2015-09-24, 15:22
|
|
|
Living the good life
Reg.datum: Jul 2004
|
Det är bara gå all-in bostäder i Stockholm innerstad, det byggs inget mer innan för tullarna, det kommer bara vara fler och fler som vill bo där, det kan bara gå upp.
|
2015-09-24, 20:55
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Karo Bio har tuffat på bra senaste tiden. Första aktien jag är upp över 100 % i. 118% för att vara exakt efter dagens uppgång.
|
Jag har ett fåtal aktier där där jag också haft helt sjuk uppgång, 150% som bäst kanske. Trist att man inte gick in med x antal kilosek men jag har inte riktigt sett någon anledning till uppgången, känns mycket spekulation och luftslott. Kanske går att daytrada med om man har tid?
Citat:
Ursprungligen postat av Minimjölk
Riktigt sura dagar för börsen på senaste tiden, finns egentligen inte så mycket som känns värt att köpa in sig i just nu utan de likvider jag har väljer jag att stå utanför med. Tråkigt att se sina innehav dräneras men å andra sidan kan detta ras ge en möjlighet att komma in på vettigare nivåer för de nivåer som varit under det senaste året har varit för höga. Det är inte konstigt med en reaktion efter en sådan lång uppgång. Hennes börjar tex återigen hamna på köpbara nivåer. Mitt mål är ju att bygga upp en stabil portfölj med 5 stabila bolag och några mindre förhoppningsbolag som krydda. I detta ser jag företag som HM som skall ligga någonstans kring 15-20% av portföljens innehav.
Det senaste året har varit mitt överlägset sämsta på börsen någonsin, jag har egentligen gått minus på allt jag investerat i utom PB, till och med de räntefonder som jag då tyckte var en trygghet har gått negativt. Borde vara helt förstörd med tanke på att de pengar jag tappat är pengar som jag själv jobbat hårt för och sedan valt att spara och investera istället för att unna mig roliga saker. Hade jag tagit ut pengarna för ett år sedan hade jag kunnat leva gott under året som gått och ändå haft mer pengar kvar. Å andra sidan kommer det komma år framöver där sitsen förhoppningsvis är tvärtom.
Sedan en fråga nu i alla nedgångar, var försvinner alla pengar, är det någon som lägger dem i sin madrass?
|
Vad har du investerat i egentligen när det gått så dåligt?
|
|
|
2015-09-24, 21:57
|
|
|
Lagom
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy
Det är bara gå all-in bostäder i Stockholm innerstad, det byggs inget mer innan för tullarna, det kommer bara vara fler och fler som vill bo där, det kan bara gå upp.

|
Den säkraste investeringen de senaste 20 åren och troligtvis ett antal år till. Har man pengar och vill man vara lite ful kan man ta ett lån sedan hyra ut i andrahand direkt och amortera med överskottet.
|
|
|
2015-09-25, 07:36
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Citat:
Riktigt sura dagar för börsen på senaste tiden, finns egentligen inte så mycket som känns värt att köpa in sig i just nu utan de likvider jag har väljer jag att stå utanför med. Tråkigt att se sina innehav dräneras men å andra sidan kan detta ras ge en möjlighet att komma in på vettigare nivåer för de nivåer som varit under det senaste året har varit för höga. Det är inte konstigt med en reaktion efter en sådan lång uppgång. Hennes börjar tex återigen hamna på köpbara nivåer. Mitt mål är ju att bygga upp en stabil portfölj med 5 stabila bolag och några mindre förhoppningsbolag som krydda. I detta ser jag företag som HM som skall ligga någonstans kring 15-20% av portföljens innehav.
Det senaste året har varit mitt överlägset sämsta på börsen någonsin, jag har egentligen gått minus på allt jag investerat i utom PB, till och med de räntefonder som jag då tyckte var en trygghet har gått negativt. Borde vara helt förstörd med tanke på att de pengar jag tappat är pengar som jag själv jobbat hårt för och sedan valt att spara och investera istället för att unna mig roliga saker. Hade jag tagit ut pengarna för ett år sedan hade jag kunnat leva gott under året som gått och ändå haft mer pengar kvar. Å andra sidan kommer det komma år framöver där sitsen förhoppningsvis är tvärtom.
Sedan en fråga nu i alla nedgångar, var försvinner alla pengar, är det någon som lägger dem i sin madrass?
|
Samma sits och plan som dig. Du kan väl vara gulligull att hålla oss/mig uppdaterade med de 5 stabila du köper.
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
|
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
|
|
|
|
2015-09-25, 08:27
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter
Den säkraste investeringen de senaste 20 åren och troligtvis ett antal år till. Har man pengar och vill man vara lite ful kan man ta ett lån sedan hyra ut i andrahand direkt och amortera med överskottet.
|
Detta håller vi på med i en söderförort.
Kalkylen ser bra ut även ifall man räknar med en snittränta på 8% från första dagen.
Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2015-09-25, 08:34
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Detta håller vi på med i en söderförort.
Kalkylen ser bra ut även ifall man räknar med en snittränta på 8% från första dagen.
Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
|
Köpa och hyra ut eller köpa bostadsrätt och hyra ut?
|
2015-09-25, 08:40
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av sotala
Köpa och hyra ut eller köpa bostadsrätt och hyra ut?
|
Köpa renoveringsvilla på söndag, 230kvm, suterräng med dubbla ingångar. Dela upp i två separata delar. Hyra ut för amortering. Boende får ändra ytskikt ifall dom önskar. Enligt vissa färgsättningar och överenskommelser.
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2015-09-25, 08:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Köpa renoveringsvilla på söndag, 230kvm, suterräng med dubbla ingångar. Dela upp i två separata delar. Hyra ut för amortering. Boende får ändra ytskikt ifall dom önskar. Enligt vissa färgsättningar och överenskommelser.
|
De låter bra  Då gör du detta via ett företag förmodar jag? Hur är det med skatter osv? (Jag är jävligt nyfiken på detta själv nämligen men är inte så insatt i företagande ännu).
Studenter nöjer sig med typ 20 kvm så det skulle kunna bli en del rum till dem! ?
|
2015-09-25, 09:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
Jag har ett fåtal aktier där där jag också haft helt sjuk uppgång, 150% som bäst kanske. Trist att man inte gick in med x antal kilosek men jag har inte riktigt sett någon anledning till uppgången, känns mycket spekulation och luftslott. Kanske går att daytrada med om man har tid?
Vad har du investerat i egentligen när det gått så dåligt?
|
Finns mängder med info tidigare i tråden.
Misslyckade försäljningar:
Sålde av ICA, Nokia och Axis innan de stack iväg.
Misslyckade köp:
då jag vid tillfällena tyckte börsen överlag var för högt värderad valde jag bort större bolag, indexfonder och satte väldigt stor del av investeringar i förhoppningsbolag och räntefonder, räntefonderna har inte gett någonting och investeringar i diverse oljeprospekteringsbolag har ju tappat nästan 90%. Otur för mig så har detta följts av nyemissioner där jag känt mig "tvingad" att gå in med ännu mer pengar för att inte bli utspädd.
Sedan har jag ju även "tabbat" mig i Qliro, Serstech, Diamyd, Mertiva, Semcon, Image system mfl och suttit med bear-multiplar på index sedan 2013.
Nu är ju inte allting mörker utan jag har ju gjort mig en hacka på PB. I fallet t med bolagen ovan så hoppas jag att någon fler av dessa kan göra samma resa framöver.
Däremot skall jag vikta om portföljen mer mot olika index samt då stabila bolag som ger mig utdelning varje år och sedan sluta följa börsen då jag vill tjäna pengar men inte dagligen gå och oroa mig för hur utvecklingen går. Senaste året har varit lärorikt för Minimjölk även om det absolut gått tvärtemot vad jag hoppats.
|
2015-09-25, 19:35
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Finns mängder med info tidigare i tråden.
Misslyckade försäljningar:
Sålde av ICA, Nokia och Axis innan de stack iväg.
Misslyckade köp:
då jag vid tillfällena tyckte börsen överlag var för högt värderad valde jag bort större bolag, indexfonder och satte väldigt stor del av investeringar i förhoppningsbolag och räntefonder, räntefonderna har inte gett någonting och investeringar i diverse oljeprospekteringsbolag har ju tappat nästan 90%. Otur för mig så har detta följts av nyemissioner där jag känt mig "tvingad" att gå in med ännu mer pengar för att inte bli utspädd.
Sedan har jag ju även "tabbat" mig i Qliro, Serstech, Diamyd, Mertiva, Semcon, Image system mfl och suttit med bear-multiplar på index sedan 2013.
Nu är ju inte allting mörker utan jag har ju gjort mig en hacka på PB. I fallet t med bolagen ovan så hoppas jag att någon fler av dessa kan göra samma resa framöver.
Däremot skall jag vikta om portföljen mer mot olika index samt då stabila bolag som ger mig utdelning varje år och sedan sluta följa börsen då jag vill tjäna pengar men inte dagligen gå och oroa mig för hur utvecklingen går. Senaste året har varit lärorikt för Minimjölk även om det absolut gått tvärtemot vad jag hoppats.
|
Var mest intresserad av namnen: surt med ICA, lång hade lönat sig fint där. Nu känns det som en "farlig" aktie
Förhoppningsbolag är farligt. Jag känner själv att det är lite djupt vatten för egen del; jag har börjat omvärdera hur snabb man ska vara in i små bolag som går med förlust. Hellre kanske stå utanför och försöka göra rejäl research innan man köper en (mindre) post.
Apropå utdelning och skapligt stabilt, Telia kanske? Aktien är ganska lågt värderad samtidigt som man håller på att sanera sina problem/skandaler vilket på viss sikt borde leda till högre kurs. Även utdelningen skulle vara hög procentuellt med dagens kurs. Jag har det inte i huvudet just nu men bara det borde resultera i en ganska bra uppgång, för ett sådant stort bolag i alla fall.
