2015-05-07, 12:40
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo
Tycker du att de ska få skylla sig själva?
|
Men vad pratar du om?
Om man följer råd som någon jeppe ger i en tidning, och sen förlorar pengar på det, självklart ska man skylla sig själv.
Vem ska annars skyllas? Ska journalisten som skrev artikeln betala värdeminskningen i värdepapper?
Då vore det lämpligt med samma bestraffning för tidningar som publicerar horoskop.
Samt kyrkan, och övriga organiserade religioner.
Citat:
varför ska de överhuvudtaget få finnas kvar?
....
varför ska vi ha media överhuvudtaget.
|
Alltså.
Vi har ju en relativt sett fri marknad.
Det är ingen som "har kvar" media, de har kvar sig själva genom att generera tillräckligt med intäkter för att överleva.
Eller pratar du om att slopa presstöd?
|
|
|
2015-05-07, 12:59
|
|
|
Hårdrockare
Reg.datum: Mar 2006
|
Jag är för slopat presstöd. Varför ska sossarna betala för propaganda med mina pengar? Det snedvrider konkurrensen. Det är nya tider nu. Låt internet döda gammelmedia så ser vi vad som är kvar när dammet lagt sig.
Rapportsässongen slut. Den här nedgången kommer efter extremt stark start på året. Inga konstigheter.
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
|
|
|
|
2015-05-07, 13:19
|
|
|
Tack, god jul!
Reg.datum: May 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle
Men vad pratar du om?
Om man följer råd som någon jeppe ger i en tidning, och sen förlorar pengar på det, självklart ska man skylla sig själv.
Vem ska annars skyllas? Ska journalisten som skrev artikeln betala värdeminskningen i värdepapper?
Då vore det lämpligt med samma bestraffning för tidningar som publicerar horoskop.
Samt kyrkan, och övriga organiserade religioner.
Alltså.
Vi har ju en relativt sett fri marknad.
Det är ingen som "har kvar" media, de har kvar sig själva genom att generera tillräckligt med intäkter för att överleva.
Eller pratar du om att slopa presstöd?
|
Precis. Slopa presstödet.
Den värsta sortebs tidningar som Aftonbladet och Expressen får inte presstöd, men de lever kvar tack vare att de seriösa tidningarna får då de legitimerar media som en idé. När de faller kommer kvällspressen också falla. Det kommer bli för tydligt vilken utdaterad kanal för distrubution och koncept som massmedia är.
|
|
|
2015-05-07, 14:50
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky
Här kommer en dum fråga, för någon vecka sen sålde jag av mina avanza zero, men varför tar det ett par dagar att få ett avslut?
Jag sålde när jag tänkte att börsen kommer att gå ner, och sen efter ett par dagar först gick min order igenom till några procent lägre pris.
Är det något man får leva med..? Hur är det med aktier, går ordern igenom direkt där om det finns köpare? Jag har aldrig handlat med aktier.
|
Det kan också vara olika tid för att avslutet går igenom och att du ser det på ditt konto. Det händer ofta att när jag köper/säljer fonder på Avanza att jag genomför köpet/säljet före kl 13:00 dag 1, ordrarna hamnar kl 13:00 "under behandling", och jag får avslut enligt kursen dag 2, sedan syns det på kontot dag 3 eller 4. Så med andra ord när jag ser bekräftelsen dag 3/4 så har kursen hunnit röra sig sen ordern gick till avslut, så det är bara (oftast) 1 dag lagg.
|
skog, smuts & träning
-
|
|
|
2015-05-07, 15:01
|
|
|
Tack, god jul!
Reg.datum: May 2013
|
Kan någon kunnig förklara bear/bull? Jag vet bara väldigt kortfattat, att om man gissar rätt så belönas man, men det är allt. Hur mycket kan man gå in, när plockar man vinsten, vad kan man "betta" om? Mer?
|
|
|
2015-05-07, 15:02
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2013
|
Omxs30 upp idag. Tankar och åsikter kring detta?
|
2015-05-07, 15:04
|
|
|
Amatör
Reg.datum: Aug 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av sotala
Omxs30 upp idag. Tankar och åsikter kring detta?
|
Dagen är inte slut ännu
|
2015-05-07, 15:41
|
|
|
No brain, no gain
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Kan någon kunnig förklara bear/bull? Jag vet bara väldigt kortfattat, att om man gissar rätt så belönas man, men det är allt. Hur mycket kan man gå in, när plockar man vinsten, vad kan man "betta" om? Mer?
