Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-14, 21:58   #1516
LkpgOL
Registered User

LkpgOLs avatar

Reg.datum: Jul 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Swisskniven Visa inlägg
Jag kör ofta en variant av ryck/stöt på tid. Det handlar iofs inte om att hinna x ryck på y minuter. Nej, det är 20 ryck med en minuts vila mellan och 15 stötar med en minuts vila. Sen kan man ju stå/sitta hur länge man vill med stången, men max 1 min vila mellan lyft. Hämtad från Glenn Pendlay/Jon North. Dom är rätt generösa med åsikter och råd (tex, via BTR), så som ocoachad nybörjare blir man lätt färgad av deras åsikter.
Låter som ett bra upplägg och bra tempo. Bra intensitet och korrekt utförande är inget dåligt.

Tyngdlyftning som satan:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=187039
LkpgOL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-14, 23:09   #1517
EeJay
Registered User

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Jag kör ofta en variant av ryck/stöt på tid. Det handlar iofs inte om att hinna x ryck på y minuter. Nej, det är 20 ryck med en minuts vila mellan och 15 stötar med en minuts vila. Sen kan man ju stå/sitta hur länge man vill med stången, men max 1 min vila mellan lyft. Hämtad från Glenn Pendlay/Jon North. Dom är rätt generösa med åsikter och råd (tex, via BTR), så som ocoachad nybörjare blir man lätt färgad av deras åsikter.
Jag läste en studie som visade att interrepetitionell vila på minst 20 sekunder förbättrade tekniken och utveckling i frivändningar...

kommer inte exakt ihåg detaljerna kring det hela.

Edit: Jo några studier...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23121475
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22228112
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22215288
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16503678

Senast redigerad av EeJay den 2012-11-14 klockan 23:11.
EeJay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-15, 15:00   #1518
drakfelt
Guest

Reg.datum: Jul 2008

Säkert repost.. Men han har jävlar i det bra fart under stången i rycken.. Och en sjujäkla coach som skriker i bakgrunden.
drakfelt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-15, 16:31   #1519
tntballe
Baconanist

tntballes avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Här är några varianter av den.
http://www.theironsamurai.com/2011/0...on-the-minute/
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-16, 03:17   #1520
Hemi
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Ar det inte submaximala singlar? Tycker det ar ett trevligt satt att trana tunga ovningar pa. Speciellt om man ar radd for skador.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-16, 21:16   #1521
EeJay
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av drakfelt Visa inlägg
Och en sjujäkla coach som skriker i bakgrunden.
Dom är obligatoriska.

"Hård i kroppen nu!"

"dra in mycket luft!"

"tryck ifrån botten nu!"

"JA KOMIGEN!!!"

"Rätt upp ska den bara!"

"PAPPER!"

Coacher är fantastiska att ha. Och det finns en sisådär 5-6 stycken av dom såfort man ska göra ett lyft på valfri lyftarklubb!
Gammal 2012-11-17, 06:41   #1522
Primitiv
Registered User

Primitivs avatar

Reg.datum: Sep 2012
Ibland är "coacher" lite jobbiga när var och en av dem säger olika hur man ska lyfta, speciellt när det kommer in någon gammal räv som aldrig sett en lyfta tidigare. Därför ska man helst lyssna på sin huvudcoach på de mesta tekniska delarna, för han som lärde dig lyften ursprungligen är troligen den som vet mest om hur du lyfter.
Primitiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 12:48   #1523
EeJay
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Primitiv Visa inlägg
Ibland är "coacher" lite jobbiga när var och en av dem säger olika hur man ska lyfta, speciellt när det kommer in någon gammal räv som aldrig sett en lyfta tidigare. Därför ska man helst lyssna på sin huvudcoach på de mesta tekniska delarna, för han som lärde dig lyften ursprungligen är troligen den som vet mest om hur du lyfter.
Om någon säger "HÅRD I KROPPEN NU!" "PAPPER!" "TRYCK I FRÅN BUKEN NU!" "RAKT UPP BARA!" innan jag ska göra ett (för mig) tungt lyft så förstår jag inte ens vad dom menar, om jag ens hör dom. När man pressar sina gränser så kommer lyftet bli efter ett inövat rörelsemönster oavsett vad folk står och skriker åt en innan. Så för mig kan dom gott hålla käften, får inte direkt något testosteronpåslag av att någon skriker åt mig innan :P

Om någon däremot påpekar, t.ex., att när jag gör ett lyft så hamnar stången långt ned på låren och den går i en bana ut från kroppen och sen visar mig lite övningar om hur jag ska öva in ett rörelsemönster för att undvika det. Då kan jag tycka att han coachar bra.

Och det var ju jag som lärde mig lyften ursprungligen :P
Gammal 2012-11-17, 13:17   #1524
HookersUnited
Fetare än Jesus

HookersUniteds avatar

Reg.datum: Mar 2003
Tips från coachen?

107,5 - Tangerat PR

110 - Efterpress och så tappar jag kontakt med stången i kicken (eller vad nu rätt term är).
HookersUnited är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 15:42   #1525
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Jag är imponerad över din teknik i vändningen
Gammal 2012-11-17, 17:16   #1526
jokem
Registered User

jokems avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av HookersUnited Visa inlägg
Tips från coachen?

107,5 - Tangerat PR

110 - Efterpress och så tappar jag kontakt med stången i kicken (eller vad nu rätt term är).
Snyggt men försök vara snabbare i dippen och vändningen i stöten. Du borde även försöka få fram den främre foten i stöten ännu längre.
jokem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 18:25   #1527
HookersUnited
Fetare än Jesus

HookersUniteds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Jag är imponerad över din teknik i vändningen
Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av jokem Visa inlägg
Snyggt men försök vara snabbare i dippen och vändningen i stöten. Du borde även försöka få fram den främre foten i stöten ännu längre.
Tack! Tidigare kom det ju upp en film med lite vägledning i fotarbetet. Får titta mer på den.

Hade varit intressant att se hur min teknik hade sett ut om jag inte fått hjälp från Kolo
Gammal 2012-11-17, 20:22   #1528
andnel
Registered User

Reg.datum: May 2008
Bra teknik Hookers... men varför gör du powercleans? Hade velat se dig göra squatcleans hellre, både för att det är intressant att se, och att du så småningom kommer att kunna lyfta mer vikt med squaten
andnel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 20:40   #1529
HookersUnited
Fetare än Jesus

HookersUniteds avatar

Den dag styrkevändningar inte räcker till går jag över till vanliga frivändningar. Tror det finns film på det någon sida bak i tiden.
Gammal 2012-11-18, 01:02   #1530
HookersUnited
Fetare än Jesus

HookersUniteds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av andnel Visa inlägg
Bra teknik Hookers... men varför gör du powercleans? Hade velat se dig göra squatcleans hellre, både för att det är intressant att se, och att du så småningom kommer att kunna lyfta mer vikt med squaten

Där har du en äldre film med full vändning.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:19.