Du har inte funderat på någon mellanväg mellan Aktietorget-bolag samt extremt stabila large cap - jag tänker spontant kanske Starbreeze och Sensys Traffic? Den förstnämnda känns ganska förutsägbar, billigt så kostar den under 12, en bättre nyhet så har du en 10% uppgång ungefär och kan hämta hem vinster. Den sistnämnda kan väl kanske handlas för 3.x något och har framtiden för sig. Jag överväger själv att gå in relativt tungt på båda. Sensys har jag gått en 60% vinst på på relativt kort tid. Det tråkiga för mig var att jag var dum i huvudet innan uppgången och sålde av 2/3 för att köpa Sprint Bioscience (lol).
|
|
|
2015-09-29, 00:18
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2002
|
Jag är absolut för en mix av storbolag och rena förhoppningsbolag. Rätt storbolag är troligtvis bättre i det långa loppet men är överlag väldigt tråkiga och ja, stabila.
Förhoppningsbolag ger däremot mer huvudvärk och möjligtvis glädje vid extrema uppgångar. Man måste dock vara beredd på extrema kursförändringar både upp och ned och tyvärr är det oftast nedåt men så finns då de bolagen som på kort tid utan några egentliga substansiella skillnader går upp 1000% och då är det ju såklart kul men även en aning jobbigt för att man inte vet om/när man skall sälja av.
Små bolag är ju lite mer av ett lotteri men det ger ju alla en möjlighet att med små medel på några års sikt bli miljonärer om de prickar rätt.
Jag tycker därför att man kanske skall hitta 10 olika förhoppningsbolag och sätta in en mindre summa i varje och sedan behålla oavsett vad som händer. Om 1-2 lyckas väl kan du bli snuskigt rik. Räkna dock inte med detta utan det får bli bonus.
Starbreeze är ett företag jag har följt på halvnära bevakning och jag har vid ett antal tillfällen varit nära att köpa in mig men av någon anledning avstått.
|
2015-09-29, 07:47
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Hur ska man tänka nu när t.ex Avanza Zero bara går neråt 1-2% varje dag. Jag gick in för några veckor sedan för första gången med en summa, ska man ta ut pengarna och gå in igen om ett tag när det börjar vända? Det känns som man bara förlorar pengar varje dag nu. Eller ska man tänka så att om jag fortsätter sätta in lite varje månad blir mitt GAV ganska lågt när det väl vänder? Känns bara jobbigt att se - på alla siffror.
|
|
|
2015-09-29, 07:48
|
|
|
Getar
Reg.datum: Sep 2008
|
Strunta i att titta
|
|
|
2015-09-29, 09:02
|
|
|
Grov som en bofink!
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Udd3n
Hur ska man tänka nu när t.ex Avanza Zero bara går neråt 1-2% varje dag. Jag gick in för några veckor sedan för första gången med en summa, ska man ta ut pengarna och gå in igen om ett tag när det börjar vända? Det känns som man bara förlorar pengar varje dag nu. Eller ska man tänka så att om jag fortsätter sätta in lite varje månad blir mitt GAV ganska lågt när det väl vänder? Känns bara jobbigt att se - på alla siffror.
|
Du ska se att det vänder med tiden. Tänker precis som du, att det är väldigt jobbigt att se alla röda siffror.
Dock så går börsen upp och ned, den vänder och då visar det grönt igen, så håll ut
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
|
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 ⇦ klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
|
|
|
2015-09-29, 09:09
|
|
|
Tack, god jul!
Reg.datum: May 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Udd3n
|
Tycker inte du ska sätta in någonting på ett bra tag, som tidigast i November om det släpps mycket statistik på att saker och ting nu ser bra ut.
Du kanske får vänta så länge som ett år innan du tjänar på att sätta in igen. Jag är i samma sits som du, vill ta ut pengar att stoppa in i aktier "för nu är de så djupt nere". Dagen efter är de ännu rödare och dagen efter det, ännu lägre.
Låt dina pengar på Avanza Zero vara men följ vad som händer. Kommer det en rekyl uppåt där nästan är +/- , ta ut dom. Jag tycker rekyler verkar hålla i sig två dagar så lägg säljordern efter 13.00 på den andra dagen (om jag inte missuppfattat helt).
Om du fortfarande backat för mycket trots rekylen hade jag haft kvar dem. Har man förlorat 10% kan man likagärna riskera att förlora 40%, det svider mer att missa en rekyl tillbaka. Men kommer rekyl-chansen, ta den.
Redigering: Beror såklart på hur minus du är. Om du "bara" är ner 5-7% hade jag faktiskt tagit ut dem. Åtminstone halva beloppet.
----
Idag är ingen rolig dag för mig, allt går ner. Enda jag är glad för är att då det är förhoppningbolag så krävs det bara ett eller två PM för att kursen ska vara vida över mitt GAV och jag är på plus igen. Tror bestämt jag bottnat i det ena bolaget också.
Senast redigerad av Armed Dingo den 2015-09-29 klockan 09:10.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:08.
|

|