Bocksten Trailrun "Winter" 21,3km
Bestämde mig på kvällen innan för att följa med Peter och ställa upp i ett traillopp på en distans som jag inte sprungit på länge, men egentligen inte har några problem med.
Sista chansen att hinna springa ett halvmaraton i Januari, samtidigt som jag gillar miljön kring Åkulla där loppet går.
Målsättningen var bara att få ett nyttigt långpass i kroppen och verkligen göra det här året till Löparåret!
Inte oväntat så hamnade jag och Peter långt bak i fältet från början. Vi ville förivra oss då det ändå finns ganska gott backar och blöta partier i området. Efter några hundra meter asfalt så kom man in i skogen och då får man såklart anpassa farten lite efter de som ligger precis framför.
Det var dock inte så trångt i spåret och det blev ganska fort en liten lucka både framför och bakom oss.
Vi sa till varandra att om några kilometer när folk som gick ut för hårt i starten skulle krokna, så skulle vi börja plocka placeringar.
Sköna stigar varvat med flera partier på mjuka grusvägar gjorde första milen ganska lättsprungen och tempot vi höll kändes helt okej.
Lite blötare och mycket mer lerigare under andra halvan av loppet. Några få backar dök upp, men absolut inga monsterbackar som det fanns gott om på banan jag sprang där i somras.
Något som förvånade mig lite var att vi inte kom ikapp så många alls. Vad är det för folk egentligen som ställer upp i sådana här lopp?
Jag kom blande de sista i mål i somras och även på andra traillopp förra året där jag faktiskt försökte springa fort.
Dålig kondition har jag inte. Dålig teknik? Ja det är kostsamt både för energi och fart att undvika vattenhålen så mycket som jag gör. Men inte borde det väl bli så många minuter?!?
Med 3km kvar så hade jag krampkänningar lite överallt och vågade inte göra några större fartändringar eller skutt. Släppte lite i en nerförsbacke med bara 1,5km kvar så då ökade jag.
Fram till ett litet blött parti där jag tog ett långt kliv. Rätt ner i ett hål. Det var så djupt att jag sjönk ner med halva låret!!
Min ena Salomon Speedcross som var ganska torr innan blev nu helt vattenfylld och jag fick lite ont i smalbenet som slig i något hårt under ytan.
Bara 1km kvar så det var bara att "bita ihop" och gasa på igen så mycket som jag vågade.
Passerade mållinjen efter 2:18:23. Det gav mig placering 65 av 77.
Visst, det är ingen bra tid på en halvmara. Men hur kan andra vara så mycket snabbare bland hala rötter och tunga spår?
Jag får fortsätta träna och försöka igen. För det här är Löparåret 2016!
|