Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-10, 15:38   #6541
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Verkligen! Hur tyckte du att det var jämfört med bänktröja? Hur mycket skiljde det sig för dig mellan tröja och katapult samt mellan t-shirt och katapult?

Beställt hem en nu, hoppas jag får den snart!
hmm. jag gjorde 195kg tror jag i fulbänk med katapult och jag har som mest gjort 170kg i vanlig fulbänk.

med tröja(f6) och stopp så har jag mest gjort 180 på träning. jag sög med tröja, skulle gjort mer kg med katapulten.

katapult med stopp har jag aldrig testat men det verkar vara en smartare variant än att studsa
Gammal 2012-10-11, 08:05   #6542
Spartansk
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Märkligt att de sa att du har svaga biceps. Dina biceps ser ju stora ut, och du är väl hyggligt stark i övningar som kräver bicepsstyrka?
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-11, 18:05   #6543
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Märkligt att de sa att du har svaga biceps. Dina biceps ser ju stora ut, och du är väl hyggligt stark i övningar som kräver bicepsstyrka?
Öhhh...

Inget styrkelyftande kräver direkt bicepsstyrka.
Gammal 2012-10-11, 19:40   #6544
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Öhhh...

17 chins på 93kg kräver en del biceps?
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 05:45   #6545
Cinderella
Registered User

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Verkligen! Hur tyckte du att det var jämfört med bänktröja? Hur mycket skiljde det sig för dig mellan tröja och katapult samt mellan t-shirt och katapult?

Beställt hem en nu, hoppas jag får den snart!
Här inne går det bra som alltid. Vilken katapult tog du? Metals eller?, och om så är fallet vilken av de tog du?, den svarta (klenaste) eller den silvriga som är den hårdaste.
Jag tränar periodvis med katapult (jag bänkar enbart klassiskt) Jag tycker den ger en otroligt bra träning för triceps, men jag tycker man får bäst träning om man kör långa fina stopp. Man får då enligt mig en bra övning på att behålla hög fart genom hela bänkpressen, för gör man inte det så klarar man inte det, då katapulten för mig inte hjälper alls mycket just när triceps sätter in. Jag kör med den svarta katapulten (Metal)
För min egen del när jag testa lite tröja när jag började med SL(ca 3 år sedan), så fick jag ut 75kg på ca 2 månader i en tröja som var "stor". Gjorde då, 125kg i bänk och 200kg med tröja. Nu när jag kör seriöst igen har jag gjort 175kg i bänk och ökar fortfarande, och jag har gjort 200kg med katapulten. Har dock bara maxat en gång med katapulten. Brukar ligga och göra lätta 3-5:or på runt 180kg, samt att jag inte kör katapulten i min aktuella träningsperiod. Vi hade en göteborgare nere hos oss från er i sommras. Han testade min katapult, men han verkade väl inte stor förtjust, men han kanske ändrar sig nu när det blir lyftare på hans hemmaplan som börjar köra med det
Lycka till och hoppas du får mycket nöje med katapulten.
Blev ett långt inlägg märkte jag, sorry
Gammal 2012-10-12, 08:37   #6546
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Cinderella: Jag svarar dig senare!

Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
hmm. jag gjorde 195kg tror jag i fulbänk med katapult och jag har som mest gjort 170kg i vanlig fulbänk.

med tröja(f6) och stopp så har jag mest gjort 180 på träning. jag sög med tröja, skulle gjort mer kg med katapulten.

katapult med stopp har jag aldrig testat men det verkar vara en smartare variant än att studsa
Det är väl det som är det svåra med tröja. Man måste lära sig att använda den. Före det händer det inte så mycket... Tror du att du kan ha haft en tröja som inte passade med dig?

Jag tränar nästan all min bänk på ett sånt sätt att en touch'n'go-bänk inte är särskilt långt från stoppbänk. Faktum är att jag insåg att jag gjorde ettan på 165 med stopp förrän jag såg filmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Jag gör bara 1-3 reps på 50 kg i bicepscurl. Särskilt stora är de inte heller, med ett överarmsmått på 40 cm.

Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Bottenläget i bänkpress, annars är det bara i assistansövningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
17 chins på 93kg kräver en del biceps?
Jag hade helt klart kunnat göra fler om jag haft starkare biceps relativt lats. Just med pronerad fattning är jag dock något starkare

Mitt vänstra bicepsfäste är lite visset just nu dessutom. Simmade en väldigt kort (= 12 meter) sträcka frisim igår och jag fick ont nästan direkt. Jag hoppas verkligen att sjukgymnasten nästa vecka kan hitta en orsak och ge mig en behandlingsplan, samt att jag inte har ont imorgon på DM.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-10-12 klockan 08:43.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 22:02   #6547
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Fredag 12 oktober 2012: Bänk och böj och lite mark

Bänkpress
* 60x3
* 80x3
* 100x3
* 120x1
* 130x1 @8 signaler
* 130x1 @8 signaler

Ptja, funkar. Segare än vad det borde. Höger handled ont.

Knäböj
* 90x3
* 110x3
* 120x3
* 160x2 (?)

Öhm. Oklart.

Långa marklyft
* 70-osv

Något ostrukturerat pass. Föranleddes av följande, dagen innan, ihop med lite för lite sömn:

plask.jpg

plask2.jpg

plask3.jpg

Friskt!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2012-10-13, 22:17   #6548
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Lördag 13 oktober 2012: Bänk-DM och marklyft

På grund av ett helt tättpackat schema fick jag helt enkelt hoppa över att sova natten före!

Bänkpress
* 60x3
* 80x3
* 100x2
* 110x1
* 125x1

Tävlingsbänk
* 135: 2-1
* 142,5: 0-3
* 142,5: 0-3

Jag är i en helt fantastiskt dålig bänkform! Dels haft ont i axel, bicepsfäste och handled, dels för lite träning, dels för lite sömn. På 135 hade jag handledslindor och hade inte trätt ur tummen ur öglan och fick hålla stången 5-10s innan jag fick signal om att lägga in den igen. Sedan pressa den direkt efter. Slösat mycket energi och 135 var alldeles alldeles för tung mot vad det borde.

142,5 var sedan alldeles för tungt, bägge gångarna. Sjönk igenom något på första, andra försökte, var nära, men gick inte. Tar det nästa tävling. Det fick det vara värt, för jag hade en rätt produktiv natt (var klar vid 5-tiden):

(låtsasdata i exemplet
tavlingsprogram-s.jpg

Hittade ett fel och fick många bra förslag av lyftare. Gjorde några ändringar redan på plats, som att visa en kolumn med vikt formatterad som t ex "-93 / U" istället för kroppsvikt som i bilden.
Till nästa tävling skall jag ha det utökat för styrkelyft, utan fel och med stöd för motsvarande poängtavla och tidtagarur. Det är redan nu lättanvänt, så jag fortsätter på ungefär samma spår tills vidare. Vi visade lyftarvyn på projektorduk och sekretariatvyn på datorn. Fungerar bra!

Tävlingen i sig var generellt bra planerad av oss på GKK, och förutom lite kaos i första bänken flöt allting på smidigt. Särskilt prisutdelningen blev väldigt bra, särskilt jämfört med förra årets bänk-DM. Jag är nöjd med hur det blev. Skall skriva ihop en tävlingsarrangeringsguide inför nästa tävling, så kommer det bli än mer strömlinjeformat och mer tid kan läggas på kvalitetsförbättring.

Bilder finns på Facebook, även om du inte har ett konto: https://www.facebook.com/media/set/?...1&l=0fb50b6df5

Därefter var det mitt ordinarie markpass. Då var Jonas, Jocke m.fl. där!

Marklyft
* 90x3
* 110x2
* 140x2
* 160x1
# bälte på
* 190x1 @8
* 215x1 @8 - bra fart!
* 235x1 @10 - mindre bra fart :-)
* 210x3 @10 (reps-PB)

Njaeee, den där ettan på 235 var allt lite för tung för min smak. Vilket inte är så konstigt givet förutsättningarna. Det är fortfarande helt enligt plan. 210x3 känns nästan lite för lågt, kanske borde ha gått 215x3? r1-r2 var väldigt lätta, sedan var det r3 där jag dog och hade svårt att låsa ut. Jag tror att jag behöver mer bålträning. Maghjulet och väggpromenader.

Sjukt snygg var jag i alla fall!

Raka marklyft
* 90x8
* 120x8
* 150x10 @8,5 (remmar)

Sådärja.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-10-13 klockan 22:18.
Gammal 2012-10-14, 07:10   #6549
dooh
Registered User

doohs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Kallt som fan?

