2013-02-19, 11:41
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Är ju det enda relevanta sättet att se hur mycket kroppsfett hjälper en att lyfta tungt? titta på hur alla är byggda inom respektiva viktklasser? Att bevisa sin poäng med en 300kg+ klump att han blev svagare för att han deffa bort 180kg i just bänk är ju ren dynga.
Har du exakt samma kille och kastar på 15kg kroppsfett på honom så kommer han att vara starkare i vissa övningar, det kommer jag inte motsätta, men att sätta likhetstecken mellan fett=styrka tycker jag är felaktigt då det är 15kg extravikt som du kunde ha lagt på ANNAT.
Bulk är en metodik för att säkerställa gains, att du har lite svängrum även de dagar du inte ligger på garanterat +kcal. Att ligga på 6-8% kroppsfett och ha gains är otroligt svårt och något som kräver genetiskt underlag. Crille är på "bulk" nu, men han kommer ju inte tappa sina magrutor under sin bulk, man behöver inte bli smällfet bara för att man tillåter sig själv att gå på bulk, man kan microdeffa under själva bulkperioderna också för att det inte ska skena iväg.
edit: aja, har fått säga mitt i alla fall, tack för ordet och förlåt än en gång för att jag kloggar upp din annars jävligt fina journal, lurkat länge och väl och jag uppskattar dina svar, förlåt om jag låter otrevlig men jag är lite som dig i det avseendet... det är ju bara internet och det betyder inte att jag ogillar dig eller något, du är en grym poster och förstås cp-stört bra på det du gör.
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy
Lyftväg, alltså distansen du behöver lyfta en vikt, påverkar inte kraften som krävs för att lyfta sagda vikt. Vinklar och hävarmar spelar däremot roll.
|
Det har du förstås alldeles rätt i, men jag trodde det var underförstått att det var det jag menade, har du mindre lyftväg helt plötsligt en dag än tidigare i bänk så har du ju förstås andra vinklar då du har samma armar fortfarande  . ena dagen full rom andra dagen 1/2 rom.
Senast redigerad av toalettmysaren den 2013-02-19 klockan 11:48.
|
|
|
2013-02-19, 11:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nano-Sekund
Jag ska ge min syn på detta i en V-Logg när jag får tid över. (tyvärr ej tid nu) - Snabb åsikt från mig är att det aldrig är svart eller vitt när man pratar bulk / diet - Alla har vi olika förutsättningar i vardagen + att vi alla är olika som individer.
Man kan def. sätta PB på diet, (men visst det är svårare v.20 in i dieten än v.5) #logiskt
Jag har provat det mesta vad gäller grisbulk, crash-diet, solida dieter, solida bulkar & jag ska försöka ge min syn på tankar, känslor, resultat i kommande V-logg.
Fortsätt att argumentera - I LOVE IT 
|
Ser fram emot det!
// Carl Bildt
Citat:
Ursprungligen postat av toalettmysaren
Är ju det enda relevanta sättet att se hur mycket kroppsfett hjälper en att lyfta tungt? titta på hur alla är byggda inom respektiva viktklasser? Att bevisa sin poäng med en 300kg+ klump att han blev svagare för att han deffa bort 180kg i just bänk är ju ren dynga.
Har du exakt samma kille och kastar på 15kg kroppsfett på honom så kommer han att vara starkare i vissa övningar, det kommer jag inte motsätta, men att sätta likhetstecken mellan fett=styrka tycker jag är felaktigt då det är 15kg extravikt som du kunde ha lagt på ANNAT.
|
Det enda du säger här, är att 1kg muskler ger mer styrka än 1kg fett. Ingen har påstått motsatsen.
Freddi Smulter-liknelsen är absolut inte dynga. Den visar att fett ger styrka, även om man fortfarande har så det räcker och blir över. Men visst, man kan göra samma liknelse oavsett kroppsvikt och mängd fett egentligen.
|
|
|
2013-02-19, 11:49
|
|
|
Powerhouse
Reg.datum: May 2011
|
Jag ser styrka som arbete och inte kraft. Alltså kraft och sträcka. Inte enbart kraft.
Alltså spelar lyftvägen en stor roll (som att alla inte redan visste det..). Alltså tycker jag Toalettmysaren har en LITEN poäng i det han säger om deff.
