Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-26, 20:39   #91
MtotheM
Vilar på gymmet

MtotheMs avatar

Reg.datum: Mar 2010
Finns det någon minimi greppvidd i bänkpress? Jag kan inte hitta något angående det i reglerna men är gärna på säkra sidan.
Gammal 2014-09-26, 20:45   #92
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av MtotheM Visa inlägg
Finns det någon minimi greppvidd i bänkpress? Jag kan inte hitta något angående det i reglerna men är gärna på säkra sidan.
Nopes.
Gammal 2014-09-26, 20:47   #93
MtotheM
Vilar på gymmet

MtotheMs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Nopes.
Tack! Då vet jag!
Gammal 2014-12-07, 00:25   #94
itzhakskenstrom
(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Reg.datum: May 2013
http://www.powerlifting-ipf.com/file...ck_section.pdf

IPF har nu lagt ut regelverket för år 2015, och jag undrar om det bara är jag som reagerat på regelförändringarna sedan i år (2014)? Främst tänker jag på den totala bristen på reglering över hur det får, eller inte får, sys i utrustningen. För det andra att det går att göra TÄMLIGEN intressanta tolkningar över reglerna för bänktröjor...
itzhakskenstrom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-07, 08:52   #95
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Jag brukar inte läsa reglerna innan de träder i kraft men att reglerna om att sy in utrustning saknas var faktiskt intressant. Får man eller inte sy?

Hittade också det här.

"The logos or emblems of manufacturers not on the “Approved List of Apparel and Equipment for Use at IPF Competitions” nor on the addendum of approved logos or emblems established by this rule “Sponsor’s Logos”, may be worn only on t-shirts, shoes or socks, where the logo or emblem is printed or embroidered and is no more than 10 cm c 2 cm in size."

(Min fetmarkering)

Dags att kolla över t-shirts, skor och strumpor då nedanstående inte är så lätt att uppfylla på tävlingsdagen.

"A lifter may use of masking tape generally consistent in colour with the item of personal equipment it is applied to, obscure a non-approved logo or emblem so as to render the item in conformity with the Rules."

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-07, 09:01   #96
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

"The Technical Controller shall also reject any knee sleeves that have
been put on the lifter with the assistance of any other person or method, such as the use of plastic slidings, the use of lubricants and so on"

IPF tillåter knävärmare för att köra "raw" och tillåter också knävärmare som faktiskt ger hjälp. Sen förstår de att tävlande börjat utnyttja utrustningen för att få ut mer kilon (för det har aldrig hänt tidigare...) och förbjuder, inte knävärmarna, utan vissa metoder att få på sig dem.

Gammal 2014-12-07, 11:38   #97
Karlos
Registered User

Karloss avatar

Reg.datum: Oct 2007
Hålet man gräver ner sig i börjar bli ganska djupt nu...
Gammal 2015-01-20, 20:46   #98
ATJL
Registered User

Reg.datum: Apr 2011
Vad säger reglerna om höjd på bänken?

Får man ha hur hög klack/sula som helst på skorna?

Jag tänker här på korta lyftare med så korta ben att de skulle ha svårigheter att hålla hela foten i marken, finns det ngn regel som då medger att de använder typ en pall motsv?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-20, 20:58   #99
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg

Jag tänker här på korta lyftare med så korta ben att de skulle ha svårigheter att hålla hela foten i marken, finns det ngn regel som då medger att de använder typ en pall motsv?
Det finns mått för hur bänkarna ska se ut i reglerna, det är inte bara höjd utan bredd mm som regleras och jag har inte siffrorna i huvudet.

Klackhöjden är reglerad.

Block/pall upp till 30 cm höjd är tillåtet. Helst ska man ha ett urval att välja mellan vid tävling, typ 5, 10, 15 cm för då kan man få 5 cm steg upp t o m 30 cm.

Gammal 2015-01-20, 21:20   #100
ATJL
Registered User

Reg.datum: Apr 2011
Stort tack bumbi!
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-20, 22:12   #101
Gnistan
Registered User

Reg.datum: Mar 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Så på nästa tävling i slutet av Maj gäller de gamla reglerna?

Dvs att man inte måste få en press-signal av domaren efter stoppet i bänkpressen.

Vad är det mer som blir nya regler i bänkpressen?

