Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-22, 17:35   #391
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Vila längre mellan seten på böj och bänk när du håller dig till så pass låga reps och tunga vikter, då kommer det gå bättre.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-22, 17:41   #392
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Reg.datum: Jul 2013
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Vila längre mellan seten på böj och bänk när du håller dig till så pass låga reps och tunga vikter, då kommer det gå bättre.
njae... Ska försöka hålla det till max 2 min vila, vilket inte behövs egentligen. Jag är ju inte där för att mysa med vikterna

Dessutom så har jag inte tid att vila så mycket, om jag inte vill träna + 120 min liksom. Förstår inte varför mina pass tar sådan tid, helkropp tar längre tid generellt, sure. Men jag vilar aldrig mer än 2 min / övning
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-22, 17:45   #393
Latissimus Dorsi
Banned User

Latissimus Dorsis avatar

Reg.datum: Nov 2010
Kanske byta schema till lite mera disco?
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-22, 17:47   #394
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
njae... Ska försöka hålla det till max 2 min vila, vilket inte behövs egentligen. Jag är ju inte där för att mysa med vikterna

Dessutom så har jag inte tid att vila så mycket, om jag inte vill träna + 120 min liksom. Förstår inte varför mina pass tar sådan tid, helkropp tar längre tid generellt, sure. Men jag vilar aldrig mer än 2 min / övning
Jag kör helkropp, 7-8 övningar, mina pass tar ca 90 minuter.

Kör längre vila i basövningarna. Det kommer bara att gynna dig i längden. Styrkelyftare kan vila upp till 5-10 minuter mellan varje set. Testa vila 3 minuter i böj/bänk, bara ett pass. Ska man hålla en hög intensitet och hyfsad volym så krävs det längre vila än 90 sekunder.

Superseta dom andra övningarna istället och kör kortare vila där. T.ex Pausmarken med Axelpressen, rodden med good mornings.

Bara tips, du behöver självklart inte göra det. Men JAG tror att det hade varit fördelaktigt för dig.

Edit: Och t.ex, ligger du och kör bänkpress, så kan du börja värma upp inför pausmarken/good mornings osv mellan dina två sista set, så är det bara att börja med arbetsvikterna direkt du är klar med bänken. Då sparar man in väldigt många minuter

Som sagt, bara tips

Senast redigerad av StarkaUlf den 2014-11-22 klockan 17:50.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-22, 18:07   #395
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Kanske byta schema till lite mera disco?
Nja, det får vänta tills jag kan köra disco med lite vikter.

Gammal 2014-11-22, 18:09   #396
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag kör helkropp, 7-8 övningar, mina pass tar ca 90 minuter.

Kör längre vila i basövningarna. Det kommer bara att gynna dig i längden. Styrkelyftare kan vila upp till 5-10 minuter mellan varje set. Testa vila 3 minuter i böj/bänk, bara ett pass. Ska man hålla en hög intensitet och hyfsad volym så krävs det längre vila än 90 sekunder.

Superseta dom andra övningarna istället och kör kortare vila där. T.ex Pausmarken med Axelpressen, rodden med good mornings.

Bara tips, du behöver självklart inte göra det. Men JAG tror att det hade varit fördelaktigt för dig.

Edit: Och t.ex, ligger du och kör bänkpress, så kan du börja värma upp inför pausmarken/good mornings osv mellan dina två sista set, så är det bara att börja med arbetsvikterna direkt du är klar med bänken. Då sparar man in väldigt många minuter

Som sagt, bara tips
Behöver inte så mycket mer vila. Klarar x antal reps och viktökning precis enligt progressionsplanen. Har tidigare kört tyngre och vilat mer, helt klart fördelaktigt.

Ja, jag får ta och supersetta lite mer väl och fortfarande hålla låg vila på komplementövningarna. Blir aldrig mer än 90s vila på dem.

Brukar värma upp inför nästa övning under vila Det är fördelaktigt, helt klart.

