Tyckte avsnittet mest var intetsägande.
Visst, så har det varit i de tidigare säsongerna också innan säsongsavslutningen, som flera varit inne på men så här mycket?
Efter att ha kollat på promon för ep9 tror jag (hoppas) att nästa avsnitt kommer bli bättre, och med bättre menar jag antingen mer action eller bättre dialoger. "Två tolkar befinner sig på ett sjunkande skepp..." Mmm-mm.. Lysande scen, mästerlig dialog. Sharp wits, und so weiter.
Hursom så kommer jag nog hädanefter betrakta serien som non-canon tills dess att Martin får tummen ur sitt gigantiska rövhål och skriver klart resten.
Brukar nästan alltid vara positiv gällande avsnitten då även de "svagare" är riktigt bra. Gårdagens var dock rätt sömnig. De bästa scenerna(The Mountain och The Hound) var ju i grund och botten ganska intetsägande. Visst, The Mountain kanske "vänds om" och börjar slåss mot WW men det kan lika gärna bli så att han inte gör det. Arya-scenen var irriterande. Slutet av förra avsnittet: ser ut att gå omkring med DÖDSHOTANDE skador. Mitten av det här avsnittet: ser ut att klara sig men verkar ha grymt ont och förbli i sängen LÄNGE. Slutet av det här avsnittet: kör parkour genom Westeros och avslutar med att se HELT läkt ut inne i templet. Jag gillade det inte.
Att Daenarys är TILLBAKA i Mereen är nästan komiskt. Så mycket skit den staden har fått utstå. Låt dom där skeppen komma och hämta henne nu. Gissar på att några av piraterna, Theon och CO eller den nye kungen, kommer och räddar Daenarys från invasionen och sedan så seglar de iväg. Vore nice. Med Daenarys tillbaka kanske man slipper fler "mys-scener" med Tyrion i alla fall.
Tycker de beskrev det rätt bra på (i övrigt rätt kassa) Buzzfeed:
"Like, why would Arya walk around Braavos so open and confidently in the last episode, loudly announcing where she was heading for anyone to hear? And why would she not carry Needle with her AT ALL times? Why would she not be more wary of strangers, ESPECIALLY ONE WHOSE FACE SHE HAD DEFINITELY SEEN IN THE HALL OF FACES IN SEASON 5?! Why did she talk about going “west of Westeros” when her revenge plans haven’t really changed? How the HELL could she run and jump through Braavos with that injury? AND defeat the uninjured Waif? Actually, how is she even ALIVE with that injury? Especially after she fell into the presumably polluted river? HOW?"
Allt som allt var jag rätt nöjd med senaste avsnittet, även om det är mycket som är rätt taffligt.
Aryas skada och överlevnad är så jävla dåligt, ALLA internetteorier var ju bättre än det här. Och de teorierna uppkom ju för att man var tvungen att hitta en förklaring på hur hon skulle överleva en dödlig skada.
Det här var bara skit.
Men positivt att hon ska tillbaka lämna Bravos. Varför log Jaquen i slutet? Svängningarna i den här storyn känns inte konsekventa.
Som andra påpekat var scenen då Tyrion och Grey Worm drar skämt helt meningslös och trist.
Snudd på lika pajigt var ju när Daenerys kom tillbaka, men draken i bakgrunden så mäktig ut.
Men det kändes verkligen som ett missat tillfälle, hon kunde väl bränt ner flottan med drakarna och sen gett Tyrion en avhyvling för hans veka diplomati.
Wun-wun lär ju dö, för mycket cgi och trassel och ändå ingen riktig karaktär.
Sparven överlistar Cercie igen =)
Och snuvar alla fans på cleganebowl =D åtminstone för tillfället.
Det gillar jag, bra att det inte blir som är helt självklart.
Jag gillar hela kings landing-delen nu, lite intriger och maktspel som går fram och tillbaka.
Men som så många andra sagt tycker jag det är för mycket missade möjligheter, för meningslösa scener, även om jag inte motsätter mig lite comic relief och mellanscener, t ex när Bronn delar ut örfilar och livsvisdomar i ett.
Det bästa med serien är ju när karaktärerna planerar i konflikt med varandra och det sen skiter sig för alla, men i varierande grad.
Gå igenom scen för scen i detta avsnitt och fundera på vad som var invecklat och "rikt". Var det när Tyrion försöker få dem att dricka alkohol och lära sig dra ett skämt? Var det när Hunden pissade framför kameran eller när han tyckte maten knappt dög? Eller var det när kungen berättade att det inte blir mer fightande (som om det varit något fightande)? Eller när Blackfish dog utanför bilden? Eller när waifen gjorde det (trots att vi fått se massa menlöst tränande dem emellan)? Eller när vi återigen fick höra om Podricks magiska penis? Eller när Brienne fick Jaime att inse att han är sugen på en rejäl kvinna? Att Berget är jättestark men man får bara ana det? Eller när drakdrottningen bara helt plötsligt dök upp i pyramiden och utan att någon märkt att hon närmat sig staden med sin jettearmé? Eller vad? Vad var så invecklat? Ett avsnitt av Glamour har mer invecklad och spännande handling.
