Bestämde mig i sista stund för att ställa upp i en etapptävling med en tävling varje månad fram till April.
Loppet går i Sandsjöbacka där jag har sprungit flera gånger och även planerat att fortsätta med då jag verkligen gillar miljön.
Har dock aldrig sprungit fort där. Inte ens försökt, utan bara njutit av omgivningen och att umgås.
Låret och baksida knät är inte bra, men det har ändå gått att springa både 90km och lite snabbare fartlek. Så det här blev ett slags test.
Eller rättare sagt tester då Salming var där med skor som man fick prova under loppet. Jag passade på att testa ett par Trail T2 och de var riktigt sköna.
Inga skor jag skulle springa långt i pga 5mm drop. Men upp till 20km borde till och med jag klara.
Inte så stort startfält som jag trodde det skulle vara och både de som skulle springa 2varv (12km) och vi som skulle springa 1varv (6km) hade likadana nummerlappar. Så även om det inte var trångt i spåret visste jag inte vilken placering jag hade.
Hade från början en grupp på 6-7pers framför mig och bakåt blev det en liten lucka. I första uppförsbacken sprang jag om 1 person och direkt efter backen ytterligare 1. La mig bakom en tjej som höll fint tempo där det var lättsprunget men tappade när det blev tekniskt.
Vid 2km så ökade jag farten ordentligt och utnyttjade att jag kunde banan. Sprang om henne och fick genast ganska stor lucka.
Såg på klockan att det gick i 4:10- 4:15 vid några tillfällen och fick hejda mig. Brukar ha 6:15 där och snitta på över 7tempo.
Visste att jag skulle få en bra placering och ville såklart behålla den. Sista 800m så såg jag att det kom någon bakom mig och eftersom jag inte visste hur många varv han skulle springa så fick jag hålla tempot in i mål.
När jag kom fram till målet så var det helt tomt där. De andra som var före mig var anmälda till 12km så jag var förste 6km löpare i mål. Kändes lite ovant

Han som kom bakom mig skulle oxå springa 2varv så då var jag plötsligt väldigt ensam. Dröjde någon minut innan nästa löpare gick i mål.
Att det var dumt att springa så fort beror på att det finns ett poängsystem som belönar förbättring. Så nu måste jag springa onödigt fort även nästa gång
Klockan visade nytt PB på den rundan med 13min

Som sagt brukar bara rekreationsjogga där och inte tävla.
Får väl skriva upp nästa tillfälle i kalendern redan nu. För har man fått en så här bra start är det såklart intressant att se vad man går för nästa gång.