2014-12-08, 21:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi
Du kommer tröttna totalt på allt som har med träning att göra om du planerar så pass mycket. Och det är ju inte särskilt bra 
|
Hur ska man gå till väga då? Tröttar ju typ om jag inte planerar för då blir jag stressad ( dålig stresstolerans ).
|
Ozziking lyfter och tränar på
/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
|
|
|
2014-12-08, 21:11
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking
Hur ska man gå till väga då? Tröttar ju typ om jag inte planerar för då blir jag stressad ( dålig stresstolerans ).
|
Att planera lite är inte fel, men då sätter man ihop ett upplägg sen kör man på det, för dig som fortfarande är nybörjare så gäller det ju att hålla sig till ett och samma upplägg länge, månad efter månad.
Att du mår dåligt annars är inte dålig stresstolerans, du blir ju stressad av att inte hålla på och peta i kost och träning hela tiden. Det är ju någon som du måste jobba med, inte bara att äta för lite utan hela din problematik med din optionani som skapar just stress för dig.
|
|
|
2014-12-08, 21:22
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gober
Att planera lite är inte fel, men då sätter man ihop ett upplägg sen kör man på det, för dig som fortfarande är nybörjare så gäller det ju att hålla sig till ett och samma upplägg länge, månad efter månad.
Att du mår dåligt annars är inte dålig stresstolerans, du blir ju stressad av att inte hålla på och peta i kost och träning hela tiden. Det är ju någon som du måste jobba med, inte bara att äta för lite utan hela din problematik med din optionani som skapar just stress för dig.
|
Blivit av med en hel del, men kanske måste jobba med det lite mer. Jag behöver inte peta i träningen och kosten jämnt, har det ganska klart för mig. Men som sagt, jobbar fortfarande på det. Men kan inte ta för stora steg i taget.
Får köra på tills jullovet i alla fall.
Jag får ju träningsupplägg som jag följer, tycker det funkar bra
Min stresstolerans är inte så hög i med år av dödsångest och ätstörning.
|
|
|
|
2014-12-08, 22:23
|
|
Powered by Grynkorv
Reg.datum: May 2013
|
Citat:
Vill inte förstöra resultaten från huvudprogressionen typ, ska mest vara för lite kul nu när det nya gymmet var öppet 
|
hur skulle din progression kunna föstöras av mer träning?
Träning bygger muskler vettu även fast det inte är nån jävla progressionplan inriktad i den. Bara för att det inte står i schemat att du ska/kan göra exempelvis 5x8x60kg i bänk så kan du ju självklart göra det ändå.
Förstår faktiskt inte ditt resonemang alls nu.
|
|
|
2014-12-08, 22:38
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Aliaas
hur skulle din progression kunna föstöras av mer träning?
Träning bygger muskler vettu även fast det inte är nån jävla progressionplan inriktad i den. Bara för att det inte står i schemat att du ska/kan göra exempelvis 5x8x60kg i bänk så kan du ju självklart göra det ändå.
Förstår faktiskt inte ditt resonemang alls nu.
|
Jo det är sant.. Men progressionsplanen är ju till för att följa så att de långsiktiga resultaten blir bra.
Hur progressions skulle kunna förstöras? T.ex. genom ett armpass innan ett helkroppspass?  Nu är det ju inte så jag planerat heller.. Men typ så.
Vill bara inte utsätta kroppen för onödigt hög.. volym? Blivit lite nojig mot det för att jag inte vill behöva träna extrema mängder inom ramen av tre år bara för att jag varit volymkåt tidigare.
Äh jag vet inte riktigt.. Kan inte förklara klokt.
|
|
|
|
2014-12-08, 23:34
|
|
Powered by Grynkorv
Reg.datum: May 2013
|
Citat:
Jo det är sant.. Men progressionsplanen är ju till för att följa så att de långsiktiga resultaten blir bra.
Hur progressions skulle kunna förstöras? T.ex. genom ett armpass innan ett helkroppspass?  Nu är det ju inte så jag planerat heller.. Men typ så.
Vill bara inte utsätta kroppen för onödigt hög.. volym? Blivit lite nojig mot det för att jag inte vill behöva träna extrema mängder inom ramen av tre år bara för att jag varit volymkåt tidigare.
Äh jag vet inte riktigt.. Kan inte förklara klokt.
|
Jojo det första du säger är ju korrekt att köra tricep innan prs-dag är ju inte precis opti^^ men du vilar ju minst en dag emellan vilket jag tycker absolut är nog.