För övrigt snygga bilder

Journal
dooh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 12:59   #6550
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av dooh Visa inlägg
Kallt som fan?
Närå, 15-17 grader var det i vattnet.

De andra (inkl. min chef sedan 4v tillbaka) ryckte mest på axlarna, gick in til spa-avdelningen och tyckte att jag var dum i huvudet. :-)

Citat:
Ursprungligen postat av dooh Visa inlägg
För övrigt snygga bilder
Jag är fotogenisk som få. Spank you!

Sov 8 + 5 timmar inatt. Det verkar helt klart ha behövts. Både hackandet i förrgår och marken igår tog rätt mycket på mig!

Senast redigerad av mikaelj den 2012-10-14 klockan 13:00.
Gammal 2012-10-14, 17:45   #6551
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Med Skuggan, Poxeman, Numse & co.

Citat:
Ursprungligen postat av Cinderella Visa inlägg
Här inne går det bra som alltid. Vilken katapult tog du? Metals eller?, och om så är fallet vilken av de tog du?, den svarta (klenaste) eller den silvriga som är den hårdaste.
Jag tränar periodvis med katapult (jag bänkar enbart klassiskt) Jag tycker den ger en otroligt bra träning för triceps, men jag tycker man får bäst träning om man kör långa fina stopp. Man får då enligt mig en bra övning på att behålla hög fart genom hela bänkpressen, för gör man inte det så klarar man inte det, då katapulten för mig inte hjälper alls mycket just när triceps sätter in. Jag kör med den svarta katapulten (Metal)
För min egen del när jag testa lite tröja när jag började med SL(ca 3 år sedan), så fick jag ut 75kg på ca 2 månader i en tröja som var "stor". Gjorde då, 125kg i bänk och 200kg med tröja. Nu när jag kör seriöst igen har jag gjort 175kg i bänk och ökar fortfarande, och jag har gjort 200kg med katapulten. Har dock bara maxat en gång med katapulten. Brukar ligga och göra lätta 3-5:or på runt 180kg, samt att jag inte kör katapulten i min aktuella träningsperiod. Vi hade en göteborgare nere hos oss från er i sommras. Han testade min katapult, men han verkade väl inte stor förtjust, men han kanske ändrar sig nu när det blir lyftare på hans hemmaplan som börjar köra med det
Lycka till och hoppas du får mycket nöje med katapulten.
Blev ett långt inlägg märkte jag, sorry
Lessebo... Var det Jens eller Karlos?

Tack för statistiken. Intressant att veta hur skillnaden är! Jag beställde den svatra katapulten för att den ser snyggare ut än den andra datorgrå. Visste inte att det var någon skillnad dem emellan. Den jag använde var den grå varianten. Hoppas att den svarta funkar lika bra. Hade en jäkla träningsvärk/ömhet i axlarna (pec minor-fästet?) efter måndagens pass, så den verkar definitivt funka bra för överbelastningsträning!
Gammal 2012-10-14, 22:55   #6552
Nordkämpe
Registered User

Reg.datum: May 2012
Tråkigt att du glömde linda loss tummarna på tävlingen. Förstår att sådant kan ställa till det även under senare lyft. Tur att det kommer fler tävlingar och tyngre lyft framöver
Gammal 2012-10-15, 19:30   #6553
wesaft
Registered User

wesafts avatar

Reg.datum: May 2008
Du ser väldigt stark ut på marklyftsbilden, gillar den
Gammal 2012-10-15, 19:46   #6554
Olsson80
Registered User

Olsson80s avatar

Reg.datum: Feb 2012
...han ÄR mycket stark ju, iaf med mina mått.
Olsson80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 20:28   #6555
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nordkämpe Visa inlägg
Tråkigt att du glömde linda loss tummarna på tävlingen. Förstår att sådant kan ställa till det även under senare lyft. Tur att det kommer fler tävlingar och tyngre lyft framöver
Jajjemen!

Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Du ser väldigt stark ut på marklyftsbilden, gillar den
Mm, syns att jag tar i på riktigt. En bra bild.

Citat:
Ursprungligen postat av Olsson80 Visa inlägg
...han ÄR mycket stark ju, iaf med mina mått.
Han är på väg i alla fall!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:37.