot tidigare år och mot vad jag förväntade mig. Skönt att få med mig en positiv känsla!
Nu har Vätternrundan och simningen gått helt okej för att kunna ge Superklassikern ett seriöst försök.
Har spenderat 9:32 av 20tim.