2012-10-30, 12:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2012
|
Tänkte testa en variant av det här.
Är lite kräsen så klarar inte kasein, så jag tänkte köra vassle med 20gr havregryn (ca 0,5dl) för att få nån form av mättnad.
Ska mäta mig ordentligt innan jag kör igång, men skippar vågen så mycket vätska så känns inte som det är nån vits att lita på den.
längd 171
Midja 93cm!! :S
Bänk 105
Böj 120
Osäker i mark, tränar inte med någon kunnig så har inte riktigt kört hårt pga skaderisk när jag inte är 100 på att det blir rätt...
Senast redigerad av FOSHO den 2012-10-30 klockan 12:19.
|
|
|
2012-10-30, 14:08
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av FOSHO
Tänkte testa en variant av det här.
Är lite kräsen så klarar inte kasein, så jag tänkte köra vassle med 20gr havregryn (ca 0,5dl) för att få nån form av mättnad.
Ska mäta mig ordentligt innan jag kör igång, men skippar vågen så mycket vätska så känns inte som det är nån vits att lita på den.
längd 171
Midja 93cm!! :S
Bänk 105
Böj 120
Osäker i mark, tränar inte med någon kunnig så har inte riktigt kört hårt pga skaderisk när jag inte är 100 på att det blir rätt...
|
Tycker inte havregryn har någon plats i en sån här diet. Tanken är ju att hålla kaloriintaget så lågt som möjligt så det man väl får i sig bör ur muskelbevarandesynpunkt vara protein och inget annat. Kvarg eller cottage cheese är nog bättre alternativ isåfall, även om man får lite trace-carbs även där.
|
|
|
2012-10-30, 14:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av yooii
Grattis till din viktnedgång!
|
Tack!
Citat:
Har själv kört på en typ av den här dieten. Har bytt ut en del kasein mot vassle eller kvarg och det har fungerat bra.
|
Vassle, kasein och blandningar dem emellan verkar funka likvärdigt ... upplevelsemässigt. Hur det påverkar muskelnedbrytning vet jag inte. 
Jag käkar ett ägg om dagen också. Ibland två. Dels för att det är trevligt att äta *något* varmt, dels för ... tja, jag tror det är nyttigt. Tror.
|
2012-10-30, 16:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Tycker inte havregryn har någon plats i en sån här diet. Tanken är ju att hålla kaloriintaget så lågt som möjligt så det man väl får i sig bör ur muskelbevarandesynpunkt vara protein och inget annat. Kvarg eller cottage cheese är nog bättre alternativ isåfall, även om man får lite trace-carbs även där.
|
Det kanske blir en LCD istället för VLCD med havregrynen eftersom de höjer kalorierna ganska mycket. (landar på ca 850kcal)
|
|
|
2012-10-30, 23:32
|
|
.
Reg.datum: Dec 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvamal
Tack!
Vassle, kasein och blandningar dem emellan verkar funka likvärdigt ... upplevelsemässigt. Hur det påverkar muskelnedbrytning vet jag inte. 
Jag käkar ett ägg om dagen också. Ibland två. Dels för att det är trevligt att äta *något* varmt, dels för ... tja, jag tror det är nyttigt. Tror.
|
I de flesta måltiderna kör jag med kasein eller kvarg. Vasslet dricker jag mest för att bryta av med en annan smak.
|
|
|
2012-10-31, 08:00
|
|
Registered User
|
Precis så. Kasein smakar efter några veckor inte särskilt lockande längre, oavsett vilket smakjox det är iblandat. Detaljer visserligen, men allt jag har att röra mig med matvariationsmässigt i veckorna är detaljer. Då blir de viktiga. =)
|
2012-10-31, 11:22
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Jag tycker allt blir gott när man ligger så lågt på energi. Kroppen och smaklökarna blir inte kräsna  Skulle nog t om tycka Whey-80 smakade bra under de rådande omständigheterna!
|
|
|
2012-10-31, 16:46
|
|
.
Reg.datum: Dec 2010
|
Citat:
Jag tycker allt blir gott när man ligger så lågt på energi. Kroppen och smaklökarna blir inte kräsna  Skulle nog t om tycka Whey-80 smakade bra under de rådande omständigheterna!
|
Tycker också att det mesta smakar trevligt när man ligger på 700 kcal/dag men i längden blir det lite tjatigt med samma smakupplevelser och då är det prefekt att gräva fram påsarna med vasslet.
Nu har jag förvisso följt dieten optimalt men är ändå positivt överaskad till den. Visserligen orkar man inte lika mycket som på ett högre energiintag men har inte minskat något nämnvärt i styrka på basövningarna i alla fall och det är just de som jag tycker är viktigast.
|
|
|
2012-11-01, 06:58
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Riktat till er som har prövat på detta; hur går det att hantera skola/jobb eller andra mentalt ansträngande aktiviteter under en sån här diet?
|
|
|
2012-11-01, 07:19
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Bra.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2012-11-01, 07:54
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mell
Riktat till er som har prövat på detta; hur går det att hantera skola/jobb eller andra mentalt ansträngande aktiviteter under en sån här diet?
|
Det funkar men man är inget energiknippe. Upplever att jag väldigt lätt blir irriterad men annras går det helt OK. Jag har dock ett stillasittande jobb.
|
|
|
2012-11-01, 08:46
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Kanske ska tilläggas att jag sällan kör sub 800 utan snarare 1000-1200. Gillar att ha mjölk i kaffet och kör vanligtvis ett proteinfluff på kvällen (ca 75 kcal från jordgubbar).
Inne på dag 4 nu, ser klar skillnad i spegeln men misstänker att det delvis beror på att min magsäck är så tom och att jag har mindre vätska bundet i kroppen än vanligt. Jag har dock varit dålig med fibrerna under veckan, ska handla sånt idag. Vad kan man göra om det redan är försent? Rädd att det är ganska dålig fart på magen för tillfället. Nåt på apoteket?
|
|
|
2012-11-01, 09:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Citat:
Kanske ska tilläggas att jag sällan kör sub 800 utan snarare 1000-1200. Gillar att ha mjölk i kaffet och kör vanligtvis ett proteinfluff på kvällen (ca 75 kcal från jordgubbar).
Inne på dag 4 nu, ser klar skillnad i spegeln men misstänker att det delvis beror på att min magsäck är så tom och att jag har mindre vätska bundet i kroppen än vanligt. Jag har dock varit dålig med fibrerna under veckan, ska handla sånt idag. Vad kan man göra om det redan är försent? Rädd att det är ganska dålig fart på magen för tillfället. Nåt på apoteket?
|
Pofiber. Anpassa kvällen käk och laga något med två, tre dl i. Samt ett glas psylliumfrön. Problem solved.
|
|
|
2012-11-01, 09:06
|
|
Tunnis
Reg.datum: Apr 2009
|
Tror inte du ska behöva vara jätteorolig för att det "är dålig fart" på magen så du ska behöva använda laxerande, eller missförstod jag? Den ska nog klara sig själv. Börja tillsätta fibrer bara.
|
|
|
2012-11-01, 10:19
|
|
Längtar till jul.
|
@Vicarious: Psylliumfrön är utmärkt. Och inga kalorier.
Går även att göra bra fluff på bara kasein + psylliumfrön + vatten.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:14.
|

|