Behöver höra lite tankar från er erfarna löpare här.
Jag försökte mig på mitt första lite "längre" pass igår. Tidigare har jag bara sprungit väldigt intensiva intervaller eller sträckor på 3-5 km. Igår gav jag mig däremot ut och sprang 13 km. Dock så resulterade detta i otroliga obehag, jag ska försöka beskriva lite hur det kändes. Det kanske är helt normalt när man är ovan.
Det började vid omkring 6 km. Först så började det krampa/göra lite ont under höger fot, precis vid hålfoten. Jag härde dock ut eftersom det inte var så allvarligt. När jag väl kom fram till slutet av spåret så var jag inte ett dugg trött rent konditionsmässigt men mjölksyran började komma lite i benen (det är otrevligt mycket backar i spåret) och nu gjorde det ont i båda fötterna, på samma sätt som tidigare. Jag satte mig ner i 10 min och tittade lite på människorna som sprang förbi och bestämde mig sen för att cykla hemåt, då kom en helt brutalt obehaglig känsla. Båda fötterna gjorde så ont att det nästan inte gick att gå på dem. Det var som att någon knutit en knut på senorna som löper under fötterna. Och samma känsla hade spridit sig upp mot benen precis under vadmusklerna, jag vet inte om det är hälsenan som löper så långt upp men det gick knappt att gå. Det kändes som en brutal träningsvärk fast inte i själva musklerna...
Jag tog mig iallafall hem och började försöka stretcha ut fötterna och benen men ingenting hjälpte. Till slut så satte jag mig bara i badkaret och spolade kall- och varmvatten omväxlande, då försvann det värsta. Idag så kan jag gå på benen men jag känner fortfarande att det är ansträngt under foten och i området kring och ovanför fotleden. Har ni några funderingar om vad det var jag upplevde? Jag har tränat på gym i snart 10 år men har aldrig sprungit speciellt mycket eller upplevt den här typen av smärta, har liksom ingen aning om vad som är normalt och inte normalt.
Värt att notera är kanske att jag lagt om min löpstil efter jag fick problem med benhinnorna. Istället för att landa på hälen så landar jag mer mitt på foten idag, ganska precis ovanför det ställa jag fick kramp på. Problemen med benhinnorna försvann men kanske ska jag landa ännu längre fram på fötterna?
Hur som helst, ni får gärna dela med er vad ni tänker när ni läser det här.