Jag var som vanligt kanske inte helt optimalt förberedd med inställda träningspass och liknande.
Körde en minst sagt grusig grusväg i några mil för att komma fram till startområdet. Höll på att bli lite stressad av det men väl på plats hade jag gott om tid för förberedelse av utrustning.
Horla Triathlon 2013-08-03
Simningen: Som vanligt har jag inte tränat något på detta moment så det var bara till att förlita sig på att det skulle gå att genomföra ändå. Hade en väldigt bra placering i vattnet för jag blev inte speciellt störd någongång.
Hade som taktik att simma så fort jag kunde. Det hjälpte inte alls utan jag blev ifrånsimmad av nästan alla.
Tiden blev 12:24 och det gav mig placering 204 av 261 startande herrar i det momentet.
Växlingen till cyklingen gick helt okej. Valde att offra 15sekunder för att ta på mig strumpor. Har hört att man kan slippa blåsor på fötterna då

Cykeln hade troligtvis vält eller liknande för när jag tog den och skulle springa iväg så hade kedjan hoppat. Fick stanna några sekunder och kränga på den igen.
Cyklingen: Det bildades klungor direkt från start men det var oxå svårt att undvika dem då för vi var så många som var igång samtidigt.
Jag drog upp i mitt eget tempo omgående och märkte att jag hela tiden hade cyklister på rulle oavsett om det gick uppför eller nerför.
Bästa sättet att bli av med dem var helt enkelt att lägga in ett ryck i en backe så det gjorde jag

Efter det kunde jag cykla lite mer avslappnat även om jag i ständig ström cyklade om cyklist efter cyklist.
Hade någon som kom ikapp stundtals men i nästa stund så körde jag om honom igen.
Mitt mål var att hålla en snitthastighet kring 31Km/h men allteftersom så började jag känna att den kan vi nog öka lite. Och med 10km kvar tänkte jag att nu chansar jag och ökar ännu mer och hoppas det inte förstör löpningen totalt. Siktade nu på en snitthastighet på 33km/h och lyckades få 33,1Km/h när det var dax för växling igen.
Tid 53:35 gav mig placering 98 i det momentet.
Under växlingen ut till löpningen så hörde jag att de intervjuade Jonas Colting som tydligen tyckte det var en för tuff utmaning så han hade brutit
Löpningen: Första kilometern gick ganska bra men direkt när man kom fram till den där jäkla backen gick luften ur mig. Alla fick plötsligt börja gå upp för en brant grusbacke. Efter det hade jag ruskigt svårt att få upp farten igen och mitt knä som hade ömmat redan i bilen påväg till tävlingen gjorde sig påmind hela tiden.
När man efter några kilometer kom in i skogen var det dax för ännu en backe som jag fick gå i. Det var oxå väldigt halt vissa partier så här fick jag sänka farten ytterligare.
Först när det var 1,5km kvar kunde jag börja öka igen och tog genast igen några placeringar som jag tappade när terrängen var som stökigast.
Hade lite krafter kvar för spurt oxå så även där tog jag någon enstaka placering.
Tid 38:56 gav mig placering 100 i det momentet.
Totalt blev det 1.44:53 och placering 101/261.
Klarade med råge mitt mål att komma in på den övre halvan även om jag inte nådde ner mot 100min.
Slutsats: Bra arrangerat även om det var lite luddiga instruktioner innan start.
Kan nog tänka mig att ställa upp fler gånger även om jag kanske föredrar lite mer varvbanor.
Inser oxå att jag borde träna på grenarna i triathlon om jag ska bli bättre på dem.