Loppet:
Deltagartaket var satt till 300 men som vanligt är det alltid ett gäng som får förhinder så det var nog inte mer än ungefär 220 startande.
Blött i luften så jag startade som sagt med regnjacka ovanpå min långärmade t-shirt. Klockan var inställd på 7:00tempo för då skulle jag klara mitt mål på 51km med lite marginal.
Kan väl inte påstå att folk rusade i starten men nog såg man ett gäng som snabbt försvann.
Banan var väldigt flack men ändå 2 lite mindre backar som man "kände av" samt ganska mycket svängar. Man såg hela tiden varvningspunkten var man än befann sig på banan utan att den på något sätt kändes tråkig. Fanns hela tiden nya löv och buskar att titta på
Redan på andra eller tredje varvet hade de slutat regna så då stannade jag vid min plastback och bytte till väst. Handskarna behöll jag på.
På tredje varvet så skulle vi ju ha i oss energi och det höll jag på att missa så när Niklas plötsligt stannade till så hade jag inte tänkt ut vad jag "behövde". En snabb överblick över utbudet resulterade i att jag nöp tag i en chokladboll och joggade vidare. Typiskt mig att sikta in mig på godsakerna
Varven rullade på i ett ganska jämnt tempo där jag nästan vid varje varv fick bromsa oss vid något tillfälle. Så lätt att bara trumma på lite för fort när det känns lätt.
Ungefär runt varv 10 så tog jag av mig handskarna men behöll resten på.
Energipåfyllnaden blev lite spontan att jag tog fast föda på ett varv och dryck på det nästkommande för att sedan hoppa över helt ett eller två varv.
Eftersom jag inte hade sprungit något riktigt långpass i mina nya skor så var jag lite orolig över hur kroppen skulle reagera. Hälsenan var lite öm upp mot 15-17km men sedan så tror jag det gick över. Lite började det kännas under fötterna att man sprang på asfalt men inget som var onormalt.
Niklas började få lite krampkänningar när vi närmade oss 30km och ville börja gå lite. Så på två av varven promenerade vi upp för tidigare nämnda backe.
Han blev dock inte bättre så han ville då stanna för att stretcha lite och plocka fram sin ljudbok.