Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-25, 19:07   #466
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av LillisJ Visa inlägg
Har nu läst igenom tråden och har ett par frågor.

Är det möjligt för en 15, antagligen 16-åring(när, om jag gör det) att genomföra VLCD i ~2 veckor utan att skapa några problem?

Så som jag har förstått det så förlorar man endast fett.. Hur är det möjligt att mestadels fett försvinner och inga muskler på ett sådant lågt underskott?

Kan jag komma ner i 11-12 bf om jag ligger på 14 nu?

Tack för mej

1) 10 dagar skulle jag nog säga som max. Det jobbigaste var att man måste dra cacoon mode för att slippa allt socialt ätande.

2) Njah, inte bara fett såklart. Man behöver styrketräna ordentligt och jag supplementerade med koffein+grönt te för att öka fettfrisättningen och minska risken för muskelförlus. Plus att den extra energin kan behövas. PWO innan träningspass.

3) Räkna med att du tappar ett kilo fett på 3-4 dagar ungefär. 10 dagar borde ger runt 3kg fettförlust. Motsvarande 6v vanlig deff.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-25, 19:18   #467
LillisJ
Registered User

LillisJs avatar

Reg.datum: Feb 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
1) 10 dagar skulle jag nog säga som max. Det jobbigaste var att man måste dra cacoon mode för att slippa allt socialt ätande.

2) Njah, inte bara fett såklart. Man behöver styrketräna ordentligt och jag supplementerade med koffein+grönt te för att öka fettfrisättningen och minska risken för muskelförlus. Plus att den extra energin kan behövas. PWO innan träningspass.

3) Räkna med att du tappar ett kilo fett på 3-4 dagar ungefär. 10 dagar borde ger runt 3kg fettförlust. Motsvarande 6v vanlig deff.
Tack för snabbt svar

Bör jag ha en ätardag mellan dessa 10 dagar då? Exakt vilka kosttillskott ska man köpa? Det jag snappat upp är: Kasein, EAA, Magnesium och Multi-vitamin. F.ö. så har jag ingen aning om vad 'cacoon mode' är, och Google gav mej ingenting heller

Och sista frågan nu(Förlåt för alla dessa frågor... )

Om jag vill gå ner ännu mer i vikt efter dietens avslut, bör jag då hålla en vanlig kost i några veckor innan jag påbörjar nästa 'cycle' eller kan jag köra igen efter bara en vecka?

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Gestapo sparkar in dörren och skriker "visa kuken", och man har inget val.
LillisJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-25, 19:37   #468
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Morty menar nog 'cocoon,' som betyder 'kokong,' vilket skulle vara synonymt med att isolera sig.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-25, 20:51   #469
Morty
Registered User

Mortys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LillisJ Visa inlägg
Tack för snabbt svar

Bör jag ha en ätardag mellan dessa 10 dagar då? Exakt vilka kosttillskott ska man köpa? Det jag snappat upp är: Kasein, EAA, Magnesium och Multi-vitamin. F.ö. så har jag ingen aning om vad 'cacoon mode' är, och Google gav mej ingenting heller

Och sista frågan nu(Förlåt för alla dessa frågor... )

Om jag vill gå ner ännu mer i vikt efter dietens avslut, bör jag då hålla en vanlig kost i några veckor innan jag påbörjar nästa 'cycle' eller kan jag köra igen efter bara en vecka?

Mvh
Hur jag körde finns i nåt tidigare inlägg. Det är med alla tillskott, körde även V-Max Pump som PWO några dagar.

Menade precis som Rahf säger att man måste isolera sig. Det är väldigt konstigt att bete sig som man gör på en VLCD och man blir stigmatiserad om det kommer ut att man gör det när man ändå är rätt hård, ätstörningsljusen blinkar överallt.

Om du vill gå ner mer sen rekommenderar jag en refeed (2-3 dagars vanligt ätande, nyttig mat, inget crazy) och därefter vanlig deff tills du är nöjd.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Gammal 2012-10-25, 21:11   #470
LillisJ
Registered User

LillisJs avatar

Reg.datum: Feb 2012
Citat:
Hur jag körde finns i nåt tidigare inlägg. Det är med alla tillskott, körde även V-Max Pump som PWO några dagar.

Menade precis som Rahf säger att man måste isolera sig. Det är väldigt konstigt att bete sig som man gör på en VLCD och man blir stigmatiserad om det kommer ut att man gör det när man ändå är rätt hård, ätstörningsljusen blinkar överallt.

Om du vill gå ner mer sen rekommenderar jag en refeed (2-3 dagars vanligt ätande, nyttig mat, inget crazy) och därefter vanlig deff tills du är nöjd.
Alright, awesome. Tack för svaren Morty och Rahf! Kanske postar före-efter bild om några månader när jag initsierar deffen då.

Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Gestapo sparkar in dörren och skriker "visa kuken", och man har inget val.
LillisJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-25, 21:18   #471
Jeml
Registered User

Jemls avatar

Reg.datum: Apr 2011
Man tappar runt 3kg fett på 10dagar, samma som 6veckor deff.

