Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-15, 05:53   #3826
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Har cyklat mån, ons, & torsdag den här veckan så benen fick vila på gymmet igår och istället testade jag återigen några olika övningar för överkroppen.

Magen & korsryggen är inga problem alls men tyvärr kan jag inte göra Plankan.
För triceps har jag bara lyckats med PushDown i cable-crossen. Inga andra press övningar.
Biceps går nästan inte alls med den armen där axelproblemen är värst.

Dessa pass ligger på knappa 40min och är inte så ansträngande men det är väl bara att gilla läget.

Kommer cykla till jobbet idag igen men förhoppningsvis orkar jag ändå med en kortare löprunda i helgen!

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-15, 09:36   #3827
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Låter som att det är i pressövningar du har som mest ont?
Stressa inte skiten nu bara så du försämrar läkeprocessen, men OM du nu nödvändigtvis måste träna och inte bara rehabövningar då, så undvik pressövningarna och kör isolationsövningar mm.

Om pushdown fungerar med fixerat axelläge så borde också repdrag fungera, över huvudet eller uppifrån o ner? Har du provat o köra biceps på en scottbräda eller en träningsbänk (fixerat axelläge)? Kanske kan gå liggandes på golvet också, samma där fixerat axelläge och fixerade armbågar och enbart aktivering av biceps.

Fungerar dragövningar i hiss framifrån, dvs rodd med V-handtag eller brett grepp?

Minns själv hur surt det var när jag sabbade min rotatorcuff, det brände i praktiken all överkroppsträning i 6 månaders tid innan jag lyckades rehabbat tillbaka funktionaliteten och nu är det alltid cuffträning på schemat i förebyggande syfte... men vill man träna lite överkropp ändå utan att förstöra rehabben eller stressa skadan så är det väl till o försöka hitta lite alternativa övningar.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-15, 09:40   #3828
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Den rehab jag fick göra var i mångt och mycket rotationsövningar för axeln, men jag ids inte tipsa om de specifika övningarna utan det är bättre att du får en riktig genomgång av en nappis eller så. Det var i praktiken minsta silverhanteln och de översta tunna viktkakorna i hissmagasinet som gällde, dvs i början nästan ingen belastning alls och sedan långsamt och successivt ökande... men inte ens när axeln började bli bra så var jag uppe på några vikter o prata om, men det är ju långsiktigt man får tänka.

Journalen
Gammal 2013-11-15, 11:01   #3829
944RS
Musklig

944RSs avatar

Alla övningar där armarna är i axelhöjd eller över är omöjliga oavsett drag eller press.
Tricepspress i maskin fungerade inte heller. Sittande rodd med smalt grepp går hyffsat men känns konstigt.
Rehabövningar för axlarna är jag van vid men nu kan jag inte göra någon av dem oavsett motstånd.
Om jag nödvändigtvis måste träna? Nä, absolut inte. Men med extremt bristfällig teknik i skidåkningen och simning så hade jag hoppats att kunna använda styrka istället

Smärtan i högerarmen är nästan helt borta men att ha en punkt med nedsatt känsel är lite obehagligt.
Vänstern som har varit värst och längst är oxå på bättringsvägen i vardagen. Lite jobbigt att underarmen tagit stryk på något sätt. Det är den som hindrar bicepsträning.

Gammal 2013-11-15, 11:17   #3830
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Alla övningar där armarna är i axelhöjd eller över är omöjliga oavsett drag eller press.
Tricepspress i maskin fungerade inte heller. Sittande rodd med smalt grepp går hyffsat men känns konstigt.
Rehabövningar för axlarna är jag van vid men nu kan jag inte göra någon av dem oavsett motstånd.
Om jag nödvändigtvis måste träna? Nä, absolut inte. Men med extremt bristfällig teknik i skidåkningen och simning så hade jag hoppats att kunna använda styrka istället

Smärtan i högerarmen är nästan helt borta men att ha en punkt med nedsatt känsel är lite obehagligt.
Vänstern som har varit värst och längst är oxå på bättringsvägen i vardagen. Lite jobbigt att underarmen tagit stryk på något sätt. Det är den som hindrar bicepsträning.
Om man vänder på steken då, finns det något som är helt/fungerar på farbror och vad?
(förutom käkmuskulaturen)

Journalen
Gammal 2013-11-15, 11:47   #3831
944RS
Musklig

944RSs avatar

Förmågan att gå upp i vikt fungerar till 120%

Annars är det tyvärr bara skit hela tiden. Har sån jäkla lust att lägga ner allt som har med kost och träning att göra...

Gammal 2013-11-15, 11:58   #3832
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Ullevi Rehab? IFK-kliniken?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-15, 12:23   #3833
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Förmågan att gå upp i vikt fungerar till 120%

Annars är det tyvärr bara skit hela tiden. Har sån jäkla lust att lägga ner allt som har med kost och träning att göra...
know the feel bro' och då är jag inte ens skadad...

Jag röstar också på att faktiskt försöka få till hjälp för upplägg med rehab, skynda långsamt och hitta alternativ till fysiska utmaningar i väntan på att du blir hel o ren igen.

Journalen
Gammal 2013-11-15, 19:55   #3834
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Reg.datum: Aug 2009
Håll ut! Gick igenom en liknande period i vintras och trots att det ser mörkt ut nu så ska du se att det ordnar sig!
Bendermannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-17, 09:35   #3835
944RS
Musklig

944RSs avatar

Fick en liten lucka i familjeschemat igår som passade bra med ett besök bland vrålapor, gorillor och ett starkt lejon på Nordic Wellness Almedal. Det kom även en filmkändis dit! Nämligen späckhuggaren Willy!
Grym talang det där för han pratade och spanade i brudarna EXAKT som Skuggan!

Gammal 2013-11-17, 14:28   #3836
Catstyle
Registered User

Catstyles avatar

Reg.datum: Jan 2005
Låter spännande!
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-17, 19:57   #3837
944RS
Musklig

944RSs avatar

Blev en helg med minimalt med kondition men besök i gymmet både lördag och söndag!
Idag blev det ännu ett försök med lite överkroppsövningar och det gick faktiskt oväntat bra. Ska verkligen bli intressant att se hur axlarna reagerar på det här.

Gammal 2013-11-17, 22:14   #3838
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Reg.datum: Aug 2009
Låter lovande! Hoppas på det bästa!
Bendermannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-18, 08:08   #3839
944RS
Musklig

944RSs avatar

Inga negativa känningar i axlarna efter gårdagen. Tyvärr inte så mycket träningsvärk heller men jag tog det så lugnt att det kanske inte är så konstigt.

Skönt cykelväder imorse med uppehåll och +1,7grader. Tog en liten extra omväg i omvägen

Gammal 2013-11-18, 19:29   #3840
944RS
Musklig

944RSs avatar

Ingen omväg när jag cyklade hem i regnet. Men en knapp timme efter att jag kommit hem så var jag på löpbandet medans grabben hade judoträning.
Har haft lite ont i magen( extra mycket gaser) samt att benen var trötta så det blev ett väldigt ynkligt pass.
5min jogg 1min gång x 6

Det ska visst regna ännu mer imorgon så det känns bra att jag beslutat mig för att ta bilen till jobbet och även vila helt på kvällen.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:45.