Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-18, 07:13   #14551
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Som att springa ca 60km kanske .
Fix'd (Jag är sämst på att simma )
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 10:01   #14552
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ska bli intressant att höra hur detta går. Jag blir rejält impad om du grejar det under 2h i alla fall. Det skulle betyda 6min/km i 20km med 10k i 10% lutning uppför och 10k i 10% lutning nedför.

Med det sagt så kan det mycket väl gå snabbare att köra nån form av stavgång uppför brantare backar och så jogga ned.
Som jag har tolkat det så är brantare backe nästan till en fördel, så länge som man orkar och törs släppa på utför så man snabbt är tillbaka på nästa intervall.
Flackare backe gör att nedstigningen också blir längre och frågan är om man kan springa så mycket fortare då jämfört med en brantare backe.

10% lutning är för lite

Jag kör testet imorgon i Brudarebacken här i Götet och får med mig två koloiter till hoppas jag, åtminstone delar av passet.
Om faktan stämmer så ska jag springa uppför backen 24 gånger för att nå 1000 höjdmeter.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 10:44   #14553
therunningman
Registered User

Reg.datum: Apr 2014
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Som jag har tolkat det så är brantare backe nästan till en fördel, så länge som man orkar och törs släppa på utför så man snabbt är tillbaka på nästa intervall.
Flackare backe gör att nedstigningen också blir längre och frågan är om man kan springa så mycket fortare då jämfört med en brantare backe.

10% lutning är för lite

Jag kör testet imorgon i Brudarebacken här i Götet och får med mig två koloiter till hoppas jag, åtminstone delar av passet.
Om faktan stämmer så ska jag springa uppför backen 24 gånger för att nå 1000 höjdmeter.
Blir kul att se hur många gånger orkar du springa upp om du ligger på ned.

Personliga reflektioner är att springa ned i extremt branta backar är ganska slitsamt. Att stå på är ännu värre

Hade jag gjort det i brant backe hade jag övervägt att gå ned hela eller delar för återhämtning och minskat slitage. Om man nu inte går så långsamt uppför att man inte ackumulerar laktat på vägen upp.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 12:59   #14554
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
10% lutning är inte för lite om man har en kontinuerlig uppförsbacke som man vill springa uppför i flera kilometer. Det blir snabbt rätt stumt i benen iom att man inte får nån omväxling/vila.

Jag har en lång rundbana på c:a 20km som har c:a 10% lutning uppför de första 4km.
Ifjol höll jag ungefär 6:00-6:15 tempo uppför de första kilometrarna och mot slutet klarade jag då att hålla c:a 4:30-4:45 på platten de sista kilometrarna. Detta var alltså vid ett tillfälle då jag sprang på ordentligt hela vägen runt denna bana för att springa den så fort som möjligt. Jag var väl vid det tillfället kapabel att springa milen på ungefär 42-43min som referens. Jag höll runt 4:45-5:00 tempo i nedförsbackarna som kom efter det inledande bergspriset. Dvs jag höll igen lite nedför för att inte paja benen. Det kan ju kanske ge nån referens för olika löptempon.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 13:14   #14555
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Undrar vem som är snabbast på 1000m (alltså, 2,5 varv på en idrottsplats) på kolozzeum? Garanterat inte jag, det vet jag, men jag blir ju nyfiken på vem som skulle vara det just nu isf och hur snabbt det är
Just nu alltså, inga gamla meriter
Jag skulle kunna vara med och tävla om långsammast på 1000m just nu känner jag. Jag skulle nästan garanterat dra en hamstring ifall jag försökte springa fort. Kanske kan jag ge det ett försök lite senare i sommar när benen förhoppningsvis fått lite fler kilomter i sig och inte är lika sköra.

Har dock ingen friidrottsbana att tillgå. Har dock en travbana på 900m med typ en liten minibacke på 5m. Den brukar jag köra intervaller på. Har för mig att jag höll ungefär 4:00 tempo på några åttahundringar ifjol. Så ifall jag lyckas hålla mig frisk hela sommaren så kanske jag kan klämma mig under 3:45 eller nåt. Just nu kommer jag säkert inte under 5min.
Gammal 2016-06-18, 21:42   #14556
therunningman
Registered User

Sprang faktiskt lite intervaller i veckan med en granne och han fick bestämma tempo. Första gången sedan i april tror jag och det gick lite fortare och kändes bättre än förväntat.

