Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-21, 19:19   #3016
Nilzeen
Registered User

Reg.datum: May 2010
Får man fråga vad som är så hemskt med double knee bend? Väldigt många amerikaner lyfter så, och de lyfter bra med vikt.
Nilzeen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-21, 19:44   #3017
Proxy
Registered User

Proxys avatar

Reg.datum: Dec 2010
Jag har då själv aldrig helt fattat vad folk menar med double knee bend.

Live från böjracket
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-21, 20:16   #3018
Tobbey
Do you even PB?

Tobbeys avatar

Reg.datum: Dec 2012
Första draget känns tungt, tips?

Har vänt 110kg utan större problem i flera veckor, haft en toppning på 112kg, men 115 går inte. Betydlig skillnad i "tyngd" på stången mellan 110>115. Öka böjen hjälper ja, men vad mer? Jag har inga problem att resa mig med stången sålänge jag får upp den på axlarna.

När jag ändå är i farten;

Remmar med ögla, big no-no i ryck?

Ryckmark, åsikter?

Jag rycker bara lite mer än 70kg jämfört med min frivändning som ligger på 112kg samt min knäböj som ligger på 160kg. Jag borde väl nästan klara av uppåt 90kg? Får upp vikten över huvudet men faller framåt, vad ska jag ändra på, i första hand?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2014-02-21 klockan 20:23.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-21, 23:22   #3019
wesaft
Registered User

wesafts avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av sunetdanne Visa inlägg
Jag rek dig att byta till hög höft i start pos. Notera att "du har massor" med double knee bend. Testa att ha hög höft o hitta spänning hamstring innan 1a drag , googla på urik vardanien
Tack för tipsen, ska testa detta. Urik, ja vem hade inte velat lyfta som den legenden.
Gammal 2014-02-22, 00:11   #3020
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg

Har vänt 110kg utan större problem i flera veckor, haft en toppning på 112kg, men 115 går inte. Betydlig skillnad i "tyngd" på stången mellan 110>115. Öka böjen hjälper ja, men vad mer? Jag har inga problem att resa mig med stången sålänge jag får upp den på axlarna.

Ryckmark, åsikter?

Jag rycker bara lite mer än 70kg jämfört med min frivändning som ligger på 112kg samt min knäböj som ligger på 160kg. Jag borde väl nästan klara av uppåt 90kg? Får upp vikten över huvudet men faller framåt, vad ska jag ändra på, i första hand?
spelar ingen roll, bara du kör ett varv
Gammal 2014-02-22, 00:33   #3021
amarth
Frontmaster Flex

amarths avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:

Ryckmark, åsikter?

Går inte att säga utan att se utförandet av vändningen. Spontant låter det som du skulle kunna ha någon svaghet i rygg/hamstrings som inte tillåter dig att hålla vinklarna i draget men det kan även bero på teknikfel. Gör du en strikt böj på 160 bör du ha nog med styrka för att vända 115.
amarth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 05:41   #3022
Olifter
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
Olifter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 14:39   #3023
andnel
Registered User

Reg.datum: May 2008
Citat:

Ryckmark, åsikter?

Detta brukar, enligt personlig erfarenhet, bero på ett par saker:
- Du är för feg för att sätta dig under stången.
- Du har inte en "rak" uppåtgående rörelse av stången, vilket leder till att stången är för långt fram i din "catch-position".
- Du trycker inte ut höften tillräckligt när du ska explodera.
- Du är stel i höfterna/axlarna så att du inte får en tillräckligt djup bottenposition, vilket leder till att du inte kan sätta dig under stången på ett stabilt sätt.
- Du slappnar inte av i armbågarna när du ska sätta dig, vilket gör att stången far ut i en båge snarare än rakt uppåt.

Några saker att tänka på som hjälpt mig mycket

Senast redigerad av andnel den 2014-02-22 klockan 14:41.
andnel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 17:23   #3024
Nilzeen
Registered User

Vad tycker ni om mitt fång? Känns som jag har bra höftrörlighet men djupet är inte särskilt imponerande och jag får liksom inget fart uppåt av "studsen".

Rätt dålig vinkel, men om ni ser några uppenbara teknikbrister, dålig tajming eller bara kass rörlighet så hade jag uppskattat de

Spola till 15sek så slipper ni mina förberedelser

Gammal 2014-02-23, 13:40   #3025
amarth
Frontmaster Flex

amarths avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Nilzeen Visa inlägg
Vad tycker ni om mitt fång? Känns som jag har bra höftrörlighet men djupet är inte särskilt imponerande och jag får liksom inget fart uppåt av "studsen".

