2014-05-30, 11:58
|
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Ligger strax över 82 kg nu. Ner från 86. Har helt klart börjat tappa i bänken nu. Har väl tappat ett rep i topsetet, från 5-6 reps till 4.
Igår körde jag dock tyngsta benpasset jag kört (även om jag kört samma pass tidigare, var jag något tyngre då)
Benpress
360 * 6
350 * 8
340 * 10
330 * 12
320 * 20
Stela mark
135 * 10,10,12
Bencurl 2 set*10-12 reps
Benspark 2 set 10-12 reps
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2014-06-01, 08:24
|
|
|
|
Spliten jag kör för tillfället är denna:
Dag1: Ben
Dag2: Armar, mage, vader, rotatorcuffar + cardio
Dag3: Bröst/Rygg
Jag kör intervaller på spinningcykel 10*30 sekunder allt vad tygen håller. 1 minut lätt tramp emellan. Får helt sjuk pump i framför allt röven
Ibland kan jag splitta Dag2 också, så då blir det ofta träning fem dagar på raken.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2014-08-04, 14:02
|
|
|
|
Jag har blivit informerad om att det är dåligt med aktivitet i den här journalen, så jag uppdaterar med en dagsfärsk formbild. Vikten ca 81kg på 182cm. Gubbjävel på 35 jordsnurr.
Jag tränar i princip varje dag nu under semestern. När jag jobbar blir det ca fyra-fem gånger i veckan. Allra största delen ren styrketräning, men också en del intervallträning på spinningscykel.
Kör en del 5x5 och 5/3/1 i basövningarna.
|
|
|
|
2014-08-04, 14:33
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
som sporadisk läsare av en herrans massa olika träningsrelaterade forum lägger man ju några användare på minnet (och ditt namn ger ju associationer till en viss bok o lätt att komma ihåg  ).
Du kanske redan har redogjort för detta någonstans, så ursäkta min lathet då, men minns att du körde väldigt låg volym förut. När du nu har kört en bra mycket högre volym under ett ganska bra tag vad det verkar (kikade lite bak i journalen), så blir ju den interessanta frågeställningen - kan du dra några slutsatser? Effekt på volym/styrka? skador? Andra parametrar att notera?
|
|
|
2014-08-04, 17:16
|
|
|
|
Bra fråga! Tack för den, och visat intresse
Jag skulle säga att 90% av mina resultat har jag fått av tre, eller mindre, timmar träning i veckan. Vanligen tre pass i veckan på 45-60 min.
Efter att ha ökat den träningsmängden med mer än dubbelt i snart två år, så kan jag väl konstatera att jag ökat något, men väldigt marginellt, så marginalnyttan med mera träning än 3h/vecka för min del är försumbar.
Nu tränar jag iofs lite konditionsträning också, så jag har fått lite bättre mjölksyretålighet i benen osv.
Huvudsakligen gillar jag träning som fan just nu. Finns nog inget jag hellre sätter än timme på, än ett gympass, så därför tränar jag så "mycket" just nu. När jag tröttnar, går jag tillbaka till minimalistträning igen, och det kommer gå precis lika bra
|
|
|
|
2014-08-04, 18:56
|
|
|
#VilaLagom
Reg.datum: Oct 2004
|
Var först lite besviken att jag inte spottade dig under jeppisdagarna, min promillehalt onsdag-lördag hade tillåtit posedown närsomhelst trots att jag gränsar till obesitet. Sedan såg jag den senaste bilden och blev plötsligt glad att det inte blev av. Mitt ego hade aldrig återhämtat sig.
35 och fortfarande kungen af fäboda. Ser ju äckligt bra ut!
|
2014-08-04, 18:59
|
|
|
|
Haha, Rolf  En posedown hade varit given.
