Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-12, 17:27   #5611
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Nytt försök till "benhinnetest" i dag.

Knän och fötter var väl inte 100% nöjda i början men benhinnan gjorde sig inte påmind.
Vid 3km började det dock smyga på någon form av känning så då tog jag raka vägen hem igen. När jag stannade så tilltog smärtan, men det var långt ifrån så illa som den helgen då när det plötsligt dök upp.
Försvann efter bara några minuter och har inte känt av något mer under dagen.

Efter de knappa 20min jogg som jag fick till blev det 40min trainercykling. Var helt kraftlöst att försöka köra intervaller på tom mage.

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-13, 09:32   #5612
therunningman
Registered User

Reg.datum: Apr 2014
Hur gör du tåhävningar idag? På ett eller två ben? Stort rörelseomfång, lungt tempo, minimalt med balansstöd? Till slut kan man inte försvåra så mycket mer utan vikter, maskin, skivstång, ryggsäck etc. Kan man göra 2-3 x 30-35 eller fler per ben och kroppsvikt med rakt ben är det sällan styrkan som är begränsningen.

En muskel kan läka helt på 3 veckor under rätt förutsättningar, andra strukturer tar längre tid.

Jämför gärna rörlighet och styrka samt balans mellan underbenen så vet du om du har någon sida att jobba på.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-13, 09:48   #5613
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Reg.datum: Aug 2009
Usch hoppas verkligen det reder sig med benhinnorna omgående!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bendermannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-13, 10:29   #5614
944RS
Musklig

944RSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Hur gör du tåhävningar idag? På ett eller två ben? Stort rörelseomfång, lungt tempo, minimalt med balansstöd? Till slut kan man inte försvåra så mycket mer utan vikter, maskin, skivstång, ryggsäck etc. Kan man göra 2-3 x 30-35 eller fler per ben och kroppsvikt med rakt ben är det sällan styrkan som är begränsningen.

En muskel kan läka helt på 3 veckor under rätt förutsättningar, andra strukturer tar längre tid.

Jämför gärna rörlighet och styrka samt balans mellan underbenen så vet du om du har någon sida att jobba på.
Jag gjorde 4 x 15 på ett ben i en trappa. Lungt åt båda hållen samt så stor rörelse som möjligt.
Lite balansstöd blev jag tvungen att ha, men ändå så lite som möjligt.
Hur ofta ska jag våga göra dem?
Jag har ett jobb dör jag går i skyddskor hela dagarna (sitter bara på rasterna) samt cyklar så ofta jag kan. Mina ben vilar med andra ord inte så mycket.

Gammal 2015-12-13, 11:12   #5615
therunningman
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Jag gjorde 4 x 15 på ett ben i en trappa. Lungt åt båda hållen samt så stor rörelse som möjligt.
Lite balansstöd blev jag tvungen att ha, men ändå så lite som möjligt.
Hur ofta ska jag våga göra dem?
Jag har ett jobb dör jag går i skyddskor hela dagarna (sitter bara på rasterna) samt cyklar så ofta jag kan. Mina ben vilar med andra ord inte så mycket.
Jo, balansstöd så det blir en jämn och fin rörelse är bra men dumt att luta sig så mycket att man hämtar kraft.

Testa gärna att maxa på vänster resp höger. Har du tillgång till gym och soleusmaskin är väldigt intressant det med. Både som test och träning.

Vaderna tål mycket träning. Du kan köra dagligen om du vill.

Kolla gärna rörlighet också för det är inte ovanligt att man drar upp en gammal bristning på nytt. Man blir allmänt stelare muskeln och specifikt stel i området som skadats om man inte sköter sin rehab med rörlighet, styrka och ev jobbar igenom skadade området med tvära friktioner.

Vet inte hur gammal du är men jag återkommande bristningar kallas ju gubbvad och ordet gubbe är kanske skönt att hålla borta
Gammal 2015-12-13, 12:06   #5616
944RS
Musklig

944RSs avatar

Jodå, gubbnivå har jag nått för länge sedan! Visst har jag haft bristning i vad och även hälseneproblem men nuvarande "skada" är helt ny.
Räknar med att tomten kommer med gymkort så snart har jag tillgång till både löpband och styrketräningsutrustning igen

Brukar inte träna vaderna alls då jag redan har svårt att köpa jeans, stövlar, skridskor, pjäxor...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20150717_185856.jpg (171.3 KB, 15 visningar)

Gammal 2015-12-13, 15:42   #5617
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Styrkan i dina vader är det nog inget fel på, däremot är du ju lika duktig som mig på att pyssla med stretching osv. Rörlighet är nog aldrig fel att träna upp. Krya på benen å va lite försiktig med dina tester.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-13, 20:18   #5618
944RS
Musklig

944RSs avatar

Lucia-cykling

IF Rigor MTB ordnade med Lucia-cykling ute vid torpet idag och då vädret var helt okej och övriga familjeplaner inte krockade så passade jag på att hänga med.
Har inte kört på MTB:n på någon månad så jag fick börja med att pumpa däcken.
Då gick ventilen sönder, så plötsligt åkte jag på ett slangbyte. Tur att jag fortfarande var kvar hemma.

