Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-25, 21:16   #2851
JeppeAndersson
Registered User

JeppeAnderssons avatar

Reg.datum: May 2011
Vet inte om den har blivit postad här men lägger upp.

Kort dokumentär om Ilya Ilyin.

JeppeAndersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 17:59   #2852
Tynglyftarnooben
Banned User

Reg.datum: Dec 2013
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
det kan bero på att du gör fel
Vad är vanliga fel då? Det verkar inte finnas så många fel att göra.

Jag lägger tummen runt stången och håller sedan mina andra fingrar runt tummen. Jag får dock inte fingrarna runt en särskilt stor del av tummen utan i princip bara nageln och lite till.

Hur långt runt tummen får ni händerna när ni kör med tumlås?
Tynglyftarnooben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 18:37   #2853
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Du ska bara täcka tumnageln, ish. Med typ hela pekfingret och en liten del av långfingret. Fast då har jag långa fingrar.
Gammal 2013-12-26, 23:16   #2854
extra kakao
Speciell

extra kakaos avatar

Reg.datum: Aug 2012
Tumlås förutsätter väl att stången har bra grepp. Med en stång som är "glidig" från början kan det nog vara lättare med ett vanligt överhandsgrepp än ett tumlås.
Gammal 2013-12-26, 23:27   #2855
Proxy
Registered User

Proxys avatar

Reg.datum: Dec 2010
Citat:
Ursprungligen postat av extra kakao Visa inlägg
Tumlås förutsätter väl att stången har bra grepp. Med en stång som är "glidig" från början kan det nog vara lättare med ett vanligt överhandsgrepp än ett tumlås.
Tvärtom.
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 23:31   #2856
extra kakao
Speciell

extra kakaos avatar

Reg.datum: Aug 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy Visa inlägg
Tvärtom.
Är det så? Jag upplever det svårare när stången är hal än när den är som ett rivjärn. Då gör jag väl fel även där
Gammal 2013-12-28, 01:49   #2857
Olifter
Registered User

Reg.datum: Jan 2013

Olifter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 02:01   #2858
-squat-
Registered User

-squat-s avatar

Reg.datum: Apr 2002
Hur gör man för att komma förbi dödsångesten i ryckböj? Kan det vara bra att prova att släppa stången framåt och bakåt, för att på så sätt känna att man har kontroll och inte kommer att få stången över sig?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 02:08   #2859
rememberence
Registered User

rememberences avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Hur gör man för att komma förbi dödsångesten i ryckböj? Kan det vara bra att prova att släppa stången framåt och bakåt, för att på så sätt känna att man har kontroll och inte kommer att få stången över sig?
Ja, det är många som tycker att man ska lära sig missa ett ryck innan man kan lära sig lyckas med ett ryck
Folk som pratar om sig själva, och är kända för att de gör just det, brukar inte ha så mycket substans. Lägg till obefintlig självkritik och ödmjukhet, överdriven arrogans och gudkomplex. Så har du hela den moderna fitnessligan.
rememberence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 02:17   #2860
pezrulezhaakon
Registered User

pezrulezhaakons avatar

Reg.datum: May 2012
-squat-

Jepp, träna på att missa, hur konstigt det än må låta. Men se bara till att grejorna är avsedda för att släppas och att gymägaren också är glad.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-29, 08:08   #2861
Tynglyftarnooben
Banned User

Jag ställde ungefär en sådan här fråga tidigare men fick inte mkt svar då, så jag frågar igen:

är det verkligen superviktigt att träna in perfekt lyftform från början? man får träna så jävla lätt då och det är sååå tråkigt vilket sabbar min motivation. Jag menar: borde inte den "korrekta" formen komma naturligt med tiden? Man borde ju behöva anpassa sig; en slags "bara de starka [teknikerna!!) överlever", alltså att de tekniker som inte låter en lyfta mycket vikt utraderas och de "starka teknikerna" d.v.s. de teknikerna som man kan lyfta tungt med, alltså det "beteendet förstärks" som det heter på Naturkunskapen i gymnasiet.

Eller? Jag kan väl inte vara helt ute & cykla med detta resonemang?
Gammal 2013-12-29, 08:16   #2862
JeppeAndersson
Registered User

JeppeAnderssons avatar

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Tynglyftarnooben Visa inlägg
J
är det verkligen superviktigt att träna in perfekt lyftform från början? man får träna så jävla lätt då och det är sååå tråkigt vilket sabbar min motivation. Jag menar: borde inte den "korrekta" formen komma naturligt med tiden? Man borde ju behöva anpassa sig; en slags "bara de starka [teknikerna!!) överlever", alltså att de tekniker som inte låter en lyfta mycket vikt utraderas och de "starka teknikerna" d.v.s. de teknikerna som man kan lyfta tungt med, alltså det "beteendet förstärks" som det heter på Naturkunskapen i gymnasiet.
Man börjar lätt för att lära sig tekniken av en anledning. Med bra teknik så kommer du med tiden att klara av mer vikt på stången samt minska skaderisken.
Kör du bara på så kommer du hinna skada dig om och om igen innan du hittar saker som du själv kan lägga till i grundtekniken för att göra det lättare för dig.
Samma sak som i alla andra övningar, alla har sin egna lilla grej som kommer med tiden efter att man lärt sig grunden.
JeppeAndersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-29, 08:22   #2863
bigtraps
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
Förstår hur du menar. Inte kul att bara nöta teknik på flugvikter.
Tränar du på en OL klubb? Med bra vägledning kan du både träna teknik o styrka
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-29, 09:21   #2864
Tynglyftarnooben
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av JeppeAndersson Visa inlägg
Man börjar lätt för att lära sig tekniken av en anledning. Med bra teknik så kommer du med tiden att klara av mer vikt på stången samt minska skaderisken.
Kör du bara på så kommer du hinna skada dig om och om igen innan du hittar saker som du själv kan lägga till i grundtekniken för att göra det lättare för dig.
Samma sak som i alla andra övningar, alla har sin egna lilla grej som kommer med tiden efter att man lärt sig grunden.
Men va?

Så om jag tränar styrkevändningar med låg höft och spikrak rygg osv så kommer jag hinna skada mig? Jag menar inte att jag ska köra ryck-frivändning med krökt rygg och en fot bakom den andra och med 50 kg på ena sidan och 35 på den andra. Utan bara att jag kör vanliga styrkevändningar med korrekt teknik för detta är väldigt lätt att lära sig.

Vad jag menar är att jag med tiden borde lära mig att frontböja och "plocka upp" stången när jag slutar öka i frivändningar.. helt enkelt för att jag måste. Träningsevolution. Eller??

Citat:
Ursprungligen postat av bigtraps Visa inlägg
Förstår hur du menar. Inte kul att bara nöta teknik på flugvikter.
Tränar du på en OL klubb? Med bra vägledning kan du både träna teknik o styrka
Nej tyvärr jag tränar hemma i garaget. Bor på landet och finns ingen klubb inom 10 mils radie.

Vad tror du om min teori om teknik-evolution? Du är ju biff så du borde veta

Senast redigerad av Tynglyftarnooben den 2013-12-29 klockan 09:23.
Gammal 2013-12-29, 09:30   #2865
bigtraps
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
Visst kan du fortsätta att köra som du gjort. Träna böj bak o fram, ryckböj, frivändningar, styrkeryck, stötdrag och ryckdrag.

Men försök att ta kontakt med nån klubb. Du kan ju åka dit på helgen och få vägledning.
Sen fortsätter du nöta på hemma
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:53.