2014-08-11, 17:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Har fått upp intresset för OL och är total nybörjare. Har börjat träna lite ryck och stöt, men har lite svårigheter att verkligen gå in under stången i t.ex. ryck och fånga den nere i böjposition. Känns som att jag rycker upp stången och fångar halvvägs ner i rörelsen. Några tips på hur jag skall gå till väga? Klarar att vara i slutpositionen utan större problem vad gäller rörlighet och styrka i dagsläget (vad jag vet).
Mvh
|
|
|
2014-08-11, 17:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av tomn
Har fått upp intresset för OL och är total nybörjare. Har börjat träna lite ryck och stöt, men har lite svårigheter att verkligen gå in under stången i t.ex. ryck och fånga den nere i böjposition. Känns som att jag rycker upp stången och fångar halvvägs ner i rörelsen. Några tips på hur jag skall gå till väga? Klarar att vara i slutpositionen utan större problem vad gäller rörlighet och styrka i dagsläget (vad jag vet).
Mvh
|
https://www.youtube.com/playlist?lis...7jPlGiaTSNrmGg
Här är ganska många klipp just nu, är som sagt helt nybörjare, uppskattar tips!
Har lite ökad strukturell thorakal kyfos, vilket jag tycker försvårare c&j (och förövrigt frontböj-position).
|
|
|
2014-08-12, 13:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2012
|
Citat:
|
Du har stången rätt långt från kroppen då din startposition är rätt dålig.
Lösning på detta:
Börja i toppläget (dvs utlåst markläge), sjunk sakta ner och se till att axlarna ligger över stången hela tiden.
Skjut bak röven mer, du sjunker ihop för mycket som gör att dina knän är framför stången = stångbanan blir dålig.
Öva på att dra armbågarna uppåt i samband med att du bara använder höften vid stående position.
|
|
|
2014-08-12, 15:25
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Plaad
Du har stången rätt långt från kroppen då din startposition är rätt dålig.
Lösning på detta:
Börja i toppläget (dvs utlåst markläge), sjunk sakta ner och se till att axlarna ligger över stången hela tiden.
Skjut bak röven mer, du sjunker ihop för mycket som gör att dina knän är framför stången = stångbanan blir dålig.
Öva på att dra armbågarna uppåt i samband med att du bara använder höften vid stående position.
|
Tack för input! Ska försöka jobba vidare med detta!
|
|
|
2014-08-12, 15:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2014
|
Citat:
|
Kul att du tränar tyngdlyftning. Det du bör träna på är att inte endast förlita dig på kraften från marklyftet, att fånga stången i squat samt en bredare split med fötterna under din överstöt. Hängande vändningar är vad som kommer göra dig till en bättre tyngdlyftare.
Mvh
|
|
|
2014-08-12, 16:26
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av oscarovegren
Kul att du tränar tyngdlyftning. Det du bör träna på är att inte endast förlita dig på kraften från marklyftet, att fånga stången i squat samt en bredare split med fötterna under din överstöt. Hängande vändningar är vad som kommer göra dig till en bättre tyngdlyftare.
Mvh
|
Ja, det är väldigt roligt - men svårt! Tack för tips!
Hade tänkt försöka träna lite enligt detta: &
|
|
|
2014-08-12, 17:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rellos_87
Får man fråga varför?
|
Med ett försök att inte hänga ut någon...
Prövade att hänga på ett ledarlett pass i en nybörjargrupp.
Jag tyckte att tränaren som hade den gruppen lärde ut underlig(läs dålig) teknik och använde sig av en aning o-ortodoxa övningar.
Hen's attityd var dålig också.
Frågade lite var det fanns för grupper etc och fick förklarat att det var den coachade gruppen och en träningsgrupp.
Jag gjorde anspråk på att inte vilja träna i nybörjargruppen men fick höra att hen tyckte att jag borde vara kvar i den gruppen innan jag tänkte på att få coachning på annat håll. Men sa nonchalant ''Ja, men du kan ju göra ett försök på tävlingen som kommer nu om du tycker det.''
Rellos: tränar du då?
