När jag vaknade igår fick jag ett mail från Strava.
Jag hade blivit av med ett KOM på ett segment nära där jag bor. Extremt få som sprungit där, men det känns ändå bra att vara mästare i "kvarteret".
Killen som tagit det råkar heta Peter. Inte vår vän Skuggan utan en helt vanlig variant.
Synd för honom bara att jag har ett litet problem med att bli slagen av en Peter.
Så vilodagen igår och en ordentlig uppladdning nu på morgonen var en del av planen för att erövra min plats överst i listan. Kungakronan tillhör mig!!
Segmentet är bara 800m men börjar med en seg backe och hinner innehålla ytterligare 2 innan det är slut.
Senaste rekordtiden jag hade var 4:22 och det nya var nu istället 4:15.
Ganska exakt 2km uppvärmning för att komma dit väl framme så accelererade jag på upp för backen ganska ordentligt. Lite väl ambitiöst kanske då jag trodde lungorna skulle sprängas efter första minuten.
Kunde efteråt se i Strava att jag höll mellan 3:37 - 3:42tempo där det var som mest lutning. Mellan 8-9%!
Farten mattades ut mer och mer men jag fortsatte trycka på. Lite osäker på vart själva segmentet slutar så jag fortsatte en bit för att vara på den säkra sidan.
När jag väl avbröt fick jag faktiskt gå en kort bit för att få ner pulsen. Tyvärr hade jag glömt pulsbandet hemma så jag har inga siffror.
Resten av rundan fortsatte jag med lite fartlek med tempoökningar både i backe och på platten.
Totalt 8,6km i mina DS-trainer
Status på skadekänningarna:
Knän - Helt ok
Vader - Helt ok
Hälsena - Helt ok
Baksida lår - Svag känning mot slutet
Framsida lår - Helt ok
Baksida knä - Eventuellt en minimal känning i nerförsbacke
Benhinnan/underben - Osäker
Slog i benet när jag ramlade med cykeln på sista turen så jag blev både uppskrapad och fick en svullnad direkt på smalbenet. Svårt att avgöra om det var det nya eller gamla som kändes. Något var det iallafall.
Hur gick det med segmentet då kanske någon undrar? Jo tack, ordningen är återställd.
Nya tiden att slå lyder 3:25! En putsning med 50s!