Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-07, 12:23   #5506
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Ser ut som om skumtomtarna räckte till en halvmara iaf.
25 km är gubben uppe i hittills. Funderar på att åka dit med en brassestol och sätta mig och äta godis, dricka varm oboy, äta ostmackor osv.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-07, 17:50   #5507
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

ett hett tips om ni planerar att kolla på 944RS är att inte ha hamburgare till hands... jag blev rånad på min.

Journalen
Gammal 2015-11-07, 18:28   #5508
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
ett hett tips om ni planerar att kolla på 944RS är att inte ha hamburgare till hands... jag blev rånad på min.
Haha, du dök upp så sjukt lägligt!

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-07, 18:30   #5509
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

"jag sitter här och äter på min burgar...."..... "ge hit burgaren!"
sekunderna senare satt en 944RS och åt av min burgare.

Journalen
Gammal 2015-11-07, 21:59   #5510
944RS
Musklig

944RSs avatar

Svider en aning mellan benen och låren är såklart lite mosiga nu några timmar efter målgång.

Skriver en utförligare race-rapport när jag har tillgång till dator. Men bjuder på en Instagrambild så länge.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_20151107_181610.jpg (261.3 KB, 11 visningar)

Gammal 2015-11-07, 22:09   #5511
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

du såg förbaskat pigg ut med tanke på den låga träningsvolymen du ändå haft löpmässigt och skademässigt.. hade hoppats på att se dig lida lite, men det där såg ut som en walk in the park.

Journalen
Gammal 2015-11-08, 08:57   #5512
944RS
Musklig

944RSs avatar

Borås 6-timmars

Dagarna innan:

Höll min plan med att träna (cykla) mindre och bara springa 2 korta pass. Åt lite mindre fibrer 2 dagar innan och dagen innan blev det traditionsenligt en påse gifflar. Försökte fokusera på lite extra sömn men där blev det nog inte så mycket bättre än vanligt.
Inga känningar i mina skador mer än lite stel och öm i hälsenan och vaderna.

Före start:

Vaknade tidigt och kunde göra mig iordning utan stress. Åt frukost 06:30 och fick igång magen så pass att jag fick till 2besök på toa innan avfärd.
Hade packat en stor plastback med en hel del ombyte, extra skor samt energi.
På så sätt var det inte lika svårt att veta hur jag skulle klä mig för ett lopp som ändå skulle kunna råka ut för alla tänkbara väder.
Min arbetskompis Niklas som oxå skulle springa kom till mig strax efter 07 så vi skulle kunna samåka bort till Borås.
Att jag ville vara där i god tid var för att vara garanterad en startplats genom efteranmälan
Det var lätt att hitta dit och anmälan tog knappa 5min så vi satte oss nästan en timme i bilen och kollade på hur regnet envisades med att droppa mot framrutan. Enligt YR.no så skulle det sluta vid 9 tiden så vi hoppas verkligen på att de skulle ha rätt.
Ett snabbt besök på toa igen och en sista klädjustering till regnjacka och handskar innan vi tog våra plastbackar och gick ner till banan. Vi valde en plats för föra saker 40m före tidtagningsmattan och serviceborden där de skulle bjuda på ett rejält utbud av energi i både fast och flytande form.
Starten var dock på andra sidan sjön för att det skulle bli möjligt att passera varvräkningen vid exakt ett Marathon.

Gammal 2015-11-08, 12:02   #5513
944RS
Musklig

944RSs avatar

Loppet:

Deltagartaket var satt till 300 men som vanligt är det alltid ett gäng som får förhinder så det var nog inte mer än ungefär 220 startande.

Blött i luften så jag startade som sagt med regnjacka ovanpå min långärmade t-shirt. Klockan var inställd på 7:00tempo för då skulle jag klara mitt mål på 51km med lite marginal.
Kan väl inte påstå att folk rusade i starten men nog såg man ett gäng som snabbt försvann.
Banan var väldigt flack men ändå 2 lite mindre backar som man "kände av" samt ganska mycket svängar. Man såg hela tiden varvningspunkten var man än befann sig på banan utan att den på något sätt kändes tråkig. Fanns hela tiden nya löv och buskar att titta på

Redan på andra eller tredje varvet hade de slutat regna så då stannade jag vid min plastback och bytte till väst. Handskarna behöll jag på.
På tredje varvet så skulle vi ju ha i oss energi och det höll jag på att missa så när Niklas plötsligt stannade till så hade jag inte tänkt ut vad jag "behövde". En snabb överblick över utbudet resulterade i att jag nöp tag i en chokladboll och joggade vidare. Typiskt mig att sikta in mig på godsakerna

Varven rullade på i ett ganska jämnt tempo där jag nästan vid varje varv fick bromsa oss vid något tillfälle. Så lätt att bara trumma på lite för fort när det känns lätt.
Ungefär runt varv 10 så tog jag av mig handskarna men behöll resten på.
Energipåfyllnaden blev lite spontan att jag tog fast föda på ett varv och dryck på det nästkommande för att sedan hoppa över helt ett eller två varv.

