2015-10-10, 22:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av -squat-
Vilken variant av böj belastar CNS mest?
|
Inte exakt svar på frågan:
Men står lite intressant här generellt: (Och nej detta är inte länk till studie utan får ses som "broscience")
http://www.poliquingroup.com/Article...ut_Squats.aspx
|
|
|
2015-10-11, 09:19
|
|
småmysigt slampig
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av sunetdanne
Åter till benböjen. Som dem flesta vet så aktiveras främst framsida lår och sätesmuskulatur vid en knäböj. Aktivering av hamstring är ringa. Ett överdrivet böjande utan komplement träning av hamstring innebär att man inte får utväxling för den vunnna benstyrkan. Detta är inget nytt att även antagonist även måste få sin del av stimulansen.
.
|
Om man kör tyngdlyftning ingår ju ofta ett rikt mått av ryck- och stötdrag, styrkevarianter och såväl hängande som fullvarianter av lyften. Borde inte detta bygga upp hamstrings tillräckligt för att kompensera böjandet?
|
|
|
2015-10-11, 10:06
|
|
Registered Useless
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
Lite Siffor:
Stötpress(push press):0,66
Stötsatsning:0,76
Kickstöt:0,82
Överstöt från ställning:1.0
Detta är alltså en relativ skala.
Ska vi förtydliga det ytterligare så finns det 2 kvoter på 0,6 av bakböj för ryck resp. 0,8 för stöt. Dessa är framtagna från sovjetiska studier på en mängd lyftare. Om man ligger i närheten av dessa kvoter så gagnas man mycket lite på att böja mer. OBS!!!! Det är skillnad på en böj som innebär att man pendlar ned och studsar upp(en klassisk så kallad tennisstudsböj eller i dagligt tal, man jobbar med kontringen) med eller utan ryggbrytning och en böj där man komprimera kroppen på väg ned(dvs sänker sakta) för att explodera upp!
|
Men pratar du inte om två olika saker samtidigt här? Korrelation och kvot är verkligen två helt olika saker. En korrelation på 0,6 skulle innebära något i stil med att kanske i 60% av fallen så innebär en ökning i bakböj faktiskt något över huvud taget för stöten. En kvot på 0,6 skulle innebär att 1kg i böjen är 0,6kg i stöten - dvs en perfekt korrelation. All ökad böj innebär en ökad stöd.
|
2015-10-11, 10:11
|
|
Registered Useless
|
Citat:
Som du såg i posten under så är det inga extrema siffor som behövs i förhållande till stöt(ja om man nu inte stöter mycket...).
För att gå djupare i ämnet både gällande Taranenko och allmänt om bakböj. Så skulle jag säga så här: Är benstyrka en svaghet hos lyftare ska detta givetvis prioriteras, men många bortser från att tyngdlyftning hamnar om mer än allt som är under naveln. Ex om man jobbar 100% med lår resp. säte, men noll procent med överkropp så får ut 200%. Om man jobbar 85% med lår, säte, 50% med skuldra och armar så får man ut: 270%.
Ett lysande exempel på detta fås genom att titta på Vasiliy Polovnikov. Som kör många lyft av typen där överkroppen är aktiv i lyftningen.
Som kuriosa så Ol-pressade Taraneko 220kg.
Åter till benböjen. Som dem flesta vet så aktiveras främst framsida lår och sätesmuskulatur vid en knäböj. Aktivering av hamstring är ringa. Ett överdrivet böjande utan komplement träning av hamstring innebär att man inte får utväxling för den vunnna benstyrkan. Detta är inget nytt att även antagonist även måste få sin del av stimulansen.
Då framböj och bakböj både mer eller mindre stimulerar samma muskler så håller inte framböj argumentet i detta fall. Det som forskning och vetenskapliga artiklar har presenterat är att framböj pga sina vinklar innebär att lyftare trots mindre belastning på stången får samma eller större stimulans.
Så framböj före bakböj pga 1) mer överföring till tyngdlyftning pga liknande vinklar som i vändning 2) samma stimulas på muskler trots mindre belastning.
Om intresse finns så kan jag pma dig länk till studier.
|
Jag har svårt att förstå det du säger om 100% och 85% i början. Vad menar du med får ut? Får ut av vad?