+1
Så otroligt dåligt avsnitt. Hela säsongen är svag tyvärr. I denna takten är det Xenaklass på GoT inom 2 säsonger.
Det var ju som en scen ur en monsterfilm med Spielberg.
Ingenting är tråkigare att kolla på än långdragna actionscener. Pubertala tonårspojkar som gillar explosioner och svärd kan kolla på Michael Bay-filmer. Game of Thrones är för såna som är sofistikerade; ett rikt persongalleri, invecklad handling och frihet från hjärndöd action.
Specialeffekter bör användas sparsamt. Titta på Låt den rätte komma in eller En vampyrs bekännelse, där har du textboksexempel på hur man åstadkommer mesta möjliga effekt med subtilast möjliga medel.
+1 Fast jag måste säga att den action och specialeffekter vi sett i Game of Thrones även innan den här säsongen har varit både motiverade, bra och i lagom dos. Det är precis så att man fortfarande längtar lite efter vissa strider eller efter blod och inte som i andra serier/filmer när man får så mycket osannolikt våld att man liksom inte längre tror på och uppskattar det.
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk
Jag snabbspolar Daenerys story, känns väldigt fattig. Hon har ingen rätt till tronen, hennes familj förlorade den genom en rättvis kamp. Coolt med drakar visst, men i övrigt är hon ju jävligt beige.
Rätt till? Ingen har rätt till tronen. Targaryen's tog ju Westeros för ~300 år sedan, sen tog Baratheon den för 19-21 år sedan. Nu är det Lannister som har tronen i Baratheon's namn fast understödda av Tyrells. Finns ingen av dem som har rätt till tronen. Targaryen var hyfsat bra/rättvisa ledare med några undantag i 260 år. Sen var det 15-20 år med en galen kung som skapade massor med orättvisor.
Citat:
Ursprungligen postat av Saxnot
Många av Thrones "konversationer" är ju oftast "kolla på mig jag är så cynisk" samt "lyssna på denna jättelånga monolog". En del av monologerna är ju dock guld, som Jaimes badkarstal i säsong 3.
Du verkar ha missat många godingar. Två dialoger, eller den ena är nästan en monolog, i säsong 4 gör sig påminda. När Tyrion satt i fängelsehålan och väntade på en kämpe så fick han besök av Bronn, Jamie och Oberyn. Dialogen med Jamie är guld, Dia/monologen med Oberyn är vacker poesi. Men den med Jamie är mycket djupare, om den där idioten som krossade skalbaggar, nu på senare tid har jag relaterat den till Mad King och likaså till Hold the door. Detta är något som ligger i grunden och likaså Tyrions vilja att förstå honom.
Jag tycker det här är väldigt intressant. De gör något nästan mystiskt av idioterna. Något som måste utforskas.
Citat:
Ursprungligen postat av timoat
Yea men det är för att det är en snubbe som talar. Så fort de mjäkigare kvinnnorna är i nån scen och ska ha dialog så blir det så jävla trist. Idag fick jag skippa 7 minuter pga den utdragna scenen med skådisen och arya.
Och den skämt/vin scenen var helt meningslös. De två skådisarna är ruttna.
Vad gällande skådisen och Arya så tänkte jag så här: Hon sticker folk med kniv och sabbar den andra skådisens ansikte, hon är bra på det och hon har gjort det förut. De som Faceless men brukar gå på brukar vara onda på något sätt. Det var ju hon med på sätt och vis, fast vi fattade inte det förrän detta avsnittet, och inte heller Arya förstod det. Sen om hon förtjänade att dö för vad hon gör är väl frågan men den andra skådisen hade kanske någon annan anledning än avundsjuka att betala för att hon skulle dö. Man får läsa lite mellan raderna, kanske.
Skämt/vin scenerna är rätt dåliga rent dialogmässigt men speglar bra den spända relationen Tyrion borde ha med Missandei och Greyworm. De borde vara misstänksamma mot honom. Tänk hur annorlunda han är och hur sent han kom in och sen är det ändå han som bestämmer. Ofta är de beslut han tar inte vad de kan förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve
Arya-scenen var irriterande. Slutet av förra avsnittet: ser ut att gå omkring med DÖDSHOTANDE skador. Mitten av det här avsnittet: ser ut att klara sig men verkar ha grymt ont och förbli i sängen LÄNGE. Slutet av det här avsnittet: kör parkour genom Westeros och avslutar med att se HELT läkt ut inne i templet. Jag gillade det inte.