Jag var påväg till jeppis i lördags, men det var så in åt helvete varmt, att jag istället spenderade kvällen i fosterställning i duschen.
|
|
|
|
2014-08-06, 08:27
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
tack för svar! Till mångt och mycket har jag väl liknande erfarenhet
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Huvudsakligen gillar jag träning som fan just nu. Finns nog inget jag hellre sätter än timme på, än ett gympass, så därför tränar jag så "mycket" just nu.
|
det om något utgör ju ett tillräckligt argument för att lägga ner lite mer tid på det hela
|
|
|
2014-08-18, 09:34
|
|
|
|
Jag har märkt att jag fått märkbart större vastus medialis (droppmuskeln) under dieten, när jag samtidigt kört intensiva spinningintervaller plus lite pumpträning för benen mellan dom egentliga benpassen. Och då menar jag inte mera deffade droppmuskler, utan området har större omkrets idag, än när jag var 5kg tyngre.
För nån som inte haft någon benutveckling alls på 10 år, är detta synnerligen intressant.
Så nu kör jag benen varannan dag, ungefär såhär:
Dag1
Ben+mage (Ca 65 reps för framsida och 40 för baksida 5-15 reps)
Dag3
Armar+Ben+cykelintervaller (här består benträningen av lättare pumpträning, ca 60 reps totalt. Vanligen utfall och benspark/curl)
Dag5
Ben+mage
Överkroppen tränas ca var femte dag, som vanligt. Totalt blir det ca 5-6 pass i veckan.
|
|
|
|
2014-09-04, 16:29
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Upplever också att Vastus Medialis tränas riktigt bra av cykling. Antar att det är så att de stora musklerna som är vana att arbeta tröttas ut av den länga belastningen och att man sen fortsätter därefter, vilket lägger oproportioneligt mkt belastning på just VM.
|
|
|
2014-09-08, 08:30
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Upplever också att Vastus Medialis tränas riktigt bra av cykling. Antar att det är så att de stora musklerna som är vana att arbeta tröttas ut av den länga belastningen och att man sen fortsätter därefter, vilket lägger oproportioneligt mkt belastning på just VM.
|
Det verkar onekligen så. Jag är lite osäker på vad som är bäst dock, att köra halvtungt motstånd, så att man orkar trampa skitfort genom hela intervallen, eller med högt motstånd, så att benen stumnar bort helt, och man knappt orkar trampa dom sista varven.
|
|
|
|
2014-09-09, 10:16
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
För kondis är ju det första bäst, men för någon sorts avvägning massa/aerob så kanske det är den andra. Körde mycket med högre motstånd en period men tyckte dock inte att det gav varken eller. Varken hackat eller malet.
|
|
|
2014-10-15, 17:08
|
|
|
|
Dagens benpass
Utfall i smith
95kg x 5,5,5,5,7
Benpress
265kg x 12,12,12,15
Bencurl
91kg x 12
100kg x 9,10
Benspark
11 x 10
10 x 10,10
Klart på 55 min. Verkar återhämta mig bra från dessa pass. Detta är nästan 140 reps. Blir ett sånt här pass var femte dag. Där emellan blir det ett lite lättare pass på ca 90 reps +intervallspinning.
Jag minns när jag började träna och körde knäböj. Hela passet var 3x10 i böj en gång i veckan. och efteråt var jag så sjukt slut att jag fick kräla till omklädningsrummet och spola kallt vatten över huvudet för att inte svimma/spy. Helt svart under ögonen resten av kvällen.
Skönt att man fått lite bättre bild av Matrisen (frekvens/volym/intensitet)
|
|
|
|
2014-10-15, 17:10
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Haha, jag älskar att du bara kommer in lite random och styr upp journalen!
För mig är ett benpass utan böj inget benpass, men sen älskar jag den grisigt trötta känslan. Får inte träna ben nu längre så det är rätt trist.. Bra pass dock!
|
|
|
2014-10-15, 17:27
|
|
|
|
Hade jag haft någon slags fallenhet för böj överhuvudtaget så hade jag nog också kört den. Har fått mycket bättre resultat med mindre ansträngning sen jag skippade den helt.
Varför kan du inte böja?
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:39.
|

|