Jag kör ofta en variant av ryck/stöt på tid. Det handlar iofs inte om att hinna x ryck på y minuter. Nej, det är 20 ryck med en minuts vila mellan och 15 stötar med en minuts vila. Sen kan man ju stå/sitta hur länge man vill med stången, men max 1 min vila mellan lyft. Hämtad från Glenn Pendlay/Jon North. Dom är rätt generösa med åsikter och råd (tex, via BTR), så som ocoachad nybörjare blir man lätt färgad av deras åsikter.
Låter som ett bra upplägg och bra tempo. Bra intensitet och korrekt utförande är inget dåligt.
Jag kör ofta en variant av ryck/stöt på tid. Det handlar iofs inte om att hinna x ryck på y minuter. Nej, det är 20 ryck med en minuts vila mellan och 15 stötar med en minuts vila. Sen kan man ju stå/sitta hur länge man vill med stången, men max 1 min vila mellan lyft. Hämtad från Glenn Pendlay/Jon North. Dom är rätt generösa med åsikter och råd (tex, via BTR), så som ocoachad nybörjare blir man lätt färgad av deras åsikter.
Jag läste en studie som visade att interrepetitionell vila på minst 20 sekunder förbättrade tekniken och utveckling i frivändningar...
Ibland är "coacher" lite jobbiga när var och en av dem säger olika hur man ska lyfta, speciellt när det kommer in någon gammal räv som aldrig sett en lyfta tidigare. Därför ska man helst lyssna på sin huvudcoach på de mesta tekniska delarna, för han som lärde dig lyften ursprungligen är troligen den som vet mest om hur du lyfter.
Ibland är "coacher" lite jobbiga när var och en av dem säger olika hur man ska lyfta, speciellt när det kommer in någon gammal räv som aldrig sett en lyfta tidigare. Därför ska man helst lyssna på sin huvudcoach på de mesta tekniska delarna, för han som lärde dig lyften ursprungligen är troligen den som vet mest om hur du lyfter.
Om någon säger "HÅRD I KROPPEN NU!" "PAPPER!" "TRYCK I FRÅN BUKEN NU!" "RAKT UPP BARA!" innan jag ska göra ett (för mig) tungt lyft så förstår jag inte ens vad dom menar, om jag ens hör dom. När man pressar sina gränser så kommer lyftet bli efter ett inövat rörelsemönster oavsett vad folk står och skriker åt en innan. Så för mig kan dom gott hålla käften, får inte direkt något testosteronpåslag av att någon skriker åt mig innan :P
Om någon däremot påpekar, t.ex., att när jag gör ett lyft så hamnar stången långt ned på låren och den går i en bana ut från kroppen och sen visar mig lite övningar om hur jag ska öva in ett rörelsemönster för att undvika det. Då kan jag tycka att han coachar bra.
Och det var ju jag som lärde mig lyften ursprungligen :P
Bra teknik Hookers... men varför gör du powercleans? Hade velat se dig göra squatcleans hellre, både för att det är intressant att se, och att du så småningom kommer att kunna lyfta mer vikt med squaten
Bra teknik Hookers... men varför gör du powercleans? Hade velat se dig göra squatcleans hellre, både för att det är intressant att se, och att du så småningom kommer att kunna lyfta mer vikt med squaten