För det första så ligger Braavos i Essos, inte på Westeros. För det andra så drack naturligtvis Arya från den där magiska fontänen igen som gjorde att hon fick sin syn åter för några avsnitt sedan, så det är självklart att vattnet där har kraft att hela hennes sticksår. Att hon körde parkour kan väl motiveras med att det kanske inte var nyttigt eller hållbart men hon visste att hon endast hade en chans med Needle och med mörker så hon var tvungen att ta sig dit. Att hon sedan vinner beror på att hon tränat dag in och dag ut mot just Waifen när hon inte kunnat se, och i slutet hade hon en chans trots att Waifen kunde se. Om hon är halvdöd men kan stå och även sticka så kommer hon ta Waifen i mörker med den träningen, det visste hon.
För det första så ligger Braavos i Essos, inte på Westeros. För det andra så drack naturligtvis Arya från den där magiska fontänen igen som gjorde att hon fick sin syn åter för några avsnitt sedan. Att hon körde parkour kan väl motiveras med att det kanske inte var nyttigt eller hållbart men hon visste att hon endast hade en chans med Needle och med mörker så hon var tvungen att ta sig dit. Att hon sedan vinner beror på att hon tränat dag in och dag ut mot just Waifen när hon inte kunnat se, och i slutet hade hon en chans trots att Waifen kunde se. Om hon är halvdöd men kan stå och även sticka så kommer hon ta Waifen i mörker med den träningen, det visste hon.
Jag kan inte GoT geografi, var hon körde parkour är mindre intressant i diskussionen kring huruvida det var osannolikt Jag köper bara inte det där tillvaknandet. Det räcker inte med att det var en kris-situation där hon kunde ignorera sin smärta, hon borde inte ens ha kunnat springa och framförallt inte hoppa från höjder och springa vidare. Fontänen hade jag inte ens tänkt på men tyckte inte att det var särskilt uppenbart. Inte för mig som bara ser serien i alla fall. Mycket möjligt att det var så. Att hon spöar Waifen i mörker kan jag väl köpa, hon borde dock aldrig ha kommit dit.
Får hålla med om att det gått utför rätt drastiskt i denna säsong, känner inte alls samma törst efter nya avsnitt. Vet inte om det är att vi är "off the map" på böckerna eller om det helt enkelt börjar bli för splitrat Wheel of times style när det efter ett tag helt enkelt finns för mycket karaktärer så man inte bryr sig i någon eller något efter ett tag.
Ni som tycker det är dåligt. Är det inte dags att sluta kolla på det nu då? Det är ju bara slöseri av tid. Så om ni vill kan ni ju strunta i de två sista avsnitten och de nästkommande säsongerna. Bara ett tips. Vore ju synd om ni slösade bort er tid i onödan. För det kommer ju säkert inte vara bra nog nästa eller näst-nästa avsnitt ändå.
Ni som tycker det är dåligt. Är det inte dags att sluta kolla på det nu då? Det är ju bara slöseri av tid. Så om ni vill kan ni ju strunta i de två sista avsnitten och de nästkommande säsongerna. Bara ett tips. Vore ju synd om ni slösade bort er tid i onödan. För det kommer ju säkert inte vara bra nog nästa eller näst-nästa avsnitt ändå.
Trots försämring så är det fortfarande en bra serie relativt annat att se på och alla historier man följer tenderar man att vilja avsluta om det inte blir helt värdelöst och utdraget, där är vi enligt mig iaf inte ännu.
GOT var ju så otroligt bra så en försämring betyder inte dåligt, bara mindre tokbra.
Nu syftar du nog inte på mig eftersom det här är det första avsnittet som jag har gnällt på. Tror merparten av de som gnäller fortfarande tycker att det är bra. GoT's lägstanivå är så oerhört hög. Alla har sjukt höga förväntningar och så kommer ett avsnitt av lite fillers-karaktär, då blir de besvikna. Trots det så är det ändå bra TV, eftersom det är GoT, men man jämfört med andra(bättre) avsnitt inom serien så är det svagt. Därför slutar man inte att titta.
Shit vad tråkigt det måste vara om man automatisk sitter och funderar på manus och dialog när man tittar. DET om något måste ju döda dramatiken. Jag hade den där känslan episod 2 när det blev uppenbart att GRRM inte riktigt var lika med i matchen men det har släppt nu, som tur är. Man borde nog inte gå in i den här tråden och dras ner av alla surmörtar.
__________________ Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Shit vad tråkigt det måste vara om man automatisk sitter och funderar på manus och dialog när man tittar. DET om något måste ju döda dramatiken. Jag hade den där känslan episod 2 när det blev uppenbart att GRRM inte riktigt var lika med i matchen men det har släppt nu, som tur är. Man borde nog inte gå in i den här tråden och dras ner av alla surmörtar.
Att hänga upp sig allt för mkt på metaämnen tenderar att ta bort mycket av inlevelsen så, jo ja ligger ngt i det helt klart.