Men asså träning är till för att få kroppen att tvingas anpassa sig till svårare förhållanden, volym i sig är absolut inget dåligt och din tidigare volym-kåthet är helt olik bra högvolyms träning. Periodisering och omstrukturering i träning är ytterst fördelaktigt i träning speciellt när syftet är muskelluppbyggnad och inte rå 1RM-styrka.
Ett Bra träningspass med hög volym,korrekt utförande och intensitet som utmanar musklerna är jag nästintill säker på skulle gynna dig till ock med mer än ett av dina ordinarie pass. Speciellt eftersom du inte förlorar något i din progression utan helt enkelt bara skjuter upp den till nästkommande pass, eller kanske inte ens det.
Volym är bra mannen och anledningen till att det gick åt helvete förr är inte pga volymen utan helt enkelt alldeles för lite föda och på tok för låga viker.
|
|
|
2014-12-09, 07:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2014
|
Jag tycker att det rullar på helt OK här inne, Ozzi. Jag hade dock gärna sett att du börjar äta lite mer allsidigt än vad du idag gör med kvarg, potatis, ketchup och tonfisk. För din egen skull. För att må bra, för att få en lättare vardag och att ha det enklare med att hantera matsituationer. Hoppas t.ex att du på jul äter allt du faktiskt tycker är gott och inte bara äter 1 kilo potatis med några bitar kallrökt lax för att äta mycket kolhydrater, lite fett och inte "för mycket" protein.
Släpp tyglarna lite!
Följ din plan med träningen, fortsätt att kötta och ha skoj men, bli inte för manisk. Det är inte alls kul i längden och inget du kommer att gynnas av. Följ proggressionsplanen och ät det du vill.
Det är mina 2 cents.
|
|
|
2014-12-09, 08:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Självklart kan du lägga in discopass och gå på öppet hur precis när du vill utan att dina övriga pass kommer påverkas för fem öre. Ser man ditt schema reagerar åtminstone jag på att det är väldigt väldigt intensivt, 13 pass på 14 dagar. Känns som ganska stor risk att gå in i väggen tids nog. Var inte RÄDD för vilodagar.
Ursprungligen postat av mangemani
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
|
|
|
|
2014-12-09, 08:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez
Självklart kan du lägga in discopass och gå på öppet hur precis när du vill utan att dina övriga pass kommer påverkas för fem öre. Ser man ditt schema reagerar åtminstone jag på att det är väldigt väldigt intensivt, 13 pass på 14 dagar. Känns som ganska stor risk att gå in i väggen tids nog. Var inte RÄDD för vilodagar.
|
Konditionspassen är knappast energikrävande, så det är ingen fara.
Behöver jag en day of så tar jag sjäkvlart det. Men känner att jag orkar med träning & vardag bättre om jag har något att se fram emot på dagen. Sen är det jullov om 10 dagar, så vilan är nog inga problem
|
|
|
|
2014-12-09, 11:36
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Konditionspassen är mer energikrävande*
|
|
|
2014-12-09, 11:52
|
|
Mästerbantaren
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av purewhey
konditionspassen är mer energikrävande*
|
+1
|
|
|
2014-12-09, 13:17
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey
Konditionspassen är mer energikrävande*
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mouline
+1
|
Tror ni det? Blir lite svettig och pulsen brukar aldrig gå över 150. Blir piggare av det dessutom. Det är knappast ansträngande vad jag känt i alla fall.
Men jag har faktiskt inte så stor koll på hur viktigt en "day-of" är. Har det då och då, inte för att jag känner att jag behöver det utan mer för att.. Bara ha det.
Är det inte dessutom mer anabolt att ha någon form av "aktiv" vila än att inte ha det? Eller är det större risk att utsätta kroppen för onödig stress? Har inte så bra koll på den fronten
|
|
|
|
2014-12-09, 13:23
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Det är mer energikrävande i den form att det går åt mer kalorier (energi) under konditionsträning än styrketräning. Det behöver inte vara mer energikrävande psykiskt eller kännas tyngre fysiskt.
|
|
|
|
2014-12-09, 17:04
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi
Du kommer tröttna totalt på allt som har med träning att göra om du planerar så pass mycket. Och det är ju inte särskilt bra 
|
-1 Håller tyvärr inte med
|
|
|
2014-12-09, 17:59
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Squatrage
-1 Håller tyvärr inte med
|
Att som hobbymotionär köra 13 pass på 14 dagar och planera på ett sånt strikt och torrt sätt håller nog inte i längden.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:02.
|

|