Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-30, 22:20   #13381
G_lund
En påse med mos.

G_lunds avatar

Reg.datum: Feb 2006
okej, tack allihop.
Jag ska tipsa kompisen om det.

Då det tydligen är familjens hårddisk så lär han ha ett tungt samtal framför sig där han måste förklara att 6 års familjefoton från resor och kalas är borta..
G_lund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-30, 22:33   #13382
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Man får nästan skylla sig själv om man inte har backup på något utan har allt sådant viktigt på en enda hårddisk. En hårddisk går sönder förr eller senare, även utan olyckshändelser.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 00:46   #13383
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Fyfan för förlorade hårddiskar. Det är bland det värsta jag vet. Har bilder på import-disken, intern backup och extern backup med raid. Funderar på crashplan till off-site backup. Typ om huset börjar brinna.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-02, 07:25   #13384
kalle_banan
Aegd

kalle_banans avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_banan Visa inlägg
Jag har en jordfelsloop i min PC, det knastrar och surrar i högtalarna hela tiden, och det tilltar när jag scrollar på hemsidor, öppnar nya fönster osv.
Just nu är det kopplat PC -> USB DAC -> Förstärkare via RCA -> Högtalare.
Jag har googlat en del och har precis provat att koppla in DAC'en till min bärbara samtidigt som PC'n var igång för att se om bruset hoppade över från PC'n till ljudet men det gjorde det inte. Jag har kopplat ur skärmen för att se om bruset försvann och det gjorde det. Och om jag kopplar in hörlurarna i DAC'en brusar det inget, men om jag kopplar PC -> USB DAC -> Förstärkare via 3.5mm/RCA -> Högtalare så brusar det. Jordfelet uppstår även om jag kopplar PC -> Förstärkaren via 3.5mm/RCA så ursprunget måste väl vara PC'n helt enkelt? Eftersom bruset försvinner när grafikkortet är urkopplat kanske det är grafikkortet som orsakar bruset? Bruset tilltar nämligen när fläkten går upp i varv om jag spelar t.ex.

I vilken ände ska jag börja? Ska jag jorda PC'n/grafikkortet eller räcker det om jag köper en skärmad RCA-kabel som jag sätter mellan DAC'en och förstärkaren?
Jag köpte en jordfelsisolator för 50:- och nu är det knäpptyst ur högtalarna.
Innan jag köpte den gjorde jag en trådlös ljudserver på min raspberry pi som funkar lika bra, fast det var ett helvete att få igång skiten. Men det funkar och är stabilt så om någon vill bygga en ljudserver som man kan streama musik från sin iPhone/iPod/iPad/Androidenhet eller allt ljud från datorn till är det ett bra alternativ om man har tålamod och lite linuxkunskap.
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-02, 11:12   #13385
Toni Radanov
Registered User

Toni Radanovs avatar

Reg.datum: Jul 2014
Hmm har ett jävligt lurigt problem som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av. Är gammal nörd av rang men nyare och nyare OS samt hårdvara/mjukvara börjar bli out of my league baserat på hur man "skötte saker förr" när det krånglade men here goes:

Köpte mer eller mindre samma hårdvara för att uppgradera farsans dator som enbart används för att streama sport, stationär midtower inget konstigt, normala komponenter dock lite äldre men beprövade. Det enda som skiljer den datorn och min egen är också det som troligen är källan till problemet: Trådlöst nätverk -.-

Problemet är att ibland när man streamar whatever, Viaplay (Silverlight) Flashbaserat (allt annat), ja allt som streamas, går ur helskärm sporadiskt. Själva streamappen minimeras och browsern hoppar fram. Fokus hamnar då på webbläsaren och inte streamen som visas som ett programfönster i startfältet (Flash röda ikonen) och klickar man på den återupptas allt. Ruggigt störande när man ser en frän fotbollsmatch tex.

Detta händer dock bara när något stör wireless signalen så den ändrar hastighet (är vad jag pinpointat ner det till.) Tex är deras router i köket, micron sätts på = all kinds of fucks happen med signalen. Bryts inte men styrkan/hastigheten ändras.

Kollar jag själv om de är bortresta kan det gå en hel dag för inget rör sig i huset, däremot är det full fart så händer det ibland.

Detta händer inte på morsans smått vidriga gamla vistakontaminerade HP laptop, alls.

Provat/fixat: Använder windows egen programvara för nätverk ist för realtek.
Browsers testade: IE, chrome, firefox (föredrar räven)
Datorn är helt tom på egentligen allt, nyinstallation av windows 7 helt ren och renare än standardren.
Disablat alla probram som tex visar wireless status och signalstyrka osv via msconfig. Allt funkar ju, inget program vars uppgift att visa status är dock igång då det är onödigt.
Installerat om alla browsers / flashplayer / active x

INGET annat körs i bakgrunden. har så få processer igång när datorn står att folk skulle tappa hakan jämfört med dagens standard (35 st)

Vad fasiken kan autominimerandet bero på?! Inget annat körs, inga windows updates, inga firewalls, allt är av (win firewall, defender, all säkerhetsbullshit, alla updates, windows update, bara firefox + flash updates är på) och inget schemalagt finns, task schedule tom.

Det måste ju vara wireless-relaterat men sen...? Har inte provat att köra med nätverkskabel då det skulle vara praktiskt ohållbart i längden, är ca 5 meter kabel som behövs genom många knixiga hallsvängar osv. I min värld finns bara nätverk med kabel, fuck wireless men jaja...! Har googlat runt väldigt mycket och många har liknande symptom men deras fel beror alltid på skräp (antivirusprogram och sån dynga).

Halp.

Senast redigerad av Toni Radanov den 2014-08-02 klockan 11:14.
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-02, 11:36   #13386
kalle_banan
Aegd

kalle_banans avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Toni Radanov Visa inlägg
Hmm har ett jävligt lurigt problem som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av.

Halp.
Börja med att byta kanal på den trådlösa routern och se om det hjälper. Funkar inte det kan du uppdatera firmware-versionen, ofta kan det göras direkt genom adminsidan i routern.
Om du kan flytta på routern borde det vara lätt att lösa problemet. I värsta fall kan du köpa en ny router och trådlöst kort till datorn, köp en router och kort som använder 5ghz-spektrat. Microvågor ligger kring 2.4ghz och om du har otur hjälper det inte att byta kanal eftersom micron eventuellt gör microvågor på alla kanaler som routern kan sända på. Trial and error, förbered farsan på en räkning om du måste köpa ny hårdvara också
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-02, 11:40   #13387
Toni Radanov
Registered User

Toni Radanovs avatar

Finns det något sätt att ställa ner den valda hastigheten på datorns wireless?

Den vill ju såklart alltid ha högsta möjliga men det är inte nödvändigt i detta fall då det inte langas över filer i intranätet. Tänkte att om man kan sänka taket på maxhastigheten borde rubbningarna inte märkas? Alltså medvetet strypa hastigheten från säg 54 mbps eller 100 eller vad skiten må ligga på till typ 10? (Så det matchar internethastigheten och that's about it)
Gammal 2014-08-02, 11:42   #13388
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
De flesta routers kan du ställa in vilka versioner b/g/n de ska gå på, annars kan man ofta göra det för adaptern i inställningar också.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-02, 11:46   #13389
Toni Radanov
Registered User

Toni Radanovs avatar

Ska gräva mer i driten snart.

Det som stör mig mest är att gamla datorn inte hade det problemet. Laptop(arna) som används har det inte heller, bara just denna och denna är huvuddatorn som streamar ghaaa! Such inställningar. Much ny skit för gammal räv. Wow. Blir tokig
Gammal 2014-08-02, 19:42   #13390
CrazyJoeDavola
Registered User

CrazyJoeDavolas avatar

Reg.datum: Jul 2008
Har installerat Opera webläsare på en ny dator, men när jag ska streama så väljer den istället att spara ner filen. Hur gör jag i opera för att den ska stream (brukar väl vara standard).

För övrigt en ny Acer som en tanget lossnade på efter första knapptryckningen, bra kvalité
CrazyJoeDavola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-03, 12:23   #13391
HMS Laestander
Registered User

HMS Laestanders avatar

Reg.datum: Aug 2012
Någon som har koll på en snabb hemmafix för problemet som uppstår när internet droppar och man får felmeddelandet efter en felsökning att "anslutningen mellan åtkomstpunkten routern eller modemet har kopplats ifrån"?.

Jag har inte kopplat ifrån någonting, sitter på trådat internet och har inte ändrat några inställningar sen jag kopplade in allting från början (3-4 år sen)...

Började droppa på random för kanske en vecka sen och sedan dess har jag 5-6 drops i timmen om det vill sig illa.

597 RAW. Mark: 262 - Böj: 190 - Bänk: 145
HMS Laestander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-03, 12:27   #13392
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Låter som överhettning eller liknande.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-03, 13:20   #13393
HMS Laestander
Registered User

HMS Laestanders avatar

Köra fläkt då eller hur lösa?

Gammal 2014-08-03, 14:08   #13394
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av HMS Laestander Visa inlägg
Köra fläkt då eller hur lösa?
Öppna burken och kolla hur mycket damm du har. Är det mycket, vilket det kan bli på några år, så blås rent med tryckluft på burk. Dammet ökar värmen ordentligt.

http://eforum.idg.se/topic/335021-ta...ationär-dator/
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-03, 15:23   #13395
HMS Laestander
Registered User

HMS Laestanders avatar

Tror överhettningsproblemet är relaterat till routern - problemet uppstår på samtliga enheter som går därigenom samtidigt. Inte bara min dator dvs. Tack ändå

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:47.