Någon som känner denna man? Har han någon form av dvärgväxt, korta ben eller jag som behöver skaffa glasögon?
Daniel Skoglund född -91, stark som ett monster men tyvärr väldigt skadedrabbad... mycket lovande tyngdlyftare för några år sedan hoppas han kan komma tillbaka!
Från dagens träning. Lyckas nu att komma ner i "sitt-position" i rycken och försökt tänka lite grann på de kommentarer jag fick senast jag la upp en video.
Kommentarer?
Sarah Bäckman i bakgrunden? Vore kul att bryta arm mot henne nästa gång hon kommer ner till gbg... förmodligen på fitnessdagen i sommar.
En hård domare hade kunnat dömma bort det lyftet. Stången ligger inte helt stilla när han börjar stöten. Imponerande lyft hursomheslt.
reglerna är som följande: man ska ha ett tydligt markerat stopp mellan vändning och överstöt, dvs man får inte fortsätta rakt upp på raka armar efter vändningen. varför någon skulle vilja göra det vet jag inte men så är reglerna. att utnyttja gunget är helt regelrätt och kollar ni på tyngre lyft (+170 herrlyft +140 tjejlyft eller nåt sånt, kommer inte ihåg var gränsen går när det börjar gunga) så tar många lyftare en liten paus i botten utav sin satsning inför stöten för att tajma stångens gungning och få extra fart i utfallet
att medvetet få fart på stången skulle kräva att man gör en förberedande rörelse inför överstöten, vilket skulle resultera i underkänt lyft pga dubbelsatsning
reglerna är som följande: man ska ha ett tydligt markerat stopp mellan vändning och överstöt, dvs man får inte fortsätta rakt upp på raka armar efter vändningen. varför någon skulle vilja göra det vet jag inte men så är reglerna. att utnyttja gunget är helt regelrätt och kollar ni på tyngre lyft (+170 herrlyft +140 tjejlyft eller nåt sånt, kommer inte ihåg var gränsen går när det börjar gunga) så tar många lyftare en liten paus i botten utav sin satsning inför stöten för att tajma stångens gungning och få extra fart i utfallet
att medvetet få fart på stången skulle kräva att man gör en förberedande rörelse inför överstöten, vilket skulle resultera i underkänt lyft pga dubbelsatsning
När jag tittade på OS sommar var det en tjej som fick flera lyft underkända pga av vad kommentatorn kallad oscilliation(kanske felstavat) han menade att enligt boken skall stången ligga helt still när man börjar stöten. Han sade dock även att det praktiserars mer som ni beskriver ovan och att dommaren var lite väl hård och dessutom inte konsekvent då andra tjejer passerade med samma sak. Tjejen i fråga (som jag inte minns vem hon var) var märkbart irriterad.