|
Bull och bear är egentligen en marknadstro som är positiv respektive negativ. Det finns en hel uppsjö produkter med dessa namn. Jag antar att det är dessa du syftar på där XACT bull/bear var först i Sverige. Dessa är börshandlade fonder med 1,5 i daglig hävstång som baseras på terminskontrakt. Varje dag rör de sig med eller mot (bull/bear) OMXS30-index med en hävstång på 1,5. Hävstången är alltså daglig vilket har lite mindre trevliga effekter på urholkning av värdet då underliggande tillgången rör sig upp och ner inom samma intervall. Det finns nu för tiden en mängd instrument med olika underliggande och olika hävstänger. Utfärdarna som sätter köp- och säljkurser tjänar pengar på att spreaden mellan dessa, dvs att folk måste köpa till säljkursen som ligger en bit från köpkursen och vice versa.
Du har helt rätt i att dessa är "betting-produkter" där man har ett undertag mot utfärdaren. Men har man rätt så kan man såklart tjäna sig en hacka.
Edit: man får ingen del av utdelningarna i och med dessa produkter, men för vissa instrument såsom råvaror så sker ändå handeln till största del med terminer så där har man inte samma nackdel då dessa instrument ändå baseras på terminer.
Senast redigerad av Xtreme-G den 2015-05-07 klockan 15:43.
|
|
|
2015-05-07, 16:19
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Chrbo
Dagen är inte slut ännu 
|
Sant.
Citat:
Ursprungligen postat av Chrbo
Dagen är inte slut ännu 
|
Upp 0.41%.. 1590 punker. Åsikter och tankar kring detta nudå? ^^)
|
2015-05-07, 17:11
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G
Bull och bear är egentligen en marknadstro som är positiv respektive negativ. Det finns en hel uppsjö produkter med dessa namn. Jag antar att det är dessa du syftar på där XACT bull/bear var först i Sverige. Dessa är börshandlade fonder med 1,5 i daglig hävstång som baseras på terminskontrakt. Varje dag rör de sig med eller mot (bull/bear) OMXS30-index med en hävstång på 1,5. Hävstången är alltså daglig vilket har lite mindre trevliga effekter på urholkning av värdet då underliggande tillgången rör sig upp och ner inom samma intervall. Det finns nu för tiden en mängd instrument med olika underliggande och olika hävstänger. Utfärdarna som sätter köp- och säljkurser tjänar pengar på att spreaden mellan dessa, dvs att folk måste köpa till säljkursen som ligger en bit från köpkursen och vice versa.
Du har helt rätt i att dessa är "betting-produkter" där man har ett undertag mot utfärdaren. Men har man rätt så kan man såklart tjäna sig en hacka.
Edit: man får ingen del av utdelningarna i och med dessa produkter, men för vissa instrument såsom råvaror så sker ändå handeln till största del med terminer så där har man inte samma nackdel då dessa instrument ändå baseras på terminer.
|
Vad för bear instrument kan man köpa som inte urholkar kapitalet över tid med stockholmsbörsen underliggande?
|
|
|
2015-05-07, 17:13
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Som jag förstått det, så går börsen ibland ner, och därefter upp, eller ibland, tvärtom.
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2015-05-07, 17:19
|
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Som jag förstått det, så går börsen ibland ner, och därefter upp, eller ibland, tvärtom.
|
Precis, och det behöver inte ens finnas någon speciell anledning.
Vissa företag gör stora vinster och växer på sig men samtidigt kan de gå ned 10%. Just is :P
|
|
|
2015-05-07, 17:39
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2011
|
|
|
|
2015-05-07, 19:11
|
|
|
No brain, no gain
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mava
Vad för bear instrument kan man köpa som inte urholkar kapitalet över tid med stockholmsbörsen underliggande?
|
Avkastningen på vanliga produkterna med daglig hävstång har i teorin samma väntevärde som hävstången gånger avkastningen på underliggande. Men det beror på att vissa scenarier där det bara går åt samma håll hela tiden kompenserar med ränta på ränta. Det är inte riktigt så människor värderar sina pengar dock.
Produkter utan dagliga hävstänger är mini-futures som heter minilong minishort med olika underliggande. Dessa strävar efter att efterlikna futures vilket innebär att i produkten ska gå upp en kr när underliggande går upp en kr. Sedan kostar dom inte så mycket att ingå så att det blir lite olika hävstänger. De kan dock bli värdelösa, men man kan aldrig gå minus som på vanliga futures. Jag tycker dessa verkar trevliga alternativ för småsparare men jag har inte handlat dem själv.
|
|
|
2015-05-07, 19:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Jag hade samma frågeställning en bit back i tråden, har för mig arf_pingvin hjälpte mig på vägen
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:48.
|

|