Dock ska man se fett som smärre "wraps" runt lederna som gör att man kan hantera mer vikt. Det finns ju åtskilliga studier som stödjer detta men jag är fruktansvärt dålig på att leta  Har suttit en kvart och försökt hitta men men..
Däremot tror jag Proxy har en stor poäng i det han säger. Mängden tappad muskelmassa från 16% BF -> 8% är betydligt större än vad 11%-8% är. Tror definitivt man tjänar på att hålla sitt fett nere för att bygga och behålla muskelmassa.
EDIT: Sen så är det ju direkt kopplat till nervinkoppling med stress på lederna. Blir helt enkelt inte samma stress om man har ett fettlager runt.
Senast redigerad av Niwah den 2013-02-19 klockan 11:58.
|
|
|
2013-02-19, 12:01
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Niwah
Jag ser styrka som arbete och inte kraft. Alltså kraft och sträcka. Inte enbart kraft.
Alltså spelar lyftvägen en stor roll (som att alla inte redan visste det..). Alltså tycker jag Toalettmysaren har en LITEN poäng i det han säger om deff.
Dock ska man se fett som smärre "wraps" runt lederna som gör att man kan hantera mer vikt. Det finns ju åtskilliga studier som stödjer detta men jag är fruktansvärt dålig på att leta  Har suttit en kvart och försökt hitta men men..
Däremot tror jag Proxy har en stor poäng i det han säger. Mängden tappad muskelmassa från 16% BF -> 8% är betydligt större än vad 11%-8% är. Tror definitivt man tjänar på att hålla sitt fett nere för att bygga och behålla muskelmassa.
|
Inget du behöver leta efter, om någon skulle ifrågasätta så elementära saker så får dom lägga ner energin själva.
Jag är med på vad du menar angående lyftväg. Om lyftväg inte hade haft någon påverkan så hade 10 reps varit lika tungt som 2 reps.
Poängen jag gjorde var mest att kraften för att förflytta vikten förblir densamma (enkel, fundamental fysik), och att lyftväg i ett praktiskt lyft är tämligen irrelevant. Om man tappar massa kilon i bänken av en deff, så är det inte för att ölkaggen är borta. Om inte annat så kan man ju köra boardpress om man så gärna vill ha en kort lyftväg.
|
|
|
2013-02-19, 12:02
|
|
|
Powerhouse
|
Kroppen "stänger ner" vid för stor stress på lederna och gör att man inte kan använda full muskelstyrka.
Och det här behandlar ju enbart styrka som i att flytta maximal vikt under en repetition.
(Återkommer när jag hittat studierna..)
|
|
|
2013-02-19, 12:03
|
|
|
Powerhouse
|
Citat:
Inget du behöver leta efter, om någon skulle ifrågasätta så elementära saker så får dom lägga ner energin själva.
Jag är med på vad du menar angående lyftväg. Om lyftväg inte hade haft någon påverkan så hade 10 reps varit lika tungt som 2 reps.
Poängen jag gjorde var mest att kraften för att förflytta vikten förblir densamma (enkel, fundamental fysik), och att lyftväg i ett praktiskt lyft är tämligen irrelevant. Om man tappar massa kilon i bänken av en deff, så är det inte för att ölkaggen är borta. Om inte annat så kan man ju köra boardpress om man så gärna vill ha en kort lyftväg. 
|
Jag trodde vi diskuterade styrka som i att flytta mycket vikt.
|
|
|
2013-02-19, 12:06
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag trodde vi diskuterade styrka som i att flytta mycket vikt.
|
Det gör vi?  Nu hänger jag inte med.
|
|
|
2013-02-19, 12:12
|
|
|
Powerhouse
|
Citat:
|
Ja, men kraften som krävs förblir inte densamma. Ett lyft är arbete.
W=F*s. Om man ökar sträckan så måste man ha mer kraft för att utföra samma arbete. Så minskad lyftväg spelar ju i allra högsta grad stor roll för att flytta mycket vikt.
EDIT: Tvungen att editera. Vill inte att detta ska verka drygt på nåt sätt. Vet att du är en smart kille.