Ursprungligen postat av Kwon
Hur kommer det sig att en Nekrofil hittar sin väg till Kolozzeum?
|
|
|
|
2014-08-13, 13:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sjöborg
Med ett försök att inte hänga ut någon...
Prövade att hänga på ett ledarlett pass i en nybörjargrupp.
Jag tyckte att tränaren som hade den gruppen lärde ut underlig(läs dålig) teknik och använde sig av en aning o-ortodoxa övningar.
Hen's attityd var dålig också.
Frågade lite var det fanns för grupper etc och fick förklarat att det var den coachade gruppen och en träningsgrupp.
Jag gjorde anspråk på att inte vilja träna i nybörjargruppen men fick höra att hen tyckte att jag borde vara kvar i den gruppen innan jag tänkte på att få coachning på annat håll. Men sa nonchalant ''Ja, men du kan ju göra ett försök på tävlingen som kommer nu om du tycker det.''
Rellos: tränar du då?
|
Ahh okej, trist! Jag har själv aldrig varit på deras nybörjarträning, bara träningssgruppen med coacher som är riktigt bra men då bör man ha tränat ett tag.
|
|
|
2014-08-14, 20:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sjöborg
Låter intressant. Vilka dagar och tider gäller? Skulle va bra med en tid då coacher finns på plats så man kan snacka lite med dom.
Var i gruvan(SAK) förra veckan...men lämnade lokalen med en mindre bra smak i munnen...:/
|
Vi har tränare för SL och OL på plats de flesta vardagar samt säkrast för OL söndagar.
För exakt info maila: info@sodratk.se för öppettider se www.sodratk.se eller vår fb sida
Hälsningar
Daniel
|
|
|
2014-08-15, 19:45
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2010
|
Citat:
|
Du drar fortfarande stången långt ifrån kroppen. Hade jag varit du hade jag skippat själva "sittet" sålänge.
Jobba på att få till alla positioner (se California strength klippet någon länkade) korrekt ända upp tills slutdraget, och för guds skull, sakta ner tempot i draget lite. Lycka till!
|
|
|
2014-08-15, 20:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Fan vad jag är sugen på att börja träna tyngdlyftning. Hur brukar passen se ut om man tränar på en klubb? Är det friträning och sedan instruktörer lite då och då eller hur fungerar det?
|
|
|
2014-08-15, 21:47
|
|
Fetare än Jesus
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av cero
Fan vad jag är sugen på att börja träna tyngdlyftning. Hur brukar passen se ut om man tränar på en klubb? Är det friträning och sedan instruktörer lite då och då eller hur fungerar det?
|
Har du inte tillgång till klubb så använd den här tråden med filmer för bedömning. Jag ökade min total med 40 kg när folk tog sig tid att ge tips
|
|
|
2014-08-15, 22:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2012
|
Citat:
|
1) Du ser ut att hålla rätt smalt? Är det pga skada (har det problemet personligen) så är det ju inget att göra åt, men annars bör du hålla så brett att stången är vid höft''vecket'' när du står utlåst.
2) Lugna ned draget som tidigare nämndes, det är sista 10-20cm acceleration ska ske för att man skall kunna bibehålla position genom hela draget.
3) Försök dra stången närmare kroppen. Punkt 2 har nog dock stort inflytande över detta.
|
|
|
2014-08-15, 23:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nilzeen
Du drar fortfarande stången långt ifrån kroppen. Hade jag varit du hade jag skippat själva "sittet" sålänge.
Jobba på att få till alla positioner (se California strength klippet någon länkade) korrekt ända upp tills slutdraget, och för guds skull, sakta ner tempot i draget lite. Lycka till! 
|
Nu vet jag inte vilken video av Cal Strength det rör sig om, men var väldigt försiktig med att lära allt för mycket av dom på Cal Strength. Många som dom visar i videorna är nybörjare och har inte ideal teknik.
Är även väldigt många proffs där som har en egen stil (im looking at you, Jon North... han är väl ingen del av Cal Strength idag men han var det förut och det finns en del videos på han där) som inte är ideal för alla. Självklart ska du testa dig fram så du hittar en egen teknik, men se till att bygga upp en grundteknik först, sen kan du börja utforska lite nya tekniker...
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:33.
|

|