En fråga till...
Om man tävlar ensam i sin viktklass. Hur länge får man då vila mellan lyften (i bänkpress)?
Vad menas med att man inte måste få en pressignal efter ett stopp på bröstet?
När jag tävlat har jag alltid fått det av huvuddommare.
Så nu kan man pressa då man själv tycker det är ett stopp eller?
Gnistan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-20, 22:17   #102
elvelind
het i rosa benfluff (rave-style)

elvelinds avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag brukar inte läsa reglerna innan de träder i kraft men att reglerna om att sy in utrustning saknas var faktiskt intressant. Får man eller inte sy?

Hittade också det här.

"The logos or emblems of manufacturers not on the “Approved List of Apparel and Equipment for Use at IPF Competitions” nor on the addendum of approved logos or emblems established by this rule “Sponsor’s Logos”, may be worn only on t-shirts, shoes or socks, where the logo or emblem is printed or embroidered and is no more than 10 cm c 2 cm in size."

(Min fetmarkering)

Dags att kolla över t-shirts, skor och strumpor då nedanstående inte är så lätt att uppfylla på tävlingsdagen.
Fast storleks regeln har alltid gällt väl.
"Manufacturer’s logos printed
or embroidered measuring no more than 10 cm’s x 2 cm’s on non-supportive suits, T-shirts, and
belts need not be masked/covered." 2014 rulebook
Gammal 2015-01-20, 22:18   #103
elvelind

elvelinds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gnistan Visa inlägg
Vad menas med att man inte måste få en pressignal efter ett stopp på bröstet?
När jag tävlat har jag alltid fått det av huvuddommare.
Så nu kan man pressa då man själv tycker det är ett stopp eller?
notera att inlägget är från 2007
Gammal 2015-01-20, 22:25   #104
MtotheM
Vilar på gymmet

MtotheMs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg

Angående bänken:
Citat:
Bench Only Bench Racks and Benches from Commercial Manufacturers officially registered and approved by the Technical Committee shall be permitted for use in International Powerlifting Championships. The bench shall conform to the following dimensions:
1. Length - not less than 1.22 m and shall be flat and level.
2. Width - not less than 29 cm and not exceeding 32 cm.
3. Height - not less than 42 cm and not exceeding 45 cm measured from the floor to the top of the padded surface of the bench without it being depressed or compacted. The height of the uprights, which must be adjustable, shall be a minimum of 75 cm to a maximum of 110 cm measured from the floor to the bar rest position.
4. Minimum width between insides of bar rests shall be 1.10 m.
5. The head of the bench shall extend 22 cm beyond the center of the uprights with a tolerance of 5 cm either way.
6. Attached safety stands must be used in all events.
Angående skor:
Citat:
Shoes or boots Shoes or boots shall be worn.
(a) Shoes shall be taken to include only Sports Shoes / Sports Boots; W/L, P/L Boots or Deadlift Slippers. The above is referring to indoor sports e.g. wrestling/basketball. Hiking boots do not fall into this category
(b) No part of the underside shall be higher than 5 cm.
(c) The underside must be flat i.e. no projections, irregularities, or a doctoring from the standard design.
(d) Loose inner soles that are not part of the manufactured shoe shall be limited to one centimeter thickness
Angående fotblock:
Citat:
To achieve firm footing the lifter may use flat surfaced plates, or blocks not exceeding 30 cm in total height and a minimum dimension of 60 cm x 40 cm, to build up the surface of the platform. Blocks in the range of 5 cm, 10 cm, 20 cm, and 30 cm, should be made available for foot placement at all international competitions.
http://www.powerlifting-ipf.com/file...ck_section.pdf

Jag passar även på att fråga om tejp runt tummarna. I regelboken så står det att man får ha två lager runt tummarna:
Citat:
Medical tape
1. Two layers of medical tape may be worn around the thumbs. Medical tape or its like may not be worn anywhere else on the body without official permission of the Jury, or Chief Referee. Medical tape may not be used as aids tothe lifter in holding the bar.
Men vad menas med det egentligen? Hur bred får tejpen vara, får man bara linda två lager tjockt eller totalt två lager oavsett om det är i tjocklek eller i bredd?
Gammal 2015-01-20, 22:41   #105
elvelind

elvelinds avatar

Jag tolkar det som två lager tjockt över valfri bredd av tummen.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:54.