Senast redigerad av Niwah den 2013-02-19 klockan 12:15.
|
|
|
2013-02-19, 12:16
|
|
|
Powerhouse
|
Och för att förtydliga så tror jag detta spelar jävligt marginell roll i styrkeutvecklingen under deff. Att tappa centimetrar runt bröstet och tappa förmågan att flytta samma vikt behöver alltså inte betyda sämre kraftutveckling då F = M*a kan vara densamma.
|
|
|
2013-02-19, 12:33
|
|
|
Registered User
|
Citat:
W=F*s. Om man ökar sträckan så måste man ha mer kraft för att utföra samma arbete. Så minskad lyftväg spelar ju i allra högsta grad stor roll för att flytta mycket vikt.
|
Citat:
Och för att förtydliga så tror jag detta spelar jävligt marginell roll i styrkeutvecklingen under deff. Att tappa centimetrar runt bröstet och tappa förmågan att flytta samma vikt behöver alltså inte betyda sämre kraftutveckling då F = M*a kan vara densamma.
|
Min poäng var just att F=m*g förblir konstant, och att det just endast är den krävda energin som förändras i takt med sträckan=s.
Hur detta ter sig rent praktiskt, kan man dock diskutera. Man kan inte säga att styrkan sjunker (F minskar) bara för att man får längre lyftväg (s ökar).
Det fungerar inte rent praktiskt. Som exempel, när jag gör ett maxlyft i marklyft så hade jag lätt kunnat förflytta vikten en decimeter till, men hade kanske inte kunnat lyfta 5 kilo till, även om den krävda energin hade varit densamma.
Just ordet kraft har dock i mitt huvud inget med energi att göra, utan endast F=m*a, alltså formeln för just kraft.
Citat:
|
|
Det är det här jag reagerar på. Kraften förblir ju just densamma. Ett lyft kräver ett visst mått av arbete, men oavsett lyftväg så förblir kraften densamma.
|
|
|
2013-02-19, 12:41
|
|
|
Powerhouse
|
Citat:
Min poäng var just att F=m*g förblir konstant, och att det just endast är den krävda energin som förändras i takt med sträckan=s.
Hur detta ter sig rent praktiskt, kan man dock diskutera. Man kan inte säga att styrkan sjunker (F minskar) bara för att man får längre lyftväg (s ökar).
Det fungerar inte rent praktiskt. Som exempel, när jag gör ett maxlyft i marklyft så hade jag lätt kunnat förflytta vikten en decimeter till, men hade kanske inte kunnat lyfta 5 kilo till, även om den krävda energin hade varit densamma.
Just ordet kraft har dock i mitt huvud inget med energi att göra, utan endast F=m*a, alltså formeln för just kraft.
Det är det här jag reagerar på. Kraften förblir ju just densamma. Ett lyft kräver ett visst mått av arbete, men oavsett lyftväg så förblir kraften densamma.
|
Ah, det är sant. Kraften blir ju inte magiskt större för x kg bara för att man får längre lyftväg. Arbetet blir större helt enkelt. Nu var det jag som var ute och cyklade.
|
|
|
2013-02-19, 12:44
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ah, det är sant. Kraften blir ju inte magiskt större för x kg bara för att man får längre lyftväg. Arbetet blir större helt enkelt. Nu var det jag som var ute och cyklade.
|
Haha, jag som är lite nitisk med terminologin bara.  Förvisso väldigt viktigt när man talar om just fysik.
|
|
|
2013-02-19, 13:01
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
De är ingen raketforskning direkt säger ni. Men de är väldigt stora ord här inne  // gillar att lyfta grejer och ställa ner dom igen
Bra läsning
|
|
|
2013-02-19, 16:20
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Lustig diskussion. Ska bli kul att höra Olas blogg. Av efarenhet blir man starkare av att bulka upp lite extra fett, men frågan är varför. Har fettet någon direkt betydelse i ett maxlyft? Det tror jag knappast. Indirekt däremot..
Om finnen hade gått till gymmet på morgonen och vägt 300kg så hade han inte lyft mer än på kvällen ifall 180kg fett magiskt försvunnit under dagen. Men att ligga på kaloriunderskott en lång period för att deffa bort 180kg gör honom givetvis svagare.
Det är min teori.
Senast redigerad av Numse den 2013-02-19 klockan 16:22.
|
|
|
2013-02-19, 17:22
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
|
Men det är ju arbetet som är av intresse. Du vill inte bara ha maximal kraft för starkast möjliga hypertrofisignal; då hade du hoppat tresteg. Du vill ju ha största möjliga kraft under så lång tid som möjligt - arbetskapacitet - och då blir lyftvägen väldigt relevant.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:15.
|

|