Nästan framme vid Rigortorpet så ser jag flera personer stå vid vägkanten och vifta med armarna. Det var 3 bilar som glidit i diket/krockat pga blixthalka.
Även när man körde i knappa 20km/h med 4-hjulsdrift så kände man hur bilen gled åt sidan.
Det var 2 av ledarna som var inblandade i avåkningarna så det tog några minuter extra innan vi kunde dela upp oss. Som vanligt fanns det en snabb, en mellan och en lugn grupp. Jag valde som alltid mellangruppen.
12 pers i gruppen var riktigt lagom då det var betydligt mer svårkört nu med all lera och hala partier jämfört med i somras.
Det märktes tydligt att jag inte kört i skogen på länge för jag hade nog nästan sämst teknik av alla i gruppen.
Däremot var jag nog den som flåsade minst vid varje paus/inväntning

Klarade mig bra från vurpor men då var jag oxå extra feg då jag inte ville riskera någon skada eller liknande.

På nästan 90min i skogen kom vi bara 7km. Det är lite skillnad mot Vasaloppsträning

Gammal 2015-12-13, 22:41   #5619
Ignatius72
Gubbe

Ignatius72s avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:

På nästan 90min i skogen kom vi bara 7km. Det är lite skillnad mot Vasaloppsträning
Låter tekniskt!

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-14, 12:57   #5620
944RS
Musklig

944RSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Låter tekniskt!
Njae. Mest partier som blivit helt "omöjliga" nu i minusgrader. Det var folk som trillade även när de gick över nästan alla spångar av trä.
Djupa lergropar efter allt regn påverkade såklart en del det med men mycket tid tappar man på att vänta in de sista i gruppen vid korsningar och sånt.
Ett segment som tog 7min i somras tog nu nästan 11min...

Gammal 2015-12-14, 17:48   #5621
944RS
Musklig

944RSs avatar

Idag gjorde jag ett nytt försiktigt försök till jogg. Vaknade som vanligt utan smärta i benet och kunde utan problem jogga första kilometern.
Men ungefär vid 1,5 så kände jag svagt av lite grann från problemområdet och vände därmed raka vägen hem. Det bröt aldrig ut till något besvärligt utan var mest bara en känning. När jag väl var hemma efter 2,6km ich stannade så tilltog det lite. Men bara i någon minut.

Satte mig sedan på trainern i 55min utan att känna något av benhinnan.
Lite kramp i baksida lår när jag klev av cykeln, men det är ju standard numera

Gammal 2015-12-14, 18:30   #5622
therunningman
Registered User

Citat:
Jodå, gubbnivå har jag nått för länge sedan! Visst har jag haft bristning i vad och även hälseneproblem men nuvarande "skada" är helt ny.
Räknar med att tomten kommer med gymkort så snart har jag tillgång till både löpband och styrketräningsutrustning igen

Brukar inte träna vaderna alls då jag redan har svårt att köpa jeans, stövlar, skridskor, pjäxor...
Haha, jo yngre blir man ju inte..

Gastrocnemius ser ju extremt starka ut men soleus kanske är lite trötta som man ser på bilden? Eller också är det bara i jämförelse med gastrocnemius

Glöm inte bort att har man otillräcklig rörlighet så kommer något att hända för eller senare. Både specifikt i ett tidigare skadat område och i allmänhet sett över hela muskeln.

Tänk på att när träningsbelastningen sjunker efter ex skada så försvagas muskulaturen ytterligare om man inte belastar med annan träning.
Gammal 2015-12-14, 19:22   #5623
wesaft
Registered User

wesafts avatar

Reg.datum: May 2008
Snygga vader!
Gammal 2015-12-14, 19:40   #5624
944RS
Musklig

944RSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Snygga vader!
Hela du är snygg!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20140607_133010.jpg (188.6 KB, 6 visningar)

Gammal 2015-12-14, 19:41   #5625
944RS
Musklig

944RSs avatar

Ännu en liggande bild...

Men mina ben är med framifrån

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:25.