2016-04-04, 05:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Tack för svaret,
Saltet är Seltin mineralsalt och toppar som sagt med Kalium tabbar, HMB tabbarna jag tar innehåller rätt mycket Kalcium men du tror inte det räcker med en sådan om dagen?
Det är HMB 1250 mega caps jag tar.
Sänker mängden bakpulver då, tackar.
Annars kan jag tolka det som att det ser bra ut?
|
|
|
2016-04-04, 16:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Det beror lite på halten i proteinpulvren, men det är kanske inte nödvändigt med extra om man kombinerar med HMB. Jag tog det också för att komma upp i vitD (tog alltså kalcium+VitD tablett), men det beror ju på vilken multivitamin man använder. Bodyscience senaste passar bra.
|
|
|
2016-04-04, 20:26
|
|
Registered User
|
Only One Regular star nutrition multivit är den jag kör med, innehåller 100% RDI av vitD enligt deras spec.
Gourmetpro och whey 80 star nutrition som proteinpulver, kan dock inte se på paketet vad det står för mängd kalcium i dessa.
Första dagen färdig jobbad och tränat. Blir lite segt att jobba till 20, är på gymmet vid 20.40 ungefär så blev hastigt idag. Får köra lite bättre kvalitetspass på torsdag-söndag när tid finns.
Tack för svar så långt.
|
|
|
2016-04-04, 20:34
|
|
Registered User
|
Tillägg... Shaken är vedervärdig om man blandar allt och försöker dricka, kör därför vassle/keasin och vatten för sig. Allt annat kastar jag bara in i munnen o sköljer ner, pepsi gör att saltet försvinner snabbt i käften så det är uthärdligt. Fröna är dock kanon att gå o tugga på om man vill göra det.
|
|
|
2016-04-06, 20:36
|
|
Registered User
|
Tredje dagen avklarad och träningen löpte på bra.
Ska nog fördela saltet och bakpulvret lite mer under dagen, har delat det i två omgångar, hälften på morgonen hälften på kvällen. Tog första delen vid 06. 08.30 spydde jag tre gånger i följd på jobbet och misstänker att det berodde på salt och bakpulver.
Är förövrigt ganska matt på jobb och dom tunga lyften är lite tyngre än vanligt, känns som att pulsen går upp snabbt och blir trött i armar och ben. Framförallt ben är jag matt i hela tiden men beror väl på att man alltid går omkring på jobb.
Inget problem med hunger i vilket fall och blir det inte jobbigare än så här så är jag glad.
|
|
|
2016-04-07, 08:52
|
|
Dardania
Reg.datum: Nov 2013
|
Hur många gånger har folk kört VLCD? Allmänt intresserad bara.
|
2016-04-07, 12:55
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2010
|
2ggr. Runt en vecka varje gång.
Sent from my D5803 using Tapatalk
|
|
|
2016-04-07, 15:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Två gånger:
Första gången ca 10 dagar, inför en resa till Cypern. Var i bra form första halvan av veckan, därefter blöt.
Andra gången 19 dagar, varav 2 dagar tillägnades refeed. Är nog den lägsta fettprocent jag haft men var riktigt seg på slutet. Värsta var att jag fick en släng av "refeed syndrome" efteråt, hade oerhört svårt att kontrollera mitt ätande följande vecka.
|
|
|
2016-04-07, 15:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2012
|
Är inne på 6:e veckan. Gjorde även ett lite sämre försök på 6 veckor förra året. Så två gånger.
|
|
|
2016-04-08, 08:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Tjena.
Om du gjorde om detta idag, skulle du medvetet lägga in någon refeed-dag eller en ätardag för att återställa hormon-nivåer och liknande? Varför eller varför inte?
Jag tänker på exempelvis studien du nämnde från slutet av 80-talet där man såg fettförlust vid kraftig överätning av kolhydrater vid tömda glykogennivåer vilket uppenbarligen är fallet här.
Kanske du redan svarat på men inte på de första 40 sidorna jag läste igenom
|
|
|
2016-04-08, 08:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av kaspen
Tjena.
Om du gjorde om detta idag, skulle du medvetet lägga in någon refeed-dag eller en ätardag för att återställa hormon-nivåer och liknande? Varför eller varför inte?
