2014-10-30, 07:42
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Jag har redan skrivit att jag inte endast pratar om de där fitnessmänniskorna, utan mina vanliga vänner som börjat med dem, och dessa ser jag på Facebook (jag använder inte Instagram).
Ja, undersökningen som tråden handlar om suger. Men jag tycker det är viktigt att man tar upp närliggande problematik.
|
|
2014-10-30, 08:18
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Ja, undersökningen som tråden handlar om suger. Men jag tycker det är viktigt att man tar upp närliggande problematik.
|
Vad är den närliggande problematiken? Att neurotiska tjejer som annars hade vart mlm. anorektiker faktiskt äter och ersatt size-0 med muskler som ideal?
Det är inte pest eller kolera, det är att bota pest med förkylning vilket är en bra sak.
|
|
|
2014-10-30, 09:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2013
|
Prestationer är inte det första jag tänker på när det ska instagrammas och twittras och fittras och jag vet inte vad. Det är löpartajts till höger och vänster och en smartshake uppkörd i arslet. Det har blivit trendighet och yta av hela skiten och jag kopplar inte det till varken prestationer eller något som har med träning att göra. Jag får lust att gå ut och göra armhävningar under en gran och bita ihjäl ett rådjur istället.
|
|
|
2014-10-30, 23:25
|
|
|
Love will tear us apart
Reg.datum: Oct 2010
|
Det är bara ett jäkla moraliserande i den här tråden. Fuck Friskis. Låt dem brinna i sitt fett (men filma det och lägg ut det på instagram)
|
|
|
2014-11-01, 02:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle
Prestationer är inte det första jag tänker på när det ska instagrammas och twittras och fittras och jag vet inte vad. Det är löpartajts till höger och vänster och en smartshake uppkörd i arslet. Det har blivit trendighet och yta av hela skiten och jag kopplar inte det till varken prestationer eller något som har med träning att göra. Jag får lust att gå ut och göra armhävningar under en gran och bita ihjäl ett rådjur istället.
|
Funderar om det inte är en prestation eller tom lustfyllt för vissa.
|
|
|
2014-11-01, 10:12
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Vad är den närliggande problematiken? Att neurotiska tjejer som annars hade vart mlm. anorektiker faktiskt äter och ersatt size-0 med muskler som ideal?
Det är inte pest eller kolera, det är att bota pest med förkylning vilket är en bra sak.
|
Idag är det inte ideal att bara vara anorektisk, utan att vara anorektisk med muskler, vilket är än mer problematiskt och inte alls mer hälsosamt.
Ett inlägg jag kom över för ett tag sedan tar upp det. Letar efter ett annat, bättre, men det här får duga tills vidare.
http://madelinn.se/uncategorized/nu-far-det-vara-nog
|
|
2014-11-01, 10:29
|
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Idag är det inte ideal att bara vara anorektisk, utan att vara anorektisk med muskler, vilket är än mer problematiskt och inte alls mer hälsosamt.
Ett inlägg jag kom över för ett tag sedan tar upp det. Letar efter ett annat, bättre, men det här får duga tills vidare.
|
Tycker det är lite missriktat. När det handlar om att värna om människors välmående, både mentalt och fysiskt, så tycker jag det är helt fel väg att gå att försöka sätta en skurkstämpel på exhibitionister och bekräftelsetorskar.
Lösningen som både är enklare och mer effektiv är att helt enkelt koppla bort dessa element. Är man "utsatt" och påverkas negativt måste man själv (gärna med hjälp av nära och kära) ta egna steg för att förbättra sin situation. Ett första steg är att helt enkelt fimpa sitt instagram, facebook och twitter-konto.
|
|
|
|
2014-11-01, 11:27
|
|
|
Banned User
|
Citat:
|
På vad sätt är det mer problematiskt och mer ohälsosamt? Dessa instagramhysteriker både äter och kan klara av jobb och fysiskt krävande saker en riktig anorektiker inte klarar av.
|
|
|
2014-11-01, 11:31
|
|
|
Banned User
|
Citat:
På vad sätt är det mer problematiskt och mer ohälsosamt? Dessa instagramhysteriker både äter och kan klara av jobb och fysiskt krävande saker en riktig anorektiker inte klarar av.
|
I bannersen ovan, Fairingbloggarna har du några typexempel. Exhibitionister? japp. Fel i huvudet? Säkerligen, men vem har inte det? Både du och jag har nog mer issues än någon av dom. Lika ohälsosamma som anorektiker? knappast.
|
|
|
2014-11-01, 13:23
|
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag vet inte om jag skulle dra det så långt att det är mer problematiskt än renodlad anorexi (beror såklart på sjukdomarnas svårighet). Risken med ortorexi är risk för stressfrakturer och dylikt som inte förekommer i samma utsträckning vid anorexi. Att det ortorektiska idealet nu hyllas vitt och brett (vilket det anorektiska aldrig gjort?) är väldigt problematiskt.
Let´s face it, de allra flesta människor klarar inte av att se ut som fitnessmodeller utan att lida svårt av konsekvenserna. Kroppsligen gäller det framförallt kvinnor som får utebliven menstruation, skadad fertilitet men även förslitningsskador etc (vilket också gäller män såklart).
|
|
|
2014-11-01, 13:28
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
Jag kan hålla med om att det är något väldigt mörkt och hemskt som ligger bakom instgramandet från första början, en vilja att bli sedd och att få uppmärksamhet. Jag tror inte det är allt för nyttigt att vara så pass osäker i sig själv och på sikt så måste vi nog tuffa till oss lite annars kommer vi inte klara av att styra det här samhället när det väl är dags för våra föräldrar att kliva av på riktigt.