Vet inte varför det tar så lång tid. tar c 20-30 min för uppvärmning också, men ja.

Gammal 2014-11-22, 18:30   #397
pepplez
Registered User

pepplezs avatar

Reg.datum: Jan 2013
Ang. uppvärmning. Är det mest en rutin, eller tycker du, om du nu helt rannsakar dig själv, att det faktiskt är värt att lägga 30 min på uppvärmning?

Jag själv har spelat fotboll när jag var yngre och då var det alltid viktigt att vara varm eftersom man gör hastiga vändningar, rusher etc när man spelar. Det fortsatte som en ren rutin när jag började gymma - viktigt att vara varm och strechad så man inte skadar sig. Har dock insett att det inte är nödvändigt. Nuförtiden värmer jag på sin höjd 5 min på crosstrainer följt av uppvärmningsset på övningarna. Är det mycket folk och jag ser att ett rack är ledigt brukar jag skippa crosstrainern för att slippa riskera att behöva vänta om den blir upptagen.

Som sagt, rannsaka dig själv och tänk efter om det _verkigen_ ger dig något extra eller om det bara är inbillning.

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-22, 18:35   #398
Aliaas
Powered by Grynkorv

Aliaass avatar

Reg.datum: May 2013
Citat:
Behöver inte så mycket mer vila. Klarar x antal reps och viktökning precis enligt progressionsplanen. Har tidigare kört tyngre och vilat mer, helt klart fördelaktigt.

Ja, jag får ta och supersetta lite mer väl och fortfarande hålla låg vila på komplementövningarna. Blir aldrig mer än 90s vila på dem.

Brukar värma upp inför nästa övning under vila Det är fördelaktigt, helt klart.

Vet inte varför det tar så lång tid. tar c 20-30 min för uppvärmning också, men ja.
Jävlar 30 min uppvärmning? Varför i hela rama helvete? :o
Aliaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-22, 19:01   #399
koncept
hopplös teoretiker

koncepts avatar

Reg.datum: Dec 2013
Så länge du inte tycker det förstör din vardag så är det ju inget problem att träningspassen tar tid. Att träningspass ska vara klara på 60-90 min är ju ett påhitt av byggarvärlden. I de flesta andra sporter på seriös nivå så tränar man mycket och passen tar tid.

Så länge du kan öka enligt din progressionsval så finns ingen anledning att förlänga setvilan. Men när du får problem att öka vikterna så bör du vila längre, upp till 5 min.

20-30 min uppvärmning är onödigt, så länge du inte räknar in bålträningen i det. I så fall är det rimligt att det tar den tiden. 5 min på valfri konditionsmaskin bör räcka för att bli varm innan du kör bålövningarna och den andra prehaben.
Gammal 2014-11-22, 19:16   #400
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Ang. uppvärmning. Är det mest en rutin, eller tycker du, om du nu helt rannsakar dig själv, att det faktiskt är värt att lägga 30 min på uppvärmning?

Jag själv har spelat fotboll när jag var yngre och då var det alltid viktigt att vara varm eftersom man gör hastiga vändningar, rusher etc när man spelar. Det fortsatte som en ren rutin när jag började gymma - viktigt att vara varm och strechad så man inte skadar sig. Har dock insett att det inte är nödvändigt. Nuförtiden värmer jag på sin höjd 5 min på crosstrainer följt av uppvärmningsset på övningarna. Är det mycket folk och jag ser att ett rack är ledigt brukar jag skippa crosstrainern för att slippa riskera att behöva vänta om den blir upptagen.

Som sagt, rannsaka dig själv och tänk efter om det _verkigen_ ger dig något extra eller om det bara är inbillning.
Jag tycker att jag får bättre rörelsebana i övningarna, främst böj och mark om jag värmer upp klokt dvs som jag gör. Men kanske är inbillning. Dock gör ju uppvärmningen att man får ut ledvätska och blir någorlunda rörligare i musklerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Aliaas Visa inlägg
Jävlar 30 min uppvärmning? Varför i hela rama helvete? :o
Nej, nästan aldrig så långt, bara om allting är upptaget. Brukar oftast ta max 20 min.

Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Så länge du inte tycker det förstör din vardag så är det ju inget problem att träningspassen tar tid. Att träningspass ska vara klara på 60-90 min är ju ett påhitt av byggarvärlden. I de flesta andra sporter på seriös nivå så tränar man mycket och passen tar tid.

Så länge du kan öka enligt din progressionsval så finns ingen anledning att förlänga setvilan. Men när du får problem att öka vikterna så bör du vila längre, upp till 5 min.

20-30 min uppvärmning är onödigt, så länge du inte räknar in bålträningen i det. I så fall är det rimligt att det tar den tiden. 5 min på valfri konditionsmaskin bör räcka för att bli varm innan du kör bålövningarna och den andra prehaben.
30 min om det är mycket folk. Annars max 20 min med crosstrainer + prehab och bålträning. Ibland hinner jag t.om. Med första uppvärmningssetten inom denna tidsram.

Är det så? vad bra! då behöver jag inte oroa mig för det. Kan kännas stressigt ibland, men det kan man leva med.

Gammal 2014-11-22, 19:20   #401
koncept
hopplös teoretiker

koncepts avatar

Reg.datum: Dec 2013
Citat:
Är det så? vad bra! då behöver jag inte oroa mig för det. Kan kännas stressigt ibland, men det kan man leva med.
Vissa dagar är det ju 4 olika övningar på 2-3 set vardera, och ibland enbensövningar vilket gör att det blir dubbelt så många set för den övningen. 4 övningar kan lätt ta 20 min för mig.
Gammal 2014-11-23, 13:01   #402
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Dagen:

Ska ladda upp med extra käk inför kommande vecka och utföra ett lite extra armpass med en polare samt rörlighetsträning idag. Man måste leva lite ibland också.. :P (Disco 4 lajf).

Ska börja med att göra 3-4 set med squat-to-stands varje kväll nu samt foamrolla kroppen och stretcha vaderna bättre. Tror det kan gynna mig i basövningarna!

Återkommer senare om hur det gick. Ha det bra!

Gammal 2014-11-23, 13:23   #403
HMS Laestander
Registered User

HMS Laestanders avatar

Reg.datum: Aug 2012
Håller helt med koncept.

Stör du dig inte (utanför gymmet) av att vara där ett längre tag spelar det absolut ingen roll hur länge du är där såvida du kan hålla uppe intensiteten och ha orken kvar igenom hela passet. Kör man 6-7-8 övningar så kommer det ta tid att bli färdig, inga större konstigheter med det. Blir rent preferensbaserat hur länge man tycker sig kunna hålla uppe sin intensitet, och det är i slutändan också det som är det viktiga.

Fortsätt ligga i nu

597 RAW. Mark: 262 - Böj: 190 - Bänk: 145
HMS Laestander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-23, 18:25   #404
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Citat:
Ursprungligen postat av HMS Laestander Visa inlägg
Håller helt med koncept.

Stör du dig inte (utanför gymmet) av att vara där ett längre tag spelar det absolut ingen roll hur länge du är där såvida du kan hålla uppe intensiteten och ha orken kvar igenom hela passet. Kör man 6-7-8 övningar så kommer det ta tid att bli färdig, inga större konstigheter med det. Blir rent preferensbaserat hur länge man tycker sig kunna hålla uppe sin intensitet, och det är i slutändan också det som är det viktiga.

Fortsätt ligga i nu
Hell yeah! Kör alltid med bra intensitet och har även mer ork efter passet. Skulle lätt kunna köra disco efter

Gammal 2014-11-23, 18:26   #405
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Dagens pass:

35 min x-trainer
cuffar in&ut - 3x15
Lite biceps & triceps sedan traps&vader. Disco disco

Soft pass! Nu mer mer maat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:00.