Jag tänker på exempelvis studien du nämnde från slutet av 80-talet där man såg fettförlust vid kraftig överätning av kolhydrater vid tömda glykogennivåer vilket uppenbarligen är fallet här.
Kanske du redan svarat på men inte på de första 40 sidorna jag läste igenom 
|
Protokollet förespråkar tydligt någon form av refeed/ätardag. Dels för att kunna träna på ett kvalitativt sätt och fylla på musklerna men också för att göra livet värt att leva under en sådan diet  Jag körde refeed varje lördag, låg fett, tillräckligt med protte och resten kolhydrat. Tror Ola förespråkade en rejäl dos både kcal och mängd kolhydrater för att det skulle ge den form av effekt man är ute efter med en refeed under en sådan här diet.
|
|
|
2016-04-08, 15:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kamp
Protokollet förespråkar tydligt någon form av refeed/ätardag. Dels för att kunna träna på ett kvalitativt sätt och fylla på musklerna men också för att göra livet värt att leva under en sådan diet  Jag körde refeed varje lördag, låg fett, tillräckligt med protte och resten kolhydrat. Tror Ola förespråkade en rejäl dos både kcal och mängd kolhydrater för att det skulle ge den form av effekt man är ute efter med en refeed under en sådan här diet.
|
Var kan jag läsa om det här?
|
|
|
2016-04-09, 08:12
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Mineralsaltet i SLV databas tror jag är Seltin. Jag rekommendrar JOZO eftersom det annars blir för lite kalium. 8-10g JOZO Mineralsalt + ca 2-3g vanligt bordssalt (natiumklorid) kan nog bli lagom. Dela upp i samtiga drinkar så blir det inte så salt.
Anledningen till det extra saltet är att kombinationen av lågt energiintag, högt kaliumintag och lågt natriumintag kan ge ett allt för lågt blodtryck ibland, vilket kan märkas när man reser sig tex.
|
Märkte nog detta igår kväll och fick yrsel varje gång jag reste mig.
Blir lite mer ordning på natriumintag framöver och kanske en sänkning av kalium.
För övrigt var det 5e dagen igår utan några bekymmer egentligen. -4 kg nu på morgonen.
Det är ganska tungt mentalt i träningen men annars känns det bra även där. Kör Varannan dag och i regel bänk/böj/mark och skiftar vilken övning jag börjar med och kör hårdast i för att ge varje övning bra kvalitet i alla fall var tredje pass.
Sedan fyller jag ut med Mpress, chins, en del triceps och biceps övningar. Har tyvärr ingen tillgång till benspark eller curl så lite raka mark och utfall tillkommer också.
Tyckte mitt humör varit väldigt jämnt (Har rätt kort stubin normalt) och tanken var väl att jag helt enkelt inte har energi för att bli arg men jag hade fel, briserade fullständigt igår eftermiddag efter jobb/innan träning.
Hungern är inga bekymmer alls, däremot är det svårt att låta bli att smaka på saker man får på fingrarna när man lagar mat till barnen osv. Har stoppat mig själv flera gånger precis innan man stoppar fingret i munnen. Mer en vana än något annat dock.
Så alles gutt än så länge.
|
|
|
2016-04-12, 14:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2012
|
Jag vill hellre äta mat än pulver och kör just nu multivitamin, omega3, kaffe, EAA, kyckling, grönsaker och kvarg i min kost. Här snackas det om diverse kosttillskott, mineraler, etc. Är det något som jag verkligen behöver lägga till?
Visst jag är trött, men jag mår ju ändå bra och har inga problem med hunger och liknande.
Försöker bara greppa hur "opti" det är i förhållande till "viktigt". Är det så att Olas "mineralmix" med salter och bakpulver gör stor skillnad så testar jag gärna det, men vad exakt är det det tillför? Bindandet av vatten?
|
|
|
2016-04-12, 16:10
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stadde
Jag vill hellre äta mat än pulver och kör just nu multivitamin, omega3, kaffe, EAA, kyckling, grönsaker och kvarg i min kost.
|
Så... Vi pratar om Olas VLCD här.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:45.
|

|