Senast redigerad av XXXL den 2014-11-01 klockan 13:29.
|
|
|
2014-11-01, 13:47
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs
Jag vet inte om jag skulle dra det så långt att det är mer problematiskt än renodlad anorexi (beror såklart på sjukdomarnas svårighet). Risken med ortorexi är risk för stressfrakturer och dylikt som inte förekommer i samma utsträckning vid anorexi. Att det ortorektiska idealet nu hyllas vitt och brett (vilket det anorektiska aldrig gjort?) är väldigt problematiskt.
Let´s face it, de allra flesta människor klarar inte av att se ut som fitnessmodeller utan att lida svårt av konsekvenserna. Kroppsligen gäller det framförallt kvinnor som får utebliven menstruation, skadad fertilitet men även förslitningsskador etc (vilket också gäller män såklart).
|
Anorektiska ideal hyllas ju på reklampelare, på catwalken, i dockor, i film. Muskler på tjejer är en subkultur som hyllas av några, även om ett par oinvigda säkert drar en handtralla till det med.
Anorektiker får garanterat värre stressfrakturer och dylikt än ortorektiker när de orkar att försöka träna.
Utebliven menstruation/rubbad menstruation är en sak som en ortorektiker fortare återhämtar sig ifrån än en anorektiker, då ortorektikern faktiskt äter, och inte har alls lika stört förhållande till mat.
En typisk ortorektiker kanske tränar 8 pass i veckan. 4 pass cardio, 4 pass styrketräning. Dessutom äter hon mat och ser till att få i sig det hon tror att kroppen behöver.
Det är en ohälsosam fixering, men att likställa det med en anorektiker som knappt äter öht, varvar med bulimi, och troligtvis har andra allvarliga självskadebeteenden och personlighetsstörningar är en överdrift.
Får man en anorektiker att gå över till att bli ortorektiker ser jag det som en vinst.
|
|
|
2014-11-01, 13:58
|
|
|
You dont make friends with sallad
Reg.datum: Dec 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av XXXL
Jag kan hålla med om att det är något väldigt mörkt och hemskt som ligger bakom instgramandet från första början, en vilja att bli sedd och att få uppmärksamhet. Jag tror inte det är allt för nyttigt att vara så pass osäker i sig själv och på sikt så måste vi nog tuffa till oss lite annars kommer vi inte klara av att styra det här samhället när det väl är dags för våra föräldrar att kliva av på riktigt.
|
Jag skulle nog vilja påstå att det började långt innan instagram skulle snarare säga att det började med facebook
|
|
|
2014-11-01, 14:00
|
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Anorektiska ideal hyllas ju på reklampelare, på catwalken, i dockor, i film. Muskler på tjejer är en subkultur som hyllas av några, även om ett par oinvigda säkert drar en handtralla till det med.
Anorektiker får garanterat värre stressfrakturer och dylikt än ortorektiker när de orkar att försöka träna.
Utebliven menstruation/rubbad menstruation är en sak som en ortorektiker fortare återhämtar sig ifrån än en anorektiker, då ortorektikern faktiskt äter, och inte har alls lika stört förhållande till mat.
En typisk ortorektiker kanske tränar 8 pass i veckan. 4 pass cardio, 4 pass styrketräning. Dessutom äter hon mat och ser till att få i sig det hon tror att kroppen behöver.
Det är en ohälsosam fixering, men att likställa det med en anorektiker som knappt äter öht, varvar med bulimi, och troligtvis har andra allvarliga självskadebeteenden och personlighetsstörningar är en överdrift.
Får man en anorektiker att gå över till att bli ortorektiker ser jag det som en vinst.
|
Jag förstår hur du menar Filmjölk, men jag tror att det mer handlar av grad av sjukdom. Jämför vi den "svåraste" formen av anorexi med inläggning, matvägran tills död inträffar så kommer inte ortorexi i närheten, men majoriteten patienter med anorexia hamnar inte där. Likaväl finns det gott om ortorektiker som inte alls äter tillräckligt och tränar alldeles för mycket, idkar självskadebeteende och straffar sig/belönar sig enbart med mat.
Det ortorektiska idealet som jag ser det ligger förvånansvärt nära det anorektiska, det är knappt tjejer med "muskler" vi talar om utan helt enkelt tjejer (och pojkar men de tenderar att dra åt prepparsvängen istället) som är rejält smala och tränar extremt mycket.
Man skall akta sig för att kategorisera för mycket, självklart finns det många olika nivåer av sjukdom/störda beteenden och grupper som ligger nära men som inte mår dåligt pga. sitt beteende.
|
|
|
2014-11-01, 14:10
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ado2000
Jag skulle nog vilja påstå att det började långt innan instagram skulle snarare säga att det började med facebook
|
Nej, på facebook syns du för en mycket mindre publik. Det är folk som aktivt söker upp dig och din profil som kan kolla på dig, på instagram kan du skriva "#sweden #girl #blond" och folk från hela världen kan hitta dig.
Facebook är för folk som vill imponera på sina vänner med bilder på barn, mat och annat "kolla vad duktig jag är" , IG är 100% bara "Här är jag"
Senast redigerad av XXXL den 2014-11-01 klockan 14:11.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:56.
|

|