Det jag läst om frontböj för tyngdlyftare är att den är sämre jämfört med bakböj av två skäl: 1) vikterna blir lättare så benen tränas inte lika bra; 2) det går inte att öka vikterna utan att samtidigt riskera strukturerna stången ligger på. När jag läste detta, ska sägas, var min åsikt att jag undrade vad bakböj har med OL att göra som mer än GPP-övning. Därefter har jag hört att den (bakböjen) gynnar rycket mycket men stöten "tillräckligt."
Jag ser gärna studierna!
|
2015-10-11, 10:21
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus
Om man kör tyngdlyftning ingår ju ofta ett rikt mått av ryck- och stötdrag, styrkevarianter och såväl hängande som fullvarianter av lyften. Borde inte detta bygga upp hamstrings tillräckligt för att kompensera böjandet?
|
Nej inte per automatik, är främst framsida lår och säte som aktiveras, särskilt nu då fler och fler lyftare kör med l-kurva istället för S-kurva(där man laddar hamstring och aktivt sveper in stång, via att knät går bak under 1a draget). Dvs hamstring tränas ej direkt utan verkar endast som stabilisator
Dessutom så sker i princip ingen excentrisk träning via kontrollerad nedsänkning av stång till golv i OL längre. Detta då alla släpper stången från raka armar.
För bra hamstringsträning för att balansera krävs excentriska drag(exvis RDL) GHR, rev hypers, belly back, marklyft med rundad rygg. Good morning och kang squat.
|
|
|
2015-10-11, 10:26
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av hurril
Men pratar du inte om två olika saker samtidigt här? Korrelation och kvot är verkligen två helt olika saker. En korrelation på 0,6 skulle innebära något i stil med att kanske i 60% av fallen så innebär en ökning i bakböj faktiskt något över huvud taget för stöten. En kvot på 0,6 skulle innebär att 1kg i böjen är 0,6kg i stöten - dvs en perfekt korrelation. All ökad böj innebär en ökad stöd.
|
Ja, tog 2 flugor i en smäll. Äpplen o granatäpplen.
0,6 resp. 0,8 har tagits fram via studier. Och är riktmärken på om lyftare ska fokusera på benstyrka eller explosivitersträning(paradox är att tung långsamma böjträning är ett sätt att öka explosivitet)
|
|
|
2015-10-11, 10:29
|
|
Registered Useless
|
Citat:
0,6 resp. 0,8 har tagits fram via studier. Och är riktmärken på om lyftare ska fokusera på benstyrka eller explosivitersträning(paradox är att tung långsamma böjträning är ett sätt att öka explosivitet)
|
Men i så fall är det ju en bra korrelation mellan bakböj och stöten och den tidigare behöver i så fall tränas.
|
2015-10-11, 11:08
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2011
|
Hej, om jag nu vill bli duktig på tyngdlyftning finns det någon vänlig själ som kan göra ett schema åt mig.
Gör redan 100kg, godkänt. Men jag vill upp till 120-130
Vore skit schysst att få lite hjälp av någon duktig lyftare
|
|
|
2015-10-11, 11:12
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av jaglosarsomfan
Hej, om jag nu vill bli duktig på tyngdlyftning finns det någon vänlig själ som kan göra ett schema åt mig.
Gör redan 100kg, godkänt. Men jag vill upp till 120-130
Vore skit schysst att få lite hjälp av någon duktig lyftare 
|
Du kan testa att följa anders bergströms schema.
Han skriver schema varje vecka som passar både bra och medellyftare.
http://www.atb.nu/Tyngdlyftning
|
|
|
2015-10-11, 11:14
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2011
|
Får tacka ödmjukast!
|
|
|
2015-10-11, 11:17
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av jaglosarsomfan
Får tacka ödmjukast!
|
Iom att det är söndag finns inte nästa vecka pass ännu. Det brukar komma upp på söndagkvällar eller förmiddagen på måndagen.
|
|
|
2015-10-11, 19:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2012
|
Knäböj bak bör man ta 130% av stöt. Knäböj fram 110% av stöt.
|
2015-10-11, 20:33
|
|
|
Haha, då ska jag stöta nära 180kg.
|
|
|
2015-10-11, 20:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
|
Hur ser överförbarheten från marklyft och till ryck och stöt?
|
|
|
2015-10-11, 20:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
Haha, då ska jag stöta nära 180kg.
|
Bara att nöta stöt med andra ord!
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.
|

|