Hur mkt muskler tappar man uppskattningsvis på dessa 2 alternativ?? Jag vet att det är högst individuellt och beror på en massa faktorer osv.
Tänkte om någon hade en kvalificerad gissning

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-25, 23:04   #472
Morty
Registered User

Mortys avatar

Nu var jag ju så dum att jag inte gjorde någon tanita-vägning innan jag satte igång, men på en annan mätpunkt cirka en månad innan hade jag 67kg lean mass, 65.3 efter deffen. Jag var dock inte fylld där, det vara bara efter en dag och +1 kg, jag gick nog upp både ett och två kilo till sen dess. Så nettoförlusten är väl mellan 1.7kg och 0kg, typ :P 1,7kg muskelförlust över 6w ger 300g muskelförlust i veckan, extremt mycket. Men jag tror inte att jag tappade så mycket muskler på denna diet; Tanitavägningen jag använder som referens var från innan jag opererade mitt knä och inte kunde böja mitt ben på en vecka och inte träna det ordentligt på 10 dagar. Så klart att jag tappade muskler på det.

Jag ska som sagt köra en gång till snart, med mätningar varje dag.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:

Senast redigerad av Morty den 2012-10-25 klockan 23:08.
Gammal 2012-10-26, 06:14   #473
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Kom att tänka på denna tråd när jag läste lite i den där 12k kcal tråden.

Finns det risk för "refeeding syndrome" efter denna diet?
http://en.wikipedia.org/wiki/Refeeding_syndrome
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 07:02   #474
Lärlingen
Registered User

Lärlingens avatar

Reg.datum: Aug 2012
Jag har kört det nu i 8 dagar och har gått på "vanlig" deff 1 månad innan. Jag har gått ner 5,5kilo och dom första 7 dagarna presterade jag grymt på gymmet. Igår blev det totalstopp efter att nästan svimmat flera gånger så då fick det bli en sallad och lite kyckling

Dock att tänka på är att jag har ett kcal behov på 3100kcal när jag rör mig vanligt och när jag tränar på över 4000 och under ett vlcd försök så körde jag på Quick diet complete samt whey80. Whey 80 endast på träningsdagar.
För att öka prestationerna på gymmet så tog jag pwo innan så jag tycker överlag att det varit en toppen grej. Har ändå under tiden gymat som vanligt förutom igår då
Lärlingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 18:04   #475
Gusken
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Jag har kört på VLCD i ungefär 4 dygn nu och tappat en hel del men ändå känt mig pigg på gymmet osv.
Däremot i natt när jag sov vaknade jag av ett jäkla hårt och långvarit sendrag i ena vaden. Har någorlunda koll på att de kan bero på att man har dålig saltbalans med mera.
Tror ni de är lugnt att köra på några dagar till ändå eller ska man ta och ge sig nu kanske?
Mitt upplägg är nästan exakt som Morty's som syns på förra sidan. Jag äter salter/vitaminer/mineraler vid sidan om proteinet.
Gusken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 18:53   #476
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Magnesiumbrist brukar ge problem med det i specifikt vaderna.
Postat via en mobil enhet
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 19:07   #477
Morty
Registered User

Mortys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gusken Visa inlägg
Jag har kört på VLCD i ungefär 4 dygn nu och tappat en hel del men ändå känt mig pigg på gymmet osv.
Däremot i natt när jag sov vaknade jag av ett jäkla hårt och långvarit sendrag i ena vaden. Har någorlunda koll på att de kan bero på att man har dålig saltbalans med mera.
Tror ni de är lugnt att köra på några dagar till ändå eller ska man ta och ge sig nu kanske?
Mitt upplägg är nästan exakt som Morty's som syns på förra sidan. Jag äter salter/vitaminer/mineraler vid sidan om proteinet.
Tar du ZMA?
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Gammal 2012-10-26, 19:09   #478
REDaction
Registered User

Reg.datum: Feb 2011
Har alltid problem med sendrag i vaderna under deff trots att jag tar magnesiumtillskott som väl täcker rekommenderade intaget. Märks speciellt om jag ligger på extra stort underskott i några dagar. Möjligtvis att det blir något bättre tack vare tillskottet men det är ju svårt att säga. Verkar som det är svårt att bli av med helt så länge underskottet är tillräckligt stort.
REDaction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 19:13   #479
Idefi
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Testa dricka mer vatten.
Idefi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 19:25   #480
Gusken
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Tar du ZMA?
Nope, jag tar inte ZMA.

Kom precis hem från ett benpass där jag kände mig fruktansvärt svag och illamående medan jag körde.
Så jag tror jag går av det för tillfället. Kan varit så att jag druckit för lite samt kanske legat på vitamin och mineralunderskott. Får se över intaget och planera bättre till nästa omgång. Blev lite hastigt och oplanerat denna gång.

Annars måste jag säga att jag är imponerad av idén. Rolig och snabb diet som ger bra resultat.
Gusken är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:52.