2016-05-24, 11:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av kaspen
Jag tycker det fungerar utmärkt. Det är så jag själv håller formen. Om jag ballar ur och sätter i mig en hel cheesecake på lördag (vilket händer) så kör jag en VLCD på typ måndag så jämnar det ut sig.
|
Tack för svar. Du tror inte det finns nåt man behöver oroa sig över när kroppen får ta såna dramatiska skiftningar i kaloriintag?
|
|
|
2016-05-24, 12:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Förra veckan och även den här har jag kört mån-tis-ons-tors med Olas vlcd och sen typ balans lite över kanske på fre-lör-sön. Funkar galant. Inte lika påfrestande heller som att köra 6-7 dagar i stöten.
Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
|
|
|
2016-05-24, 17:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Donkens
Är det smart att utgå från VLCD med ärtprotein och hampaprotein i blends?
Dvs om proteinet blir fullvärdigt. Försöker undvika mjölkprotein så gott det går.
Tänkte också att hampaprotein innehåller mycket fibrer och magnesium.
Kommer även inta EAA.
|
Jag tror inte det blir bättre i alla fall. Mest sannolikt sämre. En del i det hela är det långsamma kaseinet och det får du inte på annat sätt, samt den höga proteinkvalitén och där är det inte mycket som slår mjölkprotein.
Är man allergisk är det ju självklart att undvika mjölkprotein men annars finns det inte någon vidare väl underbyggd anledning (annat än etiska/religösa aspekter, som är svåra att argumentera mot).
Vad vet du egentligen om långtidseffekterna av hampaprotein? Det finns helt enkelt inget underlag att avgöra om det är bättre eller sämre än mjölk.
|
|
|
2016-05-24, 17:39
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av gohei
Tack för svar. Du tror inte det finns nåt man behöver oroa sig över när kroppen får ta såna dramatiska skiftningar i kaloriintag?
|
Inte för kroppen men kanske knoppen. Svårt att hitta en bra balans på sitt intag.
|
|
|
2016-05-24, 18:47
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2016
|
Hej! Kört en vecka och gått efter Mortys vlcd som ser ut såhär:
Vaknar: EAA, multivitaminbrus, koffein+grönt te
1h senare: 30g kasein +10g psylliumfrön, 500mg kalciumtabs, 4g bakpulver. Lite mineralsalt.
Lunch: EAA, koffein+grönt te
1h senare: 30g kasein + 10G psylliumfrön
Innan träning: koffein+grönt te x2 (Senast 15:00 för sömnen!)
Efter träning, EAA
1h senare: 30g kasein
Innan sömn, 40g kasein (10g psylliumfrö, 5g JOZO mineralsalt, 2 tabs ZMA). Samt en kopp mycket välbryggt rött te, inte för mycket vätska för att slippa pinka under natten men den lugnande effekten av rött te är super. Alternativt kamomillte men det är inte lika gott samt att jag inte har det i lösvikt.
30g EAA = 120kcal
130g kasein = 520 kcal
Jag tycker att grönt te är något av det värsta som finns, är det verkligen viktigt? Vad skulle hända om jag sket i att dricka teet?
Bakpulver tillsammans med kasein blir en konstig konsistens. Har börjat ta bakpulvret tillsammans med vatten istället, fungerar detta?
|
|
|
2016-05-24, 18:55
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Xerdoin
Hej! Kört en vecka och gått efter Mortys vlcd
Jag tycker att grönt te är något av det värsta som finns, är det verkligen viktigt? Vad skulle hända om jag sket i att dricka teet?
Bakpulver tillsammans med kasein blir en konstig konsistens. Har börjat ta bakpulvret tillsammans med vatten istället, fungerar detta?
|
Nej det är inte viktigt. Jag använde kapslar med grönt te extrakt, inget vidrigt med det.
2-4g bakpluver räcker. Inta på vilket sätt du vill men sprid gärna ut intaget lite.
|
|
|
2016-05-24, 19:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2013
|
Har ni några före o efter bilder efter en VLCD kur?
|
|
|
2016-05-25, 02:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Jag tror inte det blir bättre i alla fall. Mest sannolikt sämre. En del i det hela är det långsamma kaseinet och det får du inte på annat sätt, samt den höga proteinkvalitén och där är det inte mycket som slår mjölkprotein.