Eftersom jag inte hade sprungit något riktigt långpass i mina nya skor så var jag lite orolig över hur kroppen skulle reagera. Hälsenan var lite öm upp mot 15-17km men sedan så tror jag det gick över. Lite började det kännas under fötterna att man sprang på asfalt men inget som var onormalt.

Niklas började få lite krampkänningar när vi närmade oss 30km och ville börja gå lite. Så på två av varven promenerade vi upp för tidigare nämnda backe.
Han blev dock inte bättre så han ville då stanna för att stretcha lite och plocka fram sin ljudbok.

Gammal 2015-11-08, 17:59   #5514
Frantic
Registered User

Frantics avatar

Reg.datum: Mar 2004
Fruktansvärt imponerande! Och vad åt du efteråt för att kompensera för förbränningen av 6000 kcal ?
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-08, 18:42   #5515
944RS
Musklig

944RSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Fruktansvärt imponerande! Och vad åt du efteråt för att kompensera för förbränningen av 6000 kcal ?
Peters hamburgare!

Gammal 2015-11-08, 18:46   #5516
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Peters hamburgare!
som en målsökande robot haha...

Journalen
Gammal 2015-11-08, 18:57   #5517
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
För hela dagen menar du? Själva loppet drog nog inte fullt så mycket. Men visst, det blir en hel del ätande av att springa ultra .

Att springa ett ultralopp är bra för självkänslan och något jag rekommenderar andra att göra (i princip alla unga människor som har viss löpvana klarar av att springa längre än en mara). Ett lämpligt upplägg är att göra det i det lokala elljusspåret, och gå i uppförsbackarna om så krävs. Låg skaderisk jämfört med asfalt, och så kan man ha saft och något till stående vid varvningen om man vill.

Kul att du klarade målet med marginal 944RS.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-08, 19:15   #5518
944RS
Musklig

944RSs avatar

Jag tror inte heller att förbränningen är riktigt så hög men det Frantic sett är siffran från min klocka som visade så mycket.
Jag åt inte speciellt mycket efter loppet. Några gifflar i bilen på väg hem, liten portion kyckling med ris till kvällsmat och kladdkaka med glass till efterrätt.
Magen var inte sugen på så mycket mer efter en 6-timmars buffé

Gammal 2015-11-08, 19:22   #5519
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Sist jag sprang en ultra så var kroppen väldigt sugen på mat i 2-3 dagar efteråt. Tränade förstås ingenting nästa dag, men sen så kom jag bra igång igen.

Att genomföra en ultra är alltid en achievement: känns så bra efteråt (och nog kan det vara riktigt skönt ifall man springer på låg pulszon hela tiden)... Svårt att tro att man kan springa så långt i ett svep ifall man inte gjort det tidigare: t.om. löpare som springer under 35 min på milen kan ha sina tvivel om det.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-09, 08:41   #5520
944RS
Musklig

944RSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
Sist jag sprang en ultra så var kroppen väldigt sugen på mat i 2-3 dagar efteråt. Tränade förstås ingenting nästa dag, men sen så kom jag bra igång igen.

Att genomföra en ultra är alltid en achievement: känns så bra efteråt (och nog kan det vara riktigt skönt ifall man springer på låg pulszon hela tiden)... Svårt att tro att man kan springa så långt i ett svep ifall man inte gjort det tidigare: t.om. löpare som springer under 35 min på milen kan ha sina tvivel om det.
Under min förra ultra så hade jag riktigt ont redan vid 12km men genomled det ändå. Då var jag oxå mer förstörd i kroppen efteråt.

Nu så var det troligtvis en lämplig hastighet jag höll för nog hade jag kunnat fortsätta en bra stund till. Om jag hade varit fortsatt fri från kramper och sånt såklart.

Jag är alltid sugen på mat oavsett om jag sprungit en mara eller vilat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:26.