En serie 400:ingar i 3:35-3:45-tempo kändes väldigt komfortabel och utan att ha testat så borde en kilometer i det tempot gå bra. Vi körde också 200:ingar i 3:20-tempot vilket också kändes snällt. Sista intervallen gick i 3-tempo med tempohöjning sista 100m vilket var nära mitt nuvarande max. Är så stel nu så kom jag upp över 215 steg per minut när det var under 3-tempo till skillnad mot mina 160-170 när jag mysjoggar.
Gammal 2016-06-18, 21:56   #14557
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Undrar vem som är snabbast på 1000m (alltså, 2,5 varv på en idrottsplats) på kolozzeum? Garanterat inte jag, det vet jag, men jag blir ju nyfiken på vem som skulle vara det just nu isf och hur snabbt det är
Just nu alltså, inga gamla meriter
Med tanke på mina senaste tusingar så borde jag hamna mellan 3:45 - 3:50.
Bör vara ganska många här som slår det med ett flertal sekunder.

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 01:03   #14558
svenbanan
Banned User

Råkade springa 12-13km tidigare ikväll. Hade egentligen tänkt springa lite kortare, för att inte riskera för mycket överbelastning. Men jag är ju totalidiot vad gäller att hålla nere antalet kilometer. Tempo brukar jag ha lättare att hålla nere, men det kanske beror på att jag är ett fetto. Hur som helst kändes det bra i knät. Dock är det rätt grinigt på skenbenet strax under knät. Nån som har en teori om vad man kan göra åt detta?

Kvällens pass var på grusväg och asfalt för första gången sedan i vintras, så det kanske gjorde det extra kinkigt på skenbenet. Det var (inte helt otippat) bra mycket mer lättsprunget än de pass jag sprungit tidigare på sågspåniga elljusspår och steniga och välkuperade skogsstigar. Tror jag höll runt 5:45-tempo utan att det kändes särskilt flåsigt. Till skillnad från då jag sprang 10km på skogsstigar för några dagar sedan och höll 6:30-tempo men hade puls nästan för tröskelträning.
Gammal 2016-06-19, 08:38   #14559
therunningman
Registered User

Citat:
Råkade springa 12-13km tidigare ikväll. Hade egentligen tänkt springa lite kortare, för att inte riskera för mycket överbelastning. Men jag är ju totalidiot vad gäller att hålla nere antalet kilometer. Tempo brukar jag ha lättare att hålla nere, men det kanske beror på att jag är ett fetto. Hur som helst kändes det bra i knät. Dock är det rätt grinigt på skenbenet strax under knät. Nån som har en teori om vad man kan göra åt detta?
Svårt att svara på. Oftast är det nog patellar tendinopati/hopparknä, infrapatellar bursit, bursit gåsfoten eller pfss som smärtar på skenbenet precis nedanför knäet.
Gammal 2016-06-19, 11:12   #14560
Tarahumara
Banned User

Reg.datum: Nov 2015
Är väl inte i toppform men springer 1000 m på 2.55 cirka.
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 11:30   #14561
Scrubby
Registered User

Reg.datum: Jul 2013
Behöver höra lite tankar från er erfarna löpare här.

Jag försökte mig på mitt första lite "längre" pass igår. Tidigare har jag bara sprungit väldigt intensiva intervaller eller sträckor på 3-5 km. Igår gav jag mig däremot ut och sprang 13 km. Dock så resulterade detta i otroliga obehag, jag ska försöka beskriva lite hur det kändes. Det kanske är helt normalt när man är ovan.

Det började vid omkring 6 km. Först så började det krampa/göra lite ont under höger fot, precis vid hålfoten. Jag härde dock ut eftersom det inte var så allvarligt. När jag väl kom fram till slutet av spåret så var jag inte ett dugg trött rent konditionsmässigt men mjölksyran började komma lite i benen (det är otrevligt mycket backar i spåret) och nu gjorde det ont i båda fötterna, på samma sätt som tidigare. Jag satte mig ner i 10 min och tittade lite på människorna som sprang förbi och bestämde mig sen för att cykla hemåt, då kom en helt brutalt obehaglig känsla. Båda fötterna gjorde så ont att det nästan inte gick att gå på dem. Det var som att någon knutit en knut på senorna som löper under fötterna. Och samma känsla hade spridit sig upp mot benen precis under vadmusklerna, jag vet inte om det är hälsenan som löper så långt upp men det gick knappt att gå. Det kändes som en brutal träningsvärk fast inte i själva musklerna...

Jag tog mig iallafall hem och började försöka stretcha ut fötterna och benen men ingenting hjälpte. Till slut så satte jag mig bara i badkaret och spolade kall- och varmvatten omväxlande, då försvann det värsta. Idag så kan jag gå på benen men jag känner fortfarande att det är ansträngt under foten och i området kring och ovanför fotleden. Har ni några funderingar om vad det var jag upplevde? Jag har tränat på gym i snart 10 år men har aldrig sprungit speciellt mycket eller upplevt den här typen av smärta, har liksom ingen aning om vad som är normalt och inte normalt.

Värt att notera är kanske att jag lagt om min löpstil efter jag fick problem med benhinnorna. Istället för att landa på hälen så landar jag mer mitt på foten idag, ganska precis ovanför det ställa jag fick kramp på. Problemen med benhinnorna försvann men kanske ska jag landa ännu längre fram på fötterna?

Hur som helst, ni får gärna dela med er vad ni tänker när ni läser det här.

Senast redigerad av Scrubby den 2016-06-19 klockan 11:34.
Scrubby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 16:57   #14562
Tarahumara
Banned User

Citat:
Sweet.

Själv sprang jag 10km idag för första gången sedan jag återupptog löpandet häromveckan efter ett halvårs knäont. Långsammare än en snigel var jag i ett par nerslitna Salomon Speedcross där hälkappan består av ett stort jävla hål in till nån slags plaststycke. Kanske inte helt optimalt, men de är ändå mina skönaste pjuck. Kanske borde man köpa ett par till...
Grymt jobb. Akta bara inte så att du gör samma misstag som jag. Lev som du lär

Själv går det framåt nu. Kommit tillbaka till kvaliteten, ingen smärta. Långsiktiga målen just nu är 35 minuter på milen och 16.30 - 16.40 på 5k. I vinter ska jag klara 9.50 i alla fall på 3k inomhus. Blir förmodligen att testa en halvmara i slutet på sommaren, och en mara inom något år.

Långsiktighet är nyckeln. Hur känns kroppen när du kommit igång? Man blir ju lite seg av så mycket frånvaro.. men du kommer tillbaka!
Gammal 2016-06-19, 17:17   #14563
richforever
Registered User

Reg.datum: May 2016
Vad tror ni en halvmara om 2 veckor om man aldrig sprungit så långt innan? Har sprungit i cirka tre månader längsta jag kört är 1,4 mil. Två veckor mycket långdistans och något intervall pass kan jag trycka in!

Som sagt värt anmäla sig eller kommer jag säcka ihop helt ?
richforever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 18:05   #14564
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Blir kul att se hur många gånger orkar du springa upp om du ligger på ned.

Personliga reflektioner är att springa ned i extremt branta backar är ganska slitsamt. Att stå på är ännu värre

Hade jag gjort det i brant backe hade jag övervägt att gå ned hela eller delar för återhämtning och minskat slitage. Om man nu inte går så långsamt uppför att man inte ackumulerar laktat på vägen upp.
Jag nöjde mig efter 16 intervaller uppför Brudarebacken. Märkligt nog så står det på flera ställen att backen ska vara 42 fallhöjdsmeter, men jag fattar då rakt inte hur eller var. Vi sprang i skidliften typ och på google elevation + vad min Suunto säger, så var det ca 24 höjdmeter bara. Fick i sådana fall inte ihop mer än 380-390 höjdmeter totalt och jag stoppade klockan på 1 tim 13 min.

Ska botanisera lite mer i detta samt göra ett test i Bollebygds skidbacke också samt prova en flackare backe och räkna lite.

Hade kunnat köra på fler intervaller idag, men vågar inte nu när det är så nära Elbrus, så kände att när benen började vika ner sig nu på slutet så var det läge att ge sig för dagen. Rätt bra mentalt test att bara stå och nöta en skidlift i en timme

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 18:29   #14565
Tarahumara
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av richforever Visa inlägg
Vad tror ni en halvmara om 2 veckor om man aldrig sprungit så långt innan? Har sprungit i cirka tre månader längsta jag kört är 1,4 mil. Två veckor mycket långdistans och något intervall pass kan jag trycka in!

Som sagt värt anmäla sig eller kommer jag säcka ihop helt ?
Jag skulle avvakta. Spring mycket för att vänja leder och ligament innan du ger dig ut på tävlingar. Klart du kan ta dig runt, men du lär inte prestera med 14 km som längsta sträcka..

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:40.