Är man allergisk är det ju självklart att undvika mjölkprotein men annars finns det inte någon vidare väl underbyggd anledning (annat än etiska/religösa aspekter, som är svåra att argumentera mot).
Vad vet du egentligen om långtidseffekterna av hampaprotein? Det finns helt enkelt inget underlag att avgöra om det är bättre eller sämre än mjölk.
|
Huden har börjat reagera väldigt konstigt på mjölkprotein som jag konsumerat nu i samband med träning, enorma klådor med mera. Hade gärna velat fortsätta med det.
Hade velat få till en bra blend av vegetabiliskt protein, då biffprotein har jag hört i stora mängder också kan ge sämre hudhälsa.
|
|
|
2016-05-25, 17:51
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Har nu intagit två häxbrygder. Kör vassle och casein från Body Science i jordgubbssmak. EAA kör jag XLNT i jordgubbssmak. Det var den enda kombon som kändes rimlig. Går ner men blir en väldigt märklig eftersmak. Kör dock utan salt och bakpulver då jag bara tänkte köra dessa shakes på dagen för sedan efter träningen äta en riktig måltid av typen "deffmat". Får se om jag orkar gå all in och köra bara shakes. Har testat så jag vet hur jobbigt det är. Tänker att 3 shakes av denna typ plus ett riktigt "deffmål" efter träningen är ett ganska smidigt sätt att få "pulserna" hålla nere kalorierna men ändå få riktig mat på kvällen vilket är bra för psyket och träningen.
Om jag kör igång riktig VLCD så tänkte jag köra två mindre ätardagar, lördag och söndag. Mest för den sociala biten. Då tänker jag att jag slår ut överskottet på de två dagarna och börjar äta på lördag kväll fram till söndag kväll. Borde inte göra någon större skillnad tänker jag.
|
|
|
2016-06-04, 01:06
|
|
Gammal Farbror
Reg.datum: Jul 2012
|
Whut, Någon som är hos dig ?
|
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
|
|
|
|
2016-06-11, 00:35
|
|
Registered User
|
Efter ett ha kört närmare två veckor i två omgångar konstaterar jag nu att jag ej är gjord för denna diet. Jag kan nämnligen inte somna på kvällarna. Det här är den ensamt enda faktorn till att jag aldrig mer tänker köra denna diet. Hungern och mattankarna är kontrollbara. Men sömnen.... Gud vad jobbigt det är att vara sömnlös. Jag önskar att jag hade kunnat somna om kvällarna. Då hade man utan tvekan kunnat köra på ett par veckor till.
|
|
|
2016-07-10, 20:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2013
|
När skall man refeeda under VLCD?
Är det en refeed dag eller en sk. Ätardag?
|
|
|
2016-07-11, 10:20
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av delizh
När skall man refeeda under VLCD?
Är det en refeed dag eller en sk. Ätardag?
|
Det är en dag där tanken är att "fyll på" med stor överätning främst från kolhydrater. Läs igenom tråden, det är viktigt att ha full koll om du ska genomföra detta.
|
|
|
2016-07-30, 09:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
I dagsläget så tränar jag ett rullande tredagarsschema med ordningen dag 1 styrka (helkropp), dag 2 kondition (löpning, distans eller intervall), därefter vila dag 3, börjar om....
Kopplat till detta kommer jag försöka köra vlcd men dock köra en mindre refeed var tredje dag.
Vilken dag och varför är det lämpligast att refeeda? styrke-, konditions- eller vilodagen?
Mvh
|
|
|
2016-07-30, 09:48
|
|
Registered User
|
Det är av prestationsmässiga skäl man väljer en refeed, och lämpligast tycker jag är efter ditt styrketräningspass för att få in så mycket muskelglykogen som möjligt för att "maximera" din prestation i styrketräningen, så att du kan bevara så mycket muskelmassa som möjligt när man ligger på så lågt kcal-intag.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:41.
|

|