Rätt dålig vinkel, men om ni ser några uppenbara teknikbrister, dålig tajming eller bara kass rörlighet så hade jag uppskattat de

Spola till 15sek så slipper ni mina förberedelser

Är ingen expert men det jag tänker på spontant är att du fortsätter sträcka i knäleden när du borde lyfta in stången mot dig med ryggen, det resulterar i att balansen blir lite off och du går upp på hälarna strax efter att stången passerar knäet.
Jag skulle tippa på att det är det som gör att du inte får någon bra rekyl ur sittet pga att stångens bana blir lite konstig.
amarth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 16:21   #3026
Nilzeen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av amarth Visa inlägg
Är ingen expert men det jag tänker på spontant är att du fortsätter sträcka i knäleden när du borde lyfta in stången mot dig med ryggen, det resulterar i att balansen blir lite off och du går upp på hälarna strax efter att stången passerar knäet.
Jag skulle tippa på att det är det som gör att du inte får någon bra rekyl ur sittet pga att stångens bana blir lite konstig.

Tycker ändå jag får en rätt fin bana på stången när jag kollar i coaches eye. Där ser man, jag som trodde det berodde på rörligheten. Tack för svaret
Gammal 2014-02-23, 16:27   #3027
Tobbey
Do you even PB?

Tobbeys avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:

Vände 120kg idag vilket gav ett 8kg pers Känns som att jag kan hålla vinklarna bättre i första draget iochmed att raka marklyften ökat, även något bättre fart från golvet.

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
spelar ingen roll, bara du kör ett varv
Ok, kör väl vidare på öglade remmar då.

Citat:
Ursprungligen postat av amarth Visa inlägg
Går inte att säga utan att se utförandet av vändningen. Spontant låter det som du skulle kunna ha någon svaghet i rygg/hamstrings som inte tillåter dig att hålla vinklarna i draget men det kan även bero på teknikfel. Gör du en strikt böj på 160 bör du ha nog med styrka för att vända 115.
Just vad jag trott, för som jag skrev ovan så har jag nu vänt 120kg, och första draget känns mer stabilt nuförtiden när raka marklyften ökat i styrka. Fortsätter med dem så får vi se vad som händer, om det ökar på ytterligare! Målet är ju 130kg i år, vilket kanske är på gång inom nån månad redan.

Citat:
Ursprungligen postat av andnel Visa inlägg
Detta brukar, enligt personlig erfarenhet, bero på ett par saker:
- Du är för feg för att sätta dig under stången.
- Du har inte en "rak" uppåtgående rörelse av stången, vilket leder till att stången är för långt fram i din "catch-position".
- Du trycker inte ut höften tillräckligt när du ska explodera.
- Du är stel i höfterna/axlarna så att du inte får en tillräckligt djup bottenposition, vilket leder till att du inte kan sätta dig under stången på ett stabilt sätt.
- Du slappnar inte av i armbågarna när du ska sätta dig, vilket gör att stången far ut i en båge snarare än rakt uppåt.

Några saker att tänka på som hjälpt mig mycket
Jag har rörligheten för bottenläget i rycket, så det är inte ett problem. Kan ju vara som du säger att jag för feg/ovan för att verkligen sätta mig ordentligt under stången dock. Inte tränat alltför mycket ryck. Armbågarna kan nog också vara en orsak, ska tänka på detta.

Vad jag inbillar mig är att jag tappar position i första draget och att jag inte använder armarna alls för att dra stången mot mig, vilket istället leder till att jag slår bort stången från kroppen med höften i kombination med en för låg träff. Jag har nu börjat med en högre höftposition i starten samt försöker tänka på att låsa knäna tidigt och ha mer överhäng med axlarna framför stången, känns bättre så.

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2014-02-23 klockan 16:29.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 19:12   #3028
Olifter
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
Olifter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 19:28   #3029
Jona
Registered User

Jonas avatar

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Tycker ändå jag får en rätt fin bana på stången när jag kollar i coaches eye. Där ser man, jag som trodde det berodde på rörligheten. Tack för svaret
Jag tror det beror på tajmingen.
Och knäframskjut är bra (double knee bend). Det är få som lyckas lyfta vettigt utan knäframskjut. Vi är olika byggda och har olika anatomiska förutsättningar.
Gammal 2014-02-23, 20:00   #3030
Lundberg
Registered User

Lundbergs avatar

Reg.datum: Jul 2010
Citat:

Det här handlar inte om fånget, men du tappar ryggen rätt häftigt i första draget.
Om du pausar klippet precis när stången har lyfts några cm kommer du förstå vad jag menar! Överkroppen ska i de läget ha samma vinkel som på golvet.
Målbilden är att bara använda benen i första draget och behålla samma vinkel i höften som i starten.
Om du drar mer upprätt så kommer du få lättare att fånga stången i ett rakare sitt

Senast redigerad av Lundberg den 2014-02-23 klockan 